Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Net je PHEV opgehaald en wil je inwrijven dat jij 'm al wel hebt en de rest nog niet ;-)
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 05 Feb 2018, 21:44

MitsuAccu schreefCOLON
02 Feb 2018, 22:36
Bij die snelheden zit je ook wat hoger in de toeren waardoor er meer kracht beschikbaar komt.
Ik weet niet of het wel zo werkt. Er komt door de hogere toerentallen vooral meer vermogen beschikbaar. Maar je hebt, vanwege de hogere snelheid ook meer vermogen nodig. Da's een beetje lood om oud ijzer, ben ik bang. Uiteraard komt er door de licht oplopende koppelkromme ook een heel kleine beetje meer kracht beschikbaar, maar dat wordt m.i. ruimschoots teniet gedaan door de hogere luchtweerstand. Het zou ook wel mooi zijn als je meer macht (laat ik het maar even zo noemen) over de situatie kon krijgen door harder te rijden. Zo werkt het bijna nooit. Wel is het natuurlijk zo dat je tijdens de afdaling, door de snelheid op te laten lopen, een hoop extra kinetische energie in je combinatie kunt stoppen, die je mee kan helpen om weer boven te komen.
MitsuAccu schreefCOLON
02 Feb 2018, 22:36
Als ik dan verderop de helling de snelheid wat moet laten zakken om de energiestroom uit de accu te voorkomen,
Helling op rijden ZONDER stroom uit de accu te halen? Wat voor helling dan ook? Dat kan mijns inziens alleen ten tijde van het vertragen. Eigenlijk laat je de combinatie op dat moment a.h.w. berg-op een beetje uitrollen en ruil je wat van de extra kinetische energie van de afdaling weer om voor potentiële energie. Uh .. sorry, extra hoogte.

Kanttekening: zolang je ruim onder de 65 km/h blijft, dus sowieso in seriële mode, ja dan lukt het wel om zonder SOC verlies te klimmen. De motor kan in seriële mode bij 4100 rpm netto 60 kW aan elektrische energie genereren en daar heb je, in ieder geval tot zowat 30 km/h, voldoende aan om het maximale koppel uit de e-motoren te halen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 07 Feb 2018, 21:33

Hoi Anko,

Ik weet niet precies wat je bedoelt te zeggen, maar ik krijg het idee dat je mijn verhaal niet helemaal goed gelezen hebt?

Groeten
John

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 10 Feb 2018, 10:47

Hi John,

Ik weet niet precies wat ik verkeerd heb gezegd. Jij verteld mij dat ook niet. Het enige dat ik dus inderdaad kon doen was jouw berichtje nog eens goed lezen. Dat heb ik gedaan en ik weet het nog steeds niet.

Werd je getriggered door de toonzetting van mijn berichtje? In dat geval mijn excuses daarvoor.

Groet, Anko.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 10 Feb 2018, 23:10

Hi Anko,

Bericht viel inderdaad een beetje verkeerd, maar excuses zijn niet nodig hoor.

Volgens mij is het effect van "te laag in de toeren rijden" echt wel te compenseren door iets sneller te rijden, ondanks de grotere hoeveelheid energie die daarvoor benodigd is. Volgens mij heb je overigens zelf dit ook al eens geschreven?

Verder schrijf je:
Helling op rijden ZONDER stroom uit de accu te halen? Wat voor helling dan ook?
Dit lijkt er toch wel veel op dat je me niet gelooft... Dat mag natuurlijk, maar het verandert mijn verhaal niet. Zo doe ik het..Bovendien had ik er al bijgezet:
Is natuurlijk allemaal afhankelijk van lengte helling, stijgingspercentage, wind etc. hoe lang je hiermee weg komt...
Dus nee, het lukt niet "op welke helling dan ook"

Vandaar mijn reactie die misschien een beetje kortaf was.

Maar goed, laten we de discussie weer voeren om mensen te helpen, niet om ons gelijk te halen :)

Beterschap trouwens!

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 12 Feb 2018, 15:33

MitsuAccu schreefCOLON
10 Feb 2018, 23:10
Beterschap trouwens!
Thanks. Kan ik wel gebruiken ;)

Laat me heel voorzichtig proberen uit te leggen waar we (naar mijns inziens, in ieder geval) langs elkaar heen praatten.

Als we het hebben over "helling op rijden zonder stroom te gebruiken", dan denk ik aan "zonder stroom te gebruiken, met een bepaalde snelheid naar boven rijden" en niet aan "zonder stroom te gebruiken naar boven kunnen rijden, door een flinke aanloop te nemen en verder de snelheid er uit te laten lopen.". Vooral omdat over de hele rit naar Zuid Frankrijk (of waar dan ook) dat eerste ook écht verschil zou kunnen maken.

Kijkend naar jouw nadruk op "allemaal afhankelijk van lengte helling" dacht jij kennelijk wel aan dat laatste. En ja, dat laatste zal soms wel lukken. Kijk ook naar wat ik schreef over het "bergop uitrollen" en "het meenemen van extra kinetische energie uit de voorafgaande afdaling.". Maar dat eerste gaat m.i. nooit lukken. Tenminste niet met 1500 kg caravan aan de haak.

Zag vandaag toevallig vanmorgen dit filmpje op het andere PHEV forum: https://www.flickr.com/photos/151417729 ... 829855863/. Een klein aanloopje en de auto zou niet eens in de gaten hebben dat er een bultje lag. Maar dat zou dan niets niet meer zeggen over cross-axle capaciteiten van de auto. Volg je mijn gedachten gang?
MitsuAccu schreefCOLON
10 Feb 2018, 23:10
Is natuurlijk allemaal afhankelijk van lengte helling, stijgingspercentage, wind etc. hoe lang je hiermee weg komt...
Dus nee, het lukt niet "op welke helling dan ook"
Ik denk ook niet dat jij gezegd hebt dat dat altijd kon, hoor. Ik probeerde aan te geven dat ík dacht dat het nooit zou kunnen. Maar goed, we hadden het dus, als ik me niet overigs, over twee verschillende dingen.
MitsuAccu schreefCOLON
10 Feb 2018, 23:10
Volgens mij is het effect van "te laag in de toeren rijden" echt wel te compenseren door iets sneller te rijden, ondanks de grotere hoeveelheid energie die daarvoor benodigd is. Volgens mij heb je overigens zelf dit ook al eens geschreven?
Ik heb inderdaad wel eens geschreven dat het toerental (en daarmee het beschikbare vermogen) te laag ligt voor wat je nodig hebt. Maar volgens mij heb ik ook geschreven dat hiervoor drie oplossingen (of misschien zelfs vier) zouden zijn:
- terug schakelen (wat dus niet kan met onze auto)
- stroom uit de accu pakken om de ICE te ondersteunen
- terug vallen in seriële hybride mode (maar dan heb je ook al stroom uit de accu gepakt)
- banden met kleinere afrol omtrek monteren (maar dat was meer een what-if gedachte)

Aangezien luchtweerstand kwadratisch oploopt met snelheid denk ik niet dat je 'vermogen tekort' om kunt zetten in 'vermogen over' door harder te gaan rijden, zeker niet met een caravan aan de haak, waarbij luchtweerstand toch al zo'n grote rol speelt.

Groet, Anko
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 12 Feb 2018, 22:09

Kijkend naar jouw nadruk op "allemaal afhankelijk van lengte helling" dacht jij kennelijk wel aan dat laatste.
Klopt inderdaad. ik bedoel inderdaad de snelheid inleveren om te voorkomen dat de motor aanslaat. Vereist overigens wel dat je met een "fluwelen voetje" moet rijden want je gaspedaal een fractie verder indrukken en de motor slaat aan. Bij steilere hellingen lukt het maar heel beperkt uiteraard, maar op weg naar het zuiden kom je ook heel veel wat flauwere bultjes tegenwaar het echt wel werkt.
En in combinatie met wel een klein beetje energie kunnen laden door een beetje minder snel naar beneden te rijden kan je blijkbaar net het schildpadje voorkomen.

Verband met het filmpje zie ik even niet? Maar misschien moet ik daar wat langer over nadenken... :D

Klopt inderdaad dat je 4x meer vermogen nodig hebt om je snelheid te verdubbelen, dus dat compenseer je niet zo maar. Maar als je echt veel te laag in de toeren rijdt, kan de kracht echt helemaal verdwijnen. Met onze auto moet je dan denken aan snelheden onder de 80 of misschien 75 km/u. Vergelijk het met rijden met een handbak. De schakelindicator kan dan wel aangeven dat je bij 60 km/u naar zijn 6 (voorbeeld) kan gaan, maar daarmee ga je natuurlijk de Brienenoordbrug niet eens op, en zeker niet met 1500 kg caravan... :D

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 14 Feb 2018, 08:58

MitsuAccu schreefCOLON
12 Feb 2018, 22:09
Vereist overigens wel dat je met een "fluwelen voetje" moet rijden want je gaspedaal een fractie verder indrukken en de motor slaat aan.
Ik ga er van uit dat je bedoelde: "en de accu springt bij"?
MitsuAccu schreefCOLON
12 Feb 2018, 22:09
Verband met het filmpje zie ik even niet? Maar misschien moet ik daar wat langer over nadenken... :D
Het filmpje: in beide gevallen gaat het om "een hindernis overwinnen met motorvermogen" vs "een hindernis overwinnen door een aanloopje te nemen".
MitsuAccu schreefCOLON
12 Feb 2018, 22:09
Klopt inderdaad dat je 4x meer vermogen nodig hebt om je snelheid te verdubbelen, dus dat compenseer je niet zo maar. Maar als je echt veel te laag in de toeren rijdt, kan de kracht echt helemaal verdwijnen. Met onze auto moet je dan denken aan snelheden onder de 80 of misschien 75 km/u.
Afbeelding
Het plaatje laat m.i. duidelijk zien dat hoe langzamer je rijdt hoe meer reserve je hebt (verticale afstand tussen groene en rode lijn). Het lijkt er op dat de grootste reserve toch echt bij de laagste snelheid zit (65 km/h). Nu is dit natuurlijk 'solo', maar met caravan er achter zal het m.i. niet veel gunstiger zijn.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 14 Feb 2018, 21:40

Ik ga er van uit dat je bedoelde: "en de accu springt bij"?
Klopt inderdaad :oops:

Het filmpje: Zover had ik 'm inderdaad begrepen, maar ik kan er verder niet zo veel mee?

Koppelkromme: Hier maak je volgens mij een denkfoutje en vergelijk je appels met peren?
Het beschikbare koppel wordt hier weergegeven van een "conventional vehicle", dus van een auto waarbij er wel teruggeschakeld kan worden om het beschikbare koppel hoog te houden. Wij kunnen dat natuurlijk niet waardoor onze koppelkromme instort bij lage snelheden.
Daarnaast zal de benodigde koppelkromme met caravan een stuk steiler zijn dan zonder caravan. Daardoor zal het beeld echt anders zijn, waardoor je toch meer over kan houden als je iets sneller gaat rijden. De getallen zelf heb ik totaal niet berekend en kan ik dus niet onderbouwen, maar puur om mijn gedachte uit te leggen heb ik dit grafiekje gemaakt. Hopelijk helpt dit...
koppel_PHEV.PNG
koppel_PHEV.PNG (20.87 KiB) 1908 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 14 Feb 2018, 22:11

MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 21:40
Koppelkromme: Hier maak je volgens mij een denkfoutje en vergelijk je appels met peren?
Het beschikbare koppel wordt hier weergegeven van een "conventional vehicle", dus van een auto waarbij er wel teruggeschakeld kan worden om het beschikbare koppel hoog te houden.
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar de grafiek die ik heb opgevoerd is toch echt die van de PHEV. En afkomstig van Mitsubishi zelf. Juist omdat je niet kunt schakelen is er een 1-1 relatie tussen snelheid en beschikbaar koppel. In een auto waar je wel kunt schakelen zou de X-as toeren aangeven in plaats van snelheid.
MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 21:40
Wij kunnen dat natuurlijk niet waardoor onze koppelkromme instort bij lage snelheden.
Ja, het beschikbare koppel loopt iets terug bij het afnemen van de snelheid, omdat het toerental ook (lineair met de snelheid) afneemt. Maar 'instorten' zou ik het zeker niet noemen. Dat komt pas later, bij nog lagere snelheden. Het belangrijkste is, zolang je boven de 65 km/h blijft (daar beneden gaan we serieel en wordt het sowieso een heel ander verhaal) loopt de lijn van het benodigde koppel sneller terug dan de lijn van het beschikbare koppel. Omdat vrijwel overal de groene lijn steiler is dan de rode lijn. En dus heb je bij lagere snelheden / toerentallen meer reserves (of minder tekort) dan bij hogere snelheden / toerentallen.
MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 21:40
Daarnaast zal de benodigde koppelkromme met caravan een stuk steiler zijn dan zonder caravan. Daardoor zal het beeld echt anders zijn, waardoor je toch meer over kan houden als je iets sneller gaat rijden.
Het is maar de vraag of de "benodigde koppel kromme" (de groene lijn dus) steiler zal zijn. Zeker in de bergen speelt het gewicht verhoudingsgewijs een grotere rol. De lijn zal hoger liggen, dat is 100% zeker. En dus de reserve kleiner (het tekort groter). Maar als hij inderdaad steiler is, dan betekent dat juist dat de reserve alleen maar verder afneemt, naarmate de snelheid toeneemt. Want de rode lijn komt niet hoger te liggen en wordt ook niet steiler.
MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 21:40
..., maar puur om mijn gedachte uit te leggen heb ik dit grafiekje gemaakt. Hopelijk helpt dit...
Ik snap wel wat je met je grafiekje will laten zien. Als jouw rode lijn de koppelkromme van de PHEV motor zou laten zien, dan zou je helemaal gelijk hebben. Maar dat doet jouw rode lijn niet. Dus wat het hebben we daar aan? Mijn plaatje toont wel de koppel kromme van de PHEV motor. Dus laten we vooral van dat plaatje uit gaan.

Het meest opvallende vind ik dat je zelf steeds al aangeeft dat je het gas moet terug nemen om te voorkomen dat de batterij bij moet springen. En niet gas bij geven ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 14 Feb 2018, 22:30

Kijk nog eens goed naar je eigen grafiek? Wat staat er bij de rode lijn? :D
Denk toch dat mijn rode lijn de waarheid beter benadert dan de jouwe...

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 15 Feb 2018, 06:25

MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 22:30
Kijk nog eens goed naar je eigen grafiek?
Het is niet mijn grafiek. Hij is van Mitsubishi en komt uit een PHEV specifiek document.
MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 22:30
Denk toch dat mijn rode lijn de waarheid beter benadert dan de jouwe...
Dus de grafiek van jou, waarvan je zelf al aangeeft dat je die zelf "ter illustratie" in elkaar gezet hebt en waarvoor je geen enkele data hebt om hem te onderbouwen, zit dichter bij de waarheid dan de grafiek van Mitsubishi zelf? Ik vind dat een bijzonder denkwijze.

Vergis je niet, onze enige versnelling is lang geen 6 de versnelling. Eerder een korte 5. Bij 70 km/h (waar jij je lijnen laat kruisen, draait onze motor nog altijd 1900 toeren. En bij 65 km/h (wanneer he parallel hybride feestje wel zo'n beetje ophoudt) zitten we nog op zo'n 1750 toeren. Niet heel erg veel. Maar nou ook weer niet zo weinig. Dat is ook mede bepalend voor het feit dat het bij 170 km/h gedaan is. De auto loopt eerder tegen zijn max toeren aan dan tegen zijn max vermogen. Wij, als caravantrekkers, zitten met het probleem dat we niet terug kunnen schakelen. Maar linkerbaan specialisten zitten eerder met het probleem dat ze niet op kunnen schakelen :mrgreen:

Ik ben er van overtuigd dat met "conventional vehicle" gedoeld wordt op een "PHEV in niet hybride mode", dus als je de batterij, de elektromotoren en alles even weg denkt. De witte pijlen geven aan hoe het beschikbare koppel, op momenten dat niet wordt geaccelereerd, deels wordt gebruikt de rijweerstanden te overwinnen (onderste witte pijl), hoeveel reserve er dus is (bovenste witte pijl) en hoeveel van die reserve gebruikt wordt om de accu bij te laden (middelste witte pijl).
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 15 Feb 2018, 22:06

Begin deze discussie al weer aardig zat te worden...
Maar toch nog twee vragen:
1. Hoe verklaar je dat jouw rode lijn (jaja, ik weet het :D ) al begint bij een snelheid van 35 km/u? Ik heb mijn PHEV nog nooit parallel zien rijden bij die snelheden.
2. Heb je ervaring met het rijden met een caravan in de bergen met een auto met handbak? Dan moet je weten dat 2000 toeren echt niks is als je een flinke heuvel / berg op moet en dat je dan heel snel gaat terugschakelen zodat je weer zo'n 3000 toeren maakt...(praat natuurlijk wel over een benzine motor)

Maar goed, prima als je het niet gelooft, dat mag. Ik kan alleen maar hopen dat andere mensen hier nog iets aan hebben en hun eigen mening vormen. Verder voegt deze discussie niet zo veel meer toe aan dit forum.

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 15 Feb 2018, 22:52

MitsuAccu schreefCOLON
15 Feb 2018, 22:06
1. Hoe verklaar je dat jouw rode lijn (jaja, ik weet het :D ) al begint bij een snelheid van 35 km/u? Ik heb mijn PHEV nog nooit parallel zien rijden bij die snelheden.
Heb je je al afgevraagd waarom er een stippellijn bij 65 km/h staat? Deze lijn geeft aan van af welke snelheid de PHEV in parallelle hybride mode kan rijden. Dat maakt het, met jouw eigen opmerking er bij, des te aannemelijker dat de door mij gepresenteerde grafiek van Mitsubishi wel degelijk van toepassing is op de PHEV.
MitsuAccu schreefCOLON
15 Feb 2018, 22:06
2. Heb je ervaring met het rijden met een caravan in de bergen met een auto met handbak? Dan moet je weten dat 2000 toeren echt niks is als je een flinke heuvel / berg op moet en dat je dan heel snel gaat terugschakelen zodat je weer zo'n 3000 toeren maakt...(praat natuurlijk wel over een benzine motor)
Natuurlijk zou je terug moeten (kunnen) schakelen. Daarmee komen we terug bij mijn stelling dat het onmogelijk is om met caravan eender welke helling op te rijden (niet op te coasten) zonder een beroep te doen op de batterij. Daar begon het zo'n beetje mee. Dank voor de bevestiging ;-)
MitsuAccu schreefCOLON
15 Feb 2018, 22:06
Maar goed, prima als je het niet gelooft, dat mag. Ik kan alleen maar hopen dat andere mensen hier nog iets aan hebben en hun eigen mening vormen. Verder voegt deze discussie niet zo veel meer toe aan dit forum.
Eerder schreef je:
MitsuAccu schreefCOLON
14 Feb 2018, 21:40
De getallen zelf heb ik totaal niet berekend en kan ik dus niet onderbouwen, maar puur om mijn gedachte uit te leggen heb ik dit grafiekje gemaakt. Hopelijk helpt dit...
En toch verrast het je kennelijk dat ik niet wil geloven dat jouw grafiek dichter bij de werkelijkheid staat dan de grafiek die Mitsubishi zelf publiceert voor de PHEV? En hoop je dat mensen toch hun mening vormen op basis van jouw grafiek in plaats op basis van die van Mitsubishi? Sorry, ik vind dat heel bijzonder.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 15 Feb 2018, 22:55

sorry, ik geef het op. Jij wint...

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 15 Feb 2018, 23:22

MitsuAccu schreefCOLON
15 Feb 2018, 22:55
sorry, ik geef het op. Jij wint...
Jij hebt nog twee vragen voor mij. Ik neem de moeite om die vragen te beantwoorden. En in plaats van inhoudelijk op mijn antwoorden in te gaan kom je met zo'n (sorry, ik heb er geen ander woord voor) sneue reactie. Dan had je je vragen denk ik beter niet meer kunnen stellen :(
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013, 10:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 16 Feb 2018, 22:33

Nog een aller-allerlaatste keer dan...
Ik weet niet welke vragen jij denkt beantwoord te hebben, maar NIET mijn twee vragen. In plaats daarvan kom je weer met oude verhalen waarmee je mij onderuit wilt halen en je eigen gelijk wilt halen. DAT vind ik behoorlijk sneu.

En je blijft vasthouden aan je Mitsubishi grafiek waarin duidelijk staat dat de PHEV vergeleken wordt met een conventional vehicle, maar jij verzint daarbij dat ze wel een PHEV daarmee bedoelen zonder accu en zo... Dat vind ik vooral lachwekkend...Iedere koppelkromme die per versnelling getoond wordt, valt bij iedere versnelling af als de toeren te laag worden, maar dat wordt dan opgevangen door de andere versnelling.

We weten dat jij het leuk vind om tot in het oneindige te blijven discussieren / je punt blijft maken. IK heb daar veel minder mee en vind het prima als je mij beledigt. Ik kan daar prima op slapen en dit was mijn laatste reactie. Dus kijk maar of je het laatste woord wilt hebben, maar verwacht geen reactie meer alsjeblieft?

Welterusten.

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 16 Feb 2018, 23:09

Ik dacht in alle oprechtheid dat de grafiek voor jou duidelijk genoeg zou zijn, en dat je er gewoon niet aan toe wilde geven, omdat het niet aansloot bij jouw eigen persoonlijke beleving. Kennelijk heb ik me daarin vergist. Daarom heb ik de Nederlandse versie van het Mitsubishi document er nog even bij gezocht. Daarin staat deze versie van dezelfde grafiek, met begeleidende tekst. Ze hebben het onmiskenbaar over onze 4B11 motor ...:

Afbeelding

Als dit nog niet genoeg is om je te overtuigen, dan weet ik het echt niet meer. Als je wil, stuur me dan een PM met je email adres. Dan stuur ik je het volledige document op. Heel erg leerzaam!

Welke twee vragen van jou ik beantwoord heb? Scroll even een klein stukje omhoog. Is gewoon niet overheen te kijken. :idea: .
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 23 Feb 2018, 21:26

Ik had echt gedacht dat .... Maar nee hoor, 't zit er niet in.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikers-avatar
JanPHEV
Super-User
BerichtenCOLON 1105
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2013, 10:49
WoonplaatsCOLON Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door JanPHEV » 25 Feb 2018, 13:11

Just agree to disagree ;)

Gebruikers-avatar
case
Forumlid
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2013, 11:21

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door case » 28 Feb 2018, 20:02

Honor where honor is due.

Niet om te stoken, maar ik denk dat Anko het bij het rechte eind heeft.
Voor een conventionele (versnellingen) auto kun je voor elke versnelling een maximale koppelcurve uitzetten voor bijv. de uitgaande as van de versnellingsbak. Dan zie je een aantal curves in de grafiek, waarvan bijvoorbeeld de vijfde versnelling overeenkomt met de PHEV-curve.
De kortere curve van een lagere versnelling ligt steeds linksboven de curve van een hogere. De PHEV heeft vanaf ca 65 km/u wel koppel over van de verbrandingsmotor (om te versnellen bijv.), maar dit is (veel) minder dan in de lagere versnelling van een gewone auto. Hier komen bij versnellen van de PHEV de elektromotoren van pas.
Blijf je gewoon een vaste snelheid rijden, dan kan de motor, door extra op te laden, tot in het gunstigste rendementsgebied (blauw) worden belast (meer kWh per liter benzine).
Ga je met een caravan bergop dan ligt het benodigde koppel hoger door de extra luchtweerstand (kwadratisch) en de extra massa (constant bij constante helling); de groene lijn begint dus hoger en loopt steiler en zal ook bij lagere snelheid de rode koppelkromme snijden -> lagere topsnelheid. Bovendien blijft er minder reserve om te versnellen.

Groet, Kees

Gebruikers-avatar
Anko
Super-User
BerichtenCOLON 5091
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 13:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 28 Feb 2018, 20:45

case schreefCOLON
28 Feb 2018, 20:02
Voor een conventionele (versnellingen) auto kun je voor elke versnelling een maximale koppelcurve uitzetten voor bijv. de uitgaande as van de versnellingsbak. Dan zie je een aantal curves in de grafiek, waarvan bijvoorbeeld de vijfde versnelling overeenkomt met de PHEV-curve.
De kortere curve van een lagere versnelling ligt steeds linksboven de curve van een hogere.
Zoiets als deze van Caravantrekker.nl:

Afbeelding

Prachtige plaatjes maken zij, die heel goed aangeven wat je van een combinatie mag verwachten op wat voor helling en in wat voor versnelling! In dit geval van een BMW 125i met 8 versnellingen + caravan van 1000 kg. Prachtige motor: op de vlakke weg is de hoogste (8ste!) versnelling bruikbaar over een vrij groot snelheidsbereik. Maar op een 5% helling al helemaal niet meer. Da's niet zo gek, lijkt me. Zelfs bij deze auto zie je dat in vrijwel alle gevallen harder rijden in dezelfde versnelling resulteert in minder reserve. Alleen bij heel lage toeren ligt dat anders. Heeft denk ik vooral met het 'er in moeten komen van de turbo' te maken.

Let overigens op de Y as: die geeft hier 'kracht aan de wielen in N' aan en niet zoals in de PHEV grafiek 'koppel aan de krukas in Nm'. Zouden ze 'koppel aan de krukas in Nm' hanteren, dan zouden de koppel krommen naast elkaar komen te liggen (in plaats van schuin boven elkaar) en zou je per versnelling referentielijnen moeten intekenen voor de verschillende stijgingspercentages.
case schreefCOLON
28 Feb 2018, 20:02
Bovendien blijft er minder reserve om te versnellen.
Of om de accu bij te laden? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

BUTTON_POST_REPLY

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten