Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 sep 2023, 21:33
Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Goedendag allemaal. Ik ben sinds een maand of 2 eigenaar van een mooie Outlander.
Het betreft een Phev 2.0 uit 2014.
Super fijne wagen, maar de accu vertoont gekke kuren helaas.
De outlander verliest vermogen en de accu lijkt " leeg" ,terwijl hij nog 8 tot 12 km zou moeten kunnen rijden (volgens de boordcomputer), gaspedaal reageert niet meer en de auto komt langzaam tot stilstand. Dit heeft in het begin wel tot vervelende situaties geleid; toen ik bijv een vrachtwagen ging inhalen. Alleen als ik gaspedaal helemaal tot het diepste intrap; schiet hij na een paar seconden weer even naar voren, heel schokkerig. maar ook dit levert gevaarlijke situaties op. Het enige wat ik kan doen is snel de charge knop indrukken, en na 5-30 seconden slaat de motor aan. Daarna
rijd de auto weer probleemloos (op benzine).
Het gekke is dat het zich met name voordoet bij thuisladen op 220 volt. Als ik op straat aan een laadpaal oplaad gaat het wel goed, (alhoewel ook
toch een paar keer zelfde euvel gehad) dan rijdt de accu netjes leeg en schakelt hij netjes over op verbrandingsmotor zoals het hoort. Ook gek is dat de auto totaal geen foutmelding geeft. Ik ben bij de Mitsubishi dealer geweest, die snapten er niets van, nog nooit een dergelijk probleem gehad, en ook
geen storingen na 2x uitlezen. Ze willen het probleem op een " bulletin" plaatsen.
Wat is nog meer opvallend: zowel op straat als thuis krijgt de lader er nooit meer in dan 6,5-7 kw. Terwijl je circa 9 kw zou verwachten. Met deze 6-7 kw kan ik dan circa 25-35 km rijden, afhankelijk van weer, snelheid en rijstijl. Als ik op straat ga laden; en de auto hangt er niet te lang aan, dan laad hij hem niet vol, maar hij rijdt hem wel wel netjes leeg. Bij uitlezen vond de dealer dan de accu nog in opvallend goede staat was (38,5kw) voor zijn leeftijd en km stand (240.000km) Ik heb meerdere thuisladers geprobeerd en ook verschillende stopcontacten; maakt geen verschil helaas.
Ik ben heel benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand is, alvast dank voor het meedenken.
Mvg, Jelle
Het betreft een Phev 2.0 uit 2014.
Super fijne wagen, maar de accu vertoont gekke kuren helaas.
De outlander verliest vermogen en de accu lijkt " leeg" ,terwijl hij nog 8 tot 12 km zou moeten kunnen rijden (volgens de boordcomputer), gaspedaal reageert niet meer en de auto komt langzaam tot stilstand. Dit heeft in het begin wel tot vervelende situaties geleid; toen ik bijv een vrachtwagen ging inhalen. Alleen als ik gaspedaal helemaal tot het diepste intrap; schiet hij na een paar seconden weer even naar voren, heel schokkerig. maar ook dit levert gevaarlijke situaties op. Het enige wat ik kan doen is snel de charge knop indrukken, en na 5-30 seconden slaat de motor aan. Daarna
rijd de auto weer probleemloos (op benzine).
Het gekke is dat het zich met name voordoet bij thuisladen op 220 volt. Als ik op straat aan een laadpaal oplaad gaat het wel goed, (alhoewel ook
toch een paar keer zelfde euvel gehad) dan rijdt de accu netjes leeg en schakelt hij netjes over op verbrandingsmotor zoals het hoort. Ook gek is dat de auto totaal geen foutmelding geeft. Ik ben bij de Mitsubishi dealer geweest, die snapten er niets van, nog nooit een dergelijk probleem gehad, en ook
geen storingen na 2x uitlezen. Ze willen het probleem op een " bulletin" plaatsen.
Wat is nog meer opvallend: zowel op straat als thuis krijgt de lader er nooit meer in dan 6,5-7 kw. Terwijl je circa 9 kw zou verwachten. Met deze 6-7 kw kan ik dan circa 25-35 km rijden, afhankelijk van weer, snelheid en rijstijl. Als ik op straat ga laden; en de auto hangt er niet te lang aan, dan laad hij hem niet vol, maar hij rijdt hem wel wel netjes leeg. Bij uitlezen vond de dealer dan de accu nog in opvallend goede staat was (38,5kw) voor zijn leeftijd en km stand (240.000km) Ik heb meerdere thuisladers geprobeerd en ook verschillende stopcontacten; maakt geen verschil helaas.
Ik ben heel benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand is, alvast dank voor het meedenken.
Mvg, Jelle
-
- Forumlid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Wat een raar maar interessant verhaal!
Enige waar ik me iets bij voor kan stellen is dat er een draadbreuk in de accu zit waardoor een deel van de cellen soms wel en soms niet meedoet?
Wilde gok hoor...
Sterkte en hou ons op de hoogte!
Enige waar ik me iets bij voor kan stellen is dat er een draadbreuk in de accu zit waardoor een deel van de cellen soms wel en soms niet meedoet?
Wilde gok hoor...
Sterkte en hou ons op de hoogte!
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 sep 2023, 21:33
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Update; was toevallig wat aan het klussen (banden vervangen) aan de auto en heb de auto derhalve een aantal keer " aan" en " uit" gezet. De batterij was helemaal volgeladen, ditmaal op de thuislader. Doordat de auto " aan" maar stond zonder daadwerkelijk te rijden liep de range uitwat af, van 39 naar 36. Daarna een testrit gaan maken en wat schetste mijn verbazing; hij reed de accu netjes leeg voor de eerste keer! Maar daarvoor heb ik dus wel de auto een aantal maal aan en uit moeten zetten en deels laten " drainen" met elektromotor aan. Dit alles zegt mij dat het toch meer een software of sensor achtig probleem is. Hebben jullie nog ideeën?
-
- Forumlid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 aug 2020, 17:04
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
En hoeveel kw is er toen in gegaan, toen ie helemaal leeg was? Die 9kw die jij zou verwachten, dat is alleen met een nieuw accupakket. Met 150dkm gaat er nog gemiddeld 6 tot 7kw in.
38.5ah accu met 240dkm, dat is of een uitleesfout, of er is heel recent een nieuw accupakket in gekomen.
Als dat laatste het geval is, en je hebt deze problemen, dan zou er iets mis gegaan kunnen zijn met het monteren van deze nieuwe accu. Maar dit zijn wel allemaal aannames.
38.5ah accu met 240dkm, dat is of een uitleesfout, of er is heel recent een nieuw accupakket in gekomen.
Als dat laatste het geval is, en je hebt deze problemen, dan zou er iets mis gegaan kunnen zijn met het monteren van deze nieuwe accu. Maar dit zijn wel allemaal aannames.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 apr 2024, 13:01
- Locatie: assen3!
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
jellisimo
Heb je nog steeds problemen met de accu dat hij vroegtijdig leeg is en niet automatisch overschakelt naar de verbrandingsmotor?
Ik ervaar namelijk het zelfde probleem.
Bij mij is het voor zover ik weet ontstaan na het resetten van de BMU (boordcomputer)
Dit om de volledige accu range terug te krijgen, maar met dit als gevolg.
Ik ben benieuwd of je het hebt kunnen verhelpen.
Heb je nog steeds problemen met de accu dat hij vroegtijdig leeg is en niet automatisch overschakelt naar de verbrandingsmotor?
Ik ervaar namelijk het zelfde probleem.
Bij mij is het voor zover ik weet ontstaan na het resetten van de BMU (boordcomputer)
Dit om de volledige accu range terug te krijgen, maar met dit als gevolg.
Ik ben benieuwd of je het hebt kunnen verhelpen.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Dit heb ik eerder gelezen bij iemand die het BMS/BMU systeem gereset had.joostschmidt schreef: ↑05 mei 2024, 13:12jellisimo
Heb je nog steeds problemen met de accu dat hij vroegtijdig leeg is en niet automatisch overschakelt naar de verbrandingsmotor?
Ik ervaar namelijk het zelfde probleem.
Bij mij is het voor zover ik weet ontstaan na het resetten van de BMU (boordcomputer)
Dit om de volledige accu range terug te krijgen, maar met dit als gevolg.
Ik ben benieuwd of je het hebt kunnen verhelpen.
Ik ben ook benieuwd naar wat er aan de hand is en hoe het opgelost kan worden.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 530
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Als dat inderdaad opgelost was door een aantal keren te herstarten dan denk ik aan het hercalibreren van de BMU, alleen een reset is niet genoeg want het ding moet dan de nieuwe waarden gaan aanleren. Er hoort bij een reset ook een complete hercalibratie - daarom duurt het zo lang bij de dealer - die de accu dus helemaal leeg, dan reset, en dan weer helemaal vol maakt en misschien nog wel eens om het er goed in te timmeren.
Mogelijk 'wist' de BMU helemaal niet dat de accu leeg was en startte dus de motor niet. Pas na een paar keer herstarten is die waarde veranderd en na een keer vol en weer leeg was het nieuwe volume bekend. Oftewel een niet goed uitgevoerde procedure en zelf aanpassen gaat traag.
Bij automaten en diverse motoren houdt een computer bepaalde waarden bij en stelt die gedurende het gebruik bij. Inspuitvolume per injector bijvoorbeeld, om toch hetzelfde resultaat te krijgen bij veranderingen (vervuiling, productieverschil, slijtage) past de besturing de aansturingsgegevens aan. Verander je vervolgens iets, andere injectoren bijvoorbeeld, dan moet dat opnieuw geleerd worden. Dat gaat na verloop van tijd vanzelf (het ding meet en past met regelmaat aan) maar kun je ook afdwingen door de waarde op nul te zetten waarna het ding meteen met de nieuwe waarde verder gaat.
Zoiets kan ook hier spelen, de BMU meet en past aan, maar neemt ook e.e.a. aan op basis van ingebakken waarden ( x capaciteitsreductie na y jaar bijv) om zo een beetje realistische waarden te hanteren in de meldingen naar de bestuurder. Kennelijk is het dus niet gewoon laden tot er niks meer in gaat maar laden tot er niks meer in gelaten wordt door de BMU ook al kan er nog wel wat bij.
Mogelijk 'wist' de BMU helemaal niet dat de accu leeg was en startte dus de motor niet. Pas na een paar keer herstarten is die waarde veranderd en na een keer vol en weer leeg was het nieuwe volume bekend. Oftewel een niet goed uitgevoerde procedure en zelf aanpassen gaat traag.
Bij automaten en diverse motoren houdt een computer bepaalde waarden bij en stelt die gedurende het gebruik bij. Inspuitvolume per injector bijvoorbeeld, om toch hetzelfde resultaat te krijgen bij veranderingen (vervuiling, productieverschil, slijtage) past de besturing de aansturingsgegevens aan. Verander je vervolgens iets, andere injectoren bijvoorbeeld, dan moet dat opnieuw geleerd worden. Dat gaat na verloop van tijd vanzelf (het ding meet en past met regelmaat aan) maar kun je ook afdwingen door de waarde op nul te zetten waarna het ding meteen met de nieuwe waarde verder gaat.
Zoiets kan ook hier spelen, de BMU meet en past aan, maar neemt ook e.e.a. aan op basis van ingebakken waarden ( x capaciteitsreductie na y jaar bijv) om zo een beetje realistische waarden te hanteren in de meldingen naar de bestuurder. Kennelijk is het dus niet gewoon laden tot er niks meer in gaat maar laden tot er niks meer in gelaten wordt door de BMU ook al kan er nog wel wat bij.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 jul 2024, 23:41
- Locatie: Venray
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Toevallig hier nog een update ?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem ..
Daarnaast merk ik dat de originele lader de auto
Wel wilt laden maar dat een 2e lader na 10sec een foutmelding geeft in de auto : “ charge interrupted bij system malfunction”
Heel benieuwd naar de oplossing
Ik heb namelijk hetzelfde probleem ..
Daarnaast merk ik dat de originele lader de auto
Wel wilt laden maar dat een 2e lader na 10sec een foutmelding geeft in de auto : “ charge interrupted bij system malfunction”
Heel benieuwd naar de oplossing
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 530
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
die thuisladers (baksteen) willen ook graag een kabelbreuk krijgen, mogelijk dat je die laders dan dus niet als gelijkwaardig mag beschouwen voor de test.
Die lader die geen foutmelding geeft stopt ook met laden na een poosje?
Die lader die geen foutmelding geeft stopt ook met laden na een poosje?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 jul 2024, 23:41
- Locatie: Venray
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
De originele baksteen laad gewoon zonder problemen.
Het laden vind ik nog minst interessant.
Eerste probleem ben ik heel benieuwd hoe dat bij de 2 andere mannen is opgelost ..
Met het enkel een paar keer aan en uitzetten van het contact veranderd er bij mij niks
De range staat op 55km
En als de auto geen power meer heeft staat er in het display dat er nog 5km range over is
Haal je de accupool van de accu in de kofferbak even los / vast
En start je de auto geeft hij wel 0 range aan en de benzinemotor start gelijk maar zodra je de auto weer aan de thuislader hebt gehangen staat er na het laden weer 56km range en begint de ellende weer als er 5 km range over zou zijn..
Het laden vind ik nog minst interessant.
Eerste probleem ben ik heel benieuwd hoe dat bij de 2 andere mannen is opgelost ..
Met het enkel een paar keer aan en uitzetten van het contact veranderd er bij mij niks
De range staat op 55km
En als de auto geen power meer heeft staat er in het display dat er nog 5km range over is
Haal je de accupool van de accu in de kofferbak even los / vast
En start je de auto geeft hij wel 0 range aan en de benzinemotor start gelijk maar zodra je de auto weer aan de thuislader hebt gehangen staat er na het laden weer 56km range en begint de ellende weer als er 5 km range over zou zijn..
-
- Forumlid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12 mar 2022, 10:01
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Misschien de 12v accu,hoe oud is die?
Bij mijn volt en ampera zorgde deze accu voor vreemde foutmeldingen en problemen..
Ondanks doormeten dat ie goed was.
Nieuwe erin en nooit geen problemen meer gehad
Bij mijn volt en ampera zorgde deze accu voor vreemde foutmeldingen en problemen..
Ondanks doormeten dat ie goed was.
Nieuwe erin en nooit geen problemen meer gehad
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 apr 2024, 13:01
- Locatie: assen3!
Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Het probleem is bij mij opgelost.
De computer berekend na een verloop van tijd zelf weer wat de capaciteit van de accu is, hij kalibreert zich zelf weer.
In het begin is de accu vroegtijdig leeg en gaf hij nog een rance van 9 km aan.
Ik zorgde dat ik voor die tijd op de knop charge drukte om de accu bij te laden via de verbrandingsmotor.
Na verloop van tijd wordt de rance steeds kleiner na het laden en nu geeft hij weer de juiste aantal km's aan.
De computer berekend na een verloop van tijd zelf weer wat de capaciteit van de accu is, hij kalibreert zich zelf weer.
In het begin is de accu vroegtijdig leeg en gaf hij nog een rance van 9 km aan.
Ik zorgde dat ik voor die tijd op de knop charge drukte om de accu bij te laden via de verbrandingsmotor.
Na verloop van tijd wordt de rance steeds kleiner na het laden en nu geeft hij weer de juiste aantal km's aan.