Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Ik heb de auto nu ingesteld om 10 minuten voor te verwarmen. Maar ik had gelezen dat als se auto klaar is met laden hij de verbinding met de kabel verbreekt.
Nou is mijn vraag : maakt de auto toch opnieuw verbinding met de kabel als je de auto laat voorverwarmen op een ingestelde tijd ? Of trekt hij gewoon de batterij leeg en start je met minder range ?
Ik zal het vanzelf ontdekken maar wellciht hebben jullie dat allemaal eerder gedaan en weten jullie hoe je toch laadstroom uit de kabel gebruikt om voor te verwarmen ?
Nou is mijn vraag : maakt de auto toch opnieuw verbinding met de kabel als je de auto laat voorverwarmen op een ingestelde tijd ? Of trekt hij gewoon de batterij leeg en start je met minder range ?
Ik zal het vanzelf ontdekken maar wellciht hebben jullie dat allemaal eerder gedaan en weten jullie hoe je toch laadstroom uit de kabel gebruikt om voor te verwarmen ?
-
- Forumlid
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Elektrisch voorverwarmen zit toch alleen op de intense+ en instyle?
Eric
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Forumlid
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Wanneer je kan electrisch voorverwarmen dan gaat ook bij een volgeladen auto weer maximaal laden / stroomverbruik zie ik dan weer hard gaan. Zoals al eerder aangegeven behoud je wanneer je 16A kan laden niet helemaal, maar wel bijna je volgeladen accu. Bij de standaard thuislader raak je met 10A wel iets meer kwijt. Maar heb je nog wel een stuk meer electrische range dan zonder.
Wanneer ik ga voorverwarmen stel ik hem eigenlijk altijd op 20 mins. Dan is je auto goed warm (vaak na 12/15 mins of langer voorverwarmen) en het is voorverwarmen niet al gestopt wanneer ik toch iets later instap. Voorverwarmen stopt overigens automatisch wanneer je een deur opent.
Wanneer ik ga voorverwarmen stel ik hem eigenlijk altijd op 20 mins. Dan is je auto goed warm (vaak na 12/15 mins of langer voorverwarmen) en het is voorverwarmen niet al gestopt wanneer ik toch iets later instap. Voorverwarmen stopt overigens automatisch wanneer je een deur opent.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29 jan 2025, 11:11
- Locatie: Noord Holland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
hij laad bij als hij aan het verwarmen is volgens mij, ik heb nu een paar keer meegemaakt dat hij weer aan het laden was tijdens/na het verwarmen.BoW schreef: ↑10 feb 2025, 09:02Ik heb de auto nu ingesteld om 10 minuten voor te verwarmen. Maar ik had gelezen dat als se auto klaar is met laden hij de verbinding met de kabel verbreekt.
Nou is mijn vraag : maakt de auto toch opnieuw verbinding met de kabel als je de auto laat voorverwarmen op een ingestelde tijd ? Of trekt hij gewoon de batterij leeg en start je met minder range ?
Ik zal het vanzelf ontdekken maar wellciht hebben jullie dat allemaal eerder gedaan en weten jullie hoe je toch laadstroom uit de kabel gebruikt om voor te verwarmen ?
Outlander instyle BJ 2021
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Op het tijdstip van dat de auto had moeten voorverwarmen zag ik al op de stroom meter dat er geen stroom getrokken werd. Toen ik instapte ook duidelijk dat hij niets had gedaan, ook niet op de batterij.
Dan kan er natuurlijk sprake van zijn dat hij gewoon geen standkachel heeft, maar wel de generieke software in de boordcomputer die dan uiteraard niets doet. Het is al een behoorlijk kaal model zonder ( radar ) rijhulpen, verwarmd stuur of zonnedak. Enige "luxe" is ingebouwde TomTom navigatie ( dus zonder gekoppelde telefoon )
Het vreemde vind ik wel dat hij wel degelijk electrisch in EV mode kan verwarmen, dus als de ICE nooit is aangeweest.
Zou men stiekum al die warmtepompen van de 2022+ Outlanders in de ( oktober )2021 Outlander hebben ingebouwd ? Die starten namelijk ook onder de 5 graden de ICE, hetgeen voor veel klachten heeft gezorgd omdat mensen EV willen rijden met die ~ 90 km range batterij en die auto ook niet in staat is voor te verwarmen.
Ik heb nu ook het beginnen van een laadsessie gepland tegelijk met het starten van verwarmen, zodat ik zeker weet dat hij aan de kabel lurkt. Maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken dus verwacht ik er weinig van.
Dan kan er natuurlijk sprake van zijn dat hij gewoon geen standkachel heeft, maar wel de generieke software in de boordcomputer die dan uiteraard niets doet. Het is al een behoorlijk kaal model zonder ( radar ) rijhulpen, verwarmd stuur of zonnedak. Enige "luxe" is ingebouwde TomTom navigatie ( dus zonder gekoppelde telefoon )
Het vreemde vind ik wel dat hij wel degelijk electrisch in EV mode kan verwarmen, dus als de ICE nooit is aangeweest.
Zou men stiekum al die warmtepompen van de 2022+ Outlanders in de ( oktober )2021 Outlander hebben ingebouwd ? Die starten namelijk ook onder de 5 graden de ICE, hetgeen voor veel klachten heeft gezorgd omdat mensen EV willen rijden met die ~ 90 km range batterij en die auto ook niet in staat is voor te verwarmen.
Ik heb nu ook het beginnen van een laadsessie gepland tegelijk met het starten van verwarmen, zodat ik zeker weet dat hij aan de kabel lurkt. Maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken dus verwacht ik er weinig van.
-
- Forumlid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
2019 Intense+
Ja, als je voorverwarmen aan is begint de laadsessie weer - dus dezelfde laad sessie gaat door. Er is wel verschil als het over eigen laadpaal gaat of publiek, bij zomige publieke laadpalen als de laadsessie eens stopt wordt er afgerekent en er kan opnieuw laden met een nieuwe laadsessie.
Pas op, voorverwarmen gebruikt ~ 4.1 kWh terwijl de auto met maar 3.6 kwh kan laden, je zal ook de accu leeg trekken (die laad verder op als de verwarming sessie afgelopen is natuurlijk)
Ja, als je voorverwarmen aan is begint de laadsessie weer - dus dezelfde laad sessie gaat door. Er is wel verschil als het over eigen laadpaal gaat of publiek, bij zomige publieke laadpalen als de laadsessie eens stopt wordt er afgerekent en er kan opnieuw laden met een nieuwe laadsessie.
Pas op, voorverwarmen gebruikt ~ 4.1 kWh terwijl de auto met maar 3.6 kwh kan laden, je zal ook de accu leeg trekken (die laad verder op als de verwarming sessie afgelopen is natuurlijk)
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Nou die van mij vertikt het om voor te verwarmen. Kan het waarschijnlijk niet, terwijl er wel software in de boordcomputer voor is.
Hij kan wel electrisch verwarmen ( in EV rijdend zonder dat de ICE heeft gedraaid en > 5 graden ) maar gooit onmiddelijk bij warmtevraag de ICE aan als het < 5 graden celcius is. Ongeacht de batterij lading, want die is dan meestal vol.
Vanmorgen was het 3 graden. Hij heeft niet onbemand de ICE gestart ( als dat al kan ) en ook niets electrisch gedaan.
Morgenochtend begint ie eerst een laadsessie en dan activeert de warmtevraag pas. Maar als ik jullie zo hoor zou dat niet nodig moeten zijn, als hij eens standkachel had gehad.
Hebben Outlanders met een standkachel niet toevallig 2 PTC heaters of andere hardware die mijn versie mist ? Zoals gezegd kan hij dus wel degelijk bij >6 graden in EV bedrijf verwarmen. Ze hebben danwel in 2020 de auto op 100 punten aangepast ( volgens een autovisie journalist ) maar het lijkt me ook sterk dat ze er een warmtepomp ipv een PTC heater in dat oude model hebben ontworpen en ingepast.
Hij kan wel electrisch verwarmen ( in EV rijdend zonder dat de ICE heeft gedraaid en > 5 graden ) maar gooit onmiddelijk bij warmtevraag de ICE aan als het < 5 graden celcius is. Ongeacht de batterij lading, want die is dan meestal vol.
Vanmorgen was het 3 graden. Hij heeft niet onbemand de ICE gestart ( als dat al kan ) en ook niets electrisch gedaan.
Morgenochtend begint ie eerst een laadsessie en dan activeert de warmtevraag pas. Maar als ik jullie zo hoor zou dat niet nodig moeten zijn, als hij eens standkachel had gehad.
Hebben Outlanders met een standkachel niet toevallig 2 PTC heaters of andere hardware die mijn versie mist ? Zoals gezegd kan hij dus wel degelijk bij >6 graden in EV bedrijf verwarmen. Ze hebben danwel in 2020 de auto op 100 punten aangepast ( volgens een autovisie journalist ) maar het lijkt me ook sterk dat ze er een warmtepomp ipv een PTC heater in dat oude model hebben ontworpen en ingepast.
-
- Forumlid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
BoW schreef: ↑11 feb 2025, 15:37
Hij kan wel electrisch verwarmen ( in EV rijdend zonder dat de ICE heeft gedraaid en > 5 graden ) maar gooit onmiddelijk bij warmtevraag de ICE aan als het < 5 graden celcius is. Ongeacht de batterij lading, want die is dan meestal vol.
Vanmorgen was het 3 graden. Hij heeft niet onbemand de ICE gestart ( als dat al kan ) en ook niets electrisch gedaan.
Morgenochtend begint ie eerst een laadsessie en dan activeert de warmtevraag pas. Maar als ik jullie zo hoor zou dat niet nodig moeten zijn, als hij eens standkachel had gehad.
Hebben Outlanders met een standkachel niet toevallig 2 PTC heaters of andere hardware die mijn versie mist ? Zoals gezegd kan hij dus wel degelijk bij >6 graden in EV bedrijf verwarmen.
Ja hoor, de enige situatie dat mijne de motor aanzet is als ik de airco ook aan hebt (bijvoorbeeld verwarmen + voorruit drogen/verwarmen, dan slaat automatisch de airco aan en spring de motor ook aan, maar in principe ook makkelijk te omzeilen).
Ik heb het ook bij -10 alleen elektrisch voorverwarmd en gereden.
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Zover ik begreep is de airco aan als het lampje in de verwarmingsknopjes aan is, wat alleen gebeurd als je die indrukt of dat de ontwasemings knop indrukt.
De airco is dus niet aan nadat ik de start knop indruk, het zou wel kunnen met een uitgezette warmtevraag ( Lo ) hij niet meteen de ICE aan doet, moet ik nog eens testen.
Wat ik wel gemerkt heb dat als ik bij electrisch verwarmen ( van een al warm interieur ) de temperatuur hoger zet dan 22 graden meteen de ICE wordt gestart, eingelijk dus niet zo met een koude start onder de 5 graden en een warmtevraag van ( standaard ) 21 graden.
Het zal allemaal wel niet heel raar zijn gezien de ICE veel makkelijker warmte produceert maar voorverwarmen bij stilstand op de tijd dat hij geprogrameerd is dat te doen, doet hij - vooralsnog - helemaal niet. Niet uit de batterij en niet uit de kabel.
De airco is dus niet aan nadat ik de start knop indruk, het zou wel kunnen met een uitgezette warmtevraag ( Lo ) hij niet meteen de ICE aan doet, moet ik nog eens testen.
Wat ik wel gemerkt heb dat als ik bij electrisch verwarmen ( van een al warm interieur ) de temperatuur hoger zet dan 22 graden meteen de ICE wordt gestart, eingelijk dus niet zo met een koude start onder de 5 graden en een warmtevraag van ( standaard ) 21 graden.
Het zal allemaal wel niet heel raar zijn gezien de ICE veel makkelijker warmte produceert maar voorverwarmen bij stilstand op de tijd dat hij geprogrameerd is dat te doen, doet hij - vooralsnog - helemaal niet. Niet uit de batterij en niet uit de kabel.
-
- Forumlid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Voorzover ik weet, als er elektrische verwarming op zit, is dat de enige verwarming, en de motor springt dan bij omdat de vraag aan de batterij te groot is, dus de motor drijft de generator aan om te helpen.
-
- Forumlid
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Als je hem alleen op voorruit zet gaat vaak ook de airco aan.
Staat mij bij dat de elektrische heater geen ~4 kw gebruikt.
Bow, waar je wel naar kan laten kijken is of de heater het doe en of dat pompje het doet.
Volgens bmw zit dat onder de bestuurders stoel.
Ook heb je nog een 4wegklep met thermostaat.
In ev mode verwarmd de heater dan alleen het interieur circuit.
Eric
Staat mij bij dat de elektrische heater geen ~4 kw gebruikt.
Bow, waar je wel naar kan laten kijken is of de heater het doe en of dat pompje het doet.
Volgens bmw zit dat onder de bestuurders stoel.
Ook heb je nog een 4wegklep met thermostaat.
In ev mode verwarmd de heater dan alleen het interieur circuit.
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Auto vanmorgen warm, maar batterij leeg.
Wat daar nou weer is gebeurd weet ik niet. Ook rookte de motorkap van waterdamp dus ik neem aan de de ICE ook nog is gestart. Flink geschrokken - batterij kapot ? heb ik hem op Charge gezet en heb op benzine gereden, hij leek normaal de batterij weer te laden. Watchdog geeft ook geen vreemde dingen aan, zelfde capaciteit als paar dagen terug.
Zou dit het effect zijn geweest van de auto opdracht geven te laden terwijl de batterij al vol was ? Of werkt het tijdmechanisme niet goed en heeft de auto een uur staan verwarmen ? Ik weet het niet want ik heb er niet op gelet. Normaliter trekt ie zelfs 20 minuten electrisch verwarmend en EV rijdend de batterij niet leeg, hoe kan ie dat dan wel stilstaand ? ( ik had hem ingesteld op 20 minuten )


Wat daar nou weer is gebeurd weet ik niet. Ook rookte de motorkap van waterdamp dus ik neem aan de de ICE ook nog is gestart. Flink geschrokken - batterij kapot ? heb ik hem op Charge gezet en heb op benzine gereden, hij leek normaal de batterij weer te laden. Watchdog geeft ook geen vreemde dingen aan, zelfde capaciteit als paar dagen terug.
Zou dit het effect zijn geweest van de auto opdracht geven te laden terwijl de batterij al vol was ? Of werkt het tijdmechanisme niet goed en heeft de auto een uur staan verwarmen ? Ik weet het niet want ik heb er niet op gelet. Normaliter trekt ie zelfs 20 minuten electrisch verwarmend en EV rijdend de batterij niet leeg, hoe kan ie dat dan wel stilstaand ? ( ik had hem ingesteld op 20 minuten )
-
- Forumlid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Paar vragen eerst 
Stond de auto aangesloten op een charger (10A of 16A laadpaal)?
Max voorverwarming is altijd 20 min, het kan niet langer. Heb je een timer gebruikt, en als je antwoord ja is, hoe veel actieve times heb je op it moment? (ik hoop dat je aantwoord 1 is)
Had je de auto geladen gisteren avond, en als je aantwoord ja, heb je timers voor het laden, of een stopcontact timer? Heeft je lader toevallig een foutmelding gehad?
Wat ik denk dat er gebeurd is, je hebt je auto gisteren met lege batterij achter gelaten, misschien aan de charger, maar laad sessie is niet gestart, dus van ochtend stond je met lege batterij en met actieve timer voor voorverwarming, dus de ICE moest aan voor de hele 20 min voorverwarming.

Stond de auto aangesloten op een charger (10A of 16A laadpaal)?
Max voorverwarming is altijd 20 min, het kan niet langer. Heb je een timer gebruikt, en als je antwoord ja is, hoe veel actieve times heb je op it moment? (ik hoop dat je aantwoord 1 is)
Had je de auto geladen gisteren avond, en als je aantwoord ja, heb je timers voor het laden, of een stopcontact timer? Heeft je lader toevallig een foutmelding gehad?
Wat ik denk dat er gebeurd is, je hebt je auto gisteren met lege batterij achter gelaten, misschien aan de charger, maar laad sessie is niet gestart, dus van ochtend stond je met lege batterij en met actieve timer voor voorverwarming, dus de ICE moest aan voor de hele 20 min voorverwarming.
-
- Forumlid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
In het algemeen, wat voor lader gebruik je, de originele Mitsubishi 10A lader of een laadpaal, en kan je uitlegen in elke van de opties wat meer details.
Bijvoorbeeld als het 10A stopcontact lader is - staat die direct aan een 16A apart stopcontact, met een apart of redelijk vrij van belasting groep, gebruik je verlengsnoer, of stopcontact timer/meter? Staat de lader buiten in de regen en sneeuw?
Of bijvoorbeeld, als je laadpaal gebruikt - is het prive of publiek, heb je laadpaal administratie/portal, of activeren met sleutel/rfid?
Bijvoorbeeld als het 10A stopcontact lader is - staat die direct aan een 16A apart stopcontact, met een apart of redelijk vrij van belasting groep, gebruik je verlengsnoer, of stopcontact timer/meter? Staat de lader buiten in de regen en sneeuw?
Of bijvoorbeeld, als je laadpaal gebruikt - is het prive of publiek, heb je laadpaal administratie/portal, of activeren met sleutel/rfid?
-
- Forumlid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
erichendri schreef: ↑11 feb 2025, 21:36Als je hem alleen op voorruit zet gaat vaak ook de airco aan.
Staat mij bij dat de elektrische heater geen ~4 kw gebruikt.
Bow, waar je wel naar kan laten kijken is of de heater het doe en of dat pompje het doet.
Volgens bmw zit dat onder de bestuurders stoel.
Ook heb je nog een 4wegklep met thermostaat.
In ev mode verwarmd de heater dan alleen het interieur circuit.
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Je hebt gelijk, ik snap nu wat er gebeurd is :
Normaal stak ik altijd de stekker erin en begon hij te laden tot de batterij vol was. Nu had ik omdat de verwarming de dag eerder niet aan wilde gaan op de ingestelde 07:50 ook een laadsessie gestart door de timer op 07:50 en behalve de schuif "stoppen bij accu vol" ook voor de zekerheid een eindtijd van 12:00 u ingevuld, alhoewel er dan helemaal geen stekker in zit.
Die eindtijd instellen ( of zowieso de laad timer ) heeft er bij nadenken natuurlijk voor gezorgd dat de batterij niet ging laden toen ik de stekker als gewoonlijk er s'middags na terugkomst in stak.
Dat is wel een beetje een opluchting, situatie dus veroorzaakt door domheid, want die timer voorkomt natuurlijk dat hij gaat laden op een andere dan de ingestelde tijd.
Nu is echter nog steeds de vraag of het nodig zou moeten zijn dat hij aan het laden is als verwarming wordt gevraagd bij onbemand stilstaan. Of weigert het systeem dit bij een volle batterij als het laden is afgesloten ( electrische verbinding verbroken ) Overduidelijk kan hij opnieuw een electrische verbinding maken met de laad timer. En overduidelijk kan hij wel degelijk de auto verwarmen bij onbemand stilstaan. Maar maakt hij ook electrische verbinding bij verwarmignsvraag zonder laadopdracht ?
Normaal stak ik altijd de stekker erin en begon hij te laden tot de batterij vol was. Nu had ik omdat de verwarming de dag eerder niet aan wilde gaan op de ingestelde 07:50 ook een laadsessie gestart door de timer op 07:50 en behalve de schuif "stoppen bij accu vol" ook voor de zekerheid een eindtijd van 12:00 u ingevuld, alhoewel er dan helemaal geen stekker in zit.
Die eindtijd instellen ( of zowieso de laad timer ) heeft er bij nadenken natuurlijk voor gezorgd dat de batterij niet ging laden toen ik de stekker als gewoonlijk er s'middags na terugkomst in stak.

Dat is wel een beetje een opluchting, situatie dus veroorzaakt door domheid, want die timer voorkomt natuurlijk dat hij gaat laden op een andere dan de ingestelde tijd.

Nu is echter nog steeds de vraag of het nodig zou moeten zijn dat hij aan het laden is als verwarming wordt gevraagd bij onbemand stilstaan. Of weigert het systeem dit bij een volle batterij als het laden is afgesloten ( electrische verbinding verbroken ) Overduidelijk kan hij opnieuw een electrische verbinding maken met de laad timer. En overduidelijk kan hij wel degelijk de auto verwarmen bij onbemand stilstaan. Maar maakt hij ook electrische verbinding bij verwarmignsvraag zonder laadopdracht ?
-
- Forumlid
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Tot een bepaald accu percentage kan je volgens mij met de timer voorverwarmen.
Eric
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een '08 toyota avensis station en zakelijk rijdt in een VW id3.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Klopt, ik laad altijd voor vertrek van kantoor, waar ik niet kan laden.
De ice start nooit autonoom, ook niet voor voorverwarmen.
Wel als je stilstaat te wachten op ready natuurlijk, dan schrik je je soms te pletter
De ice start nooit autonoom, ook niet voor voorverwarmen.
Wel als je stilstaat te wachten op ready natuurlijk, dan schrik je je soms te pletter
-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
De auto heeft nu zelf het antwoord gegeven 
Ik had de verwarming ingesteld op 19 graden en weer om 07:50 gezet. En zowaar, de auto was warm en de batterij zelfs nog vol. Hij heeft dus zonder laadopdracht zelf weer electrisch contact gemaakt om te verwarmen.
Wat betreft onbemand de ICE starten, dat heeft hij gisteren daadwerkelijk gedaan toen de batterij leeg was en verwarming werd gevraagd, tenminste hoe anders kan de motorkap roken van gesmolten ijs wat aan het verdampen is ? En de benzine range was ook gezakt ( was al weining ) en ik moest tanken.

Ik had de verwarming ingesteld op 19 graden en weer om 07:50 gezet. En zowaar, de auto was warm en de batterij zelfs nog vol. Hij heeft dus zonder laadopdracht zelf weer electrisch contact gemaakt om te verwarmen.
Wat betreft onbemand de ICE starten, dat heeft hij gisteren daadwerkelijk gedaan toen de batterij leeg was en verwarming werd gevraagd, tenminste hoe anders kan de motorkap roken van gesmolten ijs wat aan het verdampen is ? En de benzine range was ook gezakt ( was al weining ) en ik moest tanken.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Oh, leuk, nooit geprobeerd. Ga ik wel doen, vind ik goed om te weten, nu verwarm ik wel eens niet voor als ik weet dat de accu toch leeg is. En het ding staat buiten dus wolkje uitlaatgassen is geen groot probleem (wel als je 'm in de parkeergarage wegzet met die timer aan......
)


-
- Forumlid
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Voorverwarmen met afgesloten laadsessie ?
Ik reageer nog even op dit topic om te melden dat dat voorverwarmen nu opvallend goed werkt : gewoon aan de 10 A lader en de batterij is na 20 minuten voorverwarmen gewoon nog vol. Nooit meer ruiten krabben of klappertanden wat een luxe
Ik meen gelezen te hebben dat de normale 10A thuis laadkabel dat niet aankon en had daarom bijna een wallbox overwogen om met meer vermogen te kunnen laden. Dat valt in praktijk dus heel erg mee. Misschien komt dat omdat het eigenlijk nooit kouder is geweest dan -1 graden ?

Ik meen gelezen te hebben dat de normale 10A thuis laadkabel dat niet aankon en had daarom bijna een wallbox overwogen om met meer vermogen te kunnen laden. Dat valt in praktijk dus heel erg mee. Misschien komt dat omdat het eigenlijk nooit kouder is geweest dan -1 graden ?