touchscreen werk niet meer

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Barker

touchscreen werk niet meer

Bericht door Barker » 14 mei 2024, 21:21

In mijn Outlander die van 2022 is, werkt de touchscreen niet meer. Uiteraard mee terug geweest naar de dealer. Maar ik wacht nu al sinds november!
Het is een meer voorkomend probleem met de digitizer van het systeem. Ik kan het nog wel gebruiken door het systeem te bedienen met een normale computer muis.
Op verschillende sites worden deze zogenaamde digitizers aangeboden variërend van € 25 op Ali express tot € 300 bij een Nederlands bedrijf.
Uiteraard is het garantie, en wil ik het het liefst wachten op de dealer. Maar omdat het zo lang duurt ben ik aan het googelen geslagen. Heeft iemand vergelijkbare problemen. Of ervaring met het zelf vervangen?

PHEVlkj
Forumlid

Re: touchscreen werk niet meer

Bericht door PHEVlkj » 15 mei 2024, 16:23

Als je de auto als consument hebt gekocht, geldt het volgende:

Volgens mij heb je recht op vervanging van het systeem als de reparatie te lang duurt. Gezien het feit dat de auto zo nieuw is zou ik niet buiten de dealer omgaan. Want dan voldoe jij wellicht niet aan je verplichtingen...

Je kunt ook zoeken op Consumentenkoop bij auto's;

Kijk even op deze link:

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn

Kijk even goed bij het eerste punt van "Tips bij garantie"

Belangrijk is dat je een formele brief stuurt met een uiterste datum van reparatie..

P.s. ik ben geen lid van die club, maar heb wel wat kennis van deze materie.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Besouwke
Forumlid

Bericht door Besouwke » 16 mei 2024, 09:13

Ik heb hetzelfde probleem, zou tussen de 8 en 12 weken duren voordat er een nieuw systeem komt.
Kennelijk gebruiken andere merken auto's dezelfde systemen met dezelfde problemen.
Het zelf vervangen is te doen, de digitizer zelf kost 17 euro maar is lastig te vervangen, het hele scherm kost iets van 120 euro en is veel makkelijker te vervangen. Staan filmjes op Youtube.

Ik wacht gewoon nog even, nog garantie. Met de muis lukt het ook om instellingen te veranderen (doe ik toch niet vaak). Navigeren doe ik via Waze op car-play.

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 16 mei 2024, 10:32

Maar bij een 2 jaar oude auto met fabrieksgarantie moet je in principe niet dingen zelf gaan doen zelfs als ze zouden kunnen.

Het initiatief moet bij de dealer liggen. En als je iemand gevonden hebt die het wel kan, zou je die mogelijkheid aan de dealer kunnen voorstellen.

En als ze van tevoren weten dat alle leverbare apparaten kapot zijn kun je misschien die 3 weken reparatie niet afdwingen.

Maar formeel in gebreke stellen omdat ze niet aan de reparatie termijn van 3 weken kunnen voldoen is wel nodig.

Het is overigens stil bij Barker, wij maken ons drukker dan hijzelf kennelijk. :(

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Besouwke
Forumlid

Bericht door Besouwke » 16 mei 2024, 15:09

:lol: Ik heb net naar de dealer gebeld, die gaf aan dat er dikke problemen zijn. Er is nog geen zicht op levering en alternatieven zijn er niet, bv een Kenwood oid installeren zou niet zomaar gaan, dan moet er weer een kastje tussen ivm de info vanuit de Outlander. Het wordt geduld hebben denk ik..

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 16 mei 2024, 19:17

Dat is balen.

Misschien toch even formeel en beleefd (via email is prima tegenwoordig) melden dat als ze niet tijdig kunnen vervangen dat de garantie hiervoor doorloopt tot het vervangende apparaat wel binnen is.

lkj

Rambam
Nieuw forumlid

Bericht door Rambam » 16 mei 2024, 19:27

Bij onze Outlander uit 2021 ging het SDA II systeem in oktober '23 defect.

Reparatie duurt zo lang omdat slechts mondjesmaat de goede microchip wordt aangeleverd en kennelijk zijn er wereldwijd erg veel defecte schermen. Ik liet mij vertellen dat de reparaties alleen door de originele leverancier worden gedaan ivm garantie voor Mitsubishi. Er zijn mogelijk andere bedrijven die het kunnen repareren, maar dat kost Mitsubishi veel geld.

Ik had regelmatig contact met dealer en Mitsubishi Nederland. Er werd na drie maanden een tijdelijk vervangend systeem aangeboden (Kenwood). Maar de dealer voelde daar weinig voor want alle kosten hiervoor werden bij hem neergelegd. Om die reden zag ik daar van af. Ik heb hem nog vaker nodig.

Begin april werd eindelijk een nieuw SDA systeem geïnstalleerd. Dat was twee weken nadat ik mij tegen Mitsubishi hardop afvroeg of het nodig was mijn rechtsbijstand in te schakelen.

Plaats reactie