Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
-
case
- Forumlid
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Bericht
door case » 03 feb 2026, 23:33
erichendri schreef: ↑03 feb 2026, 21:28
Ik zat ff ge denken.
Stel je hebt een laadkabel met een chademostekker.
Dan kun je in de straat met 11 of 22 kw laden of denk ik verkeerd.
Hij zou dan met max 50kw laden toch bij een snellader meen ik.
Of is het geen max 50kw?
Dan is 11 of 22 kw minder slecht maar wel sneller dan ±3.5 in de andere laadpoort.
Eric
Achter de laadklep vind je 2 aansluitingen. De grote is de Chademo, die is bedoeld voor DC snelladen. De stekker hiervoor zit vast aan het snellaadstation. De kleinere is de type1 aansluiting voor AC laden, thuis of aan een gewone publieke laadpaal.
De aansluitingen zijn niet uitwisselbaar
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 04 feb 2026, 04:53
De onboard charger kan maar een snelheid van 3,7 KW AC halen wat voor een kabel of vermogen je er ook aanhangt.
De DC CHaDeMo accepteert in praktijk maar 18 KW lees ik, ook al is het laadstation meestal 50 KW. Ik dacht 20 KW maar 18 KW zal wel kloppen, en valt ook nog heel snel terug naar < 10 KW als de batterij voller raakt.
Wat de auto kan accepteren aan vermogen is de limiet, niet de kabels of vermogen van de laadinstallatie. Het is dan ook geen echte EV he, maar een hybride die eigenlijk fantastisch efficient ( 1:16 l/km ) benzine-electrisch kan rijden met lege batterij voor die maat en gewicht auto.
Mild hybrids zijn veel efficienter ( met gemiddelden tot 1:22 l/km ) maar hoeveel mild hybrids ken jij die 1900 kg wegen, 4,7 m lang zijn en AWD aandrijving hebben ?
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Bericht
door erichendri » 04 feb 2026, 06:35
Toyota RAV4 en highlander maar die valt onder de hybrides.
Mild hybrides hebben maar een e-motortje van hooguit 30pk en accu van 0.8 kw
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 04 feb 2026, 08:34
Maar wat verbruiken die hybrides zonder batterij lading indien dat PHEV zijn ?
En een hybride e-motor die helpt met accelereren op opgewekte regeneratieve remenergie helpt wel met verbruik verlagen maar alleen bij stadsritten, doet niets bij constante snelheden en lange stukken snelweg zoals op vakantie. En als die hybride auto's al de batterij laden op de ICE kan het enige verschil zijn het gewicht van de batterij die ze moeten accelereren, de meesten hebben een versnellingsbak wat minder efficient is dan de Outlander die dat niet heeft.
Kijk als je bij onze Outlanders in de zomer zonder verbuikers aan de batterij leeg rijdt en een rit van ~ 50 km doet komen ze extreem zuinig over met een benzine verbuik 1:50 l/km of iets dergelijks. maar dat zijn niet de verbruikskosten waarbij ook de kosten van stroom hoort. Daarbij verschillen mild hybrids wel, die maken altijd hun eigen stroom.
Ik betwijfel sterk of Rav4 en Highlanders wel zuiniger zijn als je precies hetzelfde ermee doet als de Outlander ( zonder de PHEV optie te gebruiken )
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Bericht
door erichendri » 04 feb 2026, 21:33
Beide toyota's zijn hybrid, totaal niet te vergelijken met een mild hybrid.
Beide hebben een ±1.8 kw accu, voor een e-motor van 170pk en achter 1 van 60pk.
Accu kan natuurlijk dat vermogen niet leveren maar deze motoren kunnen veel jw genereren.
De ice is een 2.5 met cvt.
De RAV verbruikt ± 1:18 en de highlander ± 1:16..
Je leest weing dat de accu leeggereden wordt dus altijd kracht genoeg en de bms houdt de accu tussen de 20 en 80%, beide rijden ook korte stuuken elektrisch, ook op de snelweg.
De cvt is ideaal voor deze auto's,door hem iets meer toeren te laten draaien wordt accu bijgeladen.
De RAV4 is er ook als phev, heeft 300pk en ±500nm en met lege accu ligt het verbruik rond de 1:19.
Dan de mild hybrides, die hebben een e-motor van ±20---30 pk en een accutje van ±0.8 kw
Kunnen mini korte stukje in een woonerf elektrisch rijden en inparkeren.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 04 feb 2026, 23:28
Dus is die Highlander zeker niet efficicienter dan de Outlander want 1:16 l/km haalt mijn auto in Sport mode, de rit beginnend met lege batterij ook. In Normal met parallel hybrid kan ie zelfs 1:17 l/km halen, eveneens de rit beginnend met lege batterij.
En zijn die 1:18 l/km wel AWD RAV4's ? Of FWD versies die logischerwijs iets efficienter en nog lichter kunnen zijn dan met hun al kleine batterij.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Bericht
door erichendri » 05 feb 2026, 10:45
De RAV4 fwd is zelfs iets duurder dan de 4wd.
Mag ook maar de helft trekken.
De highlander is een grotere auto dan de outlander.
RAV4 awd of fwd hebben een even grote accu.
De phev heeft een accu van ±18kw en is altijd awd.
Eric
-
Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Bericht
door Bmtouring » 05 feb 2026, 18:08
Kortom: chademo was een mooi idee maar is inmiddels achterhaald?
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 06 feb 2026, 00:34
Tijdens mijn vakantie in het VK was kunnen laden aan een ChaDeMo lader een zeldzaamheid. Niet alleen waren ze er vaak net terwijl er wel CCS laders stonden, maar als ze er waren 4 plaatsen voor een parkeergelegenheid voor honderden auto's....en allemaal bezet zonder wachtende persoon erin.
In Nederland heb ik die situatie ook aangetroffen op de spaarzame plekken waar nog ChaDeMo laders zijn....bezet omdat er te weinig van zijn, of kapot.
Nou is 20 minuten snelladen om 20 minuten EV te kunnen rijden terwijl op benzine rijden ook nog goedkoper is dan snellaadstroom zowiezo zinloos, maar er is een "snel"laad poort dus hij is in sommige gevallen te gebruiken.
Wat dat betreft bevalt laden in parkeergarages met de type II kabel veel beter. Dat heeft tenminste nut omdat hij oplaad als je andere dingen aan het doen bent en de stroom vaak - maar niet altijd - een redelijker prijs heeft. Toch kun je vaak beter gewoon op benzine rijden en het opladen doen met goedkopere huisstroom of zonnepanelen.
Kortom ik vind het niet zo erg dat de Outlander III ChaDeMo heeft, maar dat de nieuwe generatie geen CCS ( op de EU markt ) heeft vind ik een misser. Ik snap het wel dat we gewoon een standaard uitvoering krijgen voor de wereldmarkt, en aanpassingen voor regio's behalve stuur rechts of links de auto (nog) duurder maken.