Witte "coolant" tank rechtsvoor ?
-
- Forumlid
Witte "coolant" tank rechtsvoor ?
Toen ik even een kijkje nam onder de motorkap van de 2021 Outlander zag ik dat de doorzichtige koelvoeistof reservoir promintent midden links voor mooi op niveau was met koelmiddel groen van kleur, maar ik kwam ook nog een witte "coolant" reservoir tegen rechts voor. Deze lijkt 2 strepen te hebben en blijkt de vloeistof exact op de onderste streep te staan. Ik kon het slecht zien maar ik denk dat de vloeistof blauw van kleur geweest kan zijn.
- Waarvoor is dit reservoir gezien er kennelijk al een koelvloeistof is ?
- is het normaal - qua uitzetting of iets dergelijks - dat dit op de onderste streep staat ?
- Waarvoor is dit reservoir gezien er kennelijk al een koelvloeistof is ?
- is het normaal - qua uitzetting of iets dergelijks - dat dit op de onderste streep staat ?
-
- Sponsor van dit forum
Re: Witte "coolant" tank rechtsvoor ?
De ene is voor de ice motor, de andere voor de achterste e-motor.
Eric
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
Als ik het goed begrijp van het instructie boekje is dat rechter reservoir van de ICE en hoort die niet op minimum te staan.
Zou het kunnen dat ie in een jaar ( onderhouds intervallen ) naar minimum is gezakt zonder dat er ergens een slang lekt of dergelijk, of zou er iets anders aan de hand zijn ? Ik meen inderdaad dat ik af en toe koelvloeistof rook toen in de winter de ICE regelmatig draaide.
Zou het kunnen dat ie in een jaar ( onderhouds intervallen ) naar minimum is gezakt zonder dat er ergens een slang lekt of dergelijk, of zou er iets anders aan de hand zijn ? Ik meen inderdaad dat ik af en toe koelvloeistof rook toen in de winter de ICE regelmatig draaide.
-
- Sponsor van dit forum
Koud op minimum kan geen kwaad, warm staat hij dan waarschijnlijk bijna goed.
Keertje laten nakijken (druktest) kan geen kwaad.
Eric
Keertje laten nakijken (druktest) kan geen kwaad.
Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
-
- Forumlid
Ik heb ~30 cc koud moeten bijvullen tot maximum, nadat ik eerst even had gecheckt hoeveel dat spul uitzet aan 93 graden.
Ik las in het instructieboekje dat enig verlies na verloop van tijd normaal is, maar zou 30 cc op "normale" wijze verdwenen kunnen zijn na meer dan een jaar na laatste controle ( ik neem dan aan dat dit overgeslagen is bij de laatste grote beurt )
Ik zal het eens aanzien, als het weer zakt wil ik idd onder druk dat koelsyteem eens laten controleren. Moet ik wel wat vaker de ICE aanzetten.
Ik heb alleen maar oude auto's gehad en ben niet anders gewend dat er wel eens wat koelvloeistof bij moet. Dat dat bij een >3jaar oude auto ook is met nog nieuw uitziende motorruimte verbaast me dan wel. Hoeveel km staat er eigenlijk voor de waterpomp ? Ik las dat het schoepenrad van kunststof is.
Ik las in het instructieboekje dat enig verlies na verloop van tijd normaal is, maar zou 30 cc op "normale" wijze verdwenen kunnen zijn na meer dan een jaar na laatste controle ( ik neem dan aan dat dit overgeslagen is bij de laatste grote beurt )
Ik zal het eens aanzien, als het weer zakt wil ik idd onder druk dat koelsyteem eens laten controleren. Moet ik wel wat vaker de ICE aanzetten.
Ik heb alleen maar oude auto's gehad en ben niet anders gewend dat er wel eens wat koelvloeistof bij moet. Dat dat bij een >3jaar oude auto ook is met nog nieuw uitziende motorruimte verbaast me dan wel. Hoeveel km staat er eigenlijk voor de waterpomp ? Ik las dat het schoepenrad van kunststof is.
- Bmtouring
- Site Admin
Wel even realistisch blijven: hoeveel liter zit er in het hele systeem? Wat betekend dan een halve cm in dat expansievaatje? Uit ervaring: bijvullen is een kunst, je denk vaak dat je de boel vol hebt en dan blijkt er toch nog lucht in te zitten ergens. Soms komt dat al snel in zicht en kun je bijvullen, soms niet en krijg je een foutmelding na dagen of weken (echt). Daarom is regelmatige controle belangrijk: dan haal je de buitensporigheden eruit.
Maak je niet te snel sappel om digitale nummertjes op het internet, als het al klopt zijn het vaak specificaties in ideale omstandigheden. In werkelijkheid rijden er veel auto's rond met te lage bandenspanning, oliepeil onder het streepje, koelvloeistof die niet eens de peilstok haalt en over de oliën in versnellingsbakken zonder metertje al niet eens gesproken.
die ontploffen niet opeens op maandag en rijden zelfs de sloop vaak voorbij.
Dus bekijk het, hou het bij: controleer het regelmatig en doe iets als er in die regelmaat iets onverwachts aan de hand is. Dán heb je mogelijk een lek waar je wat aan kunt doen.
Maak je niet te snel sappel om digitale nummertjes op het internet, als het al klopt zijn het vaak specificaties in ideale omstandigheden. In werkelijkheid rijden er veel auto's rond met te lage bandenspanning, oliepeil onder het streepje, koelvloeistof die niet eens de peilstok haalt en over de oliën in versnellingsbakken zonder metertje al niet eens gesproken.
die ontploffen niet opeens op maandag en rijden zelfs de sloop vaak voorbij.
Dus bekijk het, hou het bij: controleer het regelmatig en doe iets als er in die regelmaat iets onverwachts aan de hand is. Dán heb je mogelijk een lek waar je wat aan kunt doen.
-
- Nieuw forumlid
Maar welke is nauw voor de ice want een ice moet onder druk gehouden worden de coolan heeft gewoon een simpel dopje?
- Bmtouring
- Site Admin
Als je voor de auto staat met je neus naar de auto toe dan is links voor het EV deel en rechts voor de ICE.
(je andere topic haal ik even weg, is dezelfde vraag)
(je andere topic haal ik even weg, is dezelfde vraag)
-
- Nieuw forumlid
Maar hoe loopt het allebei door de radiateur? En waarom heeft dat kleine coolant reservoir een dopje wat niet lucht dicht is normaal hoort dat toch een druk systeem te zijn voor je ice?
-
- Nieuw forumlid
Is het niet een soort van overflow die rechts zit?
- Bmtouring
- Site Admin
Dat is een expansievaatje. Het drukverschil wordt daar opgevangen bij warme motor: dan zet de vloeistof uit en gaat het peil dus iets omhoog.
Het is geen druk systeem, sommige merken (BMW bijv) hebben dat inderdaad maar dat hoeft niet.
Het EV systeem heeft een ander circuit en gaat niet door dezelfde radiator.
Hier zie je hoe dat er uit ziet:
En het setje radiatoren:
Van deze zeer leerzame site: https://www.myoutlanderphev.com/threads ... ages.1278/
Het is geen druk systeem, sommige merken (BMW bijv) hebben dat inderdaad maar dat hoeft niet.
Het EV systeem heeft een ander circuit en gaat niet door dezelfde radiator.
Hier zie je hoe dat er uit ziet:
En het setje radiatoren:
Van deze zeer leerzame site: https://www.myoutlanderphev.com/threads ... ages.1278/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Nieuw forumlid
Oké dus de linker met draaidop is de ev en de gene met de klik dop is de ice oké dat is dan goed ik dacht andersom maar duidelijk de ice reservoir zit 1 cm boven de onderste streep dus is wel goed denk ik?
-
- Forumlid
Ik las nadat ik had gezien dat de witte tank op het laagste niveau stond dat koelsystemen die niet onder druk staan meer koelvloeistof verliezen door verdamping.
Mijn vorige auto had wel een druksysteem, die verloor nooit zichtbaar koelvloeistof.
Het heeft wellicht te maken met de prestaties die de ICE levert : de ICE is bij deze auto nooit zo zwaar belast als in auto's zonder generator en e-motoren en draait niet snel meer dan 4200 toeren. ( volgens mij kunnen ze dat bij hogere snelheden in parallel hybrid wel )
Ik heb bij mijn vorige auto weleens tijdens een extreem steile klim met lage snelheden op een private bergweg met een OBD II dongle tempraturen gezien van 110 graden celcius dus over het kookpunt. De koelvloeistof temperatuur meter in het dashboard stond niet in het rood, dus over het kookpunt was kennelijk nog binnen normaalbedrijf. Het koelsysteem moest ook een 5500 toeren draaiende 3,5 liter V6 afkoelen die het zwaar had gezien ook de mechanische AWD hoorbaar vol in bedrijf was.
Als de Outlander dat moet doen, doet ie dat waarschijnlijk op de e-motoren met de ICE als generator die dan niet boven de 42000 toeren loopt, de rest uit de batterij. Maar ook de e-motoren kunnen oververhitten en hebben dus hun eigen koelsysteem, eentje door koelvloeistof en de andere door olie. Ik vraag me wel af wat 2 km boven zeespiegel doet met (ICE) koelvloeistof die niet in een gesloten druksysteem werkt. Maar ja in Japan hebben ze ook hoge bergen, dus zullen er wel over na hebben gedacht
Mijn vorige auto had wel een druksysteem, die verloor nooit zichtbaar koelvloeistof.
Het heeft wellicht te maken met de prestaties die de ICE levert : de ICE is bij deze auto nooit zo zwaar belast als in auto's zonder generator en e-motoren en draait niet snel meer dan 4200 toeren. ( volgens mij kunnen ze dat bij hogere snelheden in parallel hybrid wel )
Ik heb bij mijn vorige auto weleens tijdens een extreem steile klim met lage snelheden op een private bergweg met een OBD II dongle tempraturen gezien van 110 graden celcius dus over het kookpunt. De koelvloeistof temperatuur meter in het dashboard stond niet in het rood, dus over het kookpunt was kennelijk nog binnen normaalbedrijf. Het koelsysteem moest ook een 5500 toeren draaiende 3,5 liter V6 afkoelen die het zwaar had gezien ook de mechanische AWD hoorbaar vol in bedrijf was.
Als de Outlander dat moet doen, doet ie dat waarschijnlijk op de e-motoren met de ICE als generator die dan niet boven de 42000 toeren loopt, de rest uit de batterij. Maar ook de e-motoren kunnen oververhitten en hebben dus hun eigen koelsysteem, eentje door koelvloeistof en de andere door olie. Ik vraag me wel af wat 2 km boven zeespiegel doet met (ICE) koelvloeistof die niet in een gesloten druksysteem werkt. Maar ja in Japan hebben ze ook hoge bergen, dus zullen er wel over na hebben gedacht

- PedjaBoZ
- Forumlid
Koelvloeistof heeft een kooppunt van minimaal 135 graden, en sommige nog meer maar dat is afhankelijk van de samenstelling van de vloeistof. In een druk systeem neemt de kookpunt nog verder toe omdat de druk ook hoger is (water op hoogte (lage druk) kookt ook bij een lagere temperatuur dan op zeeniveau (hoge druk) ).
-
- Forumlid
135 graden ? Als ik dat had geweten had ik me minder zorgen gemaakt
Maar dan wel logisch dat de koelvoeistof meter nog steeds in het normale bereik stond. Valt me wel op dat de koelvloeistof van zo te zien de achterste e-motor wel een druktankje heeft. Waarom die wel en de ICE niet ? Wordt dat heter ?
Ik dacht in eerste instantie ook dat dat tankje van de ICE was.

Maar dan wel logisch dat de koelvoeistof meter nog steeds in het normale bereik stond. Valt me wel op dat de koelvloeistof van zo te zien de achterste e-motor wel een druktankje heeft. Waarom die wel en de ICE niet ? Wordt dat heter ?
Ik dacht in eerste instantie ook dat dat tankje van de ICE was.