wie stapt er over op een ampera e?

Hier alle poll's die we tot nu toe hebben gehad. Wil je graag een nieuwe poll? Laat het ons weten.
thundercat
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 jul 2013, 12:46

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door thundercat » 19 jun 2018, 08:21

2 dagen een leaf mee gehad van de dealer. Fijne auto. Bereik gecombineerd (met veel snelweg km) kwam ik op 235km.
Komende dagen nog maar een keer door laten rekenen door de accountant maar het plan is dat ik zakelijk in de leaf ga rijden en de outlander prive overnemen. Die gaat dan gebruikt worden voor uitstapjes met het hele gezin en als caravantrekker.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 860
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door PHEVlkj » 19 jun 2018, 09:22

Ik ben benieuwd hoe je eruit komt met de taxatie voor het overnemen naar privé (ik ben zelf DGA en wil eigenlijk ook de auto eind dit jaar naar privé doen). Ik zie bij de dealer voor ruim 4 jaar oude auto's met veel kilometers (dus in 2013 op kenteken) nog vraagprijzen van € 20.000. Dan wordt een lage taxatie van rond 5.000 euro wel lastig te verkopen aan de fiscus.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

thundercat
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 jul 2013, 12:46

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door thundercat » 19 jun 2018, 09:37

€5000,- lijkt me ook wel erg weinig. Denk wel dat de prijzen zo rond oktober/november aardig gaan duiken. Dan wordt het aanbod een flink stuk groter.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 860
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door PHEVlkj » 19 jun 2018, 09:46

Hoe hoger, hoe groter de belaste boekwinst (want de boekwaarde staat aan het eind van het jaar op 0). Een beetje zonde van je eigen privé geld, dus ik ben benieuwd waarvoor het zou kunnen.
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door Anko » 19 jun 2018, 09:58

PHEVlkj schreef:
19 jun 2018, 09:46
Hoe hoger, hoe groter de belaste boekwinst (want de boekwaarde staat aan het eind van het jaar op 0). Een beetje zonde van je eigen privé geld, dus ik ben benieuwd waarvoor het zou kunnen.
Ik zou me niet (alleen) zo druk maken over de belaste boekwinst. Je moet je afvragen wat het kost om het geld dat je voor de auto betaalt weer terug te halen naar privé. Dan heb je in principe de keuze tussen het tarief in box 1 (voor velen 52%) of 20% VPB gevolgd door 25% dividendbelasting (is samen ook 40%).

Het staat eigenlijk los van de feitelijke boekwaarde / boekwinst. Elke euro die je naar je BV brengt moet je er op een gegeven moment weer uit zien te krijgen. En dan houdt de fiscus haar hand op. Overigens vraag ik me af of het wel klopt als je boekwaarde aan het eind van het jaar op 0 staat, want volgens mij (lees: mijn accountant) mag je niet naar 0 afschrijven. Maar da's weer een ander verhaal.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door Anko » 19 jun 2018, 09:59

thundercat schreef:
19 jun 2018, 09:37
€5000,- lijkt me ook wel erg weinig. Denk wel dat de prijzen zo rond oktober/november aardig gaan duiken. Dan wordt het aanbod een flink stuk groter.
Dat niet alleen. Maar een auto uit november 2013 heeft dan 0 maanden 0% over. En is daarmee zakelijk helemaal niet meer interessant (ook niet voor korte periode) en dus vrijwel niet verkoopbaar in Nederland. Wishful thinking?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

thundercat
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 jul 2013, 12:46

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door thundercat » 19 jun 2018, 10:11

Ik heb daar geen idee van. Gelukkig een goede accountant die het allemaal doorrekend.
Denk zelf dat een bedrag van rond de €8000,- ex wel aardig in de richting komt eind november.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 860
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door PHEVlkj » 19 jun 2018, 12:05

Dat is wel hoog, die 8K. Daar zal de fiscus blij mee zijn.Ik hoor graag de afloop....

@Anko: de belaste boekwinst is over privé geld dat al netto is gemaakt. Dus dubbel op.
Ik kan geen auto meer nemen in de BV, dus een herinvesteringsreserve lukt ook niet.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door Anko » 19 jun 2018, 12:39

PHEVlkj schreef:
19 jun 2018, 12:05
@Anko: de belaste boekwinst is over privé geld dat al netto is gemaakt. Dus dubbel op.
Stel: Nieuw was de auto 50.000 en de overname prijs is 10.000. Je hebt dan 40.000 zakelijk afgeschreven en je gaat de andere 10.000 euro privé afschrijven. Dat is het enige dat relevant is. Wat de boekwaarde was op het moment van overnemen speelt verder geen rol.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door mr76 » 19 jun 2018, 13:28

Is het niet zo dat het verschil in boekwaarde met wat je betaalt winst/verlies is in de bv? zo begreep ik het.

Stel je hebt de auto afgeschreven naar een boekwaarde van 10k.
Je vraagt hier en daar een taxatie op en de waarde is dan bv. 12k. Je verkoopt hem dan naar prive voor 12k. De bv maakt dan 2k (12-10) winst, over deze 2k gaat vpb en dividendbelasting als je uitkeert.

Andere kant op. De boekwaarde is 15k. Taxtatie is 8k, dan heb je dus een verlies in je bv van 7k en hoef je minder vpb te betalen.

Ik twijfel zelf nog of de prijs wel gaat dalen. Zijn de autos in het buitenland niet geliefd ivm met gebruik in steden?

Maar ben geen full time accountant, dus schiet er maar op als je meer kennis hebt.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door Anko » 19 jun 2018, 13:35

Op zich heb je wel gelijk: als de boekwaarde hoger is maak je minder boekwinst en betaal je dus minder belasting op het moment van verkoop. Maar dat betekent dat je in het verleden minder afschreven hebt en dus tot aan het moment van verkoop minder belasting aftrek genoten hebt in je BV.

De snelheid waarmee je afschrijft (en dus de boekwaarde op het moment van verkopen) zegt eigenlijk alleen maar iets over of je de belasting eerder of later betaald hebt. Zie het maar als 'betalen in termijnen met een eindafrekening op het moment van verkoop". Hogere (of meer) termijnen betekent een lagere eindafrekening. Maar onderaan de streep komt het op hetzelfde neer. Zeker met die belachelijk lage rentestand van tegenwoordig.

Mocht beschikbaarheid van liquide middelen een issue voor je zijn, dan kan snel afschrijven naar een lagere boekwaarde ook wel voordelig zijn, maar dan dwalen we wel heel erg af.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 860
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door PHEVlkj » 19 jun 2018, 13:50

Je moet inderdaad het verschil tussen boekwaarde en verkoopprijs bij de winst optellen (of ervan aftrekken bij een boekverlies). Normaal kun je dat dan even in een reserve zetten om de winstaanpassing tijdelijk te voorkomen, en dan een nieuwe auto aanschaffen waarmee dat kunt verrekenen. Helaas is dit waarschijnlijk de laatste auto op de BV, dus dan werkt dat niet. Je moet die reserve dan op enig moment weer vrijmaken, waardoor die alsnog belast is.
Ik ben nu ondernemer voor IB, dus dat heeft weer andere voor en nadelen....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door Anko » 19 jun 2018, 14:45

Klopt. Maar net als afschrijvingen (en dus boekwaardes) zijn ook herinvesteringsreserves alleen maar tijdelijke effecten. Betaal je de belasting eerder of later? Onder de streep levert het eigenlijk alleen een tijdelijk liquiditeitsvoordeel(tje) op. Denk even aan de VAMIL die je aan het begin hebt genoten. Je mocht toen 75% in een keer afschrijven. Dat leek natuurlijk mooi, maar daardoor heb je in latere jaren minder af kunnen schrijven en/of is nu je boekwaarde lager, waardoor je meer belasting in de opvolgende jaren en/of bij verkoop moet betalen. De MIA was anders. Dat was echt een extra aftrek en niet alleen maar een verschuiving van het moment van aftrek.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door vulcan750 » 19 jun 2018, 19:21

Het gaat hier wel redelijk offtopic hoor! Is het niet beter hierover een apart topic te openen?
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Nick
Forumlid
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2013, 21:39

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door Nick » 10 dec 2018, 20:56

Ik zal proberen het draadje weer een klein beetje on-topic te zetten...
Nee, het is geen Ampera e geworden maar een e-niro. Vandaag een proefrit gemaakt en ook maar gelijk gekocht. Het is wel een heel stuk kleiner dan de Outlander maar het rijdt niet verkeerd.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door sigmasailor » 10 dec 2018, 22:13

Hier ook, vorige week de Leaf 2 (40 kWh) retour importeur (wegens Rapidgate); Kia e-Niro in bestelling.
Het is net een betere (en kleinere) 100% EV Outlander.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door kobus1967 » 11 dec 2018, 09:18

@Sigmasailor, wat rijd je ter overbrugging en wat is de levertijd van de E-Niro?

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Bericht door sigmasailor » 11 dec 2018, 20:38

Ik heb nu tijdelijk een Kia Optima (via de dealer). Levertijd is helaas lang (september 2019). Het terugsturen naar de importeur van de Leaf heeft (helaas) wat tijd in beslag genomen; ik kwam er relatief laat achter dat er een lijst voor de Niro bestond.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie