Goedenmiddag allemaal,
Wie hebben er meer last van de felheid van de dimlichten, dat tegenliggers gaan seinen omdat ze denken dat het groot licht is? Model 2020
Garage kan hier niets aan doen zeggen ze, omdat het automatisch geregeld wordt!
Grtz…
Dimlicht lijkt wel grootlicht
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jan 2021, 09:10
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht
De koplampen zijn gewoon door de dealer af te stellen.
Daar zitten gewoon 2 stelschroefjes voor zoals dat al jaren het geval is.
Is nog geen 5 minuten werk.
Eric
Daar zitten gewoon 2 stelschroefjes voor zoals dat al jaren het geval is.
Is nog geen 5 minuten werk.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht
Voor een goede afstelling heb je inderdaad zo'n afstelkast nodig.
Die staat waarschijnlijk in een hoek van de werkplaats want je hebt hem voor de apk ook nodig.
Uitlijnen van die kast t.o.v. de auto is 2 tellen werk.
Afstellen koplampen ook.
Maar ja, de auto moet gehaald worden buiten, naar binnen gereden worden en weer buiten neer gezet worden.
Eric (ex 1ste automonteur)
Die staat waarschijnlijk in een hoek van de werkplaats want je hebt hem voor de apk ook nodig.
Uitlijnen van die kast t.o.v. de auto is 2 tellen werk.
Afstellen koplampen ook.
Maar ja, de auto moet gehaald worden buiten, naar binnen gereden worden en weer buiten neer gezet worden.
Eric (ex 1ste automonteur)
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht
zomaar wat achtergrond over dat lichtbeeld:
De koplamp bestaat uit een lamp en een reflector. De lamp schijnt vrolijk in het rond en bij het ouder worden neemt diens kracht wel wat af maar niet veel. Heb je Xenon dan gaat deze wat minder wit schijnen en dat zie je nauwelijks. Totdat je bij het tweede onderdeel komt: de reflector.
De reflector zorgt er voor dat er wel licht vóór de auto op de weg terecht komt en niet in de ogen van de tegenligger maar wel in de bermen.
Zet je auto eens op een meter of vier voor een muur in het donker met de lichten aan en je ziet dat er een duidelijke licht-donker scheiding gemaakt wordt door de reflector.
Is die grens tussen licht en donker niet scherp of zie je daar allerlei kleurtjes dan is je lamp mogelijk oud en kun je vervanging overwegen. Soms sta je toch te kijken hoeveel meer licht een nieuwe lamp kan opleveren. Je went aan de degradatie van de oude.
De positie van die grens wordt bepaald door stelschroefjes. Deze instelling is het nulpunt: wettelijk vastgesteld hoe hoog die grens mag liggen en met welke hoek die (rechts) omhoog mag om de berm te verlichten. Deze instelling moet dus gedaan worden met de auto in horizontale positie en om te voorkomen dat je elke te keuren auto voor een muur moet zetten is er die spiegel met lens op wielen om die grens te kunnen vergelijken met een geijkte lijn op de spiegel. Valt niks aan in te stellen verder, aan de auto wel en dat is inderdaad zo gepiept (mits de boel niet vastgeroest/rot zit).
De auto heeft sensortjes op de assen waarmee het ding de koplampen afstelt: auto achterover, lamp iets omlaag richten. auto weer recht, lamp weer in nulpunt stand. Je kunt dus die nulpunt stand verknallen en te hoog afstellen, het aanpassen gaat gewoon zonder daar wat van af te weten en dus blijft die regeling de foute nulpunt stand instellen.
Let wel op bij het vervangen van een lamp: als die niet goed is voor de reflector veroorzaak je problemen: de plek van de pit in de ruimte voor de reflector maakt uiteraard alles uit en veel LED vervangende lampjes zitten niet (helemaal) goed. Strooilicht, irritatie bij tegenliggers en bij zulke kwaliteit eigenlijk ook gewoon matig licht. Te felle lampen werken ook maar beperkt: die kunnen heter worden en zo problemen veroorzaken. Maar soms kan een beetje meer wel werken. Helaas veel rotzooi in de markt en daarmee valt er veel te gokken of je krijgt wat je verwacht.
Zodus en bij deze. Effe laten bijstellen dus voor een tientje koffiegeld.
Veel interessanter is het om te weten of er manier is om de oude originele dagrijarmaturen schoon en fris te krijgen..... zonder er led troep in te zetten.
De koplamp bestaat uit een lamp en een reflector. De lamp schijnt vrolijk in het rond en bij het ouder worden neemt diens kracht wel wat af maar niet veel. Heb je Xenon dan gaat deze wat minder wit schijnen en dat zie je nauwelijks. Totdat je bij het tweede onderdeel komt: de reflector.
De reflector zorgt er voor dat er wel licht vóór de auto op de weg terecht komt en niet in de ogen van de tegenligger maar wel in de bermen.
Zet je auto eens op een meter of vier voor een muur in het donker met de lichten aan en je ziet dat er een duidelijke licht-donker scheiding gemaakt wordt door de reflector.
Is die grens tussen licht en donker niet scherp of zie je daar allerlei kleurtjes dan is je lamp mogelijk oud en kun je vervanging overwegen. Soms sta je toch te kijken hoeveel meer licht een nieuwe lamp kan opleveren. Je went aan de degradatie van de oude.
De positie van die grens wordt bepaald door stelschroefjes. Deze instelling is het nulpunt: wettelijk vastgesteld hoe hoog die grens mag liggen en met welke hoek die (rechts) omhoog mag om de berm te verlichten. Deze instelling moet dus gedaan worden met de auto in horizontale positie en om te voorkomen dat je elke te keuren auto voor een muur moet zetten is er die spiegel met lens op wielen om die grens te kunnen vergelijken met een geijkte lijn op de spiegel. Valt niks aan in te stellen verder, aan de auto wel en dat is inderdaad zo gepiept (mits de boel niet vastgeroest/rot zit).
De auto heeft sensortjes op de assen waarmee het ding de koplampen afstelt: auto achterover, lamp iets omlaag richten. auto weer recht, lamp weer in nulpunt stand. Je kunt dus die nulpunt stand verknallen en te hoog afstellen, het aanpassen gaat gewoon zonder daar wat van af te weten en dus blijft die regeling de foute nulpunt stand instellen.
Let wel op bij het vervangen van een lamp: als die niet goed is voor de reflector veroorzaak je problemen: de plek van de pit in de ruimte voor de reflector maakt uiteraard alles uit en veel LED vervangende lampjes zitten niet (helemaal) goed. Strooilicht, irritatie bij tegenliggers en bij zulke kwaliteit eigenlijk ook gewoon matig licht. Te felle lampen werken ook maar beperkt: die kunnen heter worden en zo problemen veroorzaken. Maar soms kan een beetje meer wel werken. Helaas veel rotzooi in de markt en daarmee valt er veel te gokken of je krijgt wat je verwacht.
Zodus en bij deze. Effe laten bijstellen dus voor een tientje koffiegeld.
Veel interessanter is het om te weten of er manier is om de oude originele dagrijarmaturen schoon en fris te krijgen..... zonder er led troep in te zetten.