Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
-
- Forumlid
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Sponsor van dit forum
Journalisten hebben altijd wat te zeuren.
Zie bv hun testen van auto's met cvt transmissies.
Het zijn gewoon luie automobilisten die instappen en de auto het werk laten doen en dat terwijl er ook auto's zijn waar je als bestuurder door mee te denken betere prestaties krijgt.
Komt ook een beetje door de huidige turbo en ev gebeuren.
Eric
Zie bv hun testen van auto's met cvt transmissies.
Het zijn gewoon luie automobilisten die instappen en de auto het werk laten doen en dat terwijl er ook auto's zijn waar je als bestuurder door mee te denken betere prestaties krijgt.
Komt ook een beetje door de huidige turbo en ev gebeuren.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
Ja dat denk ik ook, je zou ze eens moeten horen over de nieuwe Subaru Forester met 136+19 Pk die minstens even groot en zwaar is als onze Outlander. Daar snappen ze niets van, de PK's vliegen je bij de concurrentie om de oren, 300 pk is tegenwoordig wel het minimum. Ze negeren wel dat die auto een L-mode heeft wat danwel niet een echte low range bak is zoals mijn oude Sorento die alle versnellingen x5 reduceerde, maar deze L reduceert wel ongeveer x2 en nu komt het : bruikbaar aan alle snelheden ! En hij schakelt ook nog automatisch in als de auto merkt dat je zware dingen trekt. Zo kan het dat je in L 90 km/u kunt rijden....en geen kracht tekort komt als je een caravan bergop sjouwt. Ondertussen heeft vrijwel iedere autojournalist van elk magazine die auto neergesabelt en voorspeld dat ie in Nederland niet goed verkocht gaat worden. Dat is nogal wat reputatieschade door domheid. En waarom autofabrikanten niet actiever uitleggen hoe hun product werkt ??
Op een vergelijkbare manier heeft geen enkele versie van onze Outlander III kracht tekort. Je moet er alleen zelf voor zorgen dat je niet zonder batterijlading komt te zitten waar veel kracht wordt gevraagd, omdat onze auto niet zoals de Honda via de navigatie zelf al weet waar de hellingen zijn en zelf de batterij gaat laden. Maar ik neem aan dat de Honda dat ook niet aan alle snelheden kan, dus dat is wel interessant wat er dan gebeurd als iemand er op staat continue 110 km/u te jakkeren met caravan en dan alsnog met lege batterij moet klimmen. De Honda kan dat door een lange low range fixed ratio gear wel met 80 km/u met lege batterij, maar dus ook niet met 100 of 110 km/u....
Dus mijn conclusie is dat als je oplet en je batterij niet leeg laat trekken met een caravan erachter door continue een te hoge snelheid aan te houden zonder de auto de kans te geven even weer rijdend te laden aan ~ 80 km/u ( of die tijdens rustpauzes te snelladen aan een ChaDeMo laadpaal ) onze Outlander III nog steeds vergelijkbare prestaties kan leveren met caravan. Met batterij heeft hij immers altijd via de e-motoren 163 Pk ( 2 liter Outlander ) of 177 pk ( 2.4 Outlander ) beschikbaar. De enige puntje is dat de moderne autos meestal zelf behoorlijk slimmer zijn met navigatie gegeven vertalen naar alvast voorverwarmen batterijpakket, of alvast opladen van de batterij als er hellingen aan komen. Maar die autos mag je ook even 60.000+ euro voor neertellen....nou, dan let ik zelf wel wat beter op hoor
Op een vergelijkbare manier heeft geen enkele versie van onze Outlander III kracht tekort. Je moet er alleen zelf voor zorgen dat je niet zonder batterijlading komt te zitten waar veel kracht wordt gevraagd, omdat onze auto niet zoals de Honda via de navigatie zelf al weet waar de hellingen zijn en zelf de batterij gaat laden. Maar ik neem aan dat de Honda dat ook niet aan alle snelheden kan, dus dat is wel interessant wat er dan gebeurd als iemand er op staat continue 110 km/u te jakkeren met caravan en dan alsnog met lege batterij moet klimmen. De Honda kan dat door een lange low range fixed ratio gear wel met 80 km/u met lege batterij, maar dus ook niet met 100 of 110 km/u....
Dus mijn conclusie is dat als je oplet en je batterij niet leeg laat trekken met een caravan erachter door continue een te hoge snelheid aan te houden zonder de auto de kans te geven even weer rijdend te laden aan ~ 80 km/u ( of die tijdens rustpauzes te snelladen aan een ChaDeMo laadpaal ) onze Outlander III nog steeds vergelijkbare prestaties kan leveren met caravan. Met batterij heeft hij immers altijd via de e-motoren 163 Pk ( 2 liter Outlander ) of 177 pk ( 2.4 Outlander ) beschikbaar. De enige puntje is dat de moderne autos meestal zelf behoorlijk slimmer zijn met navigatie gegeven vertalen naar alvast voorverwarmen batterijpakket, of alvast opladen van de batterij als er hellingen aan komen. Maar die autos mag je ook even 60.000+ euro voor neertellen....nou, dan let ik zelf wel wat beter op hoor

-
- Forumlid
Met als toevoeging dat bij mij (2.0 liter phev) een maximaal beladen outlander en 1500k caravan de batterij ook bij 80 km/u bij mij per saldo niet/nauwelijks oplaadt, maar vooral minder snel leeg loopt. Alleen in serie mode wanneer je file/ langzamer rijdt dan kan ie wel volladen. Lukt fit bij de 2.4 met 80km/u en maximaal treingewicht rijden wel?
-
- Sponsor van dit forum
Deze man met een forse 1500 kg caravan, auto fors beladen en alle stoelen met personen bezet EN fietsen op zijn dak lukt opladen aan ~ 80 km/u op stukken waar de weg relatief vlak is, maar hij begint al in het zuiden van Duitsland en grappig genoeg zonder volle batterij. Het lukt hem die verder op te laden aan ~80 km/u.Wesu schreef: ↑28 mar 2025, 14:14Met als toevoeging dat bij mij (2.0 liter phev) een maximaal beladen outlander en 1500k caravan de batterij ook bij 80 km/u bij mij per saldo niet/nauwelijks oplaadt, maar vooral minder snel leeg loopt. Alleen in serie mode wanneer je file/ langzamer rijdt dan kan ie wel volladen. Lukt fit bij de 2.4 met 80km/u en maximaal treingewicht rijden wel?
Ik denk dat dat wel verbeterd kan worden door geen fietsen op het dak te zetten, de auto iets minder vol te gooien en wellicht ook de caravan niet vol te laden.
Als het goed is begint de video op het relevante stuk ( blauwe pijl naar de batterij ) maar de rest is ook wel interessant.
https://youtu.be/lcQMQSAT60Q?si=mx3qEETuFpAe8loj&t=461
Je kunt dus wel 90 km/u rijden maar dan raakt je batterij langzaam leeg. Op stijgende stukken gebeurd dat zeker en sneller. Met files en wegwerkzaamheden zal hij weer kunnen opladen, maar anders moet je dus afzakken naar ~ 80 km/u of snelladen. Of tijdens rust de motor laten draaien in Charge.
Volgens mij is de generator van een 2.4 liter maar 7 KW sterker dan die in de 2 liter Outlanders, veel schelen zal het niet.
-
- Sponsor van dit forum
Tsja, de subaru forester.
In het verleden had alleen de type zonder turbo een low gear (Ratio x 1.3) maar verwacht geen wonderen.
Rijdt iets gemakkelijkr weg met caravan erachter op een helling.
De turbo modellen en de forester automaat hadden geen low gear maar (automaat) heeft wel een koppelomvormer die ± x2.5 de krachten vergroot.
Jouw sorento reed ook iets gemakkelijker met low gear (± x2) maar meer niet, ook geen extra vermogen daardoor.
Voordeel heb je alleen in low gear 1 en 2.
Voor de rest overlappen de versnellingen elkaar.
Waarom de forester niet goed gaat verkopen komt door de CO tax die de forester uit de markt prijst.(+65000€)
Geldt ook voor de outback.
Is een beetje het nadeel van het werkelijk verbruik opgeven ipv sjoemelcijfers.
Bij autovisie was het zelfs iets beter over 20000 km.
Bij de forester hadden ze beter een sterkere e-motor moeten monteren ipv een ruitensproeiermotortje.
Zie bv de RAV4 fwd, dan verminder je het verbruik echt wel.
Met de caravan, ik zou voor gemak kiezen en tijdens pauze de charge knop aanzetten.
Niks afkoppelen, caravan en auto in de gaten houden en mischien net zo duur en snel als snelladen.
EV verwarmen de accu voor maar alleen als je de laadstation als bestemming invoert.
Eric
In het verleden had alleen de type zonder turbo een low gear (Ratio x 1.3) maar verwacht geen wonderen.
Rijdt iets gemakkelijkr weg met caravan erachter op een helling.
De turbo modellen en de forester automaat hadden geen low gear maar (automaat) heeft wel een koppelomvormer die ± x2.5 de krachten vergroot.
Jouw sorento reed ook iets gemakkelijker met low gear (± x2) maar meer niet, ook geen extra vermogen daardoor.
Voor de rest overlappen de versnellingen elkaar.
Waarom de forester niet goed gaat verkopen komt door de CO tax die de forester uit de markt prijst.(+65000€)
Geldt ook voor de outback.
Is een beetje het nadeel van het werkelijk verbruik opgeven ipv sjoemelcijfers.
Bij autovisie was het zelfs iets beter over 20000 km.
Bij de forester hadden ze beter een sterkere e-motor moeten monteren ipv een ruitensproeiermotortje.
Zie bv de RAV4 fwd, dan verminder je het verbruik echt wel.
Met de caravan, ik zou voor gemak kiezen en tijdens pauze de charge knop aanzetten.
Niks afkoppelen, caravan en auto in de gaten houden en mischien net zo duur en snel als snelladen.
EV verwarmen de accu voor maar alleen als je de laadstation als bestemming invoert.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
-
- Sponsor van dit forum
Dat verwarmen van het batterijpakket voor het laden, en dat de auto dat automatisch kan als je een laadstation bestemming invoert/vraagt is veel te geavanceerd voor de Outlander III, die kunnen dat niet. Onze Outlanders zijn tot 2021 geheel afhankelijk van de hersencellen van de bestuurder 
Ik heb overigens nog niet met interesse gekeken wat de spraakbesturing kan in mijn auto, maar een eerste kennismaking leek erop te duiden dat je je telefoon adreslijst enz ermee kunt bedienen dus erg primitief en niet erg interessant. Wellicht hebben de autojournalisten dan wel gelijk als ze zeggen dat de Outlander 10 jaar achterloopt al hebben de Instyle+ wel degelijk radar en geavanceerdere rijhulpen. Maar kunnen niet zelf inparkeren en dergelijke grappen en de lane departure is alleen een waarschuwing die eerder irritant is. Dan heb je liever een systeem die zelf de auto tussen de lijnen stuurt en adaptive CC kan gebruiken met caravan en al. Dan hoef je nog maar weinig te doen op een vakantierit.
En wat betreft ICE laten draaien tijdens rustpauzes om de batterij weer op te laden....ja dat zou even wennen zijn maar dan kun je wel gewoon 90 km/u blijven rijden en hier en daar binnen 5 minuten benzine tanken zoals je normaal zou doen. Is in ieder geval heel wat minder gedoe dan de caravan afkoppelen om bij een laadplek te gaan staan, en idd nog goedkoper ook gezien de prijs langs de snelweg van snelladen. Of het aan de stok krijgen met ongeduldige vrachtwagen chauffeurs door 80 km/u te gaan rijden om de batterij op te laden op plaatsen waar ze niet mogen inhalen....
Maar ja de auto heeft die ChaDeMo poort dus je hebt opties waaruit je kan kiezen. En aangezien de batterij opladen op 3 genoemde manieren kan ligt het toch echt aan jezelf als de batterij leeg is als je moet klimmen met caravan en al....Maar Mitsubishi had dat ook wel wat duidelijker mogen vermelden in het instructieboekje of quick guide.

Ik heb overigens nog niet met interesse gekeken wat de spraakbesturing kan in mijn auto, maar een eerste kennismaking leek erop te duiden dat je je telefoon adreslijst enz ermee kunt bedienen dus erg primitief en niet erg interessant. Wellicht hebben de autojournalisten dan wel gelijk als ze zeggen dat de Outlander 10 jaar achterloopt al hebben de Instyle+ wel degelijk radar en geavanceerdere rijhulpen. Maar kunnen niet zelf inparkeren en dergelijke grappen en de lane departure is alleen een waarschuwing die eerder irritant is. Dan heb je liever een systeem die zelf de auto tussen de lijnen stuurt en adaptive CC kan gebruiken met caravan en al. Dan hoef je nog maar weinig te doen op een vakantierit.
En wat betreft ICE laten draaien tijdens rustpauzes om de batterij weer op te laden....ja dat zou even wennen zijn maar dan kun je wel gewoon 90 km/u blijven rijden en hier en daar binnen 5 minuten benzine tanken zoals je normaal zou doen. Is in ieder geval heel wat minder gedoe dan de caravan afkoppelen om bij een laadplek te gaan staan, en idd nog goedkoper ook gezien de prijs langs de snelweg van snelladen. Of het aan de stok krijgen met ongeduldige vrachtwagen chauffeurs door 80 km/u te gaan rijden om de batterij op te laden op plaatsen waar ze niet mogen inhalen....

Maar ja de auto heeft die ChaDeMo poort dus je hebt opties waaruit je kan kiezen. En aangezien de batterij opladen op 3 genoemde manieren kan ligt het toch echt aan jezelf als de batterij leeg is als je moet klimmen met caravan en al....Maar Mitsubishi had dat ook wel wat duidelijker mogen vermelden in het instructieboekje of quick guide.
-
- Sponsor van dit forum
Dit heb je toch niet helemaal goed, bij de Sorento 1 was het echt een low range bak bedoeld voor off road rijden met gelijktijdige central lock die 5x de uitgaande krukas omwentelingen reduceert. Om die in te schakelen moet je stilstaan in N en volgt een enorme dreun omdat de meervoudige natte platenkoppeling ( die voor automatische AWD gewoonweg meer of minder slipt om de vooras meer of minder mee te laten doen ) in de bak door een magneet helemaal wordt aangetrokken en de automatische AWD een 4x4 geworden is die niet sneller kan dan 40 km/u in de 5e versnelling.erichendri schreef: ↑28 mar 2025, 17:17
Ga maar na die auto kan in de 5e versnelling 200 km/u, maar in de low range 40 km/u. 200:5=40. En inderdaad de koppelomvormer van de automaat en de eindoverbrenging in de differentieels ook nog een duit in het zakje. Bij het heel voorzichtig amper meer dan stationair toerental oprijden van een paar bokken op mijn oprit trok hij letterlijk in LOW een paar tegels los zo bruut is het koppel dan in de 1e versnelling of achteruit versnelling. Ik geloof iets van 12.380 Nm. Dat zijn tractor waarden aan koppel, maar onbruikbaar voor hogere snelheden zodat de auto het aan 90 km/u gewoon moet doen met 295 NM x de reductie van de gekozen versnelling. En dat was bergop meestal de 2 waarbij de oren van je hoofd af vallen omdat de motor dan 5500 toeren draait.
Zo'n low range is helemaal niet bruikbaar tijdens normaal rijden, je kunt en mag er niet eens mee sturen op het asfalt door de central lock.
Daarom is de L-mode wat de Forester nu heeft ENORM veel nuttiger, daarmee kun je gewoon 80 km/u rijden en hebt toch 2x het koppel van wat je normaal zou hebben ( is een CVT zonder versnellingen natuurlijk )
Maar de Outlander met de e-motoren ook nuttig : die gebruikt 3 motoren met allemaal een eigen fixed ratio reductie om een bruikbaar koppel aan alle snelheden te verkrijgen. De achilles hiel is alleen als je GEEN batterijlading hebt en een caravan een berg op moet sleuren. Dat voorkomen de Forester en Honda dus op verschillende wijzen. De nieuwe Outlander heeft dat echter nog steeds niet, maar wel een fors grotere batterij en fors sterkere e-motoren. Ik denk dat ze bij Mitsubishi het wel heel dom vinden als je er dan nog in slaagt de batterij leeg te hebben bergop....want het is nog steeds dezelfde 2.4 en de generator zal niet veel sterker zijn, als dat al het geval is.
-
- Sponsor van dit forum
De huidige forester heeft geen L mode en het model hiervoor ook niet en daarvoor ook niet.
Praat wel over de cvt modellen.
Of ben je in de war met x-mode?
Eric
Praat wel over de cvt modellen.
Of ben je in de war met x-mode?
Eric
-
- Sponsor van dit forum
Inderdaad ik had dat van een YT filmpje en dan blijkt maar weer dat je zulke feiten moet checken. Blijkt inderdaad maar een belabberde caravan trekker te zijn, tot die conclusie komt caravantrekker punt nl ook in een artikel, en dan vooral omdat hij gevaarlijk slingert met een 1700+ kg caravan. Wat onze Outlander dan weer niet eens mag trekken. Dan is een prijs van 65.000 - 73.000 euro wel absurd, en gebruikt zag ik er ook een staan voor 50k terwijl mijn slechts 3 jaar oude Outlander "slechts" 20 k was. En als ik het allemaal eens zo bekijk kunnen ze in praktijk ongeveer hetzelfde ( de Outlander is ook geen heel goede trekker voor caravan van 1500 kg, maar kan het wel ) maar is de Outlander op van allerlei vlakken economischer en ook erg betrouwbaar.
How the e-Boxer Handles Towing
CVT Transmission Adjustments
The Lineartronic CVT offers a wide ratio range (~7.2:1), allowing smooth torque delivery.
Manual mode with paddle shifters lets you hold lower "gears" for better control on inclines.
Electric Motor Assist
The mild hybrid system (16 hp, 66 Nm electric motor) provides extra torque at low speeds, helping reduce strain on the petrol engine when starting with a load.
However, this is not a full hybrid, so electric assist is limited.
⛰ X-Mode for Traction & Hill Control
X-Mode enhances AWD performance, adjusting throttle, torque, and braking for better traction.
Hill Descent Control helps when towing downhill.
Boxer Engine & AWD Stability
The flat-four Boxer engine provides a low center of gravity, improving stability while towing.
Subaru’s Symmetrical AWD system ensures power is sent to all four wheels for better grip.
Real-World Towing Experience 

✔ Handles trailers & small caravans well within weight limits
✔ Good stability thanks to AWD
✔ Electric assist helps with initial acceleration
✔ CVT smooths out power delivery
Not as powerful as a diesel or turbocharged petrol engine for heavy towing
CVT can struggle on steep inclines with max load
Limited electric motor power means no significant torque boost
Verdict: Is the e-Boxer Good for Towing?
Good for light to moderate towing (small caravans, boats, or trailers under 1,800 kg)
Works best on-road and light off-road towing
X-Mode & AWD improve control in tricky conditions
Not ideal for heavy-duty towing (large caravans, horse trailers, etc.)
For frequent heavy towing, a turbocharged petrol, diesel, or larger hybrid SUV might be a better choice. But for occasional towing, the e-Boxer can manage well within its rated limits.
How the e-Boxer Handles Towing
The Lineartronic CVT offers a wide ratio range (~7.2:1), allowing smooth torque delivery.
Manual mode with paddle shifters lets you hold lower "gears" for better control on inclines.
The mild hybrid system (16 hp, 66 Nm electric motor) provides extra torque at low speeds, helping reduce strain on the petrol engine when starting with a load.
However, this is not a full hybrid, so electric assist is limited.
X-Mode enhances AWD performance, adjusting throttle, torque, and braking for better traction.
Hill Descent Control helps when towing downhill.
The flat-four Boxer engine provides a low center of gravity, improving stability while towing.
Subaru’s Symmetrical AWD system ensures power is sent to all four wheels for better grip.
✔ Handles trailers & small caravans well within weight limits
✔ Good stability thanks to AWD
✔ Electric assist helps with initial acceleration
✔ CVT smooths out power delivery
For frequent heavy towing, a turbocharged petrol, diesel, or larger hybrid SUV might be a better choice. But for occasional towing, the e-Boxer can manage well within its rated limits.
-
- Sponsor van dit forum
De subaru zijn door de overheid bedachte CO belasting ontzettend duur geworden.
Kijk bv wat deze bij onze buren kost, ik dacht ff boven de 40k.
De toekomst wordt wat rooskleuriger want ze gaan samenwerken met toyota.
En ook dankzij onze overheid worden veel auto's niet meer in NL geleverd of alleen nog als PHEV of met naaimachine motortjes.
En ja, die komen nu als gebruikte import naar NL.
Eigenlijk moeten wij mazda koesteren, zij doen niet aan kleine motortjes en gaan dat voorlopig ook niet doen.
Eric
Kijk bv wat deze bij onze buren kost, ik dacht ff boven de 40k.
De toekomst wordt wat rooskleuriger want ze gaan samenwerken met toyota.
En ook dankzij onze overheid worden veel auto's niet meer in NL geleverd of alleen nog als PHEV of met naaimachine motortjes.
En ja, die komen nu als gebruikte import naar NL.
Eigenlijk moeten wij mazda koesteren, zij doen niet aan kleine motortjes en gaan dat voorlopig ook niet doen.
Eric
-
- Sponsor van dit forum
Ik las vandaag in de handleiding van mijn 2013 outlander dat je tijdens beklimmingen de regeneratie uit moet zetten.
Dit zou tegenwerken.
Ik zal het nog even plaatsen hier.
Eric
Dit zou tegenwerken.
Ik zal het nog even plaatsen hier.
Eric
-
- Forumlid
Hmm interessant over regenaratie en beklimmingen. Dat gaat puur over beklimmingen en niet over stukjes afdalen? Alhoewel bij langere stukken afdaling op bergweggetjes 't ivm bescherming van de caravan remmen beter is om pompend te remmen dan langzaam afremmen op de regenaratie. Benieuwd naar de exacte info uit de manual Eric.
-
- Sponsor van dit forum
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Sponsor van dit forum
k denk dat dit stukje slaat op het feit dat in "LOCK" automatisch ook B5 is ingeschakeld. Dat merkte ik ook wel bij in "LOCK" rijden, maar dat is in "SPORT" ook zo en dat is een maximale performance mode. Zou raar zijn als dat vermogen tegenwerkte.
In "SNOW" wordt zowiezo het wielkoppel beperkt, tegen te makkelijk doorslaande wielen bij wegrijden e.d.
Ik vroeg me al af hoe je regeneratief remmen "uit" zou kunnen zetten gezien de auto altijd wel regeneratief remt. Ik zit tegenwoordig nooit meer aan die flippers of de pook naar links, en rij dus in de lichtste stand die toch altijd wel aanwezig is bij gas loslaten. En het eerste deel van het rempedaal is natuurlijk ook een zwaardere B stand schakelaar.
Iemand gaf ooit de raad dat je verder kwam op een batterij lading met uitrollen in de lichtste stand dan in de zwaarste B5 stand. Lijkt te kloppen zover ik heb gemerkt, behoudens dat je zelf goed anticiperend ver uitrollen kan toepassen. En daarbij komt dat het *misschien* meer slijtage oplevert als je vaak in B5 een hoge laadstroom de batterij in drukt. Wellicht eerder bij hogere ( vakantie ) temperaturen waarbij de batterij het toch al zwaar heeft.
Neutraal rollen lijkt de auto alleen te kunnen als je een beetje gas bijgeeft ( bij licht afdalen ) zonder dat je batterijstroom verbuikt. Of in de N maar het is onduidelijk of dat rijdend wel mag.
In "SNOW" wordt zowiezo het wielkoppel beperkt, tegen te makkelijk doorslaande wielen bij wegrijden e.d.
Ik vroeg me al af hoe je regeneratief remmen "uit" zou kunnen zetten gezien de auto altijd wel regeneratief remt. Ik zit tegenwoordig nooit meer aan die flippers of de pook naar links, en rij dus in de lichtste stand die toch altijd wel aanwezig is bij gas loslaten. En het eerste deel van het rempedaal is natuurlijk ook een zwaardere B stand schakelaar.
Iemand gaf ooit de raad dat je verder kwam op een batterij lading met uitrollen in de lichtste stand dan in de zwaarste B5 stand. Lijkt te kloppen zover ik heb gemerkt, behoudens dat je zelf goed anticiperend ver uitrollen kan toepassen. En daarbij komt dat het *misschien* meer slijtage oplevert als je vaak in B5 een hoge laadstroom de batterij in drukt. Wellicht eerder bij hogere ( vakantie ) temperaturen waarbij de batterij het toch al zwaar heeft.
Neutraal rollen lijkt de auto alleen te kunnen als je een beetje gas bijgeeft ( bij licht afdalen ) zonder dat je batterijstroom verbuikt. Of in de N maar het is onduidelijk of dat rijdend wel mag.
-
- Forumlid
Bij de 2013 model kan je met de flippers naar B0 en dan rolt de auto zeker lang uit (zonder energie terug te winnen). Kan dit bij 't nieuwe model niet?
-
- Forumlid
Dank nog. Het zal zeker zo zijn, alleen ik vraag me af waarom dit zo is?
Overigens met klimmetjes op niet snelwegen heb ik nooit 't gevoel gehad dat de in m'n geval maximaal beladen combinatie er ook maar enige moeite mee had en geregeld in de franse, oostenrijkse alpen en 't zwarte woud rond gereden. Ook op behoorlijk steile bergweggetjes. En bij snelweghellingen uiteindelijk ook slechts 1x 't schildpadje even tegen gekomen bij een langere beklimming.
-
- Sponsor van dit forum
Bij de 2.4 kan je de auto ook op B0 zetten en rolt dan ook uit.
Als je remd dan mag de auto best regenereren want je wilt tenslotte afremmen.
Heb zelf een keer een stukje in B5 gereden maar dat rijdt toch anders dan wanneer je in B0 rijdt.
Ik ben zelf voorstander van uitrollen.
Alleen bij afdalingen ga ik flipperen opdat de auto niet sneller gaat rijden.
Afritten soms tot B3 of B4.
Zag vandaag dat hij ineens bijna 30kw genereerde.
Eric
Als je remd dan mag de auto best regenereren want je wilt tenslotte afremmen.
Heb zelf een keer een stukje in B5 gereden maar dat rijdt toch anders dan wanneer je in B0 rijdt.
Ik ben zelf voorstander van uitrollen.
Alleen bij afdalingen ga ik flipperen opdat de auto niet sneller gaat rijden.
Afritten soms tot B3 of B4.
Zag vandaag dat hij ineens bijna 30kw genereerde.
Eric
-
- Sponsor van dit forum
Ik heb eens gekeken, ik zet de auto met de pook nu altijd gewoon in D. Dus niet specifiek in een B stand.
Of B0 nou in werkelijkeheid precies hetzelfde is als D, of toch iets anders doet weet ik eigenlijk niet. Ik weet alleen dat je de B standen manueel moet inschakelen, hetzij met de pook of met de flippers.
Maar bij gas loslaten in D begint de auto ook regenererend te remmen, en het eerste deel van het rempedaal lijkt ook een B-standen schakelaar te zijn, maar geen permanente die die B stand ook vasthoudt zoals de flippers. Ik trap eigenlijk zelden het rempedaal zover in dat de remblokken worden gebruikt, wat natuurlijk kan veroorzaken dat die vast gaan zitten en aan gaan lopen.
Het is wel interessant of D en B0 verschillen : als in B0 nou regenererend remmen helemaal is uitgeschakeld kun je pas echt vrij rollen en komen wellicht de mechanische remmen wat vaker in beweging. Ik moet in D altijd een beetje gas bij geven om te voorkomen dat bij heel licht afdalen buiten mijn woonwijk op de 80 km/u weg de auto al gaat afremmen bij gas los laten.
Of B0 nou in werkelijkeheid precies hetzelfde is als D, of toch iets anders doet weet ik eigenlijk niet. Ik weet alleen dat je de B standen manueel moet inschakelen, hetzij met de pook of met de flippers.
Maar bij gas loslaten in D begint de auto ook regenererend te remmen, en het eerste deel van het rempedaal lijkt ook een B-standen schakelaar te zijn, maar geen permanente die die B stand ook vasthoudt zoals de flippers. Ik trap eigenlijk zelden het rempedaal zover in dat de remblokken worden gebruikt, wat natuurlijk kan veroorzaken dat die vast gaan zitten en aan gaan lopen.
Het is wel interessant of D en B0 verschillen : als in B0 nou regenererend remmen helemaal is uitgeschakeld kun je pas echt vrij rollen en komen wellicht de mechanische remmen wat vaker in beweging. Ik moet in D altijd een beetje gas bij geven om te voorkomen dat bij heel licht afdalen buiten mijn woonwijk op de 80 km/u weg de auto al gaat afremmen bij gas los laten.
-
- Sponsor van dit forum
In D staat de auto in B2 dus gaat hij bij gas los stroom genereren.
Bij activeren van de cruisecontrole wordt ook de stand B2 ingeschakeld, al heb je B0 geselecteerd.
Met je rempedaal genereer je ook stroom en loopt heel geleidelijk op tot het punt dat de remblokken mee gaan doen, dat laatste probeer ik ook te voorkomen door te anticiperen.
Zelf vind ik dat de fijnste rijstand. (B0)
Ik heb niks met one pedal drive.
Eric
Bij activeren van de cruisecontrole wordt ook de stand B2 ingeschakeld, al heb je B0 geselecteerd.
Met je rempedaal genereer je ook stroom en loopt heel geleidelijk op tot het punt dat de remblokken mee gaan doen, dat laatste probeer ik ook te voorkomen door te anticiperen.
Zelf vind ik dat de fijnste rijstand. (B0)
Ik heb niks met one pedal drive.
Eric
-
- Sponsor van dit forum
Zo eerste keer rijden met caravan achter de rug. Auto en caravan waren stabieler dan ik vermoedde, omdat ik afging op journalist van "practical caravan" Misschien moet die uilenbal maar eens wat meer kogeldruk gebruiken dan, dit was gewoon net zo stabiel als de Sorento zodat je niet eens merkt dat je wat trekt. Tot mijn tevredenheid zakte de auto ook niet in de wielkasten achter, caravan bleef mooi vlak achter de auto.
Met caravanen al kon de auto in EV nog gewoon als altijd met het verkeer meekomen, al ging de batterij wel vlot leeg. (half) vermogen dus ook al geen punt al zijn hier geen bergen en moet ik het daar nogmaar eens bekijken.
Tot zover allemaal positief.
Toen kwam iets wat ik NIET verwacht had : aan 90 km/u ( GPS ) ontdekte ik dat de generator uit was !!!! in Charge mode. De ICE drijft de auto dan mechanisch aan op de voorwielen en de E-motoren zijn uit. Af en toe bij kleine hellingen en accellereren gebruikt hij echter wel stroom uit de batterij om de e-motoren die dan een beetje helpen te voeden, dus de batterij ZAKT langzaam ondanks Charge mode. Er komt immers niks bij en er gaat wel wat uit : minstens 1KW om parasitaire drag van de e-motoren te voorkomen als de ICE mechanisch de voorwielen aandrijft.
Dat betekend dat zelfs op een vlakke weg de auto met caravan geen 90 km/u ( GPS ) kan (blijven) rijden en lading in de batterij kan houden. Toen ik afzakte naar 85 km/u ( GPS ) kreeg ik we een laadstroom maar uiterst marginaal.
Toen ik in theorie bedacht dat de ICE die mechanisch de wielen aandrijft en de e-motoren uit zijn nog steeds een prima situatie is, maakte ik een denkfout : de batterij wordt altijd gebruikt om parasitaire drag ( of generator werking ) van de e-motoren te voorkomen. Dus geen laadstrroom maakt de batterij toch leeg.
Ik zal dus 80-85 km/u ( GPS ) moeten rijden om voldoende batterij niveau te houden. Geen ramp, maar dat is dus wel een dingetje dat de auto geen 90 km/u kan rijden zonder de batterij te legen.
Ik heb het over GPS snelheden, op de teller in het dashboard lijkt het 10 km/u meer. Dus 90km/u GPS zag er uit als 100 km/u teller. GPS snelheid is relevant omdat vrachtwagens met begrenzer meestal 89 km/u GPS rijden. Dat kan ( mijn ) Outlander + caravan dus niet, ik moet dus vrachtwagens noodgedwongen "hinderen" als ik batterij lading wil houden. Uiteraard is 80 of 85 km/u rijden op de snelweg gewoon toegestaan.
Dat aan 90 km/u ( GPS ) de generator uit is betekend ook dat de auto niet meer in hybride bedrijf kan rijden - stukjes van ~ 4 km in EV op de snewlweg - bij rijden met lege batterij en het verbruik dus flink zal toenemen al is dat volslagen normaal bij een forse maat caravan trekken. Als trekauto op de snelweg is het dus geen hybride maar overwegend een voorwiel aandrijver met bijna 100 % mechanische ICE aandrijving.
In principe is het wel zo dat de auto wel 90 km/u kan blijven rijden - want de ICE in mechanische mode blijkt er sterk genoeg voor zonder e-motoren nodig te hebben - als je een lege batterij accepteert of de verbruikte lading ergens weer bij kunt vullen. Door een stuk langzamer te rijden in charge of zelfs een snellader te gebruiken.
Ik kan ermee leven.....8 maanden per jaar vrijwel gratis op zonnepaneel stroom rijden was het doel, en de auto is een stabiele - doch wat langzame omdat hij niet continue 90 km/u kan volhouden - caravan trekker. Die 4 rijdagen per jaar met caravan zullen mij - vooralsnog - niet tot een slechte beoordeling doen komen.
Met caravanen al kon de auto in EV nog gewoon als altijd met het verkeer meekomen, al ging de batterij wel vlot leeg. (half) vermogen dus ook al geen punt al zijn hier geen bergen en moet ik het daar nogmaar eens bekijken.
Tot zover allemaal positief.
Toen kwam iets wat ik NIET verwacht had : aan 90 km/u ( GPS ) ontdekte ik dat de generator uit was !!!! in Charge mode. De ICE drijft de auto dan mechanisch aan op de voorwielen en de E-motoren zijn uit. Af en toe bij kleine hellingen en accellereren gebruikt hij echter wel stroom uit de batterij om de e-motoren die dan een beetje helpen te voeden, dus de batterij ZAKT langzaam ondanks Charge mode. Er komt immers niks bij en er gaat wel wat uit : minstens 1KW om parasitaire drag van de e-motoren te voorkomen als de ICE mechanisch de voorwielen aandrijft.
Dat betekend dat zelfs op een vlakke weg de auto met caravan geen 90 km/u ( GPS ) kan (blijven) rijden en lading in de batterij kan houden. Toen ik afzakte naar 85 km/u ( GPS ) kreeg ik we een laadstroom maar uiterst marginaal.
Toen ik in theorie bedacht dat de ICE die mechanisch de wielen aandrijft en de e-motoren uit zijn nog steeds een prima situatie is, maakte ik een denkfout : de batterij wordt altijd gebruikt om parasitaire drag ( of generator werking ) van de e-motoren te voorkomen. Dus geen laadstrroom maakt de batterij toch leeg.
Ik zal dus 80-85 km/u ( GPS ) moeten rijden om voldoende batterij niveau te houden. Geen ramp, maar dat is dus wel een dingetje dat de auto geen 90 km/u kan rijden zonder de batterij te legen.
Ik heb het over GPS snelheden, op de teller in het dashboard lijkt het 10 km/u meer. Dus 90km/u GPS zag er uit als 100 km/u teller. GPS snelheid is relevant omdat vrachtwagens met begrenzer meestal 89 km/u GPS rijden. Dat kan ( mijn ) Outlander + caravan dus niet, ik moet dus vrachtwagens noodgedwongen "hinderen" als ik batterij lading wil houden. Uiteraard is 80 of 85 km/u rijden op de snelweg gewoon toegestaan.
Dat aan 90 km/u ( GPS ) de generator uit is betekend ook dat de auto niet meer in hybride bedrijf kan rijden - stukjes van ~ 4 km in EV op de snewlweg - bij rijden met lege batterij en het verbruik dus flink zal toenemen al is dat volslagen normaal bij een forse maat caravan trekken. Als trekauto op de snelweg is het dus geen hybride maar overwegend een voorwiel aandrijver met bijna 100 % mechanische ICE aandrijving.
In principe is het wel zo dat de auto wel 90 km/u kan blijven rijden - want de ICE in mechanische mode blijkt er sterk genoeg voor zonder e-motoren nodig te hebben - als je een lege batterij accepteert of de verbruikte lading ergens weer bij kunt vullen. Door een stuk langzamer te rijden in charge of zelfs een snellader te gebruiken.
Ik kan ermee leven.....8 maanden per jaar vrijwel gratis op zonnepaneel stroom rijden was het doel, en de auto is een stabiele - doch wat langzame omdat hij niet continue 90 km/u kan volhouden - caravan trekker. Die 4 rijdagen per jaar met caravan zullen mij - vooralsnog - niet tot een slechte beoordeling doen komen.
-
- Sponsor van dit forum
Natuurkijk kan je in ev mode gewoon mee komen met het verkeer, de e-motoren leveren 350nm vanuit stilstand.
Als je klimt verbruik je ook stroom, bij afdalen genereer je weer stroom.
Ik denk dat je bij het afdalen even moet kijken of de generator dan meer levert in save of charge.
Je leest wel eens dat ze bij 50% dat auto in save zetten.
Bij mijn auto zie je het verbruik van 1kw ook maar het is niet continu en natuurlijk veeeeeel minder dan 1kw.
Eric
Als je klimt verbruik je ook stroom, bij afdalen genereer je weer stroom.
Ik denk dat je bij het afdalen even moet kijken of de generator dan meer levert in save of charge.
Je leest wel eens dat ze bij 50% dat auto in save zetten.
Bij mijn auto zie je het verbruik van 1kw ook maar het is niet continu en natuurlijk veeeeeel minder dan 1kw.
Eric
-
- Sponsor van dit forum
Intererssant vind ik dat de ICE nog wel zo sterk is dat ie met forse ( 7,5 meter ) caravan 90 km/u kan rijden zonder e-motoren en misschien nog wel 100 km/u. Maar dat trekt ie toch wel langzaam de batterij leeg, ik zag de batterij dalen terwijl de e-motoren vrijwel niet in bedrijf waren.
Dat de generator uit is bij 90km/u GPS is voor mij een verrassing. Maar wellicht ook weer niet, wieltoerental bepaald krukastoerental door de fixed ratio gear dus de motor kan niet meer toeren maken om meer vermogen te produceren. En is dus niet voldoende vermogen voor de generator.
Dan vraag ik nog wel af wat SPORT mode gaat doen : dan dwing je de auto in serial hybrid en kan de ICE wel de toeren lopen die het nodig heeft, maar is alle aandrijving electrisch wat inefficient is ivm de omzettings verliezen. Een fors deel van de opgewekte electriciteit gaat dan direct naar de e-motoren. Zou er dan wel laadstroom overblijven ? Zou je dan wel 90 km/u kunnen volhouden met behoud van laadstroom ? In ieder geval gaat het verbuik dan fors omhoog want de ICE is mechanisch verbonden aan de voorwielen efficienter. Als de auto dan wel 90 km/u (GPS ) blijkt te kunnen met laadstroom is het nog maar afwachten of het verbruik dan nog acceptabel is.
Als in parallel hybrid echt maar 1 KW wordt verbuikt door de e-motor(en) terwijl de auto mechanisch 90 km/u ( GPS ) rijdt kun je natuurlijk nog een heel eind komen voor de batterij leeg raakt. Misschien wel ver genoeg dat files en wegwerkzaamheden terwijl je in Charge rijdt al voldoende zijn de batterij weer te vullen. Of een strategische pauze aan een snellader. Of een pauze waar de iCE blijft draaien in Charge.
Ik zal eens goed bestuderen wat voor mij de handigste manier blijkt, maar de basis is dus 80-85 km/u als ik de batterij NIET leeg wil hebben onderweg, en anders moet ik een manier vinden om die tijdig weer te vullen.
Ik was eigenlijk veel banger dat de Outlander licht of zenuwachtig zou reageren op de 7,5 m caravan, of achterover zou gaan hangen aan 80 kg kogeldruk. Niets van dat alles. Ik ben eigenlijk zeer tevreden.
Dat de generator uit is bij 90km/u GPS is voor mij een verrassing. Maar wellicht ook weer niet, wieltoerental bepaald krukastoerental door de fixed ratio gear dus de motor kan niet meer toeren maken om meer vermogen te produceren. En is dus niet voldoende vermogen voor de generator.
Dan vraag ik nog wel af wat SPORT mode gaat doen : dan dwing je de auto in serial hybrid en kan de ICE wel de toeren lopen die het nodig heeft, maar is alle aandrijving electrisch wat inefficient is ivm de omzettings verliezen. Een fors deel van de opgewekte electriciteit gaat dan direct naar de e-motoren. Zou er dan wel laadstroom overblijven ? Zou je dan wel 90 km/u kunnen volhouden met behoud van laadstroom ? In ieder geval gaat het verbuik dan fors omhoog want de ICE is mechanisch verbonden aan de voorwielen efficienter. Als de auto dan wel 90 km/u (GPS ) blijkt te kunnen met laadstroom is het nog maar afwachten of het verbruik dan nog acceptabel is.
Als in parallel hybrid echt maar 1 KW wordt verbuikt door de e-motor(en) terwijl de auto mechanisch 90 km/u ( GPS ) rijdt kun je natuurlijk nog een heel eind komen voor de batterij leeg raakt. Misschien wel ver genoeg dat files en wegwerkzaamheden terwijl je in Charge rijdt al voldoende zijn de batterij weer te vullen. Of een strategische pauze aan een snellader. Of een pauze waar de iCE blijft draaien in Charge.
Ik zal eens goed bestuderen wat voor mij de handigste manier blijkt, maar de basis is dus 80-85 km/u als ik de batterij NIET leeg wil hebben onderweg, en anders moet ik een manier vinden om die tijdig weer te vullen.
Ik was eigenlijk veel banger dat de Outlander licht of zenuwachtig zou reageren op de 7,5 m caravan, of achterover zou gaan hangen aan 80 kg kogeldruk. Niets van dat alles. Ik ben eigenlijk zeer tevreden.
-
- Sponsor van dit forum
In serie mode kan de motor wel een hoger toerental draaien om de accu te laden.
Solo en 100kmh zie je wel dat hij de
accu (soms zelfs 10kw) wel bij laadt.
Je kunt de e-motoren in watchdog ook op nm zetten.
Doe ik ook wel eens.
Of voor op kw en achter op nm.
Je kunt een stukje op sport rijden, verbruiksmeter resetten dan weet he na ±20 km wel het echte verbruik.
Ik reset hem ook wel eens na een omschakeling.
Dit kun je ook bij save en normal mode doen.
Eric
Solo en 100kmh zie je wel dat hij de
accu (soms zelfs 10kw) wel bij laadt.
Je kunt de e-motoren in watchdog ook op nm zetten.
Doe ik ook wel eens.
Of voor op kw en achter op nm.
Je kunt een stukje op sport rijden, verbruiksmeter resetten dan weet he na ±20 km wel het echte verbruik.
Ik reset hem ook wel eens na een omschakeling.
Dit kun je ook bij save en normal mode doen.
Eric
-
- Sponsor van dit forum
Sport heeft echter wel de vreemde eigenschap eerst 50 % de batterij leeg te trekken ( ICE draait 1000 toeren in deellast ) zonder bijladen en dan pas die te gaan bijladen. Het is niet ongunstig als zou blijken dat het danwel de 50 % kan handhaven omdat het tot 135 km/u in serial hybrid moet blijven maar dat moet ik over een week nog eens proberen.
Ik vraag me af of de auto op een andere manier nog in serial hybrid te dwingen is aan 90 km/u. Ik geloof dat LOCK het effect had van paralell hybrid uitstellen tot 110 km/u maar weet niet zeker of de auto dan niet defect raakt als je daar langdurig meer rijdt. Want hij gaat wel de krachtverdeling over de voor en achteras aanpassen en dat soort dingen. En ik weet niet meer of lock te combineren was met een laadstroom modus, anders heeft het natuurlijk helmaal geen zin.
En zoals ik al zei het is te verwachten dat het verbuik in serial hybrid FORS hoger zal liggen dan in parallel hybrid. Daar krijg je uiteindelijk toch mee te maken in bergachtige gebieden maar de hele weg in serial hybrid rijden is wellicht onnoding duur. Het gaat er mij ook meer om te ontdekken wat de auto kan want het lijkt me duidelijk dat hij is geprogrameerd een zo laag mogelijk verbuik te realiseren tenzij je bewust voor modes gaat kiezen waar ie wat anders moet doen.
Ik vraag me af of de auto op een andere manier nog in serial hybrid te dwingen is aan 90 km/u. Ik geloof dat LOCK het effect had van paralell hybrid uitstellen tot 110 km/u maar weet niet zeker of de auto dan niet defect raakt als je daar langdurig meer rijdt. Want hij gaat wel de krachtverdeling over de voor en achteras aanpassen en dat soort dingen. En ik weet niet meer of lock te combineren was met een laadstroom modus, anders heeft het natuurlijk helmaal geen zin.
En zoals ik al zei het is te verwachten dat het verbuik in serial hybrid FORS hoger zal liggen dan in parallel hybrid. Daar krijg je uiteindelijk toch mee te maken in bergachtige gebieden maar de hele weg in serial hybrid rijden is wellicht onnoding duur. Het gaat er mij ook meer om te ontdekken wat de auto kan want het lijkt me duidelijk dat hij is geprogrameerd een zo laag mogelijk verbuik te realiseren tenzij je bewust voor modes gaat kiezen waar ie wat anders moet doen.