Pagina 3 van 4

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 02 apr 2018, 10:43
door kobus1967
Vallen de inruilwaardes een beetje mee?
Wat denken jullie van het idee om de PHEV om te bouwen naar vol EV?
Volgens mij volstaat het om de ice te vervangen voor een dikke batterij omdat alke systemen werken zonder dat de ice draait.
Het bedrijf New Electric in Amsterdam bouwt al van alles om naar vol EV.
Ze gebruiken electromotoren van 200 pk en kunnen batterijen leveren tot 200 Kwh, mits er ruimte voor is natuurlijk.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 02 apr 2018, 15:16
door JanPHEV
Eerlijk gezegd had ik wat meer inruilwaarde verwacht.
Je bent zo'n 55 - 60 % waarde kwijt na ± 4,5 jaar, afhankelijk of je inclusief of exclusief BTW rekent.
Maar ik heb er voor gekozen om de te verwachten grote inruil golf in de tweede helft van dit jaar voor te zijn.
Dat gaat zeker nog een extra prijsdrukkend effect geven.

Het gaat tegenwoordig allemaal via een app.
De dealer maakt een paar foto's van de buiten- en binnenkant, de kilometerstand en dat gaat via de app naar handelaren die kunnen bieden.
Wat er terug komt, binnen een paar uur, daar moet je het mee doen.
Of de auto er erg netjes uit ziet of niet of er extra opties op zitten, afneembare trekhaak b.v., en dealer onderhouden is wordt blijkbaar niet eens meer naar gevraagd / gekeken..... :shock: :cry:

Ik denk dat ombouwen van een PHEV niet zo simpel is.....
Er is wel degelijk een (direct) relatie tussen de verbrandingsmotor en de rest van het elektrische systeem.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 02 apr 2018, 23:00
door Anko
JanPHEV schreef:
02 apr 2018, 15:16
Ik denk dat ombouwen van een PHEV niet zo simpel is.....
Er is wel degelijk een (direct) relatie tussen de verbrandingsmotor en de rest van het elektrische systeem.
Lijkt me ook geen simpel klusje. Aan de andere kant: trek de zekering van de brandstof pomp er uit en hij blijft gewoon rijden. Pas wanneer je meer dan 60 kW vermogen vraagt komt de auto er achter dat de motor het helemaal niet doet 8-)

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 02 apr 2018, 23:02
door Anko
JanPHEV schreef:
02 apr 2018, 15:16
Maar ik heb er voor gekozen om de te verwachten grote inruil golf in de tweede helft van dit jaar voor te zijn.
Dat gaat zeker nog een extra prijsdrukkend effect geven.
Ik wacht die golf met smart af. Hoe hoger die golf is (of hoe lager) des te voordeliger kan ik de auto overnemen naar privé. Elk voordeel heb z'n nadeel, heeft een bekende voetballer wel eens gezegd ;-)

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 08:55
door JanPHEV
Snap ik, maar wij hebben al een (kleine) tweede auto, voor mijn vrouw, dus om nou een derde auto op de oprit te zetten....
En een tweede auto hoeft / mag voor mij niet veel duurder worden als de kleine die we nu hebben.
Er is trouwens geen plaats voor een derde auto op de oprit ;) :lol:

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 11:30
door Anko
JanPHEV schreef:
03 apr 2018, 08:55
Snap ik, maar wij hebben al een (kleine) tweede auto, voor mijn vrouw, dus om nou een derde auto op de oprit te zetten....
En een tweede auto hoeft / mag voor mij niet veel duurder worden als de kleine die we nu hebben.
Er is trouwens geen plaats voor een derde auto op de oprit ;) :lol:
Heel herkenbaar. Mijn vrouw had een heel leuk Swiffertje. Maar die kan de caravan niet trekken (en de Ampera E ook niet), dus die heeft het veld moeten ruimen. Eén keer 0% bijtelling, één keer 4% bijtelling, één keer flink lagere wegenbelasting en één keer geen wegenbelasting en nog hooguit één keer in de maand langs de benzine pomp .... ik vind het wel aardig zo :D

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 13:27
door JanPHEV
Ja, dan ben je best goed bezig ;)

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 15:48
door Reinier L
Anko schreef:
02 apr 2018, 23:02
JanPHEV schreef:
02 apr 2018, 15:16
Maar ik heb er voor gekozen om de te verwachten grote inruil golf in de tweede helft van dit jaar voor te zijn.
Dat gaat zeker nog een extra prijsdrukkend effect geven.
Ik wacht die golf met smart af. Hoe hoger die golf is (of hoe lager) des te voordeliger kan ik de auto overnemen naar privé. Elk voordeel heb z'n nadeel, heeft een bekende voetballer wel eens gezegd ;-)
Was het niet net andersom ;)

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 16:24
door Anko
Reinier L schreef:
03 apr 2018, 15:48
Was het niet net andersom ;)
Zou goed kunnen. Kan helaas niet meer navragen :shock:

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 17:57
door kobus1967
En nu bleek ook nog dat de kreet een nadeel in een een voordeel omzetten niet van JC was maar van Willem Van Hanegem.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 apr 2018, 19:45
door Anko
kobus1967 schreef:
03 apr 2018, 17:57
En nu bleek ook nog dat de kreet een nadeel in een een voordeel omzetten niet van JC was maar van Willem Van Hanegem.
Was toch even nieuwsgierig geworden. Van Hanegem heeft dat dus, naar eigen zeggen, in 1961 in de krant laten zetten maar kan zich het citaat eigenlijk niet eens herinneren. Hij verwijst er naar als "dat bekende ding van Cruijff". De interviewer moet er aan te pas komen om hem te helpen herinneren wat het citaat precies was (en die draait het, net als ik zelf, om)..... Ik heb met allebei niks, maar ik denk dat ik voorlopig maar blijf zeggen dat het van Cruijff was :lol: :lol:

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 13 apr 2018, 13:38
door PHEV2014
Ik heb afgelopen week eens in een Kia Niro en een Hyundai Kona gezeten.
Word daar wel een beetje claustrofobisch van.... (en die kofferbakjes :shock: )

Wanneer komt de volledig elektrische Outlander?!?!

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 17 apr 2018, 11:52
door mr76
mag de Amerpa E wel een trekhaak? de Leaf niet, vanmorgen even bekeken bij de dealer.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 17 apr 2018, 13:34
door Anko
Volgens mij mag hij wel een trekhaak (ze zijn in ieder geval te koop). Maar trekken mag je er niet mee.

Lijkt een beetje flauw, maar is nog altijd goed voor een fietsendrager ;)

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 26 apr 2018, 09:31
door NijntjePluis
Ik niet!

Ik heb als opvolgauto van de Outlander PHEV (dec. 2013) afgelopen anuari een Tesla Model X besteld. De 100 Kw versie voor voldoende actieradius. Ik heb nog test gereden in de performance edition maar van die acceleratie werd ik gewoon misselijk. De auto wel iets ruimer dan de Outlander en heeft ook 7 zitplaatsen wat ik helaas bij de Outlander PHEV moest missen. En iedere Tesla S/X die voor 1 mei besteld is geldt nog steeds dat je gratis kan Superchargen! Kortom een mooie opvolger van de Outlander PHEV. De ampera E is lastiger te verkrijgen maar ook een erg kleine auto (dus niet echt een opvolger voor een Outlander). Zijn er hier meer mensen die als opvolger gaan voor een volledig electrische Tesla?

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 26 apr 2018, 10:50
door mitsufietsie
Ik heb een model 3 gereserveerd, ik hoop dat ie over een jaar komt :shock:

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 26 apr 2018, 10:57
door JanPHEV
Tot nu toe niemand gehoord / gezien die als opvolger weer een Mitsubishi PHEV koopt...... :roll:
Ik ook niet.
Ik vraag me toch een beetje af wat dat nou eigenlijk zegt over de PHEV of plug-ins over het algemeen :?:

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 26 apr 2018, 12:38
door Anko
mitsufietsie schreef:
26 apr 2018, 10:50
Ik heb een model 3 gereserveerd, ik hoop dat ie over een jaar komt :shock:
Heb ik ook. Ik heb alleen geen idee of / wanneer die komt. En wat ik ga doen áls hij komt. Een Ampera E + een TM3 is natuurlijk wel leuk. Maar wat moet ik dan met mijn sleurhut? :lol:

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 26 apr 2018, 12:43
door Anko
JanPHEV schreef:
26 apr 2018, 10:57
Tot nu toe niemand gehoord / gezien die als opvolger weer een Mitsubishi PHEV koopt...... :roll:
Ik ook niet.
Ik vraag me toch een beetje af wat dat nou eigenlijk zegt over de PHEV of plug-ins over het algemeen :?:
Op het UK forum lijken er wel degelijk mensen voor een 'verse' PHEV te gaan. In Nederland is een PHEV fiscaal niet meer aantrekkelijk(er dan een ICE). Denk dat dat veel verklaart. Je moet het dan echt voor het milieu doen. En waarom zou je dan niet gelijk vol elektrisch gaan?

Bereik is voor de meesten nauwelijks meer een issue. Trekhaak is het enige wat ik me nog kan bedenken.

Ideaal zou ik vinden een tweede EV die over kleine afstanden voldoende (1500 kg) mag trekken. Kan ik mijn caravan mee uit de stalling halen en misschien voor binnenlandse vakanties gebruiken. En dan voor de wat verdere vakanties een busje huren. Maar dan ook alleen voor de tijd dat je echt weg bent. En niet al dagen ervoor en erna in verband met ophalen en wegbrengen caravan. Want daar heb je dan die EV voor.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 26 apr 2018, 22:12
door MitsuAccu
Voor mij zou een verse PHEV nog wel een optie kunnen zijn: iets meer accu capaciteit, meer motorvermogen, paar irritante probleempjes verholpen lijkt het en inderdaad kan de caravan er gewoon achter. Ik heb met de huidige PHEV nul problemen gehad, na 150k, dus eigenlijk niet zoveel te klagen. Prijs is alleen nog niet bekend denk ik?

Andere opties voor mij: Toyota RAV hybrid / Honda CRV hybrid (vanaf begin volgend jaar). Geen plug-in, maar waarschijnlijk is de kilometerprijs gelijkwaardig aan de PHEV.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 27 apr 2018, 12:42
door vulcan750
Ik heb pas een paar maanden een (2dehandse) PHEV, een 2015 Excutive X-line. Met slechts 28k op de teller als particulier gekocht.
Geweldige auto voor particulier gebruik als je gemiddeld niet al te veel km maakt.
Sinds de forse prijsverlaging is een nieuwe PHEV al vanaf €35.000 te koop.Voor een beetje mooi aangeklede c-segmenter met een stevige motorisering ben je dit ook kwijt.
Als ik nieuw zou kopen, zou ik zo weer voor een PHEV gaan. Alleen zou ik wachten op de update met het iets grotere accupakket, of juist tegen die tijd met extra korting een model 2018 nemen.
Het is nog steeds een aantrekkelijke en zuinige SUV voor een redelijke prijs. Een Kona of Ionic plugin is praktisch net zo duur, maar zoveel kleiner!
Voledig EV is natuurlijk ook mooi en het zou super zijn als er ook een Outlander EV zou zijn. Wie weet! Een Ampera e vind ik i.i.g. geen optie, vergeleken met de Outlander vrij klein.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 02 mei 2018, 15:57
door snowice
Het is voor mij nog niet aan de orde maar wat ik mis in de discussie dat er in de afweging zo makkelijk over de range anxiety wordt heen gestapt van de EV. Dit is iets waar de Outlander geen last van heeft, ook al heeft hij voor langere afstanden een merkbare kleine tank. Je kunt daarbij wel gebruik maken van een goed netwerk aan stations en bent binnen 5 minuten weer op doorreis als je zou willen.

Voor een EV moet ik dat nog zien gebeuren als er veel EV's de batterij volledig moeten opladen. Alleen Tesla heeft daar een goed concept voor maar als daar de volume model3 bijkomt moet ik het nog zien. Daarnaast hoor ik alleen verhalen van Tesla rijders dat ze op lange afstanden niet harder dan 130 Km/h rijden en wellicht zonder airco om maar zoveel mogelijk energie te besparen.

De elektrische auto's hebben vooral voordeel van de subsidie regelingen anders zouden er nauwelijks aantallen verkocht worden net zoals dat voor de Outlander gold. Een aangepast tarief had mij voor PHEV echter zeker van toepassing geweest en met een 100 Km batterij zal het zeker weer een aantrekkelijke optie zijn zeker gezien de praktische voordelen.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 02 mei 2018, 21:01
door Anko
snowice schreef:
02 mei 2018, 15:57
Het is voor mij nog niet aan de orde maar wat ik mis in de discussie dat er in de afweging zo makkelijk over de range anxiety wordt heen gestapt van de EV. Dit is iets waar de Outlander geen last van heeft, ook al heeft hij voor langere afstanden een merkbare kleine tank.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb nu ruim 3 maanden een Ampera E en heb in die tijd zowat 12.000 km gereden. Alle range gerelateerde stress, die ik met de Outlander zeker had, is bij mij als sneeuw voor de zon verdwenen. Met de Outlander reed ik nooit harder dan 100 en was ik altijd één van de traagste verkeersdeelnemers. Nu rijd ik vaak harder dan 100 en rijd ik vlot met het verkeer mee, zo niet er voor uit :D

Tsja, en als ik eens een keer 300 km op een dag moet, dan vind ik het helemaal niet zo bezwaarlijk om mijn snelheid een beetje aan te passen. Mijn schoonouders wonen op 290 km afstand (round trip). We zijn daar inmiddels 4 of 5 keer met de Ampera E geweest en één keer hebben we 20 minuten bij FastNed doorgebracht (of eigenlijk mijn vrouw) omdat we lokaal ook nog het e.e.a. te rijden hadden.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 mei 2018, 10:17
door snowice
Goed te horen dat de Ampera zo goed bevalt. De ervaring staat of valt bij het persoonlijk gebruik waarbij mijn ervaring met regelmatige ritten door Duitsland, 600 Km per dag een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 12 a 16 wordt gehaald met gemiddelde snelheden van 140 Km/h. Misschien heb ik geluk maar een zware diesel kan daar niet tegenop als je de bijtelling nog eens meerekent. Op deze ritten zou ik veel meer tijd nodig hebben voor de stops om een batterij weer vol te laden en onderweg passeer ik de Tesla op snelheid ook regelmatig.

Ieder zijn ding en op termijn zien we dus wel wat het gaat worden. Daarnaast kan ik met de Ampera ook geen aanhanger of boot trekken en heb ik met de hele familie ruimtegebrek vrees ik.

Re: wie stapt er over op een ampera e?

Geplaatst: 03 mei 2018, 11:40
door Anko
snowice schreef:
03 mei 2018, 10:17
Ieder zijn ding en op termijn zien we dus wel wat het gaat worden. Daarnaast kan ik met de Ampera ook geen aanhanger of boot trekken en heb ik met de hele familie ruimtegebrek vrees ik.
Helemaal mee eens. Niet voor niets heb ik de PHEV ook nog steeds op de oprit staan.