welkom.
paar antwoorden:
- het nut van de re-charge button
laden ondwerg, handig als je weet dat je bij de bestemming nog een stuk door een dorp of stad moet en dat graag electrisch wilt doen. Of als je, zoals sommigen, graag nog wat batterij tijd achter de hand hebt op langere ritten voor langzaamverkeer en niet onderweg wilt of kunt opladen.
Gebruik ik wel eens als ik toch al de benzinemotor aan moet hebben voor de snelheid die ik rij maar nooit om echt op te laden. Dat is thuis via de stekker goedkoper dan via de motor met bezine.
- of je 'de stekker' er een hele nacht aan kan laten zitten ivm stroomverbruik thuis
De electronica van de auto regelt de hoeveelheid stroom die 'uit' je huisaansluiten getrokken wordt volgens een bepaald patroon. Deels is dat veel en daarna zwakt het af omdat het laatste stukje lang duurt maar weinig stroom trekt. Na afloop stopt het proces (kun je zien aan het knipperende lampje op dat blok in de laadkabel) en trekt het geen stroom meer.
- of je het accupakket een boost kan geven (is nu 29,6 ah)
Er bestaat een onderhouds procedure die de dealer uitvoert als accu test. Duurt een dag/nacht en kost wat.
Er bestaan ook legio trucs om de electronica te foppen en opnieuw te laten leren wat je batterijen nog kunnen (men spreekt over een afname in capaciteit die berekend wordt op basis van tijd en niet per definitie ook de staat van de accu's in werkelijkheid weergeeft, dat resetten naar nul zou dan een nieuwe meting van de werkelijkheid veroorzaken. Maar veel discussie, weinig bewijs.
- of het zin heeft om de eco stand altijd aan te zetten
Heb niet de indruk dat ik er serieus kilometers verder mee kom door het aan te zetten. Het maakt het wel makkelijker om in de bandbreedte van net-niet-brandstof-motor-aan te blijven bij het gasgeven. De airco en ventilator werken wat minder hard, buiten die twee dingen weinig van gemerkt maar het voelt wel alsof je er alles aan doet om verder te komen zonder brandstofverbruik.
In het voor/najaar de auto wegzetten met de verwarming uit zorgt er voor dat bij starten de motor niet meteen aangaat om de kachel op temperatuur te brengen, vaak voor korte ritjes met je jas aan toch niet nodig en dat scheelt wel verbruik en koudstarts.
Uiteindelijk heb je alleen je rechtervoet om het verbruik te regelen. En de regeneratie middels de B-standen (flippers). In NL vooral prettig om niet te hoeven remmen met de remmen maar op de motor. In bergachtig gebied levert het kennelijk wel wat afstand op.
Maar ook hierover zijn er vele meningen en ideeen in omloop met bijbehorende overtuigingen.