touchscreen werk niet meer

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Barker

touchscreen werk niet meer

Bericht door Barker » 14 mei 2024, 21:21

In mijn Outlander die van 2022 is, werkt de touchscreen niet meer. Uiteraard mee terug geweest naar de dealer. Maar ik wacht nu al sinds november!
Het is een meer voorkomend probleem met de digitizer van het systeem. Ik kan het nog wel gebruiken door het systeem te bedienen met een normale computer muis.
Op verschillende sites worden deze zogenaamde digitizers aangeboden variërend van € 25 op Ali express tot € 300 bij een Nederlands bedrijf.
Uiteraard is het garantie, en wil ik het het liefst wachten op de dealer. Maar omdat het zo lang duurt ben ik aan het googelen geslagen. Heeft iemand vergelijkbare problemen. Of ervaring met het zelf vervangen?

Besouwke
Forumlid

Re: touchscreen werk niet meer

Bericht door Besouwke » 16 mei 2024, 09:13

Ik heb hetzelfde probleem, zou tussen de 8 en 12 weken duren voordat er een nieuw systeem komt.
Kennelijk gebruiken andere merken auto's dezelfde systemen met dezelfde problemen.
Het zelf vervangen is te doen, de digitizer zelf kost 17 euro maar is lastig te vervangen, het hele scherm kost iets van 120 euro en is veel makkelijker te vervangen. Staan filmjes op Youtube.

Ik wacht gewoon nog even, nog garantie. Met de muis lukt het ook om instellingen te veranderen (doe ik toch niet vaak). Navigeren doe ik via Waze op car-play.

Besouwke
Forumlid

Bericht door Besouwke » 16 mei 2024, 15:09

:lol: Ik heb net naar de dealer gebeld, die gaf aan dat er dikke problemen zijn. Er is nog geen zicht op levering en alternatieven zijn er niet, bv een Kenwood oid installeren zou niet zomaar gaan, dan moet er weer een kastje tussen ivm de info vanuit de Outlander. Het wordt geduld hebben denk ik..

Rambam
Nieuw forumlid

Bericht door Rambam » 16 mei 2024, 19:27

Bij onze Outlander uit 2021 ging het SDA II systeem in oktober '23 defect.

Reparatie duurt zo lang omdat slechts mondjesmaat de goede microchip wordt aangeleverd en kennelijk zijn er wereldwijd erg veel defecte schermen. Ik liet mij vertellen dat de reparaties alleen door de originele leverancier worden gedaan ivm garantie voor Mitsubishi. Er zijn mogelijk andere bedrijven die het kunnen repareren, maar dat kost Mitsubishi veel geld.

Ik had regelmatig contact met dealer en Mitsubishi Nederland. Er werd na drie maanden een tijdelijk vervangend systeem aangeboden (Kenwood). Maar de dealer voelde daar weinig voor want alle kosten hiervoor werden bij hem neergelegd. Om die reden zag ik daar van af. Ik heb hem nog vaker nodig.

Begin april werd eindelijk een nieuw SDA systeem geïnstalleerd. Dat was twee weken nadat ik mij tegen Mitsubishi hardop afvroeg of het nodig was mijn rechtsbijstand in te schakelen.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 22 nov 2024, 10:18

Ik heb dat ook, bedien de computer nu met een PC muis in de USB voor de achter passagiers, en is nog wel bedienbaar maar niet zo handig.

De garage waar ik hem kocht was vroeger een Mitsubishi dealer en ze beloofden dat niet werkende scherm te zullen aanmelden bij Mitsubishi zodat ie vervangen kon worden onder garantie, maar het zou de eerste verkoper niet zijn die iets beloofd wat nooit nagekomen wordt. Zou ik daarmee beter naar een echte Mitsubishi dealer gaan ?

Ik ervaar trouwens ook dat de computer vaak blijft hangen, onpraktisch traag is en regelmatig helemaal niet reageert op de muis. Misschien toch niet alleen de digitizer die stuk is ?

Ik zag trouwens ook dat diverse aanbieders computers hebben van andere merken die je erin kunt ( laten ) zetten die veel beter werken. Maar ik las vluchtig dat je dan niet altijd meer de autogegevens kunt zien, de versterker van de radio niet meer werkt of weg is en dergelijke dingen. Iemand ervaring met inbouwen van een alternatief door een bedrijf wat wel alles nog heeft en beter werkt dan het orgineel ?

Ik zag op YT de procedure hoe je de digitizer zelf vervangt, vind ik nog wel een beetje ingewikkeld. En ik ben bang dat als ik die computer losmaak uit het dahsboard en terugzet ik gekraak krijg tijdens het rijden. Extra storend natuurlijk als de auto zo stil is in EV mode.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 25 nov 2024, 17:58

Balen dat je dit nou net bij je nieuwe auto hebt.

Opties: wachten tot je een ons weegt en dan een originele unit 'krijgen'

zelf repareren met een nieuw onderdeel. Zou ik leuk vinden om te doen mits dat onderdeel goedkoop is

vervangen door een modernere android doos. Dat laatste zou ik nu wel doen, ik gebruik ongeveer niets van de rest van het originele systeem (ja, de klok terechtwijzen en een telefoon koppelen) behalve de navigatie en dat kunnen anderen beter. Ik verbind m'n auto wel met Wifi en dat heeft niet elke uitvoering meen ik. Eigenlijk doe ik dat niet (meer) want ik heb de keyfob-hack (zie ook elders, komt neer op de standverwarming/koeling aanzetten met je sleutel ipv met de app.) echter om koeling of verwarming te kiezen als stand-dienst moet je wel even in het menu of via de wifi verbinding kunnen maken.
Buiten dat zie ik - op wat optiek na maar dat kun je uitzoeken - geen reden om niet voor een recente android versie te gaan met internet radio en weet ik niet wat.

Voor gekraak geen angst: het spul zit simpel inelkaar, je hebt meer banden geluid dan interieurkraakjes.

Ik zou het wel goed uitzoeken: ervaringen zoeken en dan kiezen. Of een inbouwframe nodig is weet ik zo niet, moet wel strak passen vind ik.

Ga voor de meest recente android versie, dan kun je nog een poos vooruit met nieuwe (navi) apps.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 26 nov 2024, 08:07

Idd, het vervangen voor een modernere boordcomputer is qua prijs en mogelijkheden wel aantrekkelijk, zeker als de dealer moeilijk mocht doen over garantie ( het is een Duitse import met 96 k km bj 2021)

Maar ik zou niet graag de auto informatie of goede werking van de radio kwijtraken. Maar dat hoeft volgens mij ook niet altijd.

Ik heb trouwens nog een vraag : die boordcomputer heeft een knop NAV, als ik hem indruk krijg ik een Tomtom welkom scherm te zien met een blauwe OK knop maar ik kan die niet bedienen met de muis. Ik las dat latere modellen geen navigatie meer hebben en je je telefoon moet verbinden. Toch begint die van mij ook pong geluiden te maken onderweg zonder meldingen zoals elders in het forum vermeld.

Zit er nou Tomtom op dat systeem en heeft de auto GPS of is dat niet zo ? Werkt het niet vanwege ontbreken van een update ? Heeft hij een gekabelde telefoon nodig voor Tomtom ? ( ik weet dat dat voro google maps wel zo is )

Bennycoek

Bericht door Bennycoek » 08 dec 2024, 23:30

Barker schreef:
14 mei 2024, 21:21
In mijn Outlander die van 2022 is, werkt de touchscreen niet meer. Uiteraard mee terug geweest naar de dealer. Maar ik wacht nu al sinds november!
Het is een meer voorkomend probleem met de digitizer van het systeem. Ik kan het nog wel gebruiken door het systeem te bedienen met een normale computer muis.
Op verschillende sites worden deze zogenaamde digitizers aangeboden variërend van € 25 op Ali express tot € 300 bij een Nederlands bedrijf.
Uiteraard is het garantie, en wil ik het het liefst wachten op de dealer. Maar omdat het zo lang duurt ben ik aan het googelen geslagen. Heeft iemand vergelijkbare problemen. Of ervaring met het zelf vervangen?

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 09 dec 2024, 08:40

BoW schreef:
26 nov 2024, 08:07

Ik heb trouwens nog een vraag : die boordcomputer heeft een knop NAV, als ik hem indruk krijg ik een Tomtom welkom scherm te zien met een blauwe OK knop maar ik kan die niet bedienen met de muis. Ik las dat latere modellen geen navigatie meer hebben en je je telefoon moet verbinden. Toch begint die van mij ook pong geluiden te maken onderweg zonder meldingen zoals elders in het forum vermeld.

Zit er nou Tomtom op dat systeem en heeft de auto GPS of is dat niet zo ? Werkt het niet vanwege ontbreken van een update ? Heeft hij een gekabelde telefoon nodig voor Tomtom ? ( ik weet dat dat voro google maps wel zo is )
heb je geen carplay of android auto toevallig? Ik weet niet wat er in de loop van de modellen veranderd is aan die unit. Ik heb nog (steeds) de originele oude uit 2014. Daarna is DAB gekomen of het was een optie (ik zie dat wel genoemd in het servicemenu) en later is carplay/dinges van android gekomen. Waar TomTom in het spel is gekomen is nieuw voor mij.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 09 dec 2024, 13:24

Ja al worstelend met de ( ik vind best primitieve ) mogelijkheden kan deze unit bedraad communiceren met de ( android ) telefoon. Zo kan die inderdaad wel google maps als navigatie op dat autoscherm gebruiken en waarschijnlijk wat andere apps op de telefoon op dat scherm afbeelden/laten werken. Maar dus niet zonder gebruik van data en beschikbaarheid van een telefoon netwerk. En de muis moet dan al in de USB van de achterpassagiers want met draad is de voorste USB bezet. ( muis werkt opmerkelijk genoeg wel op de USB van de achter passagiers )

Hoewel het dus een kale instap-versie is, zit er wel een unit in met de NAV toets die op andere units ontbreekt. Die toets ontbreekt op andere units en dus iets om op te passen als je een digitizer besteld, moet wel dezelfde zijn. Het punt wat ik vreemd vind is dat de muis niet werkt op de blauwe start knop van het Tomtom scherm als je op NAV drukt.

De statische Tomtom kaart op de achtergrond van het scherm toont wel mijn woonplaats. Je zou dus zeggen dat de auto dus wel een eigen GPS heeft ( meerdere auto reviewers beweerden dat dat niet zo is, en zeker niet in de kale instap versie ) en dat programma daadwerkelijk op de achtergrond werkt. Het is alleen niet bedienbaar ( met de defecte digitizer ) en reageert niet op de muis.

Wellicht kom ik hier pas achter als de digitizer gerepareerd is. Of een andere aftermarket unit vind, want hoewel de auto fantastisch is, is die unit wel wat om over te klagen....bevriezen, niet of langzaam reageren, digitizer stuk.....maar ja dan ben ik Tomtom ook weer kwijt neem ik aan. En de radio werkt nou wel weer heel behoorlijk, en bedienbaar vanaf het stuur. Dus ik ga toch maar eerst proberen die digitizer te ( laten ) herstellen. Ik heb de YT instructie al gevonden hoe dat zelf te doen, maar eerst even vragen of er nog ( overdraagbare ) garantie is.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 09 dec 2024, 21:00

Even algemeen.
Voor defecte schermen zou je actronics kunnen contacten.
Zij repareren veel auto electronica units heel breed gezien.
Ik ken het bedrjjf uit mijn monteurs tijd en ik ben al 20 jaar geen monteur meer.

www.actronics.nl

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 10 dec 2024, 19:37

Ik was vandaag bij de dealer voor een officiele onderhoudsbeurt. Klap geld kwijt voor grote beurt ( zo'n lease maatschappij loost zo'n ding natuurlijk net voor zulke kosten ) maar de auto en batterij is in prima staat dus de aankoop was best geslaagd. Ze hebben defecte scherm/unit aangemeld bij Mitsubishi voor garantie. Kriijg waarschijnlijk een nieuwe of ruil unit in garantie maar ze vertelden dat dat wel een aantal maanden kan duren.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 10 dec 2024, 21:01

Klopt, als lease auto's er uit gaan doen ze alleen het hoognodige aan onderhoud en niet meer.
Ze zorgen wel dat het nog veilig is qua rijden.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.

ArjanBr

Bericht door ArjanBr » 13 dec 2024, 18:09

Ik heb in november een Outlander uit Duitsland laten importeren. Helaas bleek ook bij deze auto de digitizer niet te werken.
Hier bij een Mitsubisihi dealer onder de garantie laten vervangen. Was in 3 weken geregeld, viel mee

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 06 feb 2025, 18:49

Vandaag is mijn unit vervangen, onder garantie. ( net op tijd want bijna aan de 100.000 km )

Ik ben er nu ook achter wat dat gepong was bij sommige kruispunten : dat was de flitser waarschuwing van de TomTom die niet bedienbaar/zichtbaar was, maar wel werkte. Nu kan ik alles weer bedienen en toont het dashboardschermpje tussen de meters ook weer wat nieuws als een route is ingesteld.

Met een USB muis ging het wel ( behalve de TomTom ) maar dit is wel stukken makkelijker. :mrgreen:

Ik zag bij de dealer dat de Eclipse Cross nu DE Mitsubishi van het moment is, er stonden dozijnen van dat model plus aantallen recentere Outlanders van het facelift oude model. Wel raar dat zoveel mensen Eclipse Cross expemplaren inruilen met maar 10k of 20 K op de teller ?!? Zou die tegen zijn gevallen ? En ze hadden helemaal geen nieuwe >2022 Outlander staan. Wel catalogus liggen...50-60 k euro phoeh ! :o :shock:

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 06 feb 2025, 21:29

Denk dat de eclipsen companycars waren van de Duitse importeur.
Zijn gesubsidieerde auto's die pas na een bepaalde km stand verkocht konden worden ivm de premie die je anders weer terug moest betalen.

Eric

Plaats reactie