Nieuw hier

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
JPW

Nieuw hier

Bericht door JPW » 14 sep 2020, 13:53

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een week een Outlander occasion en zijn er erg blij mee.

Het is een rode Limited editie uit 2015 met 110.000 op de teller.

Momenteel zijn wij druk bezig om de auto goed te leren kennen.

Het is onze eerste Phev namelijk.

Zo weten we nog niet precies:
- het nut van de re-charge button
- of je 'de stekker' er een hele nacht aan kan laten zitten ivm stroomverbruik thuis
- of je het accupakket een boost kan geven (is nu 29,6 ah)
- of het zin heeft om de eco stand altijd aan te zetten

Met andere woorden, heel fijn dat dit forum er is ;-)

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Nieuw hier

Bericht door Bmtouring » 14 sep 2020, 15:32

welkom.

paar antwoorden:
- het nut van de re-charge button
laden ondwerg, handig als je weet dat je bij de bestemming nog een stuk door een dorp of stad moet en dat graag electrisch wilt doen. Of als je, zoals sommigen, graag nog wat batterij tijd achter de hand hebt op langere ritten voor langzaamverkeer en niet onderweg wilt of kunt opladen.
Gebruik ik wel eens als ik toch al de benzinemotor aan moet hebben voor de snelheid die ik rij maar nooit om echt op te laden. Dat is thuis via de stekker goedkoper dan via de motor met bezine.
- of je 'de stekker' er een hele nacht aan kan laten zitten ivm stroomverbruik thuis
De electronica van de auto regelt de hoeveelheid stroom die 'uit' je huisaansluiten getrokken wordt volgens een bepaald patroon. Deels is dat veel en daarna zwakt het af omdat het laatste stukje lang duurt maar weinig stroom trekt. Na afloop stopt het proces (kun je zien aan het knipperende lampje op dat blok in de laadkabel) en trekt het geen stroom meer.
- of je het accupakket een boost kan geven (is nu 29,6 ah)
Er bestaat een onderhouds procedure die de dealer uitvoert als accu test. Duurt een dag/nacht en kost wat.
Er bestaan ook legio trucs om de electronica te foppen en opnieuw te laten leren wat je batterijen nog kunnen (men spreekt over een afname in capaciteit die berekend wordt op basis van tijd en niet per definitie ook de staat van de accu's in werkelijkheid weergeeft, dat resetten naar nul zou dan een nieuwe meting van de werkelijkheid veroorzaken. Maar veel discussie, weinig bewijs.
- of het zin heeft om de eco stand altijd aan te zetten
Heb niet de indruk dat ik er serieus kilometers verder mee kom door het aan te zetten. Het maakt het wel makkelijker om in de bandbreedte van net-niet-brandstof-motor-aan te blijven bij het gasgeven. De airco en ventilator werken wat minder hard, buiten die twee dingen weinig van gemerkt maar het voelt wel alsof je er alles aan doet om verder te komen zonder brandstofverbruik.

In het voor/najaar de auto wegzetten met de verwarming uit zorgt er voor dat bij starten de motor niet meteen aangaat om de kachel op temperatuur te brengen, vaak voor korte ritjes met je jas aan toch niet nodig en dat scheelt wel verbruik en koudstarts.

Uiteindelijk heb je alleen je rechtervoet om het verbruik te regelen. En de regeneratie middels de B-standen (flippers). In NL vooral prettig om niet te hoeven remmen met de remmen maar op de motor. In bergachtig gebied levert het kennelijk wel wat afstand op.

Maar ook hierover zijn er vele meningen en ideeen in omloop met bijbehorende overtuigingen.

JPW

Bericht door JPW » 16 sep 2020, 10:17

Bedankt voor je reactie en de informatie!

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 16 sep 2020, 22:20

kleine aanvulling:

Over de CHARGE of SAVE knoppen:
De auto rekent en regelt wat ie doet met zijn/haar kennis van het 'nu'. De auto kan niet vooruit kijken (stokpaardje mijnerzijds dat ie dat wel zou moeten kunnen want navigatie maar dat terzijde) maar de bestuurder kan dat wel. Dus: S/C knoppen gebruiken naar gelang de rest van je reis.
Als je toch al de benzine moet verstoken (snelheid, accu leeg, accelleratie) druk dan een knop die past bij de rest van je reis.
Voorbeeld: ik reed op dag 2 na aankoop naar Berlijn en liet de accu tot zo'n 24% leegrijden, kwart balkje zeg maar, want: bij baustelle (langzaam, stop 'n go) alles elektriek dus geen geluid, en ook bij een pauze (AutoHof) rust en stilte zoals past bij deze auto. En bij aankomst nog genoeg over voor wat gedoe in de stad, hotel oprit, parkeergarage zonder brandstofgeloei. Onderweg was het monotone geluid van de motor zelfs een pré en dan maakt het weinig uit of je meteen ook de accu's vult of alleen voort laat stuwen.
Meten en wetenschappelijk vaststellen doe ik allemaal niet maar mijn persoonlijk gekleurde logica doet mij toch wel geloven dat deze strategie de juiste is voor economie (niet verspillen) en comfort (onnodig geluid vermijden).

Overigens geef ik grif toe dat de brandstoftank beroerd klein is op zulke ritten (had ik maar die ene accessoire: grotere brandstoftank, of zelfs LPG er bij). Maar ook hier moet je een soort omdenken toepassen want waar ik voorheen 70 liter meezeulde voor 500km, sleur ik nu 45 liter mee voor 500km. Het zit 'm in de over-dachte meters: de blauwe balkjes zijn niet lineair en werken tegen je gevoel in waardoor je denkt nog wel thuis te komen na je accu. De benzine is in no time op en dan heb je niks meer tenzij je de save of charge knop tijdig hebt gebruikt. laat ik in het midden of je meer verbruikt door de charge te gebruiken terwijl je je laatste benzine aan het verstoken bent.... Wist je al dat het schermpje tussen de tellers niks nuttigs meer doet als je de laatste liters aan het verstoken bent? Erg frustrerend als je in je herinnering nog iets minder km to go had dan er stond bij 'nog haalbaar'....... ;)

De 'guess-o-meter' helpt natuurlijk ook niet, ik refereer aan mijn eerdere opmerking; de auto weet wel degelijk waar je heen gaat (maar doet daar niks mee) en zou zo eigenlijk best wat slimmer kunnen helpen met de keuze van je brandstofbron. anderzijds; deze is van 2014, dus 2012 of zo geconcipieerd. Olympische spelen in Londen, Putin V3 op de bok, Chavez begon z'n rooftocht, Windows nam de verkeerde afslag met windows 8, SkyFall was uit, Dave Bruebeck ging dood en Larry Hagman ook. Geen kip die er toen aan dacht om een klant langer te willen behouden dan de gebruikelijke (nog steeds) roofbouw ipv door werkelijk slimme toepassingen te bedenken met software.

Plaats reactie