Hallo en aanschafhulp

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
PaulJager
Forumlid

Hallo en aanschafhulp

Bericht door PaulJager » 03 okt 2024, 13:21

Goedemiddag allemaal,

Ik heb mijzelf net aangemeld en heb (uiteraard) gelijk een paar vragen. Maar eerst even voorstellen, vind ik altijd netjes. Ik ben Paul Jager, 44 jaar en wonend in het mooie Haren, net onder Groningen. Ik was al eerder aan het kijken naar een Outlander PHEV, maar door het verdwijnende voordeel m.b.t. de wegenbelasting hier even weer vanaf gestapt. Nu toch bijna over de streep vanwege de mogelijke aanschaf van een 2013 Outlander PHEV met zo'n 184.000km op de teller. Daarover heb ik een paar vragen, onder andere over het gebruik en de diverse standen en mogelijkheden voor aandrijving.

Wij rijden nu een Hyundai IX35 en die is zeker niet slecht, maar ik vind de wegligging niet top. Hij heeft veel last van zijwaarts bewegen als gevolg van de wind en wellicht de combinatie van banden en carrosserie. Daarnaast valt de bagageruimte toch elke vakantie of elk weekendje weg weer wat tegen en dus zoek ik al enige tijd naar een alternatief. Nu zouden wij eigenlijk natuurlijk te laat op het hybride treintje stappen, ware het niet dat hybride rijden alsnog natuurlijk prima kan. Alleen zou je denk ik m.b.t. de aankomende 100% wegenbelasting vanaf 2026 wel goed vooraf naar je beoogde gebruik moeten kijken. Wij rijden veel kortere stukken, zowel naar het werk alsook naar sport en de winkel. Het huidige bereik is ongeveer 20-25km met de Outlander en dat zou betekenen dat we behoorlijk veel van onze ritjes toch noch elektrisch kunnen rijden en thuis op de zonnepanelen weer opladen. Nu heb ik de onderstaande vragen aan jullie, waarmee ik hopelijk nog beter onderbouwd wel of niet voor de Outlander zou gaan:

1- welke grote aandachtspunten zijn er wat jullie betreft m.b.t. de aanschaf van de specifieke Outlander? (accuproblemen met eventueel vervangende accupakketten in 2014, lagers achter, brandstoffilter, remmen, motorsteun zijn dingen die al online tegenkwam);
2- ik zie van alles voorbij komen aan termen en aanbevelingen m.b.t. het gebruik of juist niet gebruik van de charge en save knoppen. Mijn beeld was, met de zeer beperkte kennis die ik nu heb, dat het af en toe, tijdens het rijden op de snelweg met 100-110 km/u, (bij)laden van de accu's met de charge-knop om bij aankomst in je woonplaats weer volledig elektrisch te kunnen rijden toch nog steeds zuiniger is dan de accu's leegrijden en dan op de benzinemotor te moeten rijden? Of snap ik daarmee niet goed hoe het systeem werkt en gaat de auto in principe nooit helemaal op benzine rijden? Los van de Save-knop begrijp ik;
3- is een vroegtijdige vervanging van het accupakket wat er nu in zit voor een jongere met grotere actieradius nu al interessant?;
4- de beschikbare gegevens over gemiddelde verbruiken is echt heel divers, zou ik met enige zekerheid ervanuit kunnen gaan dat 1 op 20 rijden over het geheel wel heel goed haalbaar moet zijn en waar ik mee zou moeten kunnen rekenen? Dit is zeker in relatie met de stijgende wegenbelasting vanaf 2026 wel belangrijk, zeker in vergelijking tot onze huidige IX35 en voor de vrouw ;)

Kortom, nog wat vragen voordat ik de knoop doorhak en hopelijk voor de mensen hier zaken waar jullie antwoord op kunnen geven of een reactie. De kwaliteit geloof ik verder 100% en de dealer van ons vertrouw ik ook echt, maar wat meer inzichten vanuit de gebruikers waardeer ik zeer.

Mvg, Paul.
Bijna: Outlander PHEV Instyle 2013 & Colt 1.3 ClearTec 2010

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Hallo en aanschafhulp

Bericht door Bmtouring » 03 okt 2024, 16:25

wel goed vooraf naar je beoogde gebruik moeten kijken. Wij rijden veel kortere stukken
Precies, zo moet dat. En daarvoor is de PHEV een goede mogelijkheid.

1- welke grote aandachtspunten zijn er wat jullie betreft m.b.t. de aanschaf van de specifieke Outlander? (accuproblemen met eventueel vervangende accupakketten in 2014, lagers achter, brandstoffilter, remmen, motorsteun zijn dingen die al online tegenkwam);
Zoals bij alle auto's die je hierop onderzoekt krijg je een vertekend beeld. Maar stel dat je deze allemaal in 1 auto gaat meemaken, dan ben je nog relatief goed af in vergelijk met andere opties. Accupakketten is zowat altijd onder garantie geweest, anders doet men het niet. Ze zullen ook echt kapot kunnen gaan maar hoeveel van de hoeveel dat meemaken is (mij) niet bekend.
Brandstoffilter is ook gebruikerafhankelijk, ik zit op 230000 met de eerste, idem motorsteunen en alleen de remblokjes heb ik vernieuwd bij 160k...... Controleren is goed, laat het er niet te snel op afknappen. Stuurkogels zijn ook slijtagedelen, zeker bij zware auto's.
Niettemin bespaar je op onderhoud t.o.v. een ICE absoluut. Compleet accupakket of motorwissel daargelaten, maar dat risico heb je net zo goed bij een ICE.

2- ik zie van alles voorbij komen aan termen en aanbevelingen m.b.t. het gebruik of juist niet gebruik van de charge en save knoppen.
Vergeet die knoppen voor zuinig rijden. Daar win je niks mee. Wat je wint is comfort doordat je er voor kunt zorgen dat je bij aankomst in het dorp/stad van bestemming nog wat over hebt in je accu om stadsverkeer mee te doen. Dat doe je met 'save' als de accu op een derde na leeg is bijvoorbeeld. Charge kost altijd meer dan je panelen. De auto gaat zonder de knoppen zelf opladen en leegrijden waar het kan. In charge niet, dan laadt ie constant. Weliswaar efficient maar de brandstof is veel te duur om dit vaak te doen. Je verdient het niet terug met daarna alsnog leegrijden. Wel comfort maar in verbruik niet echt.
3- is een vroegtijdige vervanging van het accupakket wat er nu in zit voor een jongere met grotere actieradius nu al interessant?;
Ik vind van niet want ook nieuw is het maar weinig (40km in gunstige geval) dus wat verdien je met die 15 km meer tegen de kosten van die accu?
zou ik met enige zekerheid ervanuit kunnen gaan dat 1 op 20 rijden over het geheel wel heel goed haalbaar moet zijn
Nee. 1 op 12 op een reis van zeg eens 100km enkele reis bij starten met volle accu. En dan rij je 110 op de snelweg. Je gaat niet naar 1 op 15 of hoger met allerlei save/charge/B0 trucs. In de bergen misschien maar niet in NL.
Rij je veel electrisch korte stukjes dan gebruik je natuurlijk nul benzine, als je die km's er ook bij pakt dan kun je je overall verbruik kunnen pakken en dan ziet het er beter uit. Maar dan dus ook je kWh kosten er bij op.

Laat je accu controleren (zie op het forum) ook na aanschaf met de watchdog/dongle van iemand hier. Ga vooral niet af op het getal in het dashboard voor resterende km's electrisch. Die heet niet voor niets de guess-o-meter.

Veel succes!

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 04 okt 2024, 09:40

Sluit me grotendeels aan op de reactie van BMtouring.

Paar aanvullende punten.
Op wat langere ritten van +- 100km inclusief volle accu (+-30 a 35km) rij ik vaak wel 1op15 a 1op16. Ik rij overigens dan wel vaak rond de 100kms en zie 't altijd als een sport om zo zuinig mogelijk te rijden en veel ook op andere plekken te laden. Bij de Outlander merk je wel dat het verbruik relatief forser omhoog gaat bij hogere snelheden (al helemaal bij 130 of harder).
Wij rijden ook veel kortere afstanden, laden overal en hebben daardoor benzineverbruik van rond 1 op 40.

Check wanneer de 12volt accu vervangen is. Wanneer je het laat doen bij de dealer kost dit zo EUR500,- a Eur 600,-.Zelf doen is wel ingewikkeld met best wat aandachtspunten, inleren accu, passende slangetjes etc. Volgens mij heeft BMtouring in een andere post hier wel goede ervaring mee.

Qua wegligging is het een prima auto, maar in m'n ogen niet de betere auto uit 2013 a 2015. Je merkt wel echt verschil met een SUV van VW, BMW of een Volvo. Vooral bij hogere snelheden, maar die rij ik dan weer niet veel.

Vooral bij vele korte ritten kan de PHEV naast duurzaam rijden ook financieel aantrekkelijk zijn. Ook doordat de auto zeer betrouwbaar en degelijk gebouwd is.

Benieuwd verder naar je uiteindelijke keuze!
Gr, Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

PaulJager
Forumlid

Bericht door PaulJager » 04 okt 2024, 10:49

Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie berichten en tips. We hebben zoveel mogelijk besproken met de verkopende dealer en naar ons idee goede en betrouwbare antwoorden terug ontvangen. Vanmorgen nog weer een testrit gemaakt en extra zaken besproken en bekeken en de koop gesloten. Volgende week kunnen we hem ophalen. Heel blij mee. De 12V accu zullen we nog even navragen voor de zekerheid. IK zal even proberen een foto te posten van de black beauty.

Mvg, Paul.
1000040031_02.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bijna: Outlander PHEV Instyle 2013 & Colt 1.3 ClearTec 2010

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 04 okt 2024, 13:33

Mooi en van harte!!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 04 okt 2024, 21:19

Mooi zeg! Veel mooie km's gewenst!

Ik moet wat corrigeren na mijn rit van vandaag:
volle accu (38km op de guessometer)
70km heen, na ongeveer 40km 'SAVE'
snelheid 110 en een stuk 80
terugweg snelweg 135

totaal verbruik 6,7 op 100 accu leeg bij parkeren. Dus 1:15 gereden.

Plaats reactie