Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Geplaatst: 16 dec 2023, 22:53
Het circuit is dubbel:
a) door de ICE, via de 4-wegklep waar een thermostaat in zit, en terug naar de ICE
b) electrisch verwarmings element (zit onder de voeten van de passagier achter de bestuurder), naar de vierwegklep, naar een electrisch pompje (midden van de auto, achter de motoren onderaan), naar de warmtewisselaar in het dashboard, terug naar het element.
In de vierwegklep wordt het b circuit altijd rondgepompt. En de thermostaat die er in zit gaat open als er ook ICE warmte is. Is die er niet, dan mengt a dus niet met b (anders zou de de ICE electrisch aan het verwarmen zijn) maar andersom wel, als de ICE aan staat komt er warmte, gaat de klep open en stroomt de warme vloeistof b door. Het electrische element hoeft minder tot niks meer te doen en gaat uit.
Airco staat hier los van: dat is ook een warmtewisselaar in je dashboard en die wordt inderdaad koud (en droogt de lucht) en die lucht wordt meteen door de wisselaar in circuit a opgewarmd en de auto ingejaagd.
werkt de verwarming niet, dan zal inderdaad de airco de lucht koud en droog maken. Werkt de verwarming slecht, dan is het effect erger als de airco het beetje opbrengst ook nog eens teniet doet.
Airco maar eens uitzetten dus. Kan zijn dat je een tijdje beslagen ruiten krijgt, dat komt doordat die wisselaar nog niet opgedroogd is. Uit laten en blijven blazen, dan droogt het vanzelf. Dus even goed timen qua ritten en weersomstandigheden.
Als het electrisch element niet werkt dan verwarmt de auto ook niet voor, als het pompje stuk is geeft diezelfde foutcode hetzelfde effect: standverwarming probeert het niet eens.
Circuit b wordt warm als de ICE aan staat, zonder pompje duurt het heeel lang voor je een beeetje warmte krijgt maar met pompje gaat dat prima.
Klinkt dus alsof jouw element z'n werk niet doet. Maar dat geeft een storingsmelding, foutcode. Dus dat had die dealer moeten opmerken.
Dat kreng is reteduur nieuw dus eerst maar eens zelf nadenken voordat je de dealer dat gaat laten doen want die vervangt 'm gewoon voor een nieuwe.
Als jouw zeefje eruit was en niet teruggezet betekend dat a) vuil in het systeem en b) domme monteur die 'm weglaat. Want nu treed c) op: opnieuw vervuiling en het filtertje waarschuwt jou daar niet voor want het is er niet meer. Er is dus best kans dat circuit a) verstopt zit. Afhankelijk van het bouwjaar schijnt dit voor te kunnen komen door prut in dat element (nog van het gieten). Maar de mijne (2014) was brandschoon (filter niet, 4-wegklep wel, geen prut uit element) dus bij welke het wel of niet voorkomt weet ik niet.
Het electrische element zit dus achter de linker voorstoel en van onderen zie je daar 2 buizen/slangen lopen.
Je kunt dat hele circuit spoelen (howto's op youtube) maar dat is best een klusje voor de eerste keer. Heb je dat allemaal los gehad (rotklemmen, goede (juiste) tang nodig) en de tuinslang er op gehad. Moet je alles nog zonder lucht gevuld krijgen. Allemaal niet erg als er prut uitkomt, dan had het dus nut. Beetje teleurstellend als het allemaal schoon blijkt.
Alléén dat element spoelen om prut te vinden kan wel maar zodra je die buis/slangen los maakt stroomt het hele circuit leeg dus aan ontluchten ontkom je zo niet. Wel weet je dan of je probleem waarschijnlijk gevonden is. Maar eigenlijk ga je toch alle onderdelen in het circuit af dus even een snelle check 'n fix is het ook niet.
Die thermostaatklep is vervangen en nu wordt het wel warm als de ICE aan staat. Die doet z'n werk dus. En het electrisch pompje ook. 1 ding over: electrische verwarmingslement. Kapot, te weinig doorstroming of geblokkeerd. Kan ook allemaal nog.
De motor gaat aan bij koude auto en warmtevraag (verwarming op meer dan 15 graden). Bij airco niet perse (maar slurpt wel rap je rij-accu leeg, zie rijbereik).
Foutcode kachel kan een universele software ook, die meldt echter niet meer dan 'kachel stuk' dus waar het aan ligt staat er niet bij. In de dealer software ook niet trouwens.
Het ding zal ook wel een eigen zekering hebben, nooit naar gekeken.
a) door de ICE, via de 4-wegklep waar een thermostaat in zit, en terug naar de ICE
b) electrisch verwarmings element (zit onder de voeten van de passagier achter de bestuurder), naar de vierwegklep, naar een electrisch pompje (midden van de auto, achter de motoren onderaan), naar de warmtewisselaar in het dashboard, terug naar het element.
In de vierwegklep wordt het b circuit altijd rondgepompt. En de thermostaat die er in zit gaat open als er ook ICE warmte is. Is die er niet, dan mengt a dus niet met b (anders zou de de ICE electrisch aan het verwarmen zijn) maar andersom wel, als de ICE aan staat komt er warmte, gaat de klep open en stroomt de warme vloeistof b door. Het electrische element hoeft minder tot niks meer te doen en gaat uit.
Airco staat hier los van: dat is ook een warmtewisselaar in je dashboard en die wordt inderdaad koud (en droogt de lucht) en die lucht wordt meteen door de wisselaar in circuit a opgewarmd en de auto ingejaagd.
werkt de verwarming niet, dan zal inderdaad de airco de lucht koud en droog maken. Werkt de verwarming slecht, dan is het effect erger als de airco het beetje opbrengst ook nog eens teniet doet.
Airco maar eens uitzetten dus. Kan zijn dat je een tijdje beslagen ruiten krijgt, dat komt doordat die wisselaar nog niet opgedroogd is. Uit laten en blijven blazen, dan droogt het vanzelf. Dus even goed timen qua ritten en weersomstandigheden.
Als het electrisch element niet werkt dan verwarmt de auto ook niet voor, als het pompje stuk is geeft diezelfde foutcode hetzelfde effect: standverwarming probeert het niet eens.
Circuit b wordt warm als de ICE aan staat, zonder pompje duurt het heeel lang voor je een beeetje warmte krijgt maar met pompje gaat dat prima.
Klinkt dus alsof jouw element z'n werk niet doet. Maar dat geeft een storingsmelding, foutcode. Dus dat had die dealer moeten opmerken.
Dat kreng is reteduur nieuw dus eerst maar eens zelf nadenken voordat je de dealer dat gaat laten doen want die vervangt 'm gewoon voor een nieuwe.
Als jouw zeefje eruit was en niet teruggezet betekend dat a) vuil in het systeem en b) domme monteur die 'm weglaat. Want nu treed c) op: opnieuw vervuiling en het filtertje waarschuwt jou daar niet voor want het is er niet meer. Er is dus best kans dat circuit a) verstopt zit. Afhankelijk van het bouwjaar schijnt dit voor te kunnen komen door prut in dat element (nog van het gieten). Maar de mijne (2014) was brandschoon (filter niet, 4-wegklep wel, geen prut uit element) dus bij welke het wel of niet voorkomt weet ik niet.
Het electrische element zit dus achter de linker voorstoel en van onderen zie je daar 2 buizen/slangen lopen.
Je kunt dat hele circuit spoelen (howto's op youtube) maar dat is best een klusje voor de eerste keer. Heb je dat allemaal los gehad (rotklemmen, goede (juiste) tang nodig) en de tuinslang er op gehad. Moet je alles nog zonder lucht gevuld krijgen. Allemaal niet erg als er prut uitkomt, dan had het dus nut. Beetje teleurstellend als het allemaal schoon blijkt.
Alléén dat element spoelen om prut te vinden kan wel maar zodra je die buis/slangen los maakt stroomt het hele circuit leeg dus aan ontluchten ontkom je zo niet. Wel weet je dan of je probleem waarschijnlijk gevonden is. Maar eigenlijk ga je toch alle onderdelen in het circuit af dus even een snelle check 'n fix is het ook niet.
Die thermostaatklep is vervangen en nu wordt het wel warm als de ICE aan staat. Die doet z'n werk dus. En het electrisch pompje ook. 1 ding over: electrische verwarmingslement. Kapot, te weinig doorstroming of geblokkeerd. Kan ook allemaal nog.
De motor gaat aan bij koude auto en warmtevraag (verwarming op meer dan 15 graden). Bij airco niet perse (maar slurpt wel rap je rij-accu leeg, zie rijbereik).
Foutcode kachel kan een universele software ook, die meldt echter niet meer dan 'kachel stuk' dus waar het aan ligt staat er niet bij. In de dealer software ook niet trouwens.
Het ding zal ook wel een eigen zekering hebben, nooit naar gekeken.