Voorstellen Tom078

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Tom078
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Voorstellen Tom078

Bericht door Tom078 » 24 jan 2026, 10:01

Hallo allemaal,

Sinds vorige week zijn mijn vrouw en ik de nieuwe eigenaren van een PHEV uit 2016.
Het betreft een executive edition in een zwarte kleur met paars achtige glitters in de zon.

De auto rijd prettig maar is enorm wennen na een Talisman Initiale Paris.

Voor het uitrollen en verstandig omgaan met het accupakket is nu wel een leuk uitprobeersel.
Binnen de bebouwde kom enkel elektrisch rijden en op de snelweg middels save een beetje bijladen zodat er op de terugweg ook wat elektriciteit is voor binnen de bebouwde kom.

Ik mis wel e.e.a. aan deze uitvoering.
- de standkachel had toch erg prettig geweest.
- ik zou graag nog een originele dakspoiler toevoegen, dit doet heel veel voor het oog.
- de sidesteps zijn ook een wens, ik weet alleen niet of de outlander vanaf de fabriek hiermee is geleverd.
- ik ben op het forum al opzoek voor een vervangende radio. Deze originele is eigenlijk gewoon vermoeiend om te bedienen. Fijn zou apple carplay zijn, welke wel met het audiosysteem communiceert.
- het audiosysteem lijkt geen Rockfort te zijn, althans wordt dit nergens benoemd. We hebben wel een kleine subwoofer achterin en het geluid is verassend goed.

Wij komen uit Dordrecht.
Mogelijk zijn er nog meer liefhebbers/ sleutelaars hier ik de buurt?

Ik zal vast genoeg vragen gaan stellen op dit forum.

Groetjes Tom

De fotos zijn te groot om nu toe te voegen.
Even kijken hoe dat ook alweer moest op fora :lol:

Bmtouring
Site Admin

Re: Voorstellen Tom078

Bericht door Bmtouring » 24 jan 2026, 18:49

Welkom op het forum!

De outlander is een (m.i.) tamelijk lompe bak maar met wat oefening en open-minded-benadering een prima metgezel. Ik zou zeggen: wacht even met allerlei veranderingen omdat je anders gewend bent. Er is genoeg te klagen over de Outlander, daar niet van, maar hier en daar zit er wel wat in de bijzondere keuzes en onderliggende techniek van deze auto.

Sub achterin is volgens mij altijd Rockfos maar geeft wat uitdagingen bij het vervangen van de MMCS. Die MMCS wen je aan, met Maps ernaast in een houder op je telefoon bijvoorbeeld.

Vragen kun je stellen, lees je ook even in want er is al heel veel aan informatie te halen. De nieuwe generatie forum bezoekers is wel veel meer van het halen dan van het delen merk ik. Deels omdat ze het zelf ook niet weten maar deels ook uit desinteresse in de werking van iets. Doorgronden wordt al gauw als overbodig beschouwd, wegklikken en iets anders proberen is de norm.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 jan 2026, 00:26

Weet je zeker dat hij geen standkachel heeft ? Ontbreekt het menu in de MMCS de start tijden in te vullen ? Er zijn wel Outlander III's geweest zonder standkachel maar volgens mij toch alleen in de kale basis versie of ik moet het helemaal mis hebben.

Er zijn veel vervangende infotainment schemrpjes van allerlei maten te koop met DAB+ radio en Apple/Androd carplay en al. Zelfs gewoon bij bol.com. Het passende front van het dashboard leveren ze er vaak bij en die (chinese) systemen hebben vaak snellere processors en reageren beter. Vervangen is dan echt stekkertjes klikken werk. Maar idd wel opletten dat die stekkertjes wel alles aansluiten, hoeveelheid en soort geluidboxen en wel/geen GPS daar verschillen Outlander versies wel in.

Wat ik vermoed maar niet zeker weet is of je je MMCS functies ook kwijt bent met zo'n vervangend scherm. Als je al een instelbare standkachel hebt kun je die dan weer niet programmeren :-)

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 25 jan 2026, 09:16

Standkachel kun je wel via de wifi app instellen. Ook het koppelen van telefoon aan wifi module kan zonder mmcs. Tenminste, qua bediening.

Als je nu geen SSID van je auto kunt vinden (Remotenogwat) dan kan het ook zijn dat er geen telefoon gekoppeld is: daarvoor eerst de module resetten, dan komt de SSID in de lucht en kun je een telefoon koppelen. Vanaf dan blijft de auto wel bereikbaar.

Op zich kan de MMCS best aardig werken in vergelijking met vele andere systemen. Echter het opstarten is tergend traag en moet te vaak. Zeker de eerste generatie. Compleet idioot dat deze steeds uitvalt en opnieuw moet opstarten bij contact even af en op. Zeker met zo'n mega accu onder je vloer: daar kan dat ding 5 jaar mee op standby blijven staan.... :lol:

Carplay moet je liggen, voor mij is het niks maar ik ben dan ook geen pijltjesvolger: ik wil èn een overzichtskaart (met de grotere plaatsen om me heen) èn een focus bij kruispunten en files. Dus heb ik googlemaps op m'n telefoon in een houder naast het mmcs scherm. Bovendien wil ik m'n telefoon niet van rol zien veranderen, ik bedien 'm blindelings en dan helpt het niet als ik via een ander scherm moet gaan klooien. Ieder z'n ding. Wees zorgvulding in je keuze; er is nogal wat bagger dat ingebouwd wordt met ellende achteraf. Sowieso goed om je MMCS te bewaren en de bekabeling niet te veranderen (toevoegen/verlopen kan ook zonder schade aan het origineel) zodat je 'm terug kunt zetten bij problemen of bij verkoop tegen de tijd dat de chinees teveel versies achterloopt voor een actuelere telefoon.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 25 jan 2026, 12:25

Welkom hier en veel lees vreugde over de outlander.
Sidesteps zou ik niet doen tenzij je veel vieze broekspijpen wilt oplopen.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

Plaats reactie