even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
myphevnl
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021, 09:30

even voorstellen

Bericht door myphevnl » 02 feb 2021, 10:58

Hallo,
sinds ongeveer 2 jaar rij ik ook met een Outlander PHEV (bouwjaar 2017) . Sinds kort problemen met schuifdak, en daarom was ik op zoek naar bruikbare info hieromtrent. Zo kwam ik bij dit forum terecht.
En nu op zoek naar info i.v.m. water lekkage via schuifdak...!
Mitsubishi garage heeft al alles gecontroleerd, en zij zeggen : "Alles is normaal, een klein beetje insijpeling kan normaal zijn, daarvoor zijn er afwatering-gootjes voorzien" .
MAAR, als ik ermee door een wasstraat rij, dan loopt het water er SERIEUS door, en niet alleen langs die gootjes ! Het komt gewoon naar binnen... :(

Frank

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: even voorstellen

Bericht door PHEVlkj » 02 feb 2021, 15:18

Ik heb al 8 jaar een PHEV met schuifdak en dat probleem heb ik nog nooit gehad, dus het hoort niet standaard te gebeuren. (mogelijke oorzaak 1)

Het gebeurt wel vaker, zie de volgende posts:

viewtopic.php?f=30&t=3540&p=50676&hilit ... dak#p50676

zie bericht van 4 juni 2018 van Dick en hoger (deze post wordt zowel voor het open dak als het schoonmaken van de achterlichten gebruikt).

en

viewtopic.php?f=2&t=2410&p=33093&hilit=water+dak#p33093

zie bericht pw1979 van 19 feb 2014


mogelijke oorzaak 2

Ik heb wel last gehad van water in de auto na de aanschaf van mijn 2e Outlander (de eerste was total los). Toen lag er steeds een plas water op het achter rolscherm binnen van de kofferbak na het gebruik van de wasstraat en tijdens regenbuien (vakantie in Zweden.....). Dat bleek toen een zwak punt van de Outlander te zijn (volgens de monteur), namelijk de levensduur van de afdichtingrubbers bij de achterklep. Aan de bovenkant is dat kennelijk niet zo goed, waardoor er water in de auto kan komen. Na 1 bui stond er een hele plas water van een centimeter of 60 op het rolscherm of in het tapijt van de achterklep. Nadat de afdichting (onder garantie) is vervangen heb ik nooit meer last gehad van lekkage.

In theorie kan bij jou ook oorzaak 2 aan de hand zijn, want het open dak zit natuurlijk ook dichtbij die rubbers. Dus water dat bovenaan door de rubbers van de achterklep lekt rubbers is dan ook zo bij je opendak.... Dus voordat je iets duurs laat vervangen zou ik even goed uitzoeken of het inderdaad die oorzaak is, dan hoef je maar 1 keer te investeren. :)

succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

myphevnl
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021, 09:30

Re: even voorstellen

Bericht door myphevnl » 02 feb 2021, 16:25

Alvast bedankt voor het vernoemen van 2 mogelijke oorzaken.
In mijn geval zal het niet mogelijke oorzaak 2 zijn, vermits we thuis op de oprit al eens de test heben gedaan: mijn vrouw giet een beker water op de rand van het (uiteraard gesloten!) schuifdak, en ik controleer aan de binnenkant en zie het water er dan in "ernstige hoeveelheid" gewoon doorkomen!
Ik zat al klaar met een handdoek en die ik had wel nodig om te zorgen dat de passagiers-zetel niet nat werd!

Geen idee hoe het begonnen is , misschien door te vaak naar een wasstraat te gaan? Eerste 20 maanden hebben we dat nooit ervaren.
Het blijft wel sneu dat zelfs de Mitsubishi garage geen hulp kon brengen ...
Ik zal proberen te informeren bij dat forumlid "dick" , misschien dat hij nog weet hoe het uiteindelijk opgelost werd? (in die thread over "vuil in het achterlicht")

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: even voorstellen

Bericht door PHEVlkj » 02 feb 2021, 17:12

Dan heb je dat in ieder geval wel uitgesloten.

Die van mij gaat regelmatig in de was straat (en mijn vorige ook). We hebben daardoor nooit lekkage gehad.

Kunnen ze helemaal niet met de afdichting doen dan? Vervangen of zo.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: even voorstellen

Bericht door erichendri » 02 feb 2021, 21:33

Elk fabrieks schuifdak heeft 2 of 4 afwaterings gaatjes.
Deze zitten vaak in de hoeken.
Kijk eens of deze niet dichtzitten.
Als je met je dak open daar wat water giet moet je het weg zien lopen.
Deze komen beneden bij je scherm uit.
Vlak achter de eventuele spatlappen.
Daar wil nog wel eens zand ophopen.
Succes.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie