Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Marcs
Forumlid

Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen

Bericht door Marcs » 07 mar 2014, 11:21

Nee dat heb ik niet gemeten zal dat eens doen.

Maar ik heb de ratio gehad op 6 en 15 amp bij 6 duurt het erg lang maar stond de meter op 41 km dus lijkt erop dat dat niet gaat werken.

Zal 10 amp de optimale laadstroom zijn ?

Staat nu weer aan de 10 amp zal zo kijken wat het geworden is.
LB

Wreckerrm

Bericht door Wreckerrm » 07 mar 2014, 12:12

Toen ik de auto net had, laadde ik ook met de 10A 230V kabel. Volgens mij had ik toen ook meestal rond de 50km als EV bereik staan.

4-svp-00
Forumlid

Bericht door 4-svp-00 » 07 mar 2014, 13:48

Het laden van Li-ion accus gaat normaliter eerst met een (redelijk) vaste stroom waarbij het voltage wordt bewaakt (bv op max 4 Volt per cel). Na het bereiken van een bepaald voltage wordt overgegaan op een variabele laadstroom (door laadspanning terug te brengen) om het voltage over de cel onder een maximum te houden (om te cel te beschermen). Het laden wordt beëindigd als de variabele laadstroom bv 10% is van de oorspronkelijke vaste laadstroom bij aanvang.

Als het bij de PHEV in de basis ook zo werkt (en waarom niet) zou de vaste accu laadstroom bij 10A laden aanvang lager zijn en wordt er bij dezelfde 10% dus ook tot een lagere laadstroom doorgeladen (als de software dezelfde % waarde zou hanteren).

Volgens mij worden ook alle 80 cellen individueel bewaakt, als er maar één cel boven de maximum spanning komt wordt het gehele laden beperkt/gestopt. Kan dus ook dat bij een lagere laadstroom de cellen onderling beter op dezelfde spanning blijven.

Ik heb wel eens plaatjes gezien van de i-miev met daarop de spanning per accu cel (Zie bijlage voor een voorbeeld met de temperatuur per cel), die kan je volgens mij aflezen op het MMCS van de i-Miev. Zou leuk zijn voor de Outlander.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door 4-svp-00 op 07 mar 2014, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

4-svp-00
Forumlid

Bericht door 4-svp-00 » 07 mar 2014, 14:06

In een plaatje:

JanPHEV

Bericht door JanPHEV » 07 mar 2014, 22:25

4-svp-00 schreef:Of course, as Battery University explains, it’s not as simple as that. After 300 to 500 cycles at 100 percent depth of discharge, a lithium-ion cell’s capacity will drop to 70 percent. But partial discharge “reduces stress and prolongs battery life.” Drain the batteries consistently to only :idea: 50 percent :idea: , as is often the case with electric cars that get plugged in frequently, and life expectancy of a healthy battery zooms up to 1,200 to 1,500 cycles.
Ik denk dat dit de belangrijkste reden is dat de PHEV maar tot zo'n 23 % SOC ontladen kan worden. Dat verbeterd het aantal ladingen aanzienlijk, t.o.v. 100 % ontlading zoals hierboven omschreven, en laat toch nog een redelijk praktisch toepasbare capaciteit toe.
Ook de gerefereerde 98 % maximale lading lijkt daarbij logisch om ongewenst / schadelijk overladen van cellen te voorkomen.
Voor mijn gevoel heeft MM hier een goed compromis gekozen tussen bereik en levensduur.
Ik denk, zoals ook al beschreven, dat ongewenste temperaturen het meest negatieve effect hebben in de praktijk. Ook daarvoor zitten we in Nederland, in combinatie met de verwarming en koeling van de accu, redelijk goed met een over het algemeen toch redelijk gematigd klimaat.

Ik heb er vertrouwen in dat we hier nog wel eens een erg meevallende levensduur van onze accu kunnen gaan ervaren. :mrgreen:

4-svp-00
Forumlid

Bericht door 4-svp-00 » 08 mar 2014, 14:00

Volgens mij kan de accu alleen gekoeld worden. Voor de levensduur ook het belangrijkste om niet boven de 30 gr C te komen. Denk alleen dat dit koelen alleen bij laden gaat plaatsvinden.

ampera

Bericht door ampera » 08 mar 2014, 19:24

Bij het rijden kun je de batterij in 20 minuten leeg trekken, op dat moment is koeling veel harder nodig dan bij het standaard opladen.

4-svp-00
Forumlid

Bericht door 4-svp-00 » 09 mar 2014, 15:28

Goed punt, ben benieuwd voor de gevolgen van het bereik. Airco aan in auto en voor de accu.

Hansjebrinkers

Bericht door Hansjebrinkers » 09 mar 2014, 16:26

Ik keek zojuist toevallig onder de motorkap, en constateerde dat de accu ook bij normaal 10A laden wordt gekoeld. In ieder geval stroomde er met tussenpozen koelwater door het expansievat.

ampera

Bericht door ampera » 09 mar 2014, 16:44

Waarschijnlijk is het koelcircuit in actie voor koeling van de lader en niet van de batterij.

phevictor

Bericht door phevictor » 14 mar 2014, 19:52

Vandaag 50km gereden met 0.1l/100km! Had 0,0 geweest als ik die rotkachel niet vergeten was uit te zetten ;-)

Helft binnendoor variërend tussen 50 en 80 en rest 100km/h op snelweg dus echt als een natte krant gereden..maar doel was 0,00 l/100km voor woonwerkverkeer..althans aantonen dat het kan.. En weet nu zeker dat het binnen bereik is.. Als ik de tijd ervoor wil nemen..
De formule is simpel.. <RV (rechtervoet) = >EV :mrgreen:

Mijn vrouwtje gisteren overigens ook traject van ~50km waarvan 90%file.. Ze had bij aankomst nog accu over voor terugweg :mrgreen:

Dus >file = >EV

Koos

Bericht door Koos » 14 mar 2014, 21:46

Binnenkort files op snelwegen door PHEV rijders die stapvoets rijden om zoveel mogelijk km EV te rijden :lol:

WHB
Forumlid

Bericht door WHB » 14 mar 2014, 23:04

Ik heb het geprobeerd maar ik kan het niet opbrengen om 100 km/uur te rijden waar ik 130 mag.
Ben al terug gegaan naar 120-125 km/h maar nog trager red ik niet.
Rijd nu wel netjes 80 waar je 80 mag enz.
Heb nog niet veel gemerkt van meer km met hogere temperaturen.
Het lijkt er wel op dat wanneer de motor er bij komt het benzine verbruik wat minder is.

Anko

Bericht door Anko » 15 mar 2014, 09:28

WHB schreef:Het lijkt er wel op dat wanneer de motor er bij komt het benzine verbruik wat minder is.
Zo'n motor zoek ik ook nog. Bij mij wordt het benzineverbruik juist meer, als de motor er bij komt :lol:

(Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar dat maakt het niet minder grappig.)

jaapv

Bericht door jaapv » 15 mar 2014, 09:50

JanPHEV schreef:
4-svp-00 schreef:Of course, as Battery University explains, it’s not as simple as that. After 300 to 500 cycles at 100 percent depth of discharge, a lithium-ion cell’s capacity will drop to 70 percent. But partial discharge “reduces stress and prolongs battery life.” Drain the batteries consistently to only :idea: 50 percent :idea: , as is often the case with electric cars that get plugged in frequently, and life expectancy of a healthy battery zooms up to 1,200 to 1,500 cycles.
Ik denk dat dit de belangrijkste reden is dat de PHEV maar tot zo'n 23 % SOC ontladen kan worden. Dat verbeterd het aantal ladingen aanzienlijk, t.o.v. 100 % ontlading zoals hierboven omschreven, en laat toch nog een redelijk praktisch toepasbare capaciteit toe.
Ook de gerefereerde 98 % maximale lading lijkt daarbij logisch om ongewenst / schadelijk overladen van cellen te voorkomen.
Voor mijn gevoel heeft MM hier een goed compromis gekozen tussen bereik en levensduur.
Ik denk, zoals ook al beschreven, dat ongewenste temperaturen het meest negatieve effect hebben in de praktijk. Ook daarvoor zitten we in Nederland, in combinatie met de verwarming en koeling van de accu, redelijk goed met een over het algemeen toch redelijk gematigd klimaat.

Ik heb er vertrouwen in dat we hier nog wel eens een erg meevallende levensduur van onze accu kunnen gaan ervaren. :mrgreen:
Ik heb ook begrepen dat de kwaliteit van de membranen in de accu’s van belang is voor het aantal cycles, en dat er een groot verschil is tussen de materialen die in bv. je telefoonaccu worden gebruikt en die die gebruikt worden voor professionele accu’s als die van hybride auto’s. Ik denk dat 1500 keer laden zeer pessimistisch is; Bij 1x daags laden zou de accu dan theoretisch geen vijf jaar halen.

phevictor

Bericht door phevictor » 15 mar 2014, 11:40

Koos schreef:Binnenkort files op snelwegen door PHEV rijders die stapvoets rijden om zoveel mogelijk km EV te rijden :lol:
Vanaf nu altijd op zwarte zaterdag op vakantie gaan :lol:

phevictor

Bericht door phevictor » 15 mar 2014, 11:43

WHB schreef:Ik heb het geprobeerd maar ik kan het niet opbrengen om 100 km/uur te rijden waar ik 130 mag.
Ben al terug gegaan naar 120-125 km/h maar nog trager red ik niet.
Rijd nu wel netjes 80 waar je 80 mag enz.
Heb nog niet veel gemerkt van meer km met hogere temperaturen.
Het lijkt er wel op dat wanneer de motor er bij komt het benzine verbruik wat minder is.
Begrijpelijk, ga dat ook niet heel lang volhouden.. Nu nog leuk omdat het nieuw is voor mij

Hansjebrinkers

Bericht door Hansjebrinkers » 16 mar 2014, 12:33

WHB schreef:Ik heb het geprobeerd maar ik kan het niet opbrengen om 100 km/uur te rijden waar ik 130 mag.
Begrijpelijk. Ik ga ervan uit dat je in dat geval ook geen verbruik verwacht in de buurt van de fabrieksopgave. De luchtweerstand van de outlander is volgens mij vrij behoorlijk.

WHB
Forumlid

Bericht door WHB » 17 mar 2014, 13:19

Nee, maar ik had wel net wat meer verwacht.

In feb 2013 heb ik mijn twijfels over de 52 km al geuit!
http://insideoutlander.boards.net/threa ... v-distance

De opgave van 52 km had ik zelf al terug gesteld naar 40 km.
Helaas kom ik bij, mijn woon-werkverkeer, op ±32 km.
De route die ik dagelijks rijd is 42 km. Dus kom altijd te kort.

ictijoos

Bericht door ictijoos » 17 mar 2014, 23:38

Als ik van huis naar mijn kantoor rij, kan ik 42 km over 80km/u wegen en bebouwde kom, of kan ik een stuk over de snelweg. Over de snelweg moet ik 45km rijden, en dan redt ik het nooit op de accu, maar wel kom ik met het warme weer steeds verder. Uiteindelijk is het brandstofverbruik alles tussen de 1.2 en 2.1l/100km.

Als ik over de 80km per uur weg rij, moet ik alleen oppassen bij een helling, dat ik niet teveel gas geef en alsnog de benzinemotor aanzwengel. Het is me echter al 3x gelukt om met 0.0km die 42km dus te tijden.

Ook leuk: Als ik over de snelweg heen ga, is mijn bereik terug maar 39km. Maar ook dan lukt het dus om de 42km te rijden, mits maar niet over de snelweg. En, zonder de kachel of airco aan. Stoelverwarming staat echter bij 1 rit wel aan.

Als ik de rem bij de diverse rotondes te vaak gebruik, lukt het ook niet. Maar meestal kan ik met de B5 voldoende remmen om zonder rempedaal rechtdoor te kunnen.

Maar je moet echt willen, want even het gaspedaal te ver ingetrapt en hoppa, de benzinemotor help.

WHB
Forumlid

Bericht door WHB » 18 mar 2014, 08:59

Hallo,

Ik zeg ook niet dat je geen 42 km elektrisch kan rijden.
Dat lukt mij, als de situatie (alleen 50 en 80 km/h wegen) zich voor doet, ook.
Alleen het woon-werkverkeer lukt niet.
He lukt me soms wel om 1L/100 km te halen op de woon-werk route en dat vind ik behoorlijk goed!
De klantbezoeken nekken mijn gemiddelde en sta nu op 2,8 l/100 km na 8800 km.
Mijn streven is 2,5 L/100 km.

ampera

Bericht door ampera » 18 mar 2014, 10:29

Jullie hebben nog geen meter in winters weer gereden dus dat er nog veel in het vat zit lijkt mij niet erg waarschijnlijk, inmiddels zit ik zelf weer op 6/7e van wat ik vorig jaar zomer haalde.

Anko

Bericht door Anko » 18 mar 2014, 12:54

Ja, en? 42 / (6/7) = 49 kilometer. Is toch weer 7 kilometer extra en komt al erg dicht bij fabrieksopgave.

4-svp-00
Forumlid

Bericht door 4-svp-00 » 18 mar 2014, 14:10

Zie onderstaande grafiek. °C staan boven, de km op de rechteras. PHEV vergelijkbaar met Volt/Ampera (Li-ion accu)

Grafiek is bewust groot gehouden voor zij die er de exacte waarden uit willen halen.
Laatst gewijzigd door 4-svp-00 op 18 mar 2014, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

4-svp-00
Forumlid

Bericht door 4-svp-00 » 18 mar 2014, 14:19

En nog eentje om het verschil aan te geven tussen een gemiddelde rit en een maximale rit (in afstand gezien).

De verschillen die we hier op dit forum hebben worden alleen maar groter in de zomer :D
Laatst gewijzigd door 4-svp-00 op 18 mar 2014, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie