Het Is tijd om me even voor te stellen. Ik ben Bas, 37 jaar oud en vader van 2 kinderen (4 en 7). Nu bijna een maand geleden hebben wij onze Outlander PHEV uit december 2015 gekocht, het facelift model.
We hebben ons een hele tijd georiënteerd op een nieuwe, grotere auto want we komen van een Fiat Panda
Tot op heden over het geheel gezien zijn we heel tevreden met de auto. Vooral het formaat is echt iets waar we heel blij van worden, we hebben er gelijk ook Thule/Mitsubishi dakdragers voor gekocht en die bevallen ook echt heel goed. Het elektrisch rijden bevalt super maar we kunnen nog maar niet echt goed wennen aan het gejank van de benzine motor bijv. bij invoegen op een snelweg als de accu leeg is. Veel van dit gejank is op te vangen door het gaspedaal niet te diep in te drukken maar het blijft wennen dat het geluid wat je hoort niet overeenkomt met wat de auto doet... Maar al met al mag het de pret niet drukken, het is een grote SUV met zwaar gewicht maar het verbruik is gemiddeld echt heel netjes tot op heden met 1 op 50.
Ik had me van te voren wel nog iets beter kunnen inlezen op het accupakket van de auto, ik vond het bereik namelijk tegenvallen met 28 km maximaal bij 20 graden buitentemperatuur. En heb de auto laten uitlezen voor de wifi code omdat ik die niet gekoppeld kreeg met de app. Daarbij begreep ik van de monteur dat de accu op 25,9 Ah zat wat net onder de garantienorm valt. Een DBCAM moest dus worden uitgevoerd door de dealer en daarna was de accu 26,5 Ah. Nu is het dus afwachten tot de accu ruim onder de 26 Ah zakt en dan hoop ik op een vervanging waarmee ik hopelijk wat meer kilometers volledig elektrisch kan rijden. Vervolgens ben ik dan heel erg benieuwd naar hoe ver je zou moeten kunnen komen in de praktijk op een nieuw accupakket, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb inmiddels in ieder geval een adapter gekocht voor de obd poort en lees de waarde steeds zelf uit, best interessant zo'n auto