Ik heb mijzelf net aangemeld en heb (uiteraard) gelijk een paar vragen. Maar eerst even voorstellen, vind ik altijd netjes. Ik ben Paul Jager, 44 jaar en wonend in het mooie Haren, net onder Groningen. Ik was al eerder aan het kijken naar een Outlander PHEV, maar door het verdwijnende voordeel m.b.t. de wegenbelasting hier even weer vanaf gestapt. Nu toch bijna over de streep vanwege de mogelijke aanschaf van een 2013 Outlander PHEV met zo'n 184.000km op de teller. Daarover heb ik een paar vragen, onder andere over het gebruik en de diverse standen en mogelijkheden voor aandrijving.
Wij rijden nu een Hyundai IX35 en die is zeker niet slecht, maar ik vind de wegligging niet top. Hij heeft veel last van zijwaarts bewegen als gevolg van de wind en wellicht de combinatie van banden en carrosserie. Daarnaast valt de bagageruimte toch elke vakantie of elk weekendje weg weer wat tegen en dus zoek ik al enige tijd naar een alternatief. Nu zouden wij eigenlijk natuurlijk te laat op het hybride treintje stappen, ware het niet dat hybride rijden alsnog natuurlijk prima kan. Alleen zou je denk ik m.b.t. de aankomende 100% wegenbelasting vanaf 2026 wel goed vooraf naar je beoogde gebruik moeten kijken. Wij rijden veel kortere stukken, zowel naar het werk alsook naar sport en de winkel. Het huidige bereik is ongeveer 20-25km met de Outlander en dat zou betekenen dat we behoorlijk veel van onze ritjes toch noch elektrisch kunnen rijden en thuis op de zonnepanelen weer opladen. Nu heb ik de onderstaande vragen aan jullie, waarmee ik hopelijk nog beter onderbouwd wel of niet voor de Outlander zou gaan:
1- welke grote aandachtspunten zijn er wat jullie betreft m.b.t. de aanschaf van de specifieke Outlander? (accuproblemen met eventueel vervangende accupakketten in 2014, lagers achter, brandstoffilter, remmen, motorsteun zijn dingen die al online tegenkwam);
2- ik zie van alles voorbij komen aan termen en aanbevelingen m.b.t. het gebruik of juist niet gebruik van de charge en save knoppen. Mijn beeld was, met de zeer beperkte kennis die ik nu heb, dat het af en toe, tijdens het rijden op de snelweg met 100-110 km/u, (bij)laden van de accu's met de charge-knop om bij aankomst in je woonplaats weer volledig elektrisch te kunnen rijden toch nog steeds zuiniger is dan de accu's leegrijden en dan op de benzinemotor te moeten rijden? Of snap ik daarmee niet goed hoe het systeem werkt en gaat de auto in principe nooit helemaal op benzine rijden? Los van de Save-knop begrijp ik;
3- is een vroegtijdige vervanging van het accupakket wat er nu in zit voor een jongere met grotere actieradius nu al interessant?;
4- de beschikbare gegevens over gemiddelde verbruiken is echt heel divers, zou ik met enige zekerheid ervanuit kunnen gaan dat 1 op 20 rijden over het geheel wel heel goed haalbaar moet zijn en waar ik mee zou moeten kunnen rekenen? Dit is zeker in relatie met de stijgende wegenbelasting vanaf 2026 wel belangrijk, zeker in vergelijking tot onze huidige IX35 en voor de vrouw

Kortom, nog wat vragen voordat ik de knoop doorhak en hopelijk voor de mensen hier zaken waar jullie antwoord op kunnen geven of een reactie. De kwaliteit geloof ik verder 100% en de dealer van ons vertrouw ik ook echt, maar wat meer inzichten vanuit de gebruikers waardeer ik zeer.
Mvg, Paul.