En weer een particulier met een PHEV...

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
vulcan750
Forumlid
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018, 11:37

En weer een particulier met een PHEV...

Bericht door vulcan750 » 16 Mrt 2018, 20:18

Yes!!!
Sinds een maand ben ik overgestapt van een Honda Civic 1.8 Sport van 2015 naar een prachtige Outlander PHEV  X-line Executive in silky white bouwjaar 2015 en kmstand bij aanschaf: 28.500.
Gekocht bij een Mitsubishi dealer (Auto Aaltink) en hij komt (heel bijzonder!) nu eens niet uit de lease, maar van een particuliere eigenaar.  Ik rij er trouwens ook particulier mee.
Ik snap de vaak negatieve uitlatingen jegens de PHEV trouwens niet. Dat aan de bijtellingsregeling wellicht strengere eisen aan kon worden gesteld  kan ik me wel iets bij voorstellen, maar soms lijkt het wel of het de schuld van de auto zelf is...  Als je fatsoenlijk stekkert en een beetje beheerst rijdt, dan is het brandstofgebruik minder dan dat van een Aygo. Pas een rit gemaakt van bijna 200km, benzineverbruik 1:23,4. Wel rustig gereden, grotendeels over de (drukke) snelweg 100/110 km p/u.
Bij kortere ritjes van zo'n 65 km haal ik makkelijk 1:35. 100% op EV haal ik nu tussen de 35-40 km.
Ik hou me dan wel aan de max. snelheden, maar op de snelweg meestal 110/120. Ik vind de auto is erg stil en comfortabel.
Via internet heb ik zwarte stootlijsten voor de zijkanten gekocht en rvs instaplijsten voor de dorpels. Als het wat warmer weer wordt gaan we die zelf monteren. Ik ben d'r blij mee!

Vriendelijke groet Carel :D

JohanvdH
Forumlid
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2017, 10:46

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Bericht door JohanvdH » 18 Mrt 2018, 11:07

Interessant om te lezen dat er meer mensen zijn met een rustige rijstijl op de snelweg.
Heb je een idee wat voor verbruik de PHEV haalt als je 100-110 km/h op de snelweg rijdt, alleen op benzine (dus zeg maar een langere rit maar dan alleen het stuk nadat de accu leeggereden is)?
Nu nog een Prius 2, met als mogelijke opvolger een Outlander PHEV Instyle+

Gebruikers-avatar
vulcan750
Forumlid
BerichtenCOLON 30

Bericht door vulcan750 » 18 Mrt 2018, 13:34

Bedankt voor je reactie Johan!
Toevallig ben ik daar achter gekomen op de terugreis van die rit van 200 km...
Wij wonen in Hoogeveen en hadden een uitje naar Noordwijk met overnachting in een hotel. De auto kon niet bij het hotel zelf staan en hadden we gestald in de plaatselijke parkeergarage. Deze garage heeft 4 oplaadpunten. De volgende morgen wilde ik de auto opladen, om 's middags weer op huis aan te gaan.
Ik had m'n oplaadpasje (Chargepoint) nog niet eerder gebruikt, maar nadat de kabel aangesloten was en ik het pasje langs de oplader had gedaan ging het lampje op groen en begon het opladen. Daarna moest ik nog wat uit de auto halen en wilde net weglopen toen de oplader stopte met laden. Nog een andere paal geprobeert, maar niks werkte meer! Storingsnummer gebeld, en nadat ik later teruggebeld werd, bleek het dat alle palen in storing stonden en gereset moesten worden door de garagebeheerder (die daar niet aanwezig was)
Ik had geen zin om daar op te gaan wachten en heb het verder maar zo gelaten. We hebben een heerlijke strandwandeling gemaakt en na een heerlijke lunch vertrokken we weer richting huis, helaas wel op benzine...
Als de accu "leeg" is, blijft er toch altijd genoeg stroom over om onderweg de benzinemotor zonodig te voorzien van extra kracht en soms rij je toch stukken op stroom. Feitelijk rij je nooit helemaal op benzine, maar "gewoon" hybride.
Wel een zware hybride, daarom niet al te zuinig, maar de terugweg reden wij (mijn vrouw en ik) toch met een gemiddeld benzineverbruik van 1:14,3 bij een snelheid tussen de 100 en 110. Viel me zeker niet tegen. Echt niet sloom gereden met normale acceleratie, alleen niet al te hard. Wat trouwens ook nauwelijks kan, zeker niet overdag in het westelijk deel van het land. Wel anticipeer ik wel goed op het overige verkeer en maak goed gebruik van alle B-standen. Ik flipper wat af! :lol:

PHEVlkj
Forumlid
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2013, 14:22

Bericht door PHEVlkj » 18 Mrt 2018, 14:17

Beste Vulcan,

Ik heb de auto al ruim 4 jaar zakelijk en overweeg die na 5 jaar over te doen naar privé, met andere woorden: ik ben ik heel tevreden over de auto.

Leuk dat je zo positief bent. Mijn ervaring is dat extern laden (zelfs met een gratis pasje waar ik er twee van heb) financieel nooit uitkan als je zelf thuis oplaadt. Dat heeft inderdaad te maken met het relatief lage verbruik op benzine. Extern opladen van een lege accu kost ongeveer euro 3,90 per lading (inclusief een toeslag van de laadpas boer). Bij zelf opladen kost dat ongeveer euro 1,89 (9Ah max maal 21 cent). Voor dat extern opladen kun je met de huidige benzineprijs ongeveer 2,5 liter brandstof kopen en dus 35 kilometer op de snelweg op benzine rijden. Dat lukt op de snelweg natuurlijk nooit met de accu, dus alleen andere overwegingen zoals milieu zouden dan moeten meetellen.

Feit blijft wel dat de auto met een (deels) opgeladen accu fijner rijdt. Binnen mijn woongebied rijd ik alles elektisch, maar als ik verder ga dan zet ik de schakelaar op Save zodra ik de snelweg opga. In jouw voorbeeld zet je dan de save knop uit als je weer van de snelweg afgaat en je kunt helemaal op stroom in de stad rijden en er weer uit (want het was nog niet op). Afhankelijk van hoe lang het laatste stuk na de snelweg is kun je besluiten de laatste stroom op de snelweg op te rijden of de schakelaar weer op Save te zetten tot de laatste afrit.

Zorg als je de heuvels of bergen ingaat (met een solo auto) dat je dan bij een half lege accu ook de schakelaar op Save zet.

Gebruik Charge met een solo auto zo weinig mogelijk, dat is ook snelladen.

B5 gebruiken lijkt in het begin leuk, maar eigenlijk is het heel oncomfortabel als je er wat langer mee werkt. Bovendien is niet uit te sluiten (zie verder dit forum) dat het slecht is voor je accu omdat het een soort van snelladen is.

lkj

Jan_nl
Forumlid
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2017, 19:56

Bericht door Jan_nl » 18 Mrt 2018, 15:32

Ik vraag me af of b5 wel slechter is dan remmen. Als ik bv in b2 rij en ik rem, dan zie ik de wijzer net zo ver draaien als met b5. Eerste scherm als je op trip klikt bedoel ik in deze.

Ik laadt vooral op mijn werk (naast thuis) en betaal daar 34ct per kwh. De auto is al wat ouder en laadt max 7.5kwh waar ik binnendoor in de zomer nog wel 40km mee haal(de) afgelopen zomer.

Gebruikers-avatar
vulcan750
Forumlid
BerichtenCOLON 30

Bericht door vulcan750 » 18 Mrt 2018, 17:15

Mhah, als de laadpaal geen starttarief heeft en niet duurder dan 35ct per khw, dan kan het wel uit. Erg vaak heb ik het sowieso niet nodig.
Verder bedankt voor de tips, dat is nou het fijne van een forum hè!
Trouwens rem ik niet direct op B5. Als het een beetje kan zet ik al gauw in op B0 (de auto rolt bijna oneindig door lijkt het wel), dan flipper ik van B2 of 3 naar 4 en dan 5. Dan remt het zeker niet abrupt, en vaak de laatste meters iets de voetrem. Ik begin steeds beter aan te voelen welke B ik moet gebruiken. :)

Jan_nl
Forumlid
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2017, 19:56

Bericht door Jan_nl » 19 Mrt 2018, 06:54

Yep. Zoiets doe ik ook. Zodra ik stilsta of weer ga rijden flipper ik terig naar b2. Aangezien ik veel op cruisecontrol rij heeft lager geen zin.

Gebruikers-avatar
JanPHEV
Super-User
BerichtenCOLON 1105
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2013, 10:49
WoonplaatsCOLON Noordelijk randje van Noord-Brabant

Bericht door JanPHEV » 19 Mrt 2018, 13:28

PHEVlkj schreefCOLON
18 Mrt 2018, 14:17
B5 gebruiken lijkt in het begin leuk, maar eigenlijk is het heel oncomfortabel als je er wat langer mee werkt. Bovendien is niet uit te sluiten (zie verder dit forum) dat het slecht is voor je accu omdat het een soort van snelladen is.

lkj
Op B5 rijden en afremmen kan prima en comfortabel!
Ik gebruik het gaspedaal om uit te rollen als het kan, zover loslaten dat je precies tussen verbruiken (groen) en laden (blauw) als bij B0 zit en verder loslaten om te remmen (blauw) van B1 t/m B5 is op deze manier, voor mijn gevoel, beschikbaar.
Oftewel ik rijd heel comfortabel omdat ik onder normale omstandigheden het rempedaal niet (hoeft te) gebruik(en).
Als het meezit kan ik op deze manier vanuit het dorp waar ik woon via de provinciale weg zelfs de volgende stad door zonder mijn linker voet te hoeven gebruiken (voor de rem). Dit vraagt natuurlijk wel om goed te anticiperen op de rest van het verkeer en stoplichten.
Beter wordt het, volgens mij, niet ;)

PeterW
Forumlid
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2013, 20:16

Bericht door PeterW » 19 Mrt 2018, 19:48

JanPHEV schreefCOLON
19 Mrt 2018, 13:28
knip...knip.. zonder mijn linker voet te hoeven gebruiken (voor de rem) ....knip ...knip..
Linkervoet gebruiken?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. 06-11-2013 afgeleverd - X-SNK-XX

Gebruikers-avatar
JanPHEV
Super-User
BerichtenCOLON 1105

Bericht door JanPHEV » 19 Mrt 2018, 20:22

Mmmmm, ik had in eerste instantie rechter voet geschreven, maar vanuit één of andere rare kronkel heb ik er links van gemaakt.
Geen idee wat er in mijn grijze massa mis gaat..... ;)
Is natuurlijk dat ik mijn rechter voet niet hoeft te wisselen maar, min of meer volledig, op het gaspedaal kan houden.
Maar de essentie van mijn betoog blijft staan, dus in die zin ben ik gelukkig nog niet van het patje af. :lol:

Gebruikers-avatar
mitsufietsie
Forumlid
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2013, 22:16
WoonplaatsCOLON 013

Bericht door mitsufietsie » 19 Mrt 2018, 23:35

Heb wel eens voor de lol met links geremd, stond ineens stil! Nooit meer gedaan btw.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, deurbeschermers, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, Rondell wintervelgen, PTCarPhone inbouw tel. RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. std. laadkabel.

Gebruikers-avatar
vulcan750
Forumlid
BerichtenCOLON 30

Bericht door vulcan750 » 20 Mrt 2018, 10:44

mitsufietsie schreefCOLON
19 Mrt 2018, 23:35
Heb wel eens voor de lol met links geremd, stond ineens stil! Nooit meer gedaan btw.
Haha, dat was bij mij ook de eerste kennismaking met een automatische versnellingsbak.
Gelukkig nooit meer last van gehad! :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op vulcan750, in totaal 20 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
JanPHEV
Super-User
BerichtenCOLON 1105

Bericht door JanPHEV » 20 Mrt 2018, 11:09

Herkenbaar, ik denk dat velen dat wel eens ervaren hebben (me too) ;)

BUTTON_POST_REPLY