Wanneer 4WD Lock inschakelen
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32
Wanneer 4WD Lock inschakelen
Beste mede forumleden,
Ik heb een vraag over het inschakelen van de 4WD Lock (rij zelf in een Outlander PHEV van het bouwjaar 2015).
Mag je de 4WD Lock inschakelen tijdens het rijden of moet de voertuig is stilstaan om vervolgens de optie in te schakelen?
En bij welke maximum snelheid mag je de 4WD Lock gebruiken, mag deze ook ingeschakeld zijn als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Ik heb een vraag over het inschakelen van de 4WD Lock (rij zelf in een Outlander PHEV van het bouwjaar 2015).
Mag je de 4WD Lock inschakelen tijdens het rijden of moet de voertuig is stilstaan om vervolgens de optie in te schakelen?
En bij welke maximum snelheid mag je de 4WD Lock gebruiken, mag deze ook ingeschakeld zijn als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt?
Alvast bedankt voor jullie reacties
-
- Forumlid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
4WD kun je in-en uitschakelen wanneer je maar wilt. Geen snelheidsbeperking
Een kale PHEV MY16
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Zie hier voor meer info:
viewtopic.php?t=3642
https://www.jthughes.co.uk/How-To/View/ ... bc108ecd6a
viewtopic.php?t=3642
https://www.jthughes.co.uk/How-To/View/ ... bc108ecd6a
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Ok top, hartelijk dank voor jullie reacties. 

-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Thanx voor de info lkj!
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Aardige truc door op de snelweg LOCK aan te zetten en CHRG, hiermee stuur je meer gegenereerde energie direct naar je achterwielen in plaats van naar de accu en dan naar de voorwielen. Helaas rij ik niet vaak genoeg dezelfde routes onder dezelfde omstandigheden om dit goed te kunnen testen. Maar ik rij bijna altijd op LOCK en SAVE of CHRG en rij zo'n 1:12 a 13 gemiddeld over maanden.
Als de kachel aan moet, dan meteen even op CHRG om zoveel mogelijk energie te gebruiken uit de brandstof (alleen kacheltje opstoken kost weinig energie, motor draaien kost dus veel verlies want die pakt zonder veel meerverbruik (geen bewijs, mijn idee) dan meteen het acculaden mee).
Verder voelt het een tikje anders rijden maar dat zal subjectief zijn.
Verder vind ik het ingrijpen/bijschakelen van achterwielen als ik wegrij uit gras of in sneeuw te laat en onnozel bij een 4WD, en daar heb je geen last van als ie op LOCK staat.
Instappen, startknop, kachel check (als het goed is op stand 15 uitgezet gisteren dus motor slaat niet meteen aan), 4wd lock knop, SAVE knop (indien ik niet het kunnen laden en nog wat in de accu heb), riem om, karren maar. Tegen die tijd is het MMCS nog lang niet klaar met opstarten en de navi pas op gang als ik het dorp al zowat uit ben.
Nu nog koffie aan boord, dat vergeet ik steeds.
Hier nog een aardige info over de LOCK functie:
When people ask how to improve their motorway economy, my standard answer is: "SLOW DOWN." These screenshots show two recent trips of 80 and 100 miles, 90% motorway or fast A-roads, targeting 60 mph—ignore the speed limiter display! I've just done a few more round-trips of similar lengths. The results are consistent.
Summary: Using LOCK and CHRG when above 40 mph (and ECO if that's your preference). Remember to switch off the engine in time to use up your battery by your final destination (takes a little practice). The idea here is to avoid cycling generated power in and out of the battery, which incurs losses, and instead to use it on the rear motor.
Update May 2023: Paul notes this does not work on MY2019 and later cars, due to the change in LOCK behaviour (i.e., the cars with spoked wheels/2.4L engine/46Ah battery).
bron
Als de kachel aan moet, dan meteen even op CHRG om zoveel mogelijk energie te gebruiken uit de brandstof (alleen kacheltje opstoken kost weinig energie, motor draaien kost dus veel verlies want die pakt zonder veel meerverbruik (geen bewijs, mijn idee) dan meteen het acculaden mee).
Verder voelt het een tikje anders rijden maar dat zal subjectief zijn.
Verder vind ik het ingrijpen/bijschakelen van achterwielen als ik wegrij uit gras of in sneeuw te laat en onnozel bij een 4WD, en daar heb je geen last van als ie op LOCK staat.
Instappen, startknop, kachel check (als het goed is op stand 15 uitgezet gisteren dus motor slaat niet meteen aan), 4wd lock knop, SAVE knop (indien ik niet het kunnen laden en nog wat in de accu heb), riem om, karren maar. Tegen die tijd is het MMCS nog lang niet klaar met opstarten en de navi pas op gang als ik het dorp al zowat uit ben.
Nu nog koffie aan boord, dat vergeet ik steeds.
Hier nog een aardige info over de LOCK functie:
When people ask how to improve their motorway economy, my standard answer is: "SLOW DOWN." These screenshots show two recent trips of 80 and 100 miles, 90% motorway or fast A-roads, targeting 60 mph—ignore the speed limiter display! I've just done a few more round-trips of similar lengths. The results are consistent.
Summary: Using LOCK and CHRG when above 40 mph (and ECO if that's your preference). Remember to switch off the engine in time to use up your battery by your final destination (takes a little practice). The idea here is to avoid cycling generated power in and out of the battery, which incurs losses, and instead to use it on the rear motor.
Update May 2023: Paul notes this does not work on MY2019 and later cars, due to the change in LOCK behaviour (i.e., the cars with spoked wheels/2.4L engine/46Ah battery).
bron
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
BMtouring, hartelijk dank voor de uitgebreide info en de tip!
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Ik zie wel meer nergens uitgelegd gedrag zoals onder de 5 graden dat de ICE start, maar de auto toch op de batterij rijdt en de ICE eigenlijk alleen lijkt de draaien om warmte op te wekken voor interieur of batterij.
Nog opmerkelijker is dat dan ( was bij 3 graden ) aan 70 km/u de paralel hybrid verbinding uitblijft en zeker tot 90 km/u ( niet sneller gereden dus weet het niet ) niet wordt gemaakt terwijl hij toch in Normal mode staat. Ik wil graag weten of oudere Outlanders ( de mijne is uit 2021 ) dat ook doen. Het niet maken van een paralel hybrid verbinding doet ie ook pas aan 140 km/u in sport mode.
Het lijkt te suggereren dat de paralel hybrid mode niet enkel een gewone centrifugaal koppeling is die altijd inkomt bij 70 km/u, maar ook electronisch wordt bestuurd. Maar misschien is dat bij oudere Outlanders anders.
Nog opmerkelijker is dat dan ( was bij 3 graden ) aan 70 km/u de paralel hybrid verbinding uitblijft en zeker tot 90 km/u ( niet sneller gereden dus weet het niet ) niet wordt gemaakt terwijl hij toch in Normal mode staat. Ik wil graag weten of oudere Outlanders ( de mijne is uit 2021 ) dat ook doen. Het niet maken van een paralel hybrid verbinding doet ie ook pas aan 140 km/u in sport mode.
Het lijkt te suggereren dat de paralel hybrid mode niet enkel een gewone centrifugaal koppeling is die altijd inkomt bij 70 km/u, maar ook electronisch wordt bestuurd. Maar misschien is dat bij oudere Outlanders anders.
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
De Outlander heeft open differentielen dus kan niet eens een "lock" simuleren maar zal waarschijnlijk proberen de voor en achterwielen met hetzelfde koppel te laten draaien, waarbij een slippend wiel met de remmen wordt afgeremd.
Dat is inderdaad wat anders dan mensen zoals ik kennen die uit een auto met mechanische AWD/4x4 komen, bij de meeste van die systemen moet je wel stilstaan of zelfs uitstappen en aan wielnaven draaien, hoewel er ook pneumatische sytstemen bestaan aan de rijdend bediend kunnen worden.
Ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben van de "lock" of AWD van de PHEV Outlander in YT filmpjes. In mul zand of modder zit hij algauw vast, ook met heel specifieke terrein banden ( en wie rijdt daar nou mee ? ) Zo te horen in die filmpjes is dat een beveiliging tegen teveel stroom trekken waardoor de e-motoren weigeren. Dat is wel goed want dan gaat de auto niet stuk, maar hij zit dan wel vast. ( achteruit rijden vaak wel mogelijk )
In sneeuw met een harde ondergrond zoals een weg of ijs doet de Outlander het in filmpjes overigens prima. Het is dus gewoon een auto met AWD voor op de weg en geen terreinwagen.
Het zal mij ook niet verbazen dat in "lock" de parallel hybrid verbinding met de ICE ook niet wordt gemaakt, de e-motoren zijn voor het systeem veel makkelijker te regelen Dus of dat echt zo voordelig rijdt ? Bij mijn metingen rijd serial hybrid altijd minder zuinig, omdat er nu eenmaal omzet verliezen in de generator zijn. Alleen de mate waaruit energie uit de batterij komt ( geen verliezen behalve bij opladen ) bepaald dan hoe ongunstig tov parallel hybrid mode.
Dat is inderdaad wat anders dan mensen zoals ik kennen die uit een auto met mechanische AWD/4x4 komen, bij de meeste van die systemen moet je wel stilstaan of zelfs uitstappen en aan wielnaven draaien, hoewel er ook pneumatische sytstemen bestaan aan de rijdend bediend kunnen worden.
Ik moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk ben van de "lock" of AWD van de PHEV Outlander in YT filmpjes. In mul zand of modder zit hij algauw vast, ook met heel specifieke terrein banden ( en wie rijdt daar nou mee ? ) Zo te horen in die filmpjes is dat een beveiliging tegen teveel stroom trekken waardoor de e-motoren weigeren. Dat is wel goed want dan gaat de auto niet stuk, maar hij zit dan wel vast. ( achteruit rijden vaak wel mogelijk )
In sneeuw met een harde ondergrond zoals een weg of ijs doet de Outlander het in filmpjes overigens prima. Het is dus gewoon een auto met AWD voor op de weg en geen terreinwagen.
Het zal mij ook niet verbazen dat in "lock" de parallel hybrid verbinding met de ICE ook niet wordt gemaakt, de e-motoren zijn voor het systeem veel makkelijker te regelen Dus of dat echt zo voordelig rijdt ? Bij mijn metingen rijd serial hybrid altijd minder zuinig, omdat er nu eenmaal omzet verliezen in de generator zijn. Alleen de mate waaruit energie uit de batterij komt ( geen verliezen behalve bij opladen ) bepaald dan hoe ongunstig tov parallel hybrid mode.
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
De outlander phev (2013 tot heden) heeft geen centrifugaalkoppeling.
Hij heeft een echte drukgroep en kopelingsplaat zag ik bij foto's van phev rijders die hem hadden vervangen omdat hij slipte.
Had jij hem nou gekocht bij een mitsubishidealer?
Laat hem eens uitlezen bij een dealer.
Lijkt mij dat je bij watchdog een stabiel motortoerental moet zien als je 100kmh rijdt op de snelweg en geen flucterend toerental. (in normal modus)
Eric
Hij heeft een echte drukgroep en kopelingsplaat zag ik bij foto's van phev rijders die hem hadden vervangen omdat hij slipte.
Had jij hem nou gekocht bij een mitsubishidealer?
Laat hem eens uitlezen bij een dealer.
Lijkt mij dat je bij watchdog een stabiel motortoerental moet zien als je 100kmh rijdt op de snelweg en geen flucterend toerental. (in normal modus)
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Het is dan wel een gesponsorde video maar de grijns op het gezicht van de professionele rallyrijder valt op. Dat is een keer een andere "mening" dan jammerendende autojournalisten hoe saai en futloos de auto wel niet is. Die domoren moeten de juiste knoppen maar een gaan zoeken.
https://youtu.be/L93-vxsbtxc?si=qAYO8Zv6-DCS45kX&t=139
https://youtu.be/L93-vxsbtxc?si=qAYO8Zv6-DCS45kX&t=139
-
- Forumlid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen
Dat is toch algemeen bekend, ze drukken alleen de startknop in en de auto moet gewoon gaan rijden.
Ook vinden ze hoge toerentallen eng.
MAW, het probleem zit vaak achter het stuur als een auto tegenvalt.
Terwijl dit gewoon een leuke auto is om te rijden.
En met een beethe testen en uitproberen maak je er een betere auto van om er mee te rijden.
En oh ja, autojournalisten hebben nike met cvt bakken en ouderwetse (CX5) automaten.
Eric
Ook vinden ze hoge toerentallen eng.
MAW, het probleem zit vaak achter het stuur als een auto tegenvalt.
Terwijl dit gewoon een leuke auto is om te rijden.
En met een beethe testen en uitproberen maak je er een betere auto van om er mee te rijden.
En oh ja, autojournalisten hebben nike met cvt bakken en ouderwetse (CX5) automaten.
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen