Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 jan 2025, 14:05
- Locatie: Groningen
Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Hoi ik ben nieuw op dit forum.
Zijn er zaken waar ik op moet letten? Kmstand 220000km. Keurige auto, alles werkt. Weet alleen niet hoe de accu’s zijn.
Groeten Bart
Zijn er zaken waar ik op moet letten? Kmstand 220000km. Keurige auto, alles werkt. Weet alleen niet hoe de accu’s zijn.
Groeten Bart
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
De accu..... Daar staat e.e.a. over op dit forum. dealer moet het kunnen uitdraaien (als de auto daar in onderhoud was) en als je een OBD dongle heeft met de watchdog app kun je het zelf (of een mede forum lid) dat bekijken
De rest is - zeldzaamheden daargelaten - tamelijk eenvoudig: motoronderhoud (olie, filter) fusee kogels en eventueel een rubber (zie 'het beroemde voorste lager van de achteras of zoiets) welke zorgt voor een 'schopje' als je gas loslaat - ook hier beschreven
Remmen worden weinig gebruikt, die kunnen wat vervuilen, geen rocketscience maar als het niet onderhouden werd gaat het tijd en geld kosten.
Ik heb er bijna 240.000 op staan en buiten bovenstaande heb ik nog maar weinig onderhoudskosten gehad. Zeker in vergelijk met eerdere benzine auto's is de outlander niet zo veeleisend geweest voor mij.
De rest is - zeldzaamheden daargelaten - tamelijk eenvoudig: motoronderhoud (olie, filter) fusee kogels en eventueel een rubber (zie 'het beroemde voorste lager van de achteras of zoiets) welke zorgt voor een 'schopje' als je gas loslaat - ook hier beschreven
Remmen worden weinig gebruikt, die kunnen wat vervuilen, geen rocketscience maar als het niet onderhouden werd gaat het tijd en geld kosten.
Ik heb er bijna 240.000 op staan en buiten bovenstaande heb ik nog maar weinig onderhoudskosten gehad. Zeker in vergelijk met eerdere benzine auto's is de outlander niet zo veeleisend geweest voor mij.
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Met de phev watchdog app kun je ook zien hoe oud de accu is en hoe vaak hij opgeladen is.
Eric
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Een dongel met Watchdog is natuurlijk het beste, maar wellicht kun je ook wel met VOLLE batterij een beetje inschatten of de EV range nog acceptabel is, en die toont de auto wel.
Ik weet niet wat de gemiddelde EV range met volle batterij van een 2 l Outlander aan 200k km nog zou moeten zijn. Die van mijn Outlander (2.4 met iets grotere batterij ) aan 100.000 km is iets van 30 km in de winter ( verwarming op 21 graden ) en 43 km zonder verbruikers aan. Volgens Watchdog is de capaciteit gezakt naar 77,4 % van de orginele capaciteit.
Hoever hij komt in de zomer ( zonder airco ) heb ik nog niet gezien.
Kom je nog maar 10-15 km ver op een volle batterij is die natuurlijk wel grotendeels versleten ( orginele bereik was iets van 40-50 km ) maar zoalang de batterij als buffer kan werken rijdt ie op de benzine motor prima en is de auto vergelijkbaar met het type mild-hybrids die altijd een kleine batterij hebben en niet eens EV kunnen rijden.
Je moet er dan geen zware caravans door bergen mee willen trekken omdat dan de batterij die maar een kleine lading kan vasthouden het niet haalt tot de top van de steiging, en zonder versnellingsbak heb je een redelijke batterijlading dan toch wel nodig. Je komt dan heus wel boven maar aan 60 km/u max.
Ik weet niet wat de gemiddelde EV range met volle batterij van een 2 l Outlander aan 200k km nog zou moeten zijn. Die van mijn Outlander (2.4 met iets grotere batterij ) aan 100.000 km is iets van 30 km in de winter ( verwarming op 21 graden ) en 43 km zonder verbruikers aan. Volgens Watchdog is de capaciteit gezakt naar 77,4 % van de orginele capaciteit.
Hoever hij komt in de zomer ( zonder airco ) heb ik nog niet gezien.
Kom je nog maar 10-15 km ver op een volle batterij is die natuurlijk wel grotendeels versleten ( orginele bereik was iets van 40-50 km ) maar zoalang de batterij als buffer kan werken rijdt ie op de benzine motor prima en is de auto vergelijkbaar met het type mild-hybrids die altijd een kleine batterij hebben en niet eens EV kunnen rijden.
Je moet er dan geen zware caravans door bergen mee willen trekken omdat dan de batterij die maar een kleine lading kan vasthouden het niet haalt tot de top van de steiging, en zonder versnellingsbak heb je een redelijke batterijlading dan toch wel nodig. Je komt dan heus wel boven maar aan 60 km/u max.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Met veel beleid kun je de accu wel met de 'guess-o-meter' (de veelzeggende naam voor de resterende afstand die je met je acculading kunt afleggen) wel interpreteren.
Helaas lukt dat vaak niet op een korte proefrit en al helemaal niet als er een trucje wordt toegepast.
Dingen om mee te wegen als je dat getal ziet veranderen:
het is een gemiddelde berekening op basis van het recente verleden
het ding is te resetten en dan lijkt de waarde heel hoog
daarna zakt de waarde wel snel naar de realiteit maar dit kost dus tijd en afstand afgelegd op een relevantie manier
reed de vorige berijder de auto als een ICE dan is het getal lager dan correct zou zijn
reed de vorige berijder veel snelweg dan idem
reed de vorige berijder nou juist veel 80km wegen en rustig, dan lijkt de accu beter
Je kunt het als volgt proberen:
Accu vol laden (als je dat zelf doet met de 'baksteen' aan het 220v net: als het ledje gaat knipperen is ie vol, bij constant branden wordt er geladen
zet de dagteller op nul (selectieknopje ingedrukt houden als je op dagteller A of B staat)
ga rijden zoals je van plan bent te gaan rijden (beetje stad, beetje buitengebied, beetje snelweg) rij rustig, het is geen benzineauto.
probeer de ICE uit te laten door weinig gas te geven (selectieknopje naar plaatje motor-accu-wiel)
als de accu indicator leeg is, dan is de guessometer ook nul, dan kun je aflezen hoeveel km je gereden hebt op de dagteller. (dit ben je inmiddels vergeten dus schrijf de km stand op of maak een foto
)
Zo heb je een idee hoe ver je nog komt op een volle acculading.
Maar in alle geval geldt: de keuze van dit soort auto wordt in eerste instante bepaald door jouw beoogde gebruik er mee. Rij je veel, ver en snel dan is het 'm niet. Rij je veel korte ritjes met af en toe een lange dan juist wel. Vervolgens komt in de vergelijking nog of je thuis voordelig kunt laden (zonnepanelen) en in de nabije toekomst liefst overdag (eigen opbrengst meteen opnemen ipv afstorten aan het stroomnet). Tel daarbij de MRB plannen en je hebt een vergelijk.
Nog afgezien van de vorm dan, want ik rij graag een auto met veel laadruimte, EV koppel in de stad en stilte aan boord.
Rijgedrag en wat trucs (verwarming/airco gebruik) maken heel veel uit in met slechte accu pak je minder voordeel. Stadsverkeer met een lege accu vind ik zelf waardeloos rijden maar op de langere afstanden maakt de accu capaciteit minder uit. Bij de eerste generatie is dit verschil groter dan bij de latere modellen.
Helaas lukt dat vaak niet op een korte proefrit en al helemaal niet als er een trucje wordt toegepast.
Dingen om mee te wegen als je dat getal ziet veranderen:
het is een gemiddelde berekening op basis van het recente verleden
het ding is te resetten en dan lijkt de waarde heel hoog
daarna zakt de waarde wel snel naar de realiteit maar dit kost dus tijd en afstand afgelegd op een relevantie manier
reed de vorige berijder de auto als een ICE dan is het getal lager dan correct zou zijn
reed de vorige berijder veel snelweg dan idem
reed de vorige berijder nou juist veel 80km wegen en rustig, dan lijkt de accu beter
Je kunt het als volgt proberen:
Accu vol laden (als je dat zelf doet met de 'baksteen' aan het 220v net: als het ledje gaat knipperen is ie vol, bij constant branden wordt er geladen
zet de dagteller op nul (selectieknopje ingedrukt houden als je op dagteller A of B staat)
ga rijden zoals je van plan bent te gaan rijden (beetje stad, beetje buitengebied, beetje snelweg) rij rustig, het is geen benzineauto.
probeer de ICE uit te laten door weinig gas te geven (selectieknopje naar plaatje motor-accu-wiel)
als de accu indicator leeg is, dan is de guessometer ook nul, dan kun je aflezen hoeveel km je gereden hebt op de dagteller. (dit ben je inmiddels vergeten dus schrijf de km stand op of maak een foto

Zo heb je een idee hoe ver je nog komt op een volle acculading.
Maar in alle geval geldt: de keuze van dit soort auto wordt in eerste instante bepaald door jouw beoogde gebruik er mee. Rij je veel, ver en snel dan is het 'm niet. Rij je veel korte ritjes met af en toe een lange dan juist wel. Vervolgens komt in de vergelijking nog of je thuis voordelig kunt laden (zonnepanelen) en in de nabije toekomst liefst overdag (eigen opbrengst meteen opnemen ipv afstorten aan het stroomnet). Tel daarbij de MRB plannen en je hebt een vergelijk.
Nog afgezien van de vorm dan, want ik rij graag een auto met veel laadruimte, EV koppel in de stad en stilte aan boord.
Rijgedrag en wat trucs (verwarming/airco gebruik) maken heel veel uit in met slechte accu pak je minder voordeel. Stadsverkeer met een lege accu vind ik zelf waardeloos rijden maar op de langere afstanden maakt de accu capaciteit minder uit. Bij de eerste generatie is dit verschil groter dan bij de latere modellen.
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Met lege accu rijdt de outlander als een hybride zoals de toyota's yaris, corola en RAV4.
Mild hibride is weer een stap terug, een klein generatortje die ook als e-motor kan dienen.
Vaak maar 20 pk max en meer bedoelt als wegrijhullp vanuit stilstand, accu is ook veel kleiner dan de hybrides.
Accu kan je alleen meten met watchdog, hoever jij ermee kan rijden zie je pas na een paar ritten.
Eric
Mild hibride is weer een stap terug, een klein generatortje die ook als e-motor kan dienen.
Vaak maar 20 pk max en meer bedoelt als wegrijhullp vanuit stilstand, accu is ook veel kleiner dan de hybrides.
Accu kan je alleen meten met watchdog, hoever jij ermee kan rijden zie je pas na een paar ritten.
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
k had het ook over een totaal versleten batterij die buiten de garantieperiode gekomen is en absurd duur is om te vervangen, waarna men daar permanent van af ziet.erichendri schreef: ↑30 jan 2025, 13:05
Mild hibride is weer een stap terug, een klein generatortje die ook als e-motor kan dienen.
Vaak maar 20 pk max en meer bedoelt als wegrijhullp vanuit stilstand, accu is ook veel kleiner dan de hybrides.
Ik denk zelf dat die zich ook in een Outlander gedraagt zoals jij beschrijft, want ~ 4 km hybride cyclussen zijn waarschijnlijk dan ook niet meer mogelijk. Maar zolang de batterij nog stroom kan opnemen en doorgeven als kleine buffer werkt de auto naar verwachting nog wel, al is dan altijd de ICE aan.
Na alles wat ik gelezen heb, lijkt het erop dat de batterijdegradatie op een gegeven moment afvlakt en extreem lang erover doet om verder te zakken. Er zijn verhalen gneoeg over eigenaren die ontevreden zijn dat hun Outlander niet meer acceptale afstanden EV kan rijden maar iik heb nog niet gelezen over Outlanders die het niet meer doen omdat de batterij totaal is versleten. ( wat iets anders is dan defect geraakt ) De Oostblokkers waar die 2013-2014 modellen massaal naar zijn geexporteerd zullen het wel weten

-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Qua kosten vind ik het langzamerhand wel zo dat je toch echt alleen een stekker hybride of EV zou moeten kopen als je die met eigen zonnepaneelstroom of een heel goedkoop energiecontract ( wellicht daluren of flexibel ) kunt laden.
Ik heb 1 x openbaar bij de IKEA stroom getankt aan een langzame 1 fase lader en dat kostte maar liefst 3,79 euro per 30 km wat vrijwel net zo duur is als benzine.( 2 liter a 1,89 euro / 3,78 euro voor 30 km ) Zou ik bij een snellader dan ook nog 25 minuten in of bij de auto moeten wachten ( winkelend en in het restautrant zittend bij IKEA is dat natuurlijk niet erg ) dan zou ik dat als zeer bezwaarlijk gaan beschouwen, en een 100 % EV is dus niets voor mij.
Ik verwacht ook nu de meeste Nederlanders ( en ik dus ook ) erin getrapt zijn (bijna ) volledig electirsch te gaan dat de overheid continue de stroomprijs dan wel onderdelen daarvan zoals transportkosten zal verhogen. Dan ben je dus al snel ( veel ) duurder uit dan benzine tanken. Maar gelukkig is er met Outlander PHEV een keus.
Ik heb overigens grappig genoeg inderdaad de 1000 km op 1 tank benzine royaal gehaald, en zelfs in de winter waar de ICE ongeveer iedere rit voor 30 % van de rit aan was. Wat de Mitsubishi reclame er niet bij zegt is dat er ook 30x8 KW =240 KW a 0,24 cent = 58 euro aan stroom is verstookt boven op die 38 liter benzine aan 1,89 euro = 72 euro. Het totaalplaatje is dus ~ 130 euro per 1000 km.
Ik heb een stroomoverschot en de salderingsregeling is er nog tot ( 1-1-) 2027 dus die stroom betaal ik niet en dat maakt de auto behoorlijjk goedkoop, maar die situatie is dus niet blijvend. Toch blijft deze auto zelf met het volledig moeten betalen van stroom aan huis 3 x goedkoper in verbruik dan mijn vorige 3,5 V6 SUV en hij is nog wat groter ( langer ) ook !
Ik heb 1 x openbaar bij de IKEA stroom getankt aan een langzame 1 fase lader en dat kostte maar liefst 3,79 euro per 30 km wat vrijwel net zo duur is als benzine.( 2 liter a 1,89 euro / 3,78 euro voor 30 km ) Zou ik bij een snellader dan ook nog 25 minuten in of bij de auto moeten wachten ( winkelend en in het restautrant zittend bij IKEA is dat natuurlijk niet erg ) dan zou ik dat als zeer bezwaarlijk gaan beschouwen, en een 100 % EV is dus niets voor mij.
Ik verwacht ook nu de meeste Nederlanders ( en ik dus ook ) erin getrapt zijn (bijna ) volledig electirsch te gaan dat de overheid continue de stroomprijs dan wel onderdelen daarvan zoals transportkosten zal verhogen. Dan ben je dus al snel ( veel ) duurder uit dan benzine tanken. Maar gelukkig is er met Outlander PHEV een keus.
Ik heb overigens grappig genoeg inderdaad de 1000 km op 1 tank benzine royaal gehaald, en zelfs in de winter waar de ICE ongeveer iedere rit voor 30 % van de rit aan was. Wat de Mitsubishi reclame er niet bij zegt is dat er ook 30x8 KW =240 KW a 0,24 cent = 58 euro aan stroom is verstookt boven op die 38 liter benzine aan 1,89 euro = 72 euro. Het totaalplaatje is dus ~ 130 euro per 1000 km.
Ik heb een stroomoverschot en de salderingsregeling is er nog tot ( 1-1-) 2027 dus die stroom betaal ik niet en dat maakt de auto behoorlijjk goedkoop, maar die situatie is dus niet blijvend. Toch blijft deze auto zelf met het volledig moeten betalen van stroom aan huis 3 x goedkoper in verbruik dan mijn vorige 3,5 V6 SUV en hij is nog wat groter ( langer ) ook !
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Tsja, toch is een phev gunstig om te rijden.
Hier in de straat kan ik voor 53 cent per kw.
Heb ook 9 zonnepanelen en kan naast het huis laden.
De phev is ideaal en goedkoop te rijden in de stad en rond he huis.
Heb nu nog een avensis 2.0 automaat en kleine stukjes hiermee rijden is duurder dan je denkt.
Het zijn ritjes van 5-6 km, 2x per dag en de verbruiksmeter staat op 15 liter gemiddeld.
Rijdt ik langere stukken zit ik gemiddeld op 9-10 liter en dat doet de outlander ook beter bij dezekfde snelheden.
En 1000 km is bij mij 2x tanken à 90-100€.
Eric. (die eerdaags 4 dagen met een 2014 instyle
gaat rijden).
Hier in de straat kan ik voor 53 cent per kw.
Heb ook 9 zonnepanelen en kan naast het huis laden.
De phev is ideaal en goedkoop te rijden in de stad en rond he huis.
Heb nu nog een avensis 2.0 automaat en kleine stukjes hiermee rijden is duurder dan je denkt.
Het zijn ritjes van 5-6 km, 2x per dag en de verbruiksmeter staat op 15 liter gemiddeld.
Rijdt ik langere stukken zit ik gemiddeld op 9-10 liter en dat doet de outlander ook beter bij dezekfde snelheden.
En 1000 km is bij mij 2x tanken à 90-100€.
Eric. (die eerdaags 4 dagen met een 2014 instyle
gaat rijden).
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 jan 2025, 14:05
- Locatie: Groningen
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Ik heb 24 zonnepanelen en kan thuis laden. De zaak waar de PHEV te koop ataat kan de accu’s niet testen en als ik dat bij de dealer wil doen met ik zes weken wachten. Dus het is nu voor mij niet mogelijk de. Accu’s te testen. Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn t4 campertje nog 1x te reanimeren. (Brandstofpomp=€mucho) en nog even door te rijden.
Bedankt voor jullie adviezen. Gezien alle ontwikkelingen qua brandstof/zonnepanelen etc. Blijft een phev wel een serieuze optie.
Bedankt voor jullie adviezen. Gezien alle ontwikkelingen qua brandstof/zonnepanelen etc. Blijft een phev wel een serieuze optie.
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Nou ja zoals Eric zegt KAN de aangegeven range in je dashboard misleidend zijn, maar als je de auto test zoals je hem wil gebruiken* en even de km teller op 0 reset en controleert of de in het dashboard aangegeven range ook wordt gehaald heb je de batterij al redelijk goed gecontroleerd en weet je of de range die de auto nog kan halen voldoende voor je is of niet.
Het is immers de EV range ( in door door de geresettte kilometerteller aangegeven kilomters ) die bepaald wat je aan de batterij hebt.
* Belangrijk om te weten is dat deze auto grotendeels nog gewoon een benzine auto is en voor de flinke maat en gewicht best zuinig ( 1:14 l/km ) met benzine omgaat bij rustig rijgedrag. Op de snelweg zul je dus net als een normale auto op benzine rijden ( hoewel de auto dat tot 120 km/u ook electisch kan, maar komt dan niet erg ver voordat de ICE alsnog aan gaat )
Ik ben erg in mijn nopjes omdat waar ik met de Sorento 1 nog met een karretje naar de Ikea moest rijden om een kast, bed of tafel in IKEA verpakking te vervoeren, dit allemaal zomaar achterin de Outlander kon met neergeklapte bank. De niet-PHEV versies kunnen immers ook 7 zitters zijn met een 2e bank. Het is naar mijn mening ook meer een joekel van een stationcar dan een SUV. ( die korter moeten zijn als ze een beetje terreinvaardigheid hebben ) Volgens de RDW is het ook een stationcar.
En een bijkomend voordeel die niet snel op de voorgrond komt maar wel belangrijk kan zijn : de AWD met ESP maakt de PHEV ook behoorlijk veilig op gladde wegen. Lang niet alle hybrides hebben AWD.
Het is immers de EV range ( in door door de geresettte kilometerteller aangegeven kilomters ) die bepaald wat je aan de batterij hebt.
* Belangrijk om te weten is dat deze auto grotendeels nog gewoon een benzine auto is en voor de flinke maat en gewicht best zuinig ( 1:14 l/km ) met benzine omgaat bij rustig rijgedrag. Op de snelweg zul je dus net als een normale auto op benzine rijden ( hoewel de auto dat tot 120 km/u ook electisch kan, maar komt dan niet erg ver voordat de ICE alsnog aan gaat )
Ik ben erg in mijn nopjes omdat waar ik met de Sorento 1 nog met een karretje naar de Ikea moest rijden om een kast, bed of tafel in IKEA verpakking te vervoeren, dit allemaal zomaar achterin de Outlander kon met neergeklapte bank. De niet-PHEV versies kunnen immers ook 7 zitters zijn met een 2e bank. Het is naar mijn mening ook meer een joekel van een stationcar dan een SUV. ( die korter moeten zijn als ze een beetje terreinvaardigheid hebben ) Volgens de RDW is het ook een stationcar.
En een bijkomend voordeel die niet snel op de voorgrond komt maar wel belangrijk kan zijn : de AWD met ESP maakt de PHEV ook behoorlijk veilig op gladde wegen. Lang niet alle hybrides hebben AWD.
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Idd als je rustig rijdt ( ik accelereer gewoon met verkeer mee en rij max 100-110 km/u op de snelweg ) is een verbruik van tussen de 1:24 l/km ( afstand tot 70 km met verbuik hele batterijlading ) en 1:14 l/km ( verbruik op veel langere afstanden met lege batterij ) echt mogelijk zonder reclame smoesjes. En mijn dagelijkse 2x 17 km gaan in zoveel mogelijk in EV wat dus in principe alleen maar stroom kost maar onder de 5 graden gaat de ICE aan om het intereur/batterij te verwarmen maar de ICE loopt dan zon 1000 rpm en verbruikt niet veel benzine en slaat af als batterij en intereur zijn opgewarmd.erichendri schreef: ↑30 jan 2025, 21:36
Hier in de straat kan ik voor 53 cent per kw.
Heb ook 9 zonnepanelen en kan naast het huis laden.
De phev is ideaal en goedkoop te rijden in de stad en rond he huis.
Heb nu nog een avensis 2.0 automaat en kleine stukjes hiermee rijden is duurder dan je denkt.
Het zijn ritjes van 5-6 km, 2x per dag en de verbruiksmeter staat op 15 liter gemiddeld.
Rijdt ik langere stukken zit ik gemiddeld op 9-10 liter en dat doet de outlander ook beter bij dezekfde snelheden.
En 1000 km is bij mij 2x tanken à 90-100€.
Eric. (die eerdaags 4 dagen met een 2014 instyle
gaat rijden).
Ook lijkt de auto vergeleken met echte EV helemaal niet zo inefficent met de stroom om te gaan a 8 KW per 50 km ( dit kan hij theoretisch halen op een baterij lading ) 16 KW per 100 km. ( standaard verbruiks eenheid ) ( alles wel zonder verbruikers aan !!! )
Aangezien het nog steeds een auto van bijna 2 ton gewicht is en hij best wel een plomp uiterijk heeft ( joekel van een stationcar met veel binnenruimte ) zijn dat fantastische verbruiks cijfers. Overigens heb ik 33 l getankt na 1000 km, ik zei 38 l. Scheelt weer

Ik denk niet dat de 2 liter minder efficient is dan de 2.4 liter dus het zal wel 1:1 ook opgaan voor alle Outlanders.
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Als de motor onder de 5 graden start om de boel op te warmen is het dan geen optie om charge aan te zetten.
Sla je 2 vliegen in een klap.
Door het hogere (klopt dat?) toerental is de motor eerder warm en je laadt de accu op.
Eric
Sla je 2 vliegen in een klap.
Door het hogere (klopt dat?) toerental is de motor eerder warm en je laadt de accu op.
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Nee want als ik de auto start na lange stilstand bij koude is altijd de batterij vol geladen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ie 1000 rpm gaat draaien, er is geen vraag naar laadstroom maar alleen naar warmte. Regeneratief remmen is de eerste kilomters natuurlijk ook beperkt, merk je meteen.
Ontdooien van een bevroren voorruit gaat overigens razendsnel, veel sneller dan welke auto ik ooit eerder heb gehad, al zal een flink aandeel daarin de electrische PTC heater zijn.
In dat POV filmpje in de andere topic hoor je die reviewer ook over de automatisceh ICE start praten. Maar dit model Outlander start de ICE alleen automatisch onder de 5 graden, niet altijd.
Er is nog iets opmerkelijks, als de batterijen wel warm zijn ( van laden ) komt de automatische ICE start niet. Het gaat dus niet ( alleen ) om de ( snelle) warmtevraag in het interieur maar waarschijnlijk is de temperatuur van de batterijcellen leidend.
Ik heb inmiddels al opgepikt dat je bij een Outlander die geen aanhanger trekt het best van knoppen af kunt blijven, de Mitsubishi engineers zijn slimmer dan de gebruikers
en als de auto de ICE start heeft dat redenen ( parameters ) waar wij wellicht niets van weten. Ik vind het dan ook helemaal niet erg dat ie de ICE start en benzine verbruikt. Stroom kost ook geld ( na vervallen saldering zeker ) en schade aan de batterij cellen is erg duur.
Bij een aanhanger trekken is het een andere zaak. Het autosysteem kan niet weten dat er een lange helling aankomt, de bestuurder wel als hij een beetje plant. Dus in dat geval is de batterij op tijd opladen wel de verantwoordelijkheid van de bestuurder en moet hij aan knoppen zitten. Daarbij is het overigens kennelijk wel zo dat bij een lege batterij in hybride cyclus de batterij het minst slijt. Doorloop je die hybride cyclus bij een hogere ladingstoestand ( Save of Charge ) is de laadweerstand ( en bezineverbruik ) hoger en slijt de batterij wel wat meer.
Ontdooien van een bevroren voorruit gaat overigens razendsnel, veel sneller dan welke auto ik ooit eerder heb gehad, al zal een flink aandeel daarin de electrische PTC heater zijn.
In dat POV filmpje in de andere topic hoor je die reviewer ook over de automatisceh ICE start praten. Maar dit model Outlander start de ICE alleen automatisch onder de 5 graden, niet altijd.
Er is nog iets opmerkelijks, als de batterijen wel warm zijn ( van laden ) komt de automatische ICE start niet. Het gaat dus niet ( alleen ) om de ( snelle) warmtevraag in het interieur maar waarschijnlijk is de temperatuur van de batterijcellen leidend.
Ik heb inmiddels al opgepikt dat je bij een Outlander die geen aanhanger trekt het best van knoppen af kunt blijven, de Mitsubishi engineers zijn slimmer dan de gebruikers

Bij een aanhanger trekken is het een andere zaak. Het autosysteem kan niet weten dat er een lange helling aankomt, de bestuurder wel als hij een beetje plant. Dus in dat geval is de batterij op tijd opladen wel de verantwoordelijkheid van de bestuurder en moet hij aan knoppen zitten. Daarbij is het overigens kennelijk wel zo dat bij een lege batterij in hybride cyclus de batterij het minst slijt. Doorloop je die hybride cyclus bij een hogere ladingstoestand ( Save of Charge ) is de laadweerstand ( en bezineverbruik ) hoger en slijt de batterij wel wat meer.
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Overigens valt steeds op dat onder de 5 graden de auto ook niet naar parallel hybrid gaat aan 70 km/u. Daar zal wel een goede reden voor zijn.
Heeft niets te maken met een defecte koppeling want die functioneert boven de 5 graden precies zoals die zou moeten doen.
Heeft niets te maken met een defecte koppeling want die functioneert boven de 5 graden precies zoals die zou moeten doen.
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Als je niet meer kunt salderen moet je je auto als het kan thuis opladen overdag.
Ik moet tzt 10 ct per kw teruglevering betalen aan essent.
Gelukkig duurt dat nog even.
Eric
Ik moet tzt 10 ct per kw teruglevering betalen aan essent.
Gelukkig duurt dat nog even.
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Ik zal tegen die tijd eens overwegen of een flexibel tarief contract voor stroom te overwegen is. S'nachts is de stroomprijs meestal spotgoedkoop ( weinig vraag ) en kun je dan heel goedkoop laden.
Maar ik kook ook op inductie en gebruik de oven veel en er draaien meerdere PC, TV's enz en jaag er per dag zo 10 KW doorheen voornamelijk rond 18:00 u en dan is de stroom het duurst En de auto neemt maar ~ 8 tot 9 KW op per laadbeurt ( schijnt normaal te zijn voor de 13,8 KW batterij ) dus is dat verkeerd uitpakkende zuinigheid met een flexibel tarief contract.
Een thuisbatterij ( slijt ) om een autobatterij ( slijt ook ) te vullen lijkt me een dure aangelegenheid. Ik zie nou ook wel in dat het kunnen terugleveren van stroom van Japanse hybride automodeleln geen practische waarde heeft omdat je de kleine batterij juist gevuld wilt hebben en niet geleegd. Zlefs met grote EV batterijen vraag ik me af of dat terugleveren uit de auto nou zo'n goed idee is.
Maar misschien worden thuibatterijen goedkoper of komt er een subsidie. Dan wordt het alsnog een optie.
Maar ik kook ook op inductie en gebruik de oven veel en er draaien meerdere PC, TV's enz en jaag er per dag zo 10 KW doorheen voornamelijk rond 18:00 u en dan is de stroom het duurst En de auto neemt maar ~ 8 tot 9 KW op per laadbeurt ( schijnt normaal te zijn voor de 13,8 KW batterij ) dus is dat verkeerd uitpakkende zuinigheid met een flexibel tarief contract.
Een thuisbatterij ( slijt ) om een autobatterij ( slijt ook ) te vullen lijkt me een dure aangelegenheid. Ik zie nou ook wel in dat het kunnen terugleveren van stroom van Japanse hybride automodeleln geen practische waarde heeft omdat je de kleine batterij juist gevuld wilt hebben en niet geleegd. Zlefs met grote EV batterijen vraag ik me af of dat terugleveren uit de auto nou zo'n goed idee is.
Maar misschien worden thuibatterijen goedkoper of komt er een subsidie. Dan wordt het alsnog een optie.
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Ik dacht dat de stroom juist overdag heeeeel goedkoop werdt vanwege zon en wind.
Hoeveelhid wat je laadt klopt wel, accu heeft een netto en bruto volume en je hebt natuurlijk een deel wat gereserveerd wordt voor de hybride modus.
Tsja, wat dat terugleveren van de auto aan je huis kent wel een nadeel.
Mensen laden hun auto op het werk op en hebben daardoor gratis stroom thuis.
Lijkt mij een soort diefstal.
Zitten wel haken en ogen aan.
De phev kan dit ook als hij geladen is in de namiddag,
Na 18:00 uur terugleveren en na 00:00 weer bijladen.
Maar deze optie vergt veel van de accu, ik leest regelmatig dat de accu dan sneller degradeert door de vele laad sessies
Eric
Hoeveelhid wat je laadt klopt wel, accu heeft een netto en bruto volume en je hebt natuurlijk een deel wat gereserveerd wordt voor de hybride modus.
Tsja, wat dat terugleveren van de auto aan je huis kent wel een nadeel.
Mensen laden hun auto op het werk op en hebben daardoor gratis stroom thuis.
Lijkt mij een soort diefstal.
Zitten wel haken en ogen aan.
De phev kan dit ook als hij geladen is in de namiddag,
Na 18:00 uur terugleveren en na 00:00 weer bijladen.
Maar deze optie vergt veel van de accu, ik leest regelmatig dat de accu dan sneller degradeert door de vele laad sessies
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Aanschaffenphev 2.0 uit 2013?
Dat inderdaad. Een PHEV batterij vervangen kost tussen de 6000 en 10.000 euro. Een auto batterij gebruiken om stroom terug te leveren levert je misschien 100 euro per maand aan vermeden stroomkosten op. Slijt je daarmee de autobatterij in 6 jaar totaal op heb je helemaal geen winst. Maar het zou in geval van terugleveren aan huis weleens sneller kunnen gaan dan 6 jaar omdat je de batterij ook nog gebruik waarvoor ie bedoeld is : rijden.erichendri schreef: ↑03 feb 2025, 09:54
Maar deze optie vergt veel van de accu, ik leest regelmatig dat de accu dan sneller degradeert door de vele laad sessies
Eric
Mitsubishi heeft ooit verklaard dat de batterij ( de 12 KW versie ) bij normaal gebruik ( 2x per dag laden ) verwacht wordt 10 jaar mee te kunnen. Moet je er geen andere dingen mee gaan doen natuurlijk, dat stroom terugleveren is voor ( Japanse ) aardbevingen bedoeld.
Ik vind het een slecht doordacht plan, zelfs voor EV met grotere batterijen ( die er in principe wel beter tegen kunnen ) omdat die ook weer een factor of wat duurder zijn in vervanging.
Een thuisbatterij met forse subsidie....dat zou wel interessant kunnen zijn, in combinatie met een flexibel tarief contract. Moet ie wel intelligent zijn en kunnen laden waneer de stroom goedkoop is ( + zonnepaneel stroom ) Een thusibatterij die handelt op de energiemarkt hoeft van mij niet, netbeheerders willen daar kennelijk ook vanaf.