Hallo allemaal, ik ben sinds begin september in het bezit van mijn 1-e Outlander uit 2020. Na wat onderzoeken leek dit mij de ideale auto voor mijn doel.
We zijn een maand geleden verhuisd naar Frankrijk en mede voor dit doel heb ik een aanhanger gekocht die me assisteert in dit proces.
Totaal onwetend ben ik met volle aanhanger op pad gegaan en merkte al vrij snel in heuvelachtig gebied dat ik af en toe geen koppel genoeg had.
De reis duurde een stuk langer dan verwacht (12 uur over 850 km) en het verbruik viel me ook erg tegen maar dat kon ik wel verklaren door de hoge toeren die de ICE maakte af en toe. Enfin, niet veel aandacht meer aan besteed en in Frankrijk een maand lang met veel plezier de auto (zonder aanhanger) gebruikt voor dagelijks verkeer, voornamelijk EV omdat de ritten in die buurt waren en ik elke dag kon opladen. Vorige week zijn we (met lege aanhanger) weer naar NL gereden en was benieuwd of ik met lege aanhanger hetzelfde probleem had en dat was inderdaad zo. Toen dacht ik; nu even verder kijken en ben bij een Mitsubishi dealer in Oldenzaal navraag gaan doen. De zeer behulpzame monteur die ik aan de lijn kreeg heeft me direct gevraagd of ik instructies heb gekregen bij de aanschaf en dat had ik dus duidelijk niet. Enfin, hij heeft me in het kort een heleboel info gegeven over de functies van 'save' en 'charge' en nu is me gelijk een heleboel duidelijk geworden gelukkig.
Na dit verhaal wist ik dat ik nog maar een fractie wist over deze bijzondere techniek en ben ik online naar meer info gaan zoeken en gelukkig vond ik dit Forum waar ik al heel wat leesuurtjes in heb doorgebracht en veel geleerd!
Over 2 weken rij ik weer naar Frankrijk met een volle aanhanger, en nu ga ik dus uittesten of ik ten volle de functies van save en charge kan benutten. Sowieso met een volle accu wegrijden maar dan ben ik benieuwd of ik gelijk vanaf het begin moet 'chargen' of dat een 'save' modus voldoende is.
Ik heb trouwens een 'EV' knopje in het middenconsole en deze zegt dat de functie 'not available' is. Waar is deze knop voor en waarom doetie het niet?
Nou, heel verhaal en ik hoop dat ik een goed verslag kan doen over de terugrit naar Frankrijk.
Eerst ga ik nog even een weekje op familiebezoek naar Engeland (via de tunnel en zonder aanhanger) en verheug me op de Engelse wegen rond te zoeven!
Nieuwe Outlander eigenaar: Jeanmartin
-
JEANMARTIN
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Re: Nieuwe Outlander eigenaar: Jeanmartin
Ik denk dat je net als moi
Zelf rijdt ik de accu leeg tot ±20 mm of 50% een huifaanhanger hebt en dat zijn ook beste windvangers en waarschijnlijk rijdt je daarmee ook sneller dan 100kmh.
Charge doet sowieso niks boven de 80%.
Zelf rijdt ik met aanhanger erachter de accu tot 20km of 50% en zet hem dan op save.
Bij 95-98kmh zakt bij mij het accu niveau niet als uk in NL rijdt.
EV not beschikbaar kan door de kou komen en is ook afhankelijk welke uitvoering je hebt.
Sowieso in bergachtig terrein niet met 100% accu vertrekken want dan remd hij niet op de e-motoren, dat doet hij pas bij ±95%.
Eric
Zelf rijdt ik de accu leeg tot ±20 mm of 50% een huifaanhanger hebt en dat zijn ook beste windvangers en waarschijnlijk rijdt je daarmee ook sneller dan 100kmh.
Charge doet sowieso niks boven de 80%.
Zelf rijdt ik met aanhanger erachter de accu tot 20km of 50% en zet hem dan op save.
Bij 95-98kmh zakt bij mij het accu niveau niet als uk in NL rijdt.
EV not beschikbaar kan door de kou komen en is ook afhankelijk welke uitvoering je hebt.
Sowieso in bergachtig terrein niet met 100% accu vertrekken want dan remd hij niet op de e-motoren, dat doet hij pas bij ±95%.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Omdat de auto net als EV's geen versnellingbak heeft ( wel een eindoverbrenging met vaste ratio, maar dat is net een lange 4e versnelling dus daar heb je niets aan bij aanhangers trekken ) kan hij geen zware lasten trekken zonder dat hij 130 KW op de e-motoren kan zetten. Om tot 130 KW te komen heb je en de ICE/generator ( 65 KW na verliezen ) en de batterij ( 65 KW na verliezen ) nodig.
Je ziet dus al dat je zonder de batterij ineens de helft van je e-motor verrmogen niet hebt.
Dus is de conclusie idd simpel : met een aanhanger niet de batterij leegrijden. De batterij levert 50 % van het vermogen van de auto. Zonder aanhanger is dat geen enkel probleem, in EV rijdt de auto altijd op 50 % vermogen ( alleen de batterij )
En je hebt gelijk dat niemand dat duidelijk uitlegt als je de auto koopt.
Je ziet dus al dat je zonder de batterij ineens de helft van je e-motor verrmogen niet hebt.
Dus is de conclusie idd simpel : met een aanhanger niet de batterij leegrijden. De batterij levert 50 % van het vermogen van de auto. Zonder aanhanger is dat geen enkel probleem, in EV rijdt de auto altijd op 50 % vermogen ( alleen de batterij )
En je hebt gelijk dat niemand dat duidelijk uitlegt als je de auto koopt.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
EV knop zou tot gevolg moeten hebben dat het middendeel tussen je dashboard meters EV mode meldt, de auto alleen op de batterij en dus volledig op stroom rijdt en het bijzondere effect is dat als je diep het gaspedaal intrapt de ICE niet zomaar start, wat wel zou gebeuren in Normal mode. Als je overigens heel diep trapt gaat de ICE alsnog wel aan.
EV mode wordt wel gecancelled als je CC gebruikt ( en ondanks de melding werkt het toch bij 2 x klikken ) maar voor de rest zou ik niet weten waarom die knop zou weigeren. Tenzij de batterij leeg is, wat logisch is.
EV mode wordt wel gecancelled als je CC gebruikt ( en ondanks de melding werkt het toch bij 2 x klikken ) maar voor de rest zou ik niet weten waarom die knop zou weigeren. Tenzij de batterij leeg is, wat logisch is.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Jean, je zou kunnen overwegen om de app phevwatchdog aan te schaffen.
Je kunt dan heel mooi bekijken op diverse pagina's wat de phev auto doet.
Met deze stekker en een andere app kun je ook de foutcodes uitlezen.
Op www.phevwatchdog.net kun je een filmpje zien en kun je ook zien welke obd2 stekkers ze adviseren.
Ik heb onderstaande en blijft altijd in de stekker zitten.
Vgate iCar2 Bluetooth v3.0
Eric
Je kunt dan heel mooi bekijken op diverse pagina's wat de phev auto doet.
Met deze stekker en een andere app kun je ook de foutcodes uitlezen.
Op www.phevwatchdog.net kun je een filmpje zien en kun je ook zien welke obd2 stekkers ze adviseren.
Ik heb onderstaande en blijft altijd in de stekker zitten.
Vgate iCar2 Bluetooth v3.0
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.