Beste forumgenoten,
We hebben onze Outlander nu 5 maanden en ongeveer een maand geleden gaf de DAB+ geen geluid meer. AM en FM doen het nog wel maar op DAB+ krijg ik helemaal geen geluid meer. Ook bij het scannen worden er geen kanalen gevonden. Uiteraard al een aantal keren de radio herstart en een factory reset uitgevoerd maar zonder resultaat. Erger nog, voorheen met veel gedoe de telefoons gekoppeld via Bluetooth maar die willen nu ook niet meer koppelen.
Nu heb ik binnenkort wel een afspraak bij de garage waar ik hem gekocht heb maar met alle respect voor hen, het is geen Mitsubishi dealer. De monteur die ik aan de telefoon had wist ook niet te vertellen of ze de firmware gelijk kunnen upgraden want ergens denk ik dat deze met versie 2015a nog nooit is geupdate. Ik ben dus benieuwd; Is hier iemand die wel eens heeft meegemaakt dat DAB+ het niet deed en wat is daar toen aan gedaan?
DAB+ geeft geen geluid meer
-
- Nieuw forumlid
-
Re: DAB+ geeft geen geluid meer
Beste Frans (en Forumgenoten),
Ik ben benieuwd of je probleem inmiddels is opgelost, hoor het graag.
Ik heb namelijk iets vergelijkbaars. Ineens was een aantal DAB-zenders weg en als ik nu scan vindt hij ook nog maar een paar DAB-zenders.
Is dit een instelling of is er echt iets defect?
Vriendelijke groet,
Lysander
Ik ben benieuwd of je probleem inmiddels is opgelost, hoor het graag.
Ik heb namelijk iets vergelijkbaars. Ineens was een aantal DAB-zenders weg en als ik nu scan vindt hij ook nog maar een paar DAB-zenders.
Is dit een instelling of is er echt iets defect?
Vriendelijke groet,
Lysander
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
klinkt als antenne probleem. Antenne defect of de bekabeling er naar toe. Of intern in de unit.
je kunt een goedkope extern magneet antennetje kopen en die op de unit aansluiten. Antenne op het dak en kijken wat ie doet in een gebied waar je voorheen wel ontvangst had (dat laatste is van belang: die buitenantenne pakt weliswaar meer uit de lucht vaak maar als je in een gebied zit zoals ik dan valt er weinig eer te behalen met DAB+.
Kun je bij Ali bestellen, wel eerst de stekker achterop de unit bekijken zodat je de juiste kiest.
je kunt een goedkope extern magneet antennetje kopen en die op de unit aansluiten. Antenne op het dak en kijken wat ie doet in een gebied waar je voorheen wel ontvangst had (dat laatste is van belang: die buitenantenne pakt weliswaar meer uit de lucht vaak maar als je in een gebied zit zoals ik dan valt er weinig eer te behalen met DAB+.
Kun je bij Ali bestellen, wel eerst de stekker achterop de unit bekijken zodat je de juiste kiest.
-
Nog bedankt Bmtouring voor je reactie!
Het is af en toe, dus we laten het maar zo.
Vriendelijke groet, Lysander
Het is af en toe, dus we laten het maar zo.
Vriendelijke groet, Lysander
-
- Sponsor van dit forum
Mijn DAB+ valt ook heel regelmatig weg, lijkt aan de omgeving te liggen maar ik heb geen verstand van digitale radio.
FM heeft dat helemaal niet.
FM heeft dat helemaal niet.
-
- Sponsor van dit forum
Een snelle zoekopdracht levert op dat de dekking van DAB+ verre van volledig is. Niet alle DAB+ zenders schijnen alle stations door te geven dus de zender die jouw radio programma uitzend kan weleens (te) ver weg zijn. Als de digitale ontvangst minder wordt krijg je geen ruis zoals FM zenders maar wordt het geluid zachter of valt weg.
In tunnels valt signaal weg maar ik merkte in het buitenland dat veel tunnels daar eigen DAB+ zenders hebben. ( voor de veiligheid bij tunnelincidenten )
En reset van de radiosoftware schijnt vaak te helpen, het lostrekken van de antenne kabel zodat de radio opnieuw alles moet gaan zoeken ook. Maar heel vaak ligt het helemaal niet aan de antene/radio/auto maar aan de dekking.
In tunnels valt signaal weg maar ik merkte in het buitenland dat veel tunnels daar eigen DAB+ zenders hebben. ( voor de veiligheid bij tunnelincidenten )
En reset van de radiosoftware schijnt vaak te helpen, het lostrekken van de antenne kabel zodat de radio opnieuw alles moet gaan zoeken ook. Maar heel vaak ligt het helemaal niet aan de antene/radio/auto maar aan de dekking.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Eerlijk gezegd vind ik DAB een gigantische flop. Ik heb een tijd in een gebied gewoond met slechte DAB ontvangst. Dus ik dacht dat de FM ook wel slecht zou zijn (DAB signaal komt digitaal over de FM band).
Een BMW X5 met DAB+ had niet veel te melden over de DAB. Dus een externe antenne geplaatst: aardig beter en toen kwam ik er achter dat het idee achter DAB gewoon veelvoudig achterhaald is door internet radio.
Een BMW E30 voorzien van top kwaliteit radio (in de jaren 80-90 dan) pikte ongelofelijk veel stations uit de lucht! Het gerucht dat men sindsdien met electronica de boel heeft lopen flessen qua ontvangst (16V antennetjes ipv 75cm staaf want design en looks) bleek dus wel aardig te kloppen.
Een echt goede FM ontvanger maakt alle DAB zooi overbodig. Sterker nog: DAB beloofde CD kwaliteit maar toen kwam al gauw DAB+ om wat meer kanalen door dezelfde trechter te duwen en vervolgens kwam internet langs met spotify en tune-in radio.
Helaas is het internet afhankelijk van vele partijen met een vinger op de stopknop dus liever maar FM, dat kan elke grapjas met een zender de lucht in krijgen. En in geval van - kunnen we terug naar AM of nog langere golven waardoor we toch nog redelijk onafhankelijk kunnen horen wat onze medemensen doen en laten.
Een BMW X5 met DAB+ had niet veel te melden over de DAB. Dus een externe antenne geplaatst: aardig beter en toen kwam ik er achter dat het idee achter DAB gewoon veelvoudig achterhaald is door internet radio.
Een BMW E30 voorzien van top kwaliteit radio (in de jaren 80-90 dan) pikte ongelofelijk veel stations uit de lucht! Het gerucht dat men sindsdien met electronica de boel heeft lopen flessen qua ontvangst (16V antennetjes ipv 75cm staaf want design en looks) bleek dus wel aardig te kloppen.
Een echt goede FM ontvanger maakt alle DAB zooi overbodig. Sterker nog: DAB beloofde CD kwaliteit maar toen kwam al gauw DAB+ om wat meer kanalen door dezelfde trechter te duwen en vervolgens kwam internet langs met spotify en tune-in radio.
Helaas is het internet afhankelijk van vele partijen met een vinger op de stopknop dus liever maar FM, dat kan elke grapjas met een zender de lucht in krijgen. En in geval van - kunnen we terug naar AM of nog langere golven waardoor we toch nog redelijk onafhankelijk kunnen horen wat onze medemensen doen en laten.