EV System Service Required met caravan bergop

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Gmvolt
Forumlid

EV System Service Required met caravan bergop

Bericht door Gmvolt » 03 jun 2024, 22:58

En dan haal je een andere caravan rijder in bergopwaarts op de snelweg in Frankrijk.
Komt de melding= EV System Service Required.
Vermogen weg, afzakken naar de vluchtstrook.
Op nieuw starten en de melding is weg.
Alle optie geprobeerd, melding kwam weer na een half uur rijden.
1 manier probeerde ik nog, gewoon wegrijden in D, laatste restje accu en daarna op de motor.
Lijkt nu weg te blijven.

Nog tips collega's, om die codeniet meer te krijgen?
Bydewee, motor maakt veel toeren bergop Caravan geladen 1100kg

Bmtouring
Site Admin

Re: EV System Service Required

Bericht door Bmtouring » 04 jun 2024, 08:03

Caravanrijders kunnen je vast meer informatie geven.

Mijn eerste gedachte is dat je teveel vroeg; accu leeg, bergop (hoe steil?), inhalen dus tempo maken. En de motor die veel toeren maakt om zowel stroom als kracht te leveren. En dat kennelijk niet lukt. De foutmelding is een vervelende, die zegt eigenlijk niks waar je wat aan hebt. Ik heb de topictitel iets aangepast voor de duidelijkheid.

Maar ervaren caravanners hebben vast tips en trucs.

Gmvolt
Forumlid

Re: EV System Service Required met caravan bergop

Bericht door Gmvolt » 04 jun 2024, 20:52

Wat jij meld klopt.
Inhaalactie, 105km bergop.
Maar goed, met een eriba feeling hefdak.
Met voorgaande trekautos geen probleem, (skoda yeti 1.4 de beste)
Wat is jouw advies bergop? ( moet er nog veel doen, ben trekkende)

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 04 jun 2024, 22:37

Op een feesboekpagina/groep over de Outlander las ik diverse posts over caravantrekkers. Met diverse meningen en ervaringen, ook in de bergen. Wel lastig zoeken door alle algoritmen die je alle kanten op willen sturen. En diverse gasten die allerlei onzin verkondigen en nog gelauwerd worden ook. Niet mijn ding maar met de juiste dosis nuchterheid kun je er wel eens wat interessants lezen.

We kunnen er wel een nieuw topic over maken misschien, ik vind het een interessant onderwerp en relevanter voor de huidige berijders dan het was voor de leasejockeys.

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 05 jun 2024, 10:18

Inderdaad.
We praten natuurlijk wel over een nieuw stuk techniek.
Ooit had ik ook problemen toen de commonrail diesel uitkwam.
Problemen, egr klep,lmm. ,motormanagement lamp die ging branden,na jaren was dat probleem verleden tijd.,(topper 15dci renault)

Mijn planning nu.Gewoon in de d,of b2 rijden.
Accupack is schoon op,kan hier nergens laden.
Charge met caravan in bergterrein werkt niet.
Tot zover uit midden frankrijk.

Blijft over tips van andere caravanrijders.
BMtouring dank voor de feedbacks uiteraard.

MitsuAccu
Forumlid

Bericht door MitsuAccu » 05 jun 2024, 11:23

Hier is al veel over geschreven op dit forum, maar een korte samenvatting is het volgende:

- Zeker wel charge gebruiken. Dit helpt je bij het naar beneden rijden om een klein beetje lading in je accu te krijgen, die je bij de volgende klim weer kunt gebruiken.
- Liefst snelheid beperken bij naar beneden rijden, om zoveel mogelijk te kunnen laden in die fase.
- Niet remmen met de voet, maar met de flippers
- Bij het klimmen is het zoeken naar de juiste snelheid. In principe natuurlijk zo langzaam mogelijk en probeer daarbij de meter op laden of op nul te houden. Liefst niet ontladen, maar dit is lastig of niet te doen. Nadeel van te lage snelheid is ook dat je in een minder goed werkgebied van de brandstofmeter komt (te laag in de toeren en je kunt natuurlijk niet terugschakelen). Dus dan liever wat meer snelheid om de motor krachtiger te maken...

Neem aan dat je ook een schildpadje te zien kreeg toen hij in de noodloop ging? Dat is het teken van de beveiliging die ingrijpt bij overbelasting.

Ik had de eerste generatie Outlander en heb altijd met een 2,30 brede caravan gereden van 1500 kg. Zelf nooit het beruchte schildpadje gezien, maar het is wel op eieren lopen/rijden :D

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 05 jun 2024, 12:30

Misschien handig om te weten, gelezen op een site van Jennings geloof ik:

Om zuiniger te rijden: In de AWD én charge stand gaat het vermogen éérst naar de wielen en als er nog wat over is naar de accu. In plaats van eerst naar de accu, kracht van accu naar voorwielen en pas bij meer vermogensvraag ook naar de voorwielen.

Of het waar is? ik rij te onregelmatig om goed te merken wat het met het verbruik doet. Ik rij wel vaak in AWD mode, voor m'n gevoel komt ie dan wat makkelijker van z'n plek en bij drempels helpt het zetje van achteren voor mijn gevoel om wat minder het materiaal aan te spreken. De voorwielen klauwen omhoog maar hoeven niet het hele gewicht te trekken. Kan ook komen doordat de slimmigheid van automatisch bijschakelen achterwielen zodra grip te kort op de voorwielen dan niet werkt; gewoon dom alle vier de wielen evenveel kracht en dat werkt constant in plaats van dat het eerst mis moet gaan voordat er nagedacht wordt en de achterwielen bijgeschakeld worden.

Maar goed, het kan helpen omdat de achterkant zwaarder op de weg gedrukt wordt, dus prima grip en zonde om dat niet te gebruiken. Laat die achterste motor maar meehelpen. Loopt de ICE om aan te drijven dan blijft er weinig over voor de achterwielen maar zodra het maar even meezit gaat er wat de accu in en laat je 'm in B5 staan dan pakt ie dat ook nog mee bergaf. (of B minder naar gelang je snelheid nodig hebt bergaf)

Bergop met wat accuvulling is natuurlijk het beste dus chargen op momenten dat dat kan lijkt mij zinvol.

Is de accu dan toch leeg, dan heb je dus alleen nog maar het ICE vermogen. En dat lijkt mij heel vervelend, maar anderzijds vind ik het ook wel weer een aardige uitdaging om een Outlander optimaal te bedienen. Met de vorige (een X5 met V8) was het gewoon saai: eindeloos kracht en gewicht en verbruik. Maakte niks uit hoe je reed, altijd hoog verbruik. :lol:

Lexie.nl
Forumlid

Bericht door Lexie.nl » 05 jun 2024, 12:32

De Outlander gebruik ik ook als caravan trekker, de hele combinatie zal geladen wel net boven de 3500kg komen. 2 jaar geleden tijdens een flinke klim vlak voor Millau Frankrijk ook een melding gekregen, kan alleen niet meer herinneren wat de tekst was. Motor ging niet in Noodloop maar 95 km/h een helling op van rond de 9% was te veel van het goede waarschijnlijk, snelheid terug naar 60/70 en de melding nooit meer gehad. gebruik om te dalen de flippers maar tijdens het normaal rijden gewoon op normale aandrijving, ik doe niets met de charge knop. Benzine verbruik gaat met klimmen wel richting de 1:6

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 05 jun 2024, 17:59

Bedankt weer voor de reacties.fijn

Komen net terug van een bergdorpje.Er naartoe rijden in de stand b2.Jahoor de melding kwam en vermogen weg.
Auto aan de kant. Uitgezet

Opnieuw starten,en de outlander in de D stand gezet.
Geen probleem meer gehad.
Schildpad? Npoit geziem op deze outlander dec. 2013 full options tot schuifdak.
Charge kan ik morgen doen,rijden we zonder caravan.Kijken of er dan wel een.km lading te zien is.
Met caravan niets,wel de melding.tja

4wd ,nooit gedaan ga ik ook proberen touring.Goed idee.

Ja,het is allemaal wat,na 45jaar auto ervaring.
Van een caravan trekken met een volvo amazon tot hedendaagse techniek.
Nogmaals fijn dat jullie meedenken👍

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 05 jun 2024, 21:07

Beetje onnozel van mij als beheerder hier om dit niet te weten, maar er blijkt een compleet forumdeel over het rijden met een aanhanger te zijn: LINK

Misschien heb je er wat aan.

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 05 jun 2024, 21:43

Bedankt voor de tip.
Voor de rest deel ik mijn ervaring hier

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 06 jun 2024, 10:51

Ben nu aan het charge, nu laad ie zonder caravan op.
Dit sla ik meteen op,voor mogelijke bergpassages.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 06 jun 2024, 20:55

Je leest her en der wel eens dat je bij klimmen onder de 90kmh moet blijven.
Dan gaat het goed ook met lege accu.
Hangt ook af cab het gewicht wat je trekt.
Bron : caravantrekker en facebook.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 07 jun 2024, 21:08

Oke,onder de 90km blijven is ook een optie.Dank voor de info

Bevinding vandaag na charge 7km was prima.
De 7km opgeslagen en diverse bergpassages gepakt.
Bergop 4wd uit geprobeerd en ging perfect had ik het idee.
Wel gereden in de d stand.
Weer terug op de camping 3km over.4km ergens toch verbruikt

Bevinding nog zonder caravan

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 09 jun 2024, 20:04

Oke.
Bevinding vandaag.
Via de charge voordat we gingen rijden naar een rommelmarkt
7km accubereik geladen,toen meteen de 7km opgeslagen.
En gingen onderweg binnendoor,heuveltje op de 4wd stand aan.prima.
En toen even 12km de snelweg op,en..........jahoor rijdend net boven de 105km de foutmelding en geen vermogen meer.
Aan de kant,ging maar net goed.Opnieuw starten en we konden weer rijden.Nu gewoon in D en niets opslaan,eerst de 7km weggereden en toen op de motor.
Daarna foutcode niet meer gezien.
Ja wat nu,dit alles zonder caravan,morgen met,richting bretagne.
A: kan de foutcode opgeslagen zijn dat ie er in komt als ik harder rij dan 105km?
Heb nog ergens een Obdlink,die foutcodes kan verwijderen.
B,krijg het idee om gewoon in d te rijden zonder opslag charge accu auto,en bij klimmen de 4wd aan.Dit was tot heden de stand nog niet de foutcode oppopte.Fingerscross laat maar zeggen
Al met al best wel een teleurstelling,want hij rijd zalig zonder foutcode

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 10 jun 2024, 12:12

Dat was ook mijn eerste gedachte maar er is toch wat vreemds aan de hand.

Zónder caravan moet je simpel alle snelheden kunnen rijden. Mét caravan wordt het te zwaar, evenals een te steile helling maar dan heb je het echt over een hele lange steile weg bergop of zo'n typisch vakantiehuisje weggetje zowat rechtomhoog en achterom.

Foutcodes opslaan en dan pas terugkeren geloof ik niet, uitlezen kan wel wat opleveren maar verwacht niks van zo'n obd tooltje (zie ander topic)

Ik heb een gedachte die misschien steek houdt en waar je wat mee kunt in de zoektocht naar een oplossing.
1 - wel ok met 4WD aan
2 - wel ok totdat er meer kracht gevraagd wqrdt
3 - na herstart geen noodloop meer

bij 1 werken de achterwielen mee, tot een bepaalde snelheid/krachtvraag doen de voorwielen het electrisch zelf. Totdat de accu leeg is danwel je diens output beperkt met 'SAVE' Op dat moment moet de ICE mee gaan doen en het overnemen.

En daar gaat het dus mis. ICE levert niet genoeg aan de wielen, systeem kan geen electro inschakelen: iets is mis en de enige kreet die het ding kent is 'EV system required' en gaat in noodloop.
herstart, alles is OK want er is helemaal niks mis met de electrokant.

Ik vermoed dat je koppeling niet goed meer werkt. De auto zal mogelijk ook flink loeien, maar als je dat niet kent en wel van gehoord hebt dan weet je niet of het meer dan normaal is of niet.

Mijn tips om thuis te komen:
accu laden zoveel en zo vaak je maar kan. Mag ook met 'CHARGE' want dan gebruik je de ICE wel maar de koppeling niet
4WD aan zodat de achterwielen meehelpen
B5 om zoveel mogelijk bergaf te laden, veel is het niet maar op een lange helling toch wel merkbaar
snelheid beperken zodat je de ICE zo weinig mogelijk aanspreekt voor aandrijving (laden wel ok dus)
Heb je toch de ICE aan de wielen nodig, probeer het dan rustig bij de laten komen - dus niet door opeens volgas te geven - misschien trekt de koppeling het dan nog net en helpt ie toch mee zo.

Als het waar is dat je met CHARGE en 4WD tegelijk aan, de ICE via de accu de achterwielen laat aandrijven. Dan zou dat zinvol zijn, want dat opladen trekt de ICE wel, en zelf aandrijven kennelijk niet.

Ik hoop dat ik het mis heb en dat het een eenvoudiger oorzaak en oplossing heeft.

Gmvolt schreef:
09 jun 2024, 20:04
Oke.
Bevinding vandaag.
Via de charge voordat we gingen rijden naar een rommelmarkt
7km accubereik geladen,toen meteen de 7km opgeslagen.
En gingen onderweg binnendoor,heuveltje op de 4wd stand aan.prima.
En toen even 12km de snelweg op,en..........jahoor rijdend net boven de 105km de foutmelding en geen vermogen meer.
Aan de kant,ging maar net goed.Opnieuw starten en we konden weer rijden.Nu gewoon in D en niets opslaan,eerst de 7km weggereden en toen op de motor.
Daarna foutcode niet meer gezien.
Ja wat nu,dit alles zonder caravan,morgen met,richting bretagne.
A: kan de foutcode opgeslagen zijn dat ie er in komt als ik harder rij dan 105km?
Heb nog ergens een Obdlink,die foutcodes kan verwijderen.
B,krijg het idee om gewoon in d te rijden zonder opslag charge accu auto,en bij klimmen de 4wd aan.Dit was tot heden de stand nog niet de foutcode oppopte.Fingerscross laat maar zeggen
Al met al best wel een teleurstelling,want hij rijd zalig zonder foutcode

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 10 jun 2024, 12:42

We vervolgen.
In de charge modus gereden.met de caravan.
Aangekomen in Bretagne.(max 90 gereden).
Foutloos,ook 4wd af en toe gebruikt

P3ps3l
Forumlid

Bericht door P3ps3l » 10 jun 2024, 13:11

Als ervarene met caravan ±1500kg trekken vul ik aan..

Ikzelf rijd op de nav 90-94km p/u, charge vrijwel altijd ingeschakeld (dit is echt een vereiste), geen AWD (trekt meer batterij)
uiteindelijk zal de accu leegrijden en regelmatig in de toeren gaan, dit gedrag staat mij tegen maar zo is het nu eenmaal.
Bij stops laat ik de auto zoveel mogelijk laden op de charge wanneer ik weet dat er klims aankomen.

'Steile' heuvel op soms onder de 70 zodat ICE rechtstreeks op de electromotoren aanstuurt.
Ja, is langzaam tav overig verkeer maar bij lege accu omhoog met 90+ vaart schiet die van mij zeker in schildpad modus en is dit altijd even schrikken.

Bestemmingen reeds gedaan: Istrie, Italie en Spanje.
Schildpadje kwam in oostenrijk voorbij en inderdaad Milau maar we komen er toch altijd.

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 10 jun 2024, 18:53

Schildpad modus heb ik niet.Of beter,hoe ziet dat eruit.?
En waar schrikt u van? Bij ons was het gewoon over en uit met die foutcode.
Maar erg blij hoe de combinatie zich hield in de charge modus.
Verbruik vond ik meevallen.Pakte ook weleens een vrachtwagen waar ik achter bleef rijden.
Ik hoop dat die foutcode niet meer oppopt door deze charge rij styl.
In iedergeval tegen Saint Malo zittende met volop de zon genieten we.Glaasje wijn smaakt nu ook weer beterder na deze positieve rij ervaring.
Hou jullie op de hoogte.
Learn lesson dit voor meerdere phev caravanrijders denk ik zo.
En dank voor de reacties allen

MitsuAccu
Forumlid

Bericht door MitsuAccu » 10 jun 2024, 20:47

Ik onderschrijf de reactie van BMTouring volledig. Zonder caravan mag je geen problemen ervaren zoals beschreven, dus volgens mij moet er sowieso een probleem met de auto zijn. Wat dat is? Geen idee, daar schiet mijn kennis tekort.

P3ps3l
Forumlid

Bericht door P3ps3l » 11 jun 2024, 09:17

Hier heeft men in 2015 ook al een topic over gestart.
viewtopic.php?t=3858
Limited driving zonder caravan komt zeker wel voor wanneer je veel vraagt met een lege batterij.

Charge knop aan en houd het rustig rond de 90km, komt alles goed. je bent immers op 'vakantie'.

Check anders ook even deze site, zeer uitgebreide verklaring over hoe de phev zich gedraagt in bepaalde omstandigheden.
https://www.zessen.nl/mitsubishi-outlan ... -aanhanger
en het schildpadje :D

Afbeelding

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 11 jun 2024, 10:14

Dank voor de info.
Charge blijf ik nu gebruiken.
Obdlink geeft geen foutcodes.Ik hou deze obd erin.
Mocht de foutcode weer komen,en ik sta dan veilig,lees ik meteen de foutcodes uit.Hoop dan op meer info.
Schildpad heb ik niet trouwens,of nooit gezien

Gmvolt
Forumlid

Bericht door Gmvolt » 11 jun 2024, 17:42

Wat Bmtouring schrijft heeft ook mijn aandacht.
Weet van mijn vorige phevs,de volt en de ampera dat het vernieiwen van het koelwater accupack,niet de motor dus.
Om de 150.000km ververst moest worden om problemen,foutcodes te voorkomen.Ik zat toen op Gmvolt amerikaanse forum en kwam door hun aan de info.

Resumerend hoe zit dat bij de Outlander?

Plaats reactie