Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Hallo allemaal,
heb mij geregistreerd op dit forum omdat ik voornemens ben om een gebruikte Outlander PHEV te gaan kopen.
Er stond onlangs in de "Occassions special" van Autoweek een leuk stukje over de PHEV wat mijn aandacht trok. Ben van plan om eind 2017 / begin 2018 een tweedehands Outlander PHEV te gaan kopen. De auto spreekt me erg aan qua design en techniek. De meeste van mijn ritten zijn relatief kort (< 20 kilometer enkele reis), waardoor ik veel elektrisch hoop te gaan rijden. Op dit forum wil ik me alvast gaan in lezen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wanneer "de grote golf" gebruikte exemplaren op de markt gaat komen. Misschien ben ik wel net iets te vroeg aangezien veel eigenaren tot eind 2018 van de bijtellingsvoordelen gebruik zullen maken.
Wat is jullie verwachting? Zullen eind dit jaar al redelijk veel exemplaren op de markt komen? De huidige gebruikte exemplaren worden bijna allemaal ex-BTW aangeboden zodat de toekomstige berijder nog anderhalf jaar van de lage bijtelling gebruik kan maken.
En heb nog een vraag. Wat zou beter zijn : een exemplaar met veel kilometers die relatief veel op de snelweg op benzine heeft gereden en dus weinig laadcylci heeft? Of juist een exemplaar met minder kilometers? Veel van de huidige gebruikte exemplaren zitten bijna tegen de 200.000 km en gaan waarschijnlijk uit de lease ivm kilometerstand.
Mvg
Arnold
heb mij geregistreerd op dit forum omdat ik voornemens ben om een gebruikte Outlander PHEV te gaan kopen.
Er stond onlangs in de "Occassions special" van Autoweek een leuk stukje over de PHEV wat mijn aandacht trok. Ben van plan om eind 2017 / begin 2018 een tweedehands Outlander PHEV te gaan kopen. De auto spreekt me erg aan qua design en techniek. De meeste van mijn ritten zijn relatief kort (< 20 kilometer enkele reis), waardoor ik veel elektrisch hoop te gaan rijden. Op dit forum wil ik me alvast gaan in lezen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wanneer "de grote golf" gebruikte exemplaren op de markt gaat komen. Misschien ben ik wel net iets te vroeg aangezien veel eigenaren tot eind 2018 van de bijtellingsvoordelen gebruik zullen maken.
Wat is jullie verwachting? Zullen eind dit jaar al redelijk veel exemplaren op de markt komen? De huidige gebruikte exemplaren worden bijna allemaal ex-BTW aangeboden zodat de toekomstige berijder nog anderhalf jaar van de lage bijtelling gebruik kan maken.
En heb nog een vraag. Wat zou beter zijn : een exemplaar met veel kilometers die relatief veel op de snelweg op benzine heeft gereden en dus weinig laadcylci heeft? Of juist een exemplaar met minder kilometers? Veel van de huidige gebruikte exemplaren zitten bijna tegen de 200.000 km en gaan waarschijnlijk uit de lease ivm kilometerstand.
Mvg
Arnold
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Of nog veel langer. De eerste exemplaren zijn in november 2013 uitgeleverd, dus alleen de eerste exemplaren lopen in november 2013 uit de bijtellingsregeling. Auto's die later geleverd zijn lopen pas later uit de (meestal minder gunstige) regeling.
Of de lease eerder afloopt is natuurlijk een ander verhaal. Maar het lijkt mij dat veel rijders zullen proberen de lease te verlengen.
Dat staat m.i. los van elkaar. Ook een marge auto kun je zakelijk gaan rijden en ook dan houdt je de bijtellingsregeling zoals die gold toen de auto nieuw was, tot 5 jaar ná eerste tenaamstelling.
Of dat heel voordelig is, valt natuurlijk te betwijfelen, omdat de zakelijke koper de BTW over de aanschaf dan niet meer terug kan krijgen.
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Wat betreft laadcycli: er zijn genoeg exemplaren die NOOIT aan de stekker hebben gelegen. Zie er elke dag 2 staan.
Mijn auto gaat elke dag minimaal 2 x vol en weer leeg met meestal snelwegkilometers.
Als je een auto koopt, kun je het resterende aantal Ah van de accu opvragen. Volgens mij (Anko, help) kun je ook het ingaande en uitgaande aantal kWh van de accu uitlezen. Dat zegt iets over de laadhistorie.
Mijn auto gaat elke dag minimaal 2 x vol en weer leeg met meestal snelwegkilometers.
Als je een auto koopt, kun je het resterende aantal Ah van de accu opvragen. Volgens mij (Anko, help) kun je ook het ingaande en uitgaande aantal kWh van de accu uitlezen. Dat zegt iets over de laadhistorie.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Ik ben benieuwd hoe je dat kan uitlezen.PHEV2014 schreef: ↑02 jun 2017, 20:57Wat betreft laadcycli: er zijn genoeg exemplaren die NOOIT aan de stekker hebben gelegen. Zie er elke dag 2 staan.
Mijn auto gaat elke dag minimaal 2 x vol en weer leeg met meestal snelwegkilometers.
Als je een auto koopt, kun je het resterende aantal Ah van de accu opvragen. Volgens mij (Anko, help) kun je ook het ingaande en uitgaande aantal kWh van de accu uitlezen. Dat zegt iets over de laadhistorie.
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Aantal kWh uit zegt m.i. niet zo heel veel, want uitgaande kWhs kunnen ook binnen zijn gekomen via de generator of via regeneratief remmen. Maar er zijn sowieso parameters die je vertellen hoe vaak de auto is opgeladen (snel en gewoon).
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Het eenvoudigst is denk ik via de Android app EvBatMon. Weet allen niet zeker wat allemaal beschikbaar is via die app.JohanvdH schreef: ↑02 jun 2017, 23:32Ik ben benieuwd hoe je dat kan uitlezen.PHEV2014 schreef: ↑02 jun 2017, 20:57Wat betreft laadcycli: er zijn genoeg exemplaren die NOOIT aan de stekker hebben gelegen. Zie er elke dag 2 staan.
Mijn auto gaat elke dag minimaal 2 x vol en weer leeg met meestal snelwegkilometers.
Als je een auto koopt, kun je het resterende aantal Ah van de accu opvragen. Volgens mij (Anko, help) kun je ook het ingaande en uitgaande aantal kWh van de accu uitlezen. Dat zegt iets over de laadhistorie.
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Bedankt voor jullie reacties!Anko schreef: ↑03 jun 2017, 00:42Het eenvoudigst is denk ik via de Android app EvBatMon. Weet allen niet zeker wat allemaal beschikbaar is via die app.JohanvdH schreef: ↑02 jun 2017, 23:32Ik ben benieuwd hoe je dat kan uitlezen.PHEV2014 schreef: ↑02 jun 2017, 20:57Wat betreft laadcycli: er zijn genoeg exemplaren die NOOIT aan de stekker hebben gelegen. Zie er elke dag 2 staan.
Mijn auto gaat elke dag minimaal 2 x vol en weer leeg met meestal snelwegkilometers.
Als je een auto koopt, kun je het resterende aantal Ah van de accu opvragen. Volgens mij (Anko, help) kun je ook het ingaande en uitgaande aantal kWh van de accu uitlezen. Dat zegt iets over de laadhistorie.
Qua aantallen die op de gebruikte markt komen lijkt het er dan inderdaad op dat vanaf November 2018 de eerste aanzienlijke hoeveelheden op de markt gaat komen. In de eerste 4 maanden dat het model hier leverbaar was (vanaf November 2013) zijn er meer dan 10.000 geleverd. Als hiervan een groot deel uit de lease komt is er een goed aanbod.
Ik hoop dat de prijzen begin volgend jaar rond de EUR 18k incl BTW liggen.
Over EvBatMon heb ik inderdaad ook gelezen. Zie dat er nu ook een IOS versie is.
Met een OBD dongle en de app kun je in de app de PMC (Percentage of Manufacturer's Capacity) aflezen. Denk dat ik een dongle en app ga aanschaffen en tijdens een proefrit dit uit ga lezen. Bent benieuwd hoe km-stand zich verhoudt tot gezondheidnvan batterij.
- mitsufietsie
- Forumlid
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
App kost € 18,99
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Bij "meneer Apple" EUR 32,99 voor de IOS versie...
Re: Nog een aspirant Outlander PHEV rijder
Da's inderdaad een hoop geld. Of het de investering waard is moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen. Iemand die heel graag wil weten wat zijn auto doet zal het er eerder voor over hebben dan iemand die alleen maar zijdelings geïnteresseerd is. Ik heb zelf drie OBDLink MX adapters in mijn auto zitten van meer dan 100 euro per stuk. En ik vind dat de moeite waard. En ander vind 10 euro voor een Chinese clone al te veel.
Maar vergeet niet, de doelgroep voor deze app is natuurlijk nogal klein (ook al omdat er bijkomende kosten zijn in de vorm van een adapter). Ik heb een redelijk idee hoeveel energie er in is gaan zitten om deze app te maken en geloof mij, dat wordt met deze bedragen echt niet terugverdiend.
Maar vergeet niet, de doelgroep voor deze app is natuurlijk nogal klein (ook al omdat er bijkomende kosten zijn in de vorm van een adapter). Ik heb een redelijk idee hoeveel energie er in is gaan zitten om deze app te maken en geloof mij, dat wordt met deze bedragen echt niet terugverdiend.