Pagina 1 van 2

En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 16 mar 2018, 20:18
door vulcan750
Yes!!!
Sinds een maand ben ik overgestapt van een Honda Civic 1.8 Sport van 2015 naar een prachtige Outlander PHEV  X-line Executive in silky white bouwjaar 2015 en kmstand bij aanschaf: 28.500.
Gekocht bij een Mitsubishi dealer (Auto Aaltink) en hij komt (heel bijzonder!) nu eens niet uit de lease, maar van een particuliere eigenaar.  Ik rij er trouwens ook particulier mee.
Ik snap de vaak negatieve uitlatingen jegens de PHEV trouwens niet. Dat aan de bijtellingsregeling wellicht strengere eisen aan kon worden gesteld  kan ik me wel iets bij voorstellen, maar soms lijkt het wel of het de schuld van de auto zelf is...  Als je fatsoenlijk stekkert en een beetje beheerst rijdt, dan is het brandstofgebruik minder dan dat van een Aygo. Pas een rit gemaakt van bijna 200km, benzineverbruik 1:23,4. Wel rustig gereden, grotendeels over de (drukke) snelweg 100/110 km p/u.
Bij kortere ritjes van zo'n 65 km haal ik makkelijk 1:35. 100% op EV haal ik nu tussen de 35-40 km.
Ik hou me dan wel aan de max. snelheden, maar op de snelweg meestal 110/120. Ik vind de auto is erg stil en comfortabel.
Via internet heb ik zwarte stootlijsten voor de zijkanten gekocht en rvs instaplijsten voor de dorpels. Als het wat warmer weer wordt gaan we die zelf monteren. Ik ben d'r blij mee!
 
Vriendelijke groet Carel :D

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 18 mar 2018, 11:07
door JohanvdH
Interessant om te lezen dat er meer mensen zijn met een rustige rijstijl op de snelweg.
Heb je een idee wat voor verbruik de PHEV haalt als je 100-110 km/h op de snelweg rijdt, alleen op benzine (dus zeg maar een langere rit maar dan alleen het stuk nadat de accu leeggereden is)?

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 18 mar 2018, 13:34
door vulcan750
Bedankt voor je reactie Johan!
Toevallig ben ik daar achter gekomen op de terugreis van die rit van 200 km...
Wij wonen in Hoogeveen en hadden een uitje naar Noordwijk met overnachting in een hotel. De auto kon niet bij het hotel zelf staan en hadden we gestald in de plaatselijke parkeergarage. Deze garage heeft 4 oplaadpunten. De volgende morgen wilde ik de auto opladen, om 's middags weer op huis aan te gaan.
Ik had m'n oplaadpasje (Chargepoint) nog niet eerder gebruikt, maar nadat de kabel aangesloten was en ik het pasje langs de oplader had gedaan ging het lampje op groen en begon het opladen. Daarna moest ik nog wat uit de auto halen en wilde net weglopen toen de oplader stopte met laden. Nog een andere paal geprobeert, maar niks werkte meer! Storingsnummer gebeld, en nadat ik later teruggebeld werd, bleek het dat alle palen in storing stonden en gereset moesten worden door de garagebeheerder (die daar niet aanwezig was)
Ik had geen zin om daar op te gaan wachten en heb het verder maar zo gelaten. We hebben een heerlijke strandwandeling gemaakt en na een heerlijke lunch vertrokken we weer richting huis, helaas wel op benzine...
Als de accu "leeg" is, blijft er toch altijd genoeg stroom over om onderweg de benzinemotor zonodig te voorzien van extra kracht en soms rij je toch stukken op stroom. Feitelijk rij je nooit helemaal op benzine, maar "gewoon" hybride.
Wel een zware hybride, daarom niet al te zuinig, maar de terugweg reden wij (mijn vrouw en ik) toch met een gemiddeld benzineverbruik van 1:14,3 bij een snelheid tussen de 100 en 110. Viel me zeker niet tegen. Echt niet sloom gereden met normale acceleratie, alleen niet al te hard. Wat trouwens ook nauwelijks kan, zeker niet overdag in het westelijk deel van het land. Wel anticipeer ik wel goed op het overige verkeer en maak goed gebruik van alle B-standen. Ik flipper wat af! :lol:

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 18 mar 2018, 14:17
door PHEVlkj
Beste Vulcan,

Ik heb de auto al ruim 4 jaar zakelijk en overweeg die na 5 jaar over te doen naar privé, met andere woorden: ik ben ik heel tevreden over de auto.

Leuk dat je zo positief bent. Mijn ervaring is dat extern laden (zelfs met een gratis pasje waar ik er twee van heb) financieel nooit uitkan als je zelf thuis oplaadt. Dat heeft inderdaad te maken met het relatief lage verbruik op benzine. Extern opladen van een lege accu kost ongeveer euro 3,90 per lading (inclusief een toeslag van de laadpas boer). Bij zelf opladen kost dat ongeveer euro 1,89 (9Ah max maal 21 cent). Voor dat extern opladen kun je met de huidige benzineprijs ongeveer 2,5 liter brandstof kopen en dus 35 kilometer op de snelweg op benzine rijden. Dat lukt op de snelweg natuurlijk nooit met de accu, dus alleen andere overwegingen zoals milieu zouden dan moeten meetellen.

Feit blijft wel dat de auto met een (deels) opgeladen accu fijner rijdt. Binnen mijn woongebied rijd ik alles elektisch, maar als ik verder ga dan zet ik de schakelaar op Save zodra ik de snelweg opga. In jouw voorbeeld zet je dan de save knop uit als je weer van de snelweg afgaat en je kunt helemaal op stroom in de stad rijden en er weer uit (want het was nog niet op). Afhankelijk van hoe lang het laatste stuk na de snelweg is kun je besluiten de laatste stroom op de snelweg op te rijden of de schakelaar weer op Save te zetten tot de laatste afrit.

Zorg als je de heuvels of bergen ingaat (met een solo auto) dat je dan bij een half lege accu ook de schakelaar op Save zet.

Gebruik Charge met een solo auto zo weinig mogelijk, dat is ook snelladen.

B5 gebruiken lijkt in het begin leuk, maar eigenlijk is het heel oncomfortabel als je er wat langer mee werkt. Bovendien is niet uit te sluiten (zie verder dit forum) dat het slecht is voor je accu omdat het een soort van snelladen is.

lkj

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 18 mar 2018, 15:32
door Jan_nl
Ik vraag me af of b5 wel slechter is dan remmen. Als ik bv in b2 rij en ik rem, dan zie ik de wijzer net zo ver draaien als met b5. Eerste scherm als je op trip klikt bedoel ik in deze.

Ik laadt vooral op mijn werk (naast thuis) en betaal daar 34ct per kwh. De auto is al wat ouder en laadt max 7.5kwh waar ik binnendoor in de zomer nog wel 40km mee haal(de) afgelopen zomer.

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 18 mar 2018, 17:15
door vulcan750
Mhah, als de laadpaal geen starttarief heeft en niet duurder dan 35ct per khw, dan kan het wel uit. Erg vaak heb ik het sowieso niet nodig.
Verder bedankt voor de tips, dat is nou het fijne van een forum hè!
Trouwens rem ik niet direct op B5. Als het een beetje kan zet ik al gauw in op B0 (de auto rolt bijna oneindig door lijkt het wel), dan flipper ik van B2 of 3 naar 4 en dan 5. Dan remt het zeker niet abrupt, en vaak de laatste meters iets de voetrem. Ik begin steeds beter aan te voelen welke B ik moet gebruiken. :)

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 19 mar 2018, 06:54
door Jan_nl
Yep. Zoiets doe ik ook. Zodra ik stilsta of weer ga rijden flipper ik terig naar b2. Aangezien ik veel op cruisecontrol rij heeft lager geen zin.

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 19 mar 2018, 13:28
door JanPHEV
PHEVlkj schreef:
18 mar 2018, 14:17
B5 gebruiken lijkt in het begin leuk, maar eigenlijk is het heel oncomfortabel als je er wat langer mee werkt. Bovendien is niet uit te sluiten (zie verder dit forum) dat het slecht is voor je accu omdat het een soort van snelladen is.

lkj
Op B5 rijden en afremmen kan prima en comfortabel!
Ik gebruik het gaspedaal om uit te rollen als het kan, zover loslaten dat je precies tussen verbruiken (groen) en laden (blauw) als bij B0 zit en verder loslaten om te remmen (blauw) van B1 t/m B5 is op deze manier, voor mijn gevoel, beschikbaar.
Oftewel ik rijd heel comfortabel omdat ik onder normale omstandigheden het rempedaal niet (hoeft te) gebruik(en).
Als het meezit kan ik op deze manier vanuit het dorp waar ik woon via de provinciale weg zelfs de volgende stad door zonder mijn linker voet te hoeven gebruiken (voor de rem). Dit vraagt natuurlijk wel om goed te anticiperen op de rest van het verkeer en stoplichten.
Beter wordt het, volgens mij, niet ;)

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 19 mar 2018, 19:48
door PeterW
JanPHEV schreef:
19 mar 2018, 13:28
knip...knip.. zonder mijn linker voet te hoeven gebruiken (voor de rem) ....knip ...knip..
Linkervoet gebruiken?

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 19 mar 2018, 20:22
door JanPHEV
Mmmmm, ik had in eerste instantie rechter voet geschreven, maar vanuit één of andere rare kronkel heb ik er links van gemaakt.
Geen idee wat er in mijn grijze massa mis gaat..... ;)
Is natuurlijk dat ik mijn rechter voet niet hoeft te wisselen maar, min of meer volledig, op het gaspedaal kan houden.
Maar de essentie van mijn betoog blijft staan, dus in die zin ben ik gelukkig nog niet van het patje af. :lol:

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 19 mar 2018, 23:35
door mitsufietsie
Heb wel eens voor de lol met links geremd, stond ineens stil! Nooit meer gedaan btw.

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 20 mar 2018, 10:44
door vulcan750
mitsufietsie schreef:
19 mar 2018, 23:35
Heb wel eens voor de lol met links geremd, stond ineens stil! Nooit meer gedaan btw.
Haha, dat was bij mij ook de eerste kennismaking met een automatische versnellingsbak.
Gelukkig nooit meer last van gehad! :lol:

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 20 mar 2018, 11:09
door JanPHEV
Herkenbaar, ik denk dat velen dat wel eens ervaren hebben (me too) ;)

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 09 jan 2019, 19:18
door vulcan750
Even een korte update. Ik heb de auto nu bijna een jaar en de Phev bevalt nog steeds heel prima.
Ik ben pensionada en rij veel regionaal en daarom ook heel veel EV. Mijn gemiddelde benzinevebruik is tot nu toe 1:37 + de nodige stroom natuurlijk. De auto heeft vandaag een onderhoudsbeurt gehad, uiteraard geen bijzonderheden. Wel is er direct een recall op de achterremmen uitgevoerd, de remklauwen zijn vervangen. De accucapaciteit is ook gemeten. Bij aanschaf was dit 35,7, nu een jaar later 35,2. Lijkt me een nette score.

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 10 jan 2019, 10:04
door JohanvdH
Carel,

Heb je de instaplijsten en stootlijsten inmiddels gemonteerd en ben je er tevreden over?
Mag ik vragen waar je ze hebt aangeschaft?

Groet,
Johan
vulcan750 schreef:
16 mar 2018, 20:18

Via internet heb ik zwarte stootlijsten voor de zijkanten gekocht en rvs instaplijsten voor de dorpels. Als het wat warmer weer wordt gaan we die zelf monteren. Ik ben d'r blij mee!
 
Vriendelijke groet Carel :D

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 11 jan 2019, 17:41
door vulcan750
Hallo Johan,

Ik ben zeker heel tevreden over de instaplijsten en de stootstrips.
Vooral de zwarte stootstrips i.c.m. de zwarte kunststofranden rond de spatborden staan erg mooi en maakt de Outlander net even iets aparter. (X-line)
Zie verder: viewtopic.php?f=26&t=4245
Daar staat ook waar ik besteld heb, de stootstrips uit NL en de instaplijsten uit China. P.s.: Tenzij je een verwarmde garage hebt, is dit (zeker voor de stootstrips) niet de goede tijd om deze te monteren. Het moet toch wel ongeveer >15 graden zijn.

Groet, Carel

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 01 aug 2022, 11:39
door vulcan750
Het duurt nog ongeveer een half iaar, maar ik heb mijn Outlander ingeruild!
Het electrisch rijden met de Outlander is me zo goed bevallen dat ik over ga naar een 100% EV.
Ik heb in januari een Volvo xc40 Recharge EV besteld, deze zou in eerste instantie in augustus komen, toen werd het october en nu december.
Bizarre levertijden vandaag de dag! Positief is wel dat ik een erg mooie inruilprijs heb gekregen en dat mijn afschrijving nu stil staat.
Jammer dat Mitsubishi wat full EV betreft de boot mist, ik zou anders mogelijk ook wel in de markt geweest voor een Eclipse Cross EV.

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 01 aug 2022, 13:15
door RoelUtrecht
Mooie auto, alvast veel plezier mee!

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 01 aug 2022, 13:19
door erichendri
Ben het met je eens vulcan, de outlander en de eclipse waren een mooie basis voor een EV geweest.
Hoop dat de nieuwe outlander hier ook snel komt, de grotere accu lijkt mij ideaal.
Een ev zie ik nog niet zitten met de caravan erachter.

Eric

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 01 aug 2022, 16:14
door PHEVlkj
super mooie auto...

Toevallig is mijn familie, die precies deze prachtige auto heeft, afgelopen week bij ons geweest. De reisafstand (268 km) met grote zware caravan, fietsen achterop en airco aan konden ze niet in 1 keer overbruggen. Buitenlandse vakanties doen ze ook niet meer vanwege het relatief beperkte bereik.

Dus als je dat zelf niet doet lijkt het mij super om mee te rijden, maar ik blijf zelf nog even bij hybride. Zeker als je toch verre vakanties onbekommerd wilt doen. Denk aan Zweden, Noorwegen, Italië en Griekenland.

lkj

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 02 aug 2022, 12:39
door erichendri
Vergeet niet dat je met een ev thuis wegrijdt met een 100% gevulde accu.
Onderweg snelladen gaat maar tot 80% of je moet er voor kiezen om een klein uurtje langer te staan voor een 100% vulling.
Dus met 80% verder rijden houdt in dat de 200 km 160 km wordt voor de volgende laadsessie.
De kia EV6 verbruikt ongeveer 34 kw per 100 km bijvoorbeeld
Mijn ev ervaring, ik rijdt dagelijks op mijn werk in een ID3,is dat bij 130 kmh de range bijna 30% en dan zit er nog geen koffer op het dak.
En dan zit er ook nog verschil tussen zomer en winter.

Eric

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 03 aug 2022, 20:32
door vulcan750
Bedankt voor de leuke reacties!
Zo'n hoog verbruik zoals eric schetst verbruik je met de Volvo zeker niet. Ik zit al op een Volvo EV forum, maar als je je een beetje aan de snelheden houd is het verbruik zo tussen de 15 en 20 kW.
Net een vakantieverelag gelezen bestemming Zuid-Frankrijk met een P8 (twin motors), volbepakt met 4 inzittenden en bagagewagen . Met acc op 115 km/u had deze een gemiddeld verbruik van 23kW.
Met een SUV moet je niet gaan planken, dan is het duur rijden. Dat is bij de Outlander niet anders!

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 04 aug 2022, 10:49
door erichendri
Bedoel de ev met caravan, dan is het verbruik best hoog.
Solo is een ander verhaal.
Maar zonder gekheid, de volvo XC40 is een mooie upgrade.

Eric

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 27 jan 2024, 19:12
door Alphons
Ik ben Alphons en heb sinds kort een Outlander PHEV 2019
Vraagje: hoe rij ik het zuinigst met deze auto?

Op Benzine met alleen de optie Charge, of ook daarbij het maximum regenereren (B5)?
Ik wil op Benzine natuurlijk de rij-accu zoveel mogelijk opladen!
Op Electriciteit alleen op EV, of ook daarbij regenereren (B5)?
Kortom, hoe het zuinigst op EV, en hoe het zuinigst op Benzine, zeker als ik een erg lange afstand wil rijden, bijv. naar het buitenland?
Alvast bedankt voor uw antwoorden!

Re: En weer een particulier met een PHEV...

Geplaatst: 28 jan 2024, 19:48
door case
Hoe je het zuinigst rijdt is afhankelijk van de rit die je gaat maken. Een lange rit in Nederland is meestal een deel snelweg. Dan rijd je op stroom naar de snelweg, zet daar de Save aan. De auto gaat dan over op hybride bedrijf. Nader je de bestemming en kun je daar opladen, zet je Save uit op het punt waar je denkt de rest op stroom te kunnen rijden. Kun je niet laden op je bestemming, dan rijd je alleen het laatste, langzamere deel op stroom, zodat je nog wat overhoudt voor de terugreis. De Charge functie is alleen nuttig bij het rijden met caravan/aanhager, of in de bergen. In de bergen wel oppassen dat je niet met volle accu boven aankomt, want dan kun je omlaag niet regenereren.