Dashcam

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
HVOSPARK
Nieuw forumlid

Dashcam

Bericht door HVOSPARK » 05 feb 2025, 15:29

In 2023 een dashcam aangeschaft die werd aangeboden door AH (Nordval DC102 -4K) met daarbij een parkingmode kabelset. Deze pas eind vorig jaar gemonteerd. Ik kwam daarbij 2 problemen tegen.
1. Ik kon niet goed vaststellen wat een geschakelde zekering was. Ik teste bijvoorbeeld of er spanning stond op de zekering voor het schuifdak (dat ik niet heb) en dat bleek geval zowel bij ingeschakeld contact als bij uitgeschakeld contact. Dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik fout meet of dat mijn veronderstelling dat het schuifdak niet moet kunnen werken bij uitgeschakeld contact niet correct is.
2. Na aansluiting bleek het systeem prima te werken, maar telkens na een paar dagen moest de camera handmatig opnieuw worden gestart. Dat was vreemd. Dus op geven moment maar uitgelaten en gewacht tot de onderhoudsbeurt afgelopen december. Daar gevraagd of men even kon kijken of de aansluiting klopte. Dat lukte die dag niet want voor dergelijke zaken heeft men een externe monteur. Die kon ik de volgende dag bellen, maar dat loste niets op, want hij vertelde dat ik dat moest doen wat ik al gedaan had. Na een volgende zoektocht op internet kwam ik er achter dat het aansluiten van een dashcam bij een hybride auto niet zonder meer mogelijk is gezien de accu-capaciteit. Daartoe zou een speciale externe voeding moeten worden gebruikt. Dus de beveiliging van de accu gooide de camera er telkens na verloop van tijd vanaf. Slordig dat een dealer dat niet weet.
Contact opgenomen met de importeur van Nordval, die liet weten dat er binnenkort een externe voeding komt. Wel vreemd dat er in de handleiding niets staat over een beperking bij hybride voertuigen.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Dashcam

Bericht door Bmtouring » 05 feb 2025, 19:32

In principe kun je de dashcam aan je kleine accu hangen.

Alleen trekt die camera dan je accu leeg en blijf je stilstaan dus dat is onhandig.

Een accusaver helpt daarbij. Die schakelt je cam uit bij een bepaalt accu voltage (iets van 11 volt of zo) en soms kan de cam dat zelf na x minuten geen beweging.

De auto zelf schakelt inderdaad een deel van het boordnet dat eerst nog stroom krijgt na x minuten uit, dat kun je een beetje bijstellen via de app.

Pak je een echt constante draad, dan trek je dus je accu leeg als er niks slimmers tussen zit.

Dakraam is een beetje apart: het ding krijgt spanning maar je krijgt 'm alleen open als je auto op contact staat. Maar om dat te kunnen realiseren krijgt de unit bij het raam dus wel spanning zonder dat de auto op contact staat.. Irritant want eerst stap ik uit, dan zie ik dat het dak nog open staat en dan moet ik eerst de boel weer op contact zetten... etc. had ook gewoon 10 minuten op stroom kunnen blijven staan na contact af zou ik denken maar goed.

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 06 feb 2025, 08:10

Ik had ook een dashcam.
Maar toen bleek dat de gps verbindingen van de Outlander dat niet echt leuk vond. Ik bevond mij op andere plaatsen, als dat ik daadwerkelijk was 😳😳 en voor dat je daar achter bent🤨
Het zal mss per dashcam verschillend zijn.
Maar mocht het je overkomen dan hoef je niet zo lang te zoeken als dat ik dat moest doen.

MitsuAccu
Forumlid

Bericht door MitsuAccu » 06 feb 2025, 13:49

Bmtouring schreef:
05 feb 2025, 19:32

Dakraam is een beetje apart: het ding krijgt spanning maar je krijgt 'm alleen open als je auto op contact staat. Maar om dat te kunnen realiseren krijgt de unit bij het raam dus wel spanning zonder dat de auto op contact staat.. Irritant want eerst stap ik uit, dan zie ik dat het dak nog open staat en dan moet ik eerst de boel weer op contact zetten... etc. had ook gewoon 10 minuten op stroom kunnen blijven staan na contact af zou ik denken maar goed.
In de module die ik in het verleden vaak geinstalleerd heb voor het automatisch sluiten van het dakraam moesten er wat aanpassingen aan de software gedaan worden waardoor je het schuifdak nog 10 minuten kon bedienen (en de ramen) na het uitzetten van het contact.
Zie een deel van de handleiding die ik destijds gebruikte:

B SOFTWARE VAN DE AUTO AANPASSEN
Zie handleiding op etacsdecoder forum
ETACS Variant
- item 79 (P/W type): was 'P5-Nafta', is nu 'P1'
- item 80 (P/W Dr): was 'not present', nu 'present'
- item 81 (P/W As): was 'not present', nu 'present'
- item 82 (P/W RR): was 'not present', nu 'present'
- item 83 (P/W RL): was 'not present', nu 'present'
- item 99 (S/R type): was 'S2', is nu 'S1'
ETACS Custom
- item 23: Power Window Key off timer): 600 sec
- item 25: Multi mode: was 'C-spec', nu 'A-spec'
- item 33: P/W down operation after IGN off: was 'Disable', nu 'Enable'
Testen:
a. Zet contact aan.
b. Zet schuifdak open.
c. Zet contact uit.
d. Schuifdak moet nu nog (gedurende 10 minuten) te bedienen zijn met de schakelaar. Dus sluit het
dak.
e. Ramen moeten nu ook (binnen die 10 minuten) te bedienen zijn.
f. Zet het schuifdak weer open.
g. Ga uit de auto, doe de auto nog niet op slot.
h. Druk nu op de afstandbediening twee keer op de LOCK knop, waarbij je bij de tweede keer de
knop ingedrukt houdt. Als het goed is, gaat nu het schuifdak dicht (dit werkt helaas niet met de
ramen).

Hopelijk helpt dit? Software is tegenwoordig via een poolse website bereikbaar en niet meer via een russische...

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 06 feb 2025, 19:01

Link naar die software? En welke OBD stekker heb je daarvoor nodig?

MitsuAccu
Forumlid

Bericht door MitsuAccu » 06 feb 2025, 20:19

Software is hier te vinden: https://etacsdecoder.com/
Daar staat ook een lijst met ondersteunde adapters, ik had toen de "Actia XS Evol (Lexia)" en dat werkte perfect.

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 13 feb 2025, 09:38

MitsuAccu schreef:
06 feb 2025, 13:49

Zie handleiding ..
MitsuAccu, bedankt :) ik heb het gedaan via MM Coding Writer (gratis, wel driver voor de VCI nodig van Kolyandex)

Ramen auto dicht moet ook kunnen of niet, ik ga kijken.

MitsuAccu
Forumlid

Bericht door MitsuAccu » 13 feb 2025, 10:16

Graag gedaan! Ben benieuwd.

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 13 feb 2025, 13:38

Ik heb van alles geprobeerd maar ramen lukt niet, ik vermoed dat er mist een fysieke module voor de klus, iets meer dan de bediening unit in de bestuurder deur. Trouwens Custom coding is niet nodig, als de Variant coding aan staat, ijn alle opties beschikbaar gewoon via de navi scherm. Wat betreft software alles dan nodig staat aan, ramen moeten open en dicht kunnen, maar werken niet meer na de eerste "close" signaal, de tweede lange druk is de deadlock signaal, en die staat als " niet beschikbaar" en kan niet aangezet worden, ook na Variant enable.

MitsuAccu
Forumlid

Bericht door MitsuAccu » 13 feb 2025, 16:32

Jammer dat je de ramen ook niet werkend krijgt. Zoiets was toen ook mijn veronderstelling inderdaad.
Nu nog steeds op zoek of zoiets ook bestaat voor mijn huidige Honda CRV, maar dat hoort niet op dit forum...

Plaats reactie