Nieuw hier en benieuwd of mijn ervaringen herkend worden
-
Spakkie72
Nieuw hier en benieuwd of mijn ervaringen herkend worden
Hallo! In juni 2020 kocht ik een Outlander PHEV Business Edition uit 2015 met 83.000 km op de teller. Het is mijn eerste ervaring met full hybride rijden. Door het coronagedoe vervielen (toevallig) onze vliegtickets voor de vakantie naar Kroatië (jaja) en besloten we met de auto te gaan. Dus in de afgelopen weken gelijk zo'n 4.000 km verreden met de outlander. Mooie kans om deze auto lekker te doorleven en alles eens mee te maken.
Positieve en negatieve dingen ervaren. In de eerste plaats een prettige, ruime wagen en geschikt voor zo'n reis qua comfort. Op de lange ritten met korte stops ben ik tegen een paar ongemakken aangelopen en ben benieuwd of jullie die herkennen:
- bij snelheden hoger dan 140 km windgevoelig. 140 is prima, 150/160 moet je echt volle aandacht op het stuur hebben en 170/180 nou ja daar is ie gewoon niet voor gemaakt. Uiteindelijk snelheid gewoon op max 125/130 gehouden als een prettige cruisesnelheid.
- bij gas-los op hellingen naar beneden of ongelijk wegdek gaat de auto schokken. Hij lijkt niet te kunnen kiezen tussen regeneratie en gewoon uitrijden. Oplossing: de regeneratie op 0 zetten maar ja is dat nou logisch? Waarom dat schokken?
- verbruik best aan de maat met 1:11 of 1:10 bij lange ritten zonder tussentijds opladen
- een kleine tank waardoor je elke 350-400 km aan de beurt bent om te tanken. Dat is wennen! ik had een mondeo met 60 l tank dus op de grote weg was het elke 650-700 km een keer tanken als je grote ritten maakte.
- de navigatie. Werkt goed, had nog voor 149 euro een update aangeschaft (2019) maar wat echt lastig is dat je niet gewoon net als in google enzo een stad of dorp kan invoeren en dat ie vanzelf een punt in het centrum kiest. Je moet echt helemaal een specifiek adres incl huisnummer invoeren of een postcode of coordinaat maar die weet je vaak niet natuurlijk, zeker niet als je in het onbekende buitenland zit. Hoe doen jullie dat?
Nou dat zijn zo wat ervaringen in de eerste maanden. Ik denk dat de auto voor mij voorlopig een blijvertje is maar moet wel even aan deze dingen wennen!
Spakkie72
Positieve en negatieve dingen ervaren. In de eerste plaats een prettige, ruime wagen en geschikt voor zo'n reis qua comfort. Op de lange ritten met korte stops ben ik tegen een paar ongemakken aangelopen en ben benieuwd of jullie die herkennen:
- bij snelheden hoger dan 140 km windgevoelig. 140 is prima, 150/160 moet je echt volle aandacht op het stuur hebben en 170/180 nou ja daar is ie gewoon niet voor gemaakt. Uiteindelijk snelheid gewoon op max 125/130 gehouden als een prettige cruisesnelheid.
- bij gas-los op hellingen naar beneden of ongelijk wegdek gaat de auto schokken. Hij lijkt niet te kunnen kiezen tussen regeneratie en gewoon uitrijden. Oplossing: de regeneratie op 0 zetten maar ja is dat nou logisch? Waarom dat schokken?
- verbruik best aan de maat met 1:11 of 1:10 bij lange ritten zonder tussentijds opladen
- een kleine tank waardoor je elke 350-400 km aan de beurt bent om te tanken. Dat is wennen! ik had een mondeo met 60 l tank dus op de grote weg was het elke 650-700 km een keer tanken als je grote ritten maakte.
- de navigatie. Werkt goed, had nog voor 149 euro een update aangeschaft (2019) maar wat echt lastig is dat je niet gewoon net als in google enzo een stad of dorp kan invoeren en dat ie vanzelf een punt in het centrum kiest. Je moet echt helemaal een specifiek adres incl huisnummer invoeren of een postcode of coordinaat maar die weet je vaak niet natuurlijk, zeker niet als je in het onbekende buitenland zit. Hoe doen jullie dat?
Nou dat zijn zo wat ervaringen in de eerste maanden. Ik denk dat de auto voor mij voorlopig een blijvertje is maar moet wel even aan deze dingen wennen!
Spakkie72
-
phev
- Forumlid
Re: Nieuw hier en benieuwd of mijn ervaringen herkend worden
Ik vind hem niet windgevoelig en dat schokken ook niet. De rest klopt
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Ha, dat is een mooie doop met zo'n rit. Zelf ging ik meteen naar Berlijn en mijn ervaringen waren ongeveer ook zo maar dan anders gevoeld:
- verbruik valt me alles mee voor zo'n hoge grote baksteen op wielen. Voorheen diverse stations gereden en een X5. Nou dan is daarna alles zuinig maar 1 op 10 vind ik al prima en ik rij zuiniger dan dat. Wel is het een auto die gemaakt is voor de mix van stad en afstand met de nadruk op regio, niet op lange afstanden. Dus als ie dan in die laatste toepassing wat meer verbruikt vind ik dat niet onredelijk, en zeker niet als je ook nog eens een bak gewicht extra mee torst voor dat hybride gedoe. Leuke trouwens: full hybride.....
- schokken herken ik niet. Wel rijdt het comfortabeler met een kwart tot halve accu, dus ik zet 'm bij half op 'save'. In normale modus rij je de accu steeds tot tegen de grens van wel/niet motor aan/uit en heb je niks meer als je wat langer langzaam moet (file, dorpje, wegwerkzaamheden). Dat motor aan/uit als schokje kun je ook ervaren als je gas geeft als in een benzine auto. Deze heeft een soort drempeltje en als je daar net onder blijft met je voet dan springt ie niet aan en net erboven wel. De truc is om daar op het juiste moment onder te blijven of flink overheen te gaan. Als je bij dat drempeltje blijft dan rijd het niet fijn. Voorbeeld: als je weet dat je de snelweg op gaat en je accu toch al een eind leeg is en je moet nog verder dan je kunt op die accu dan meteen doortrappen zodat de motor vanaf begin oprit meedraait. Doe je dat net niet dan rij je eerst electrisch en geef je bij het invoegen meer gas, dan moet ie bij het invoegen opeens en de motor opstarten en meteen accelereren. Dat is dat schokje. Want als de motor in cruise aan gaat (accu leeg bijv) dan voel je dat veelal niet eens.
- kleine tank, ja dat vind ik ook. En bovendien zeurt ie dan al snel dat er getankt moet worden. Dat went snel, want bij regionaal verkeer tank je zo weinig dat je dat gewoon vergeet. Ik had 80 liter bij me in die X5 en die was net zo snel op (duuurrr...) dus dat helpt ook niet. Wel zijn er exemplaren met een exra grote tank, maar ja, als je dat soort afstanden zó vaak gaat rijden dat je dat nodig hebt dan heb je m.i. de verkeerde auto gekocht.
- snelheden; dit is geen autobahn brenner, deze auto gaat je rustig laten rijden. Niet omdat ie niet hard kán, dat kan namelijk wel degelijk maar dan moet je er wel mee weten om te gaan (en een budget apart houden voor banden). Het frappante van de rust aan boord en daardoor relaxed rijden is dat je gaat merken dat het geen ruk uitmaakt op de werkelijke reistijden. Ik rij er weinig tot niet langer over in tijd maar kom relaxter aan dan wanneer ik ga jagen zoals ik vroeger deed. En met het verkeer van tegenwoordig is er al helemaal geen lol meer aan om hard te gaan. Maar ook dit is iets wat door meerdere factoren komt die de outlander in zich heeft. Grote wagen, goed uitzicht, lekker stil en een imago waar niemand zich aan stoort of zich uitgedaagd voelt. Klinkt als een eco geitenwollensokken jojo die net van de fiets af komt en in de outlander stapt maar ik heb al vele auto's gehad van porsche tot bmw, van klein tot groot en deze bevalt me als totaal pakket prima. (genoeg te zeiken hoor want breek me de bek niet open over stomme ontwerpdingen als wel een wifi en app maar niet de auto achteraf af kunnen sluiten, ramen dicht, dakraam dicht. Of de ergonomie der knoppen, of automaat zonder hold, of dat je de airco/voorverwarming via de kluns app moet aanzetten of in de auto moet gaan zitten en wachten tot de mmcs is opgestart en dan via 234 menu items het ding aan kunt zetten, oja en de laadstekker/klep is ook stom. Zo dat is er uit. maar als totaal pakket dus prima
- verbruik valt me alles mee voor zo'n hoge grote baksteen op wielen. Voorheen diverse stations gereden en een X5. Nou dan is daarna alles zuinig maar 1 op 10 vind ik al prima en ik rij zuiniger dan dat. Wel is het een auto die gemaakt is voor de mix van stad en afstand met de nadruk op regio, niet op lange afstanden. Dus als ie dan in die laatste toepassing wat meer verbruikt vind ik dat niet onredelijk, en zeker niet als je ook nog eens een bak gewicht extra mee torst voor dat hybride gedoe. Leuke trouwens: full hybride.....
- schokken herken ik niet. Wel rijdt het comfortabeler met een kwart tot halve accu, dus ik zet 'm bij half op 'save'. In normale modus rij je de accu steeds tot tegen de grens van wel/niet motor aan/uit en heb je niks meer als je wat langer langzaam moet (file, dorpje, wegwerkzaamheden). Dat motor aan/uit als schokje kun je ook ervaren als je gas geeft als in een benzine auto. Deze heeft een soort drempeltje en als je daar net onder blijft met je voet dan springt ie niet aan en net erboven wel. De truc is om daar op het juiste moment onder te blijven of flink overheen te gaan. Als je bij dat drempeltje blijft dan rijd het niet fijn. Voorbeeld: als je weet dat je de snelweg op gaat en je accu toch al een eind leeg is en je moet nog verder dan je kunt op die accu dan meteen doortrappen zodat de motor vanaf begin oprit meedraait. Doe je dat net niet dan rij je eerst electrisch en geef je bij het invoegen meer gas, dan moet ie bij het invoegen opeens en de motor opstarten en meteen accelereren. Dat is dat schokje. Want als de motor in cruise aan gaat (accu leeg bijv) dan voel je dat veelal niet eens.
- kleine tank, ja dat vind ik ook. En bovendien zeurt ie dan al snel dat er getankt moet worden. Dat went snel, want bij regionaal verkeer tank je zo weinig dat je dat gewoon vergeet. Ik had 80 liter bij me in die X5 en die was net zo snel op (duuurrr...) dus dat helpt ook niet. Wel zijn er exemplaren met een exra grote tank, maar ja, als je dat soort afstanden zó vaak gaat rijden dat je dat nodig hebt dan heb je m.i. de verkeerde auto gekocht.
- snelheden; dit is geen autobahn brenner, deze auto gaat je rustig laten rijden. Niet omdat ie niet hard kán, dat kan namelijk wel degelijk maar dan moet je er wel mee weten om te gaan (en een budget apart houden voor banden). Het frappante van de rust aan boord en daardoor relaxed rijden is dat je gaat merken dat het geen ruk uitmaakt op de werkelijke reistijden. Ik rij er weinig tot niet langer over in tijd maar kom relaxter aan dan wanneer ik ga jagen zoals ik vroeger deed. En met het verkeer van tegenwoordig is er al helemaal geen lol meer aan om hard te gaan. Maar ook dit is iets wat door meerdere factoren komt die de outlander in zich heeft. Grote wagen, goed uitzicht, lekker stil en een imago waar niemand zich aan stoort of zich uitgedaagd voelt. Klinkt als een eco geitenwollensokken jojo die net van de fiets af komt en in de outlander stapt maar ik heb al vele auto's gehad van porsche tot bmw, van klein tot groot en deze bevalt me als totaal pakket prima. (genoeg te zeiken hoor want breek me de bek niet open over stomme ontwerpdingen als wel een wifi en app maar niet de auto achteraf af kunnen sluiten, ramen dicht, dakraam dicht. Of de ergonomie der knoppen, of automaat zonder hold, of dat je de airco/voorverwarming via de kluns app moet aanzetten of in de auto moet gaan zitten en wachten tot de mmcs is opgestart en dan via 234 menu items het ding aan kunt zetten, oja en de laadstekker/klep is ook stom. Zo dat is er uit. maar als totaal pakket dus prima
- PhevTamboer
- Nieuw forumlid
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het schokken bij regeneratie kan liggen aan verschillende banden(spanning of maat) op een as. Ik heb net even gezocht maar kan het zo snel niet vinden.
2015 Business X-Line. Amethyst Black X42 Pearl. Afn.trekhaak 13p.
- JohanvdH
- Forumlid
Daar dacht ik ook aan.
Voor het brandstofverbruik is maar een oplossing: gaspedaal minder diep intrappen...
De airco kan via de telefoon app op afstand worden aangezet, maar dat kan alleen op de duurdere uitvoeringen.
Voor het brandstofverbruik is maar een oplossing: gaspedaal minder diep intrappen...
De airco kan via de telefoon app op afstand worden aangezet, maar dat kan alleen op de duurdere uitvoeringen.
- RX-Men-8
- Forumlid
Windgevoeligheid kan ik ook niet beamen, het is wel zo dat je bij extreme zijwind de motorkap kunt zien op en neer trillen als een tentdoek.
De banden zijn een heel grote factor in de koersvastheid. Zomerbanden met een rondere wang, sud niet van die "hoekige" flanken zijn een stuk fijner op de weg en bij spoorvorming. Uiteraard zijn ze dan weer in het nadeel op zand en modder als je dat belangrijk vindt.
Het bonken hoort niet. Die van mij doet dat ook niet in geen enkele B stand, en ik hou van altijd B5 en alleen remmen bij het volledig tot stilstand komen. Zo kan ik het vloeinedst rijden.
Er staat hier in het forum inderdaad een post waarbij het bonken was opgelost na een nieuwe set banden, het gekke is dat ik met de mijne bij de aankoop heb proefgereden met een allegaartje aan banden, voor ander merk dan achter en op de vooras een zomerband en een winterband. Maar ik merkte er eigenlijk niets van.
Overigens, de motorsteunen van de elektromotoren, de rubbers, moeten ook niet versleten/verdroogd o.i.d. zijn. Misschien een check waard.
De navigatie, nouja, ik gebruik het als grote kaart die meeloopt met mijn iPhone. TomTom maar ook Waze doen dit zo feilloos, en kennen elke vage google zoekterm dus dat is echt superieur aan alles, en altijd up to date. En je wordt om de drukte heen geleid waar nodig. Ik ben er nog niet uit wat ikbeter vind van die twee. TomTom heeft betere en offline kaarten, altijd fijn op reis. Waze is een generatie nieuwer qua gebruiksgemak, intelligenti en meldingen.
Veel plezier!
De banden zijn een heel grote factor in de koersvastheid. Zomerbanden met een rondere wang, sud niet van die "hoekige" flanken zijn een stuk fijner op de weg en bij spoorvorming. Uiteraard zijn ze dan weer in het nadeel op zand en modder als je dat belangrijk vindt.
Het bonken hoort niet. Die van mij doet dat ook niet in geen enkele B stand, en ik hou van altijd B5 en alleen remmen bij het volledig tot stilstand komen. Zo kan ik het vloeinedst rijden.
Er staat hier in het forum inderdaad een post waarbij het bonken was opgelost na een nieuwe set banden, het gekke is dat ik met de mijne bij de aankoop heb proefgereden met een allegaartje aan banden, voor ander merk dan achter en op de vooras een zomerband en een winterband. Maar ik merkte er eigenlijk niets van.
Overigens, de motorsteunen van de elektromotoren, de rubbers, moeten ook niet versleten/verdroogd o.i.d. zijn. Misschien een check waard.
De navigatie, nouja, ik gebruik het als grote kaart die meeloopt met mijn iPhone. TomTom maar ook Waze doen dit zo feilloos, en kennen elke vage google zoekterm dus dat is echt superieur aan alles, en altijd up to date. En je wordt om de drukte heen geleid waar nodig. Ik ben er nog niet uit wat ikbeter vind van die twee. TomTom heeft betere en offline kaarten, altijd fijn op reis. Waze is een generatie nieuwer qua gebruiksgemak, intelligenti en meldingen.
Veel plezier!
-
Spakkie72
Hallo lkj,PHEVlkj schreef: ↑07 aug 2020, 15:51Het is maar net hoe je dingen beleeft..... Ik heb inmiddels 165.000 km ermee gereden (verdeeld over 2 auto's).
Het is een hoge vierkante auto van 1850 kilo, dus logisch dat die windgevoeliger is dan een Mondeo. Maar voor de rest valt het wel mee. De maximale snelheid is 170 of zo.
Wat jij als schokken ervaart komt misschien door te veel gebruik van de B-standen. Ik rij altijd in D, dat is precies hetzelfde als B2.
Alleen als ik in de bergen rijdt gebruik ik andere B standen.
Ik zorg dat ik altijd de accu half vol houd door Save aan te zetten en dan te kijken of die op capaciteit blijft. Soms gebruik ik dan Charge, maar heel weinig. De auto rijdt het comfortabelst als er stroom in de accu zit.
Schokken zelf ervaar ik niet. Als het niet door bovenstaande komt zou ik even terug naar de verkoper gaan, je hebt immers nog garantie.
Ik vind de auto uitermate zuinig voor een vierkante auto van 1850 kilo. Het verbruik van 1:11 is goed, ik kom zelf op 1:12 bij 130 km/h (weg met volle accu).
Hiervoor had ik diverse Volvo's V70 op benzine, die 1750 kilo wogen, dus 100 kilo minder. Die verbruikte standaard bij 130 km/h 1:9 en bij harder liep het op tot 1:6 (boven 180 km/h).
Als je de CC op 138 zet bij 130 km max stukken in Duitsland krijg je geen bekeuring en valt het verbruik nog mee. Ik heb met volle tank gereden tot voorbij Hamburg op weg naar de pont in Denemarken.
Die functie zit wel degelijk in de navigatie. Ik gebruik die wekelijks wel een keer Ik weet dat gebruiksaanwijzingen lezen niet aan iedereen besteed is, maar voor het MMCS is dat toch wel handig.Want het is geen "intuïtief wonder".
Het zit verstopt in 'uitgebreid zoeken' in faciliteiten'. Dat is de term in de gebruiksaanwijzing.
Bij mij is het op pagina 25, waar de verwijzing naar pagina 60 staat.
Bij het zoeken zie je de lijst van steden (dorpen) steeds langer worden. Het dorp wat het dichts bij is komt eerst.
Er zijn 5 nuttige punten op te slaan of je kunt de laatst gebruikte bekijken. Kijk naar stadcentrum of stad center of zo (ik heb het even niet paraat).
Bij mij werkt het zo beter dan vanuit faciliteiten in het hoofdmenu, want dan is de volgorde dat je eerst de gemeente van de faciliteit moet ingeven en dan pas het dorp of zo.
Een andere functie die ik veel gebruik (vooral in het buitenland) is om het MMCS te laten zien welke route er gevolgd gaat worden (bij mij pagina 68). Je kunt de snelheid van het tonen redelijk makkelijk beïnvloeden....
lkj
goeie tip om de accu altijd een deel geladen te houden, ik zal dat zeker eens proberen. Dank! Inderdaad bij die lange rit was accu natuurlijk na 40km al leeg en dat is ie gebleven tot ik weer thuis was. Wat de windgevoeligheid betreft valt ook wel mee in die zin dat het gewoon goed te doen is, maar m'n mondeo ging als een lang, plat zwaargewicht gewoon onder elke wind door en was bij de hoogste snelheden niet windgevoelig. Heb ik 12 jaar in gereden dus ik schakel nu gewoon even om
En die navigatie-optie ga ik zeker opzoeken, benieuwd!
-
Spakkie72
RX-Men-8 schreef: ↑09 aug 2020, 10:42Windgevoeligheid kan ik ook niet beamen, het is wel zo dat je bij extreme zijwind de motorkap kunt zien op en neer trillen als een tentdoek.
Veel plezier!
hallo, om op dat laatste als eerste te reageren: inderdaad ga je er lekker rustig van rijden, word je vooral uitgedaagd de cc te gebruiken zoals ik al zei op een prettige cruisesnelheid van 125-130 km/u. Maar ja met je nieuwe auto een eerste lange rit dan wil je ook even kijken wat ie doet als je het gaspedaal helemaal intrapt om uiteindelijk te ervaren dat het zoals je zegt geen autobahn brenner is maar eentje die je helpt rustig is veilig te rijden. Ook voor mij liggen de jaren van liever jagen en harder achter meBmtouring schreef: ↑07 aug 2020, 22:09Ha, dat is een mooie doop met zo'n rit. Zelf ging ik meteen naar Berlijn en mijn ervaringen waren ongeveer ook zo maar dan anders gevoeld:
- snelheden; dit is geen autobahn brenner, deze auto gaat je rustig laten rijden. Niet omdat ie niet hard kán, dat kan namelijk wel degelijk maar dan moet je er wel mee weten om te gaan (en een budget apart houden voor banden). Het frappante van de rust aan boord en daardoor relaxed rijden is dat je gaat merken dat het geen ruk uitmaakt op de werkelijke reistijden. Ik rij er weinig tot niet langer over in tijd maar kom relaxter aan dan wanneer ik ga jagen zoals ik vroeger deed. En met het verkeer van tegenwoordig is er al helemaal geen lol meer aan om hard te gaan. Maar ook dit is iets wat door meerdere factoren komt die de outlander in zich heeft. Grote wagen, goed uitzicht, lekker stil en een imago waar niemand zich aan stoort of zich uitgedaagd voelt. Klinkt als een eco geitenwollensokken jojo die net van de fiets af komt en in de outlander stapt maar ik heb al vele auto's gehad van porsche tot bmw, van klein tot groot en deze bevalt me als totaal pakket prima. (genoeg te zeiken hoor want breek me de bek niet open over stomme ontwerpdingen als wel een wifi en app maar niet de auto achteraf af kunnen sluiten, ramen dicht, dakraam dicht. Of de ergonomie der knoppen, of automaat zonder hold, of dat je de airco/voorverwarming via de kluns app moet aanzetten of in de auto moet gaan zitten en wachten tot de mmcs is opgestart en dan via 234 menu items het ding aan kunt zetten, oja en de laadstekker/klep is ook stom. Zo dat is er uit. maar als totaal pakket dus prima![]()
Ik ga er zeker op letten zoals lkj ook al zei om een beetje stroom in de accu te houden maar dat schokken ga ik toch even in de gaten houden. Misschien is het weg als de accu altijd die left-over heeft.
Mijn mondeo reed gemiddeld, lange rit en stadsritten door elkaar, 1:11 (ik hou het altijd bij) en op de lange ritten :1:14/1:15 dus dan ben je benieuwd of je plug-in hybrid (jaja full was een verschrijving) daar overheen gaat maar idd gezien gewicht en hoogte is 1:11 op de weg een mooie prestatie. Het is meer de kleine tank waardoor het een ervaring geeft van hoog verbruik
Alles bij elkaar zijn we heel positief met een paar 'wen-puntjes'.
-
Spakkie72
Dank voor al jullie tips! De komende tijd ga ik alles maar eens op m’n gemak uitproberen. Als het schokken bij dat uitlopen blijft pols ik de garage wel een keer. Leuk forum is dit trouwens!