Even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Henkus

Even voorstellen

Bericht door Henkus » 10 apr 2022, 16:53

Goedendag medeforumgebruikers. Ik ben Henk uit Purmerend en ben 58 jaar. Ik ben sinds 4-4-2022 in het bezit van een Mitsubishi Outlander Phev uit 2014 met 176000 km op de teller. Heb hiervoor altijd lpg en diesel gereden maar door de stijgende brandstofprijzen toch maar besloten om een (deels) electrische auto te rijden. Nu zitten er bij de auto twee laadsnoeren. 1 voor de thuisstopcontact en een snellader kabel. Past deze kabel nou in elke laadpaal op straat of heb je speciale laadpalen ? Ik weet er nog niet zo heel veel van. Heb de auto ook gekocht omdat ik het een prachtig model vind. Had de auto in Hoogeveen gekocht en naar Purmerend gereden en kwam op 1 op 11. Daar schrok ik toch wel van. Nou was de accu niet meer vol toen ik ging rijden vanuit Hoogeveen. Onderweg op charge gezet en hij laadde op tot 22 km. Meer kwam er niet bij. Volgens de oude eigenaar kon hij ongeveer 30 km rijden op een acculading ? Is dat normaal of is de accu al beneden niveau ? Ik hoor het wel. Alvast bedankt. Vr.Gr.Henk

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Even voorstellen

Bericht door case » 10 apr 2022, 17:53

Henk, gefeliciteerd.
Om je vragen te beantwoorden:
De losse kabel past inderdaad in gewone laadpalen op straat (dit zijn overigens geen snelladers). Aan deze palen laadt de Outlander met max 3,7 kW.
Snelladers vind je vooral langs de snelweg. Deze hebben altijd een eigen vaste kabel. Snelladers hebben in elk geval een CCS stekker, de meeste (maar niet alle) ook een Chademo stekker. De Outlander heeft een Chademo snellaad aansluiting, dus mocht je ooit willen snelladen, moet je daar op zoeken.
Over je verbruik: Op de snelweg ben je natuurlijk sneller door de stroomvoorraad heen. Het gebruik van 'charge' tijdens normale ritten leidt meestal tot een hoger verbruik. Beter kun je de accu ongeveer halfleeg rijden, en dan 'save' inschakelen. De auto gaat dan over in hybride bedrijf. Eventueel kun je op het laatste stuk van je rit de laatste stroom opgebruiken door 'save' weer uit te schakelen. Overigens is het aangegeven aantal km slechts een schatting door de auto, op basis van de laatstgereden rit(ten).
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 10 apr 2022, 22:43

Welkom Henk!

Op de rit van Hoogeveen naar Purmerend heb je benzine vebruikt om de auto te rijden en (extra) benzine verbruikt om de accu op te laden.
Dat is een deel van de verklaring van het hoge verbruik.
De Outlander is niet bepaald erg gestroomlijnd en ook vrij zwaar dus vlotte acceleraties en op hoger snelheid rijden is ook een recept voor een hoger verbruik.

Er zijn wel truukjes om om minder te verbruiken. (cruise control aan, niet te snel rijden en remmen met de "flippers").
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)
Afbeelding

Henkus

Bericht door Henkus » 11 apr 2022, 15:35

Dank jullie wel voor jullie reactie. Oke, dus kan gewoon aan de laadpaal gelukkig. Nu zit hij op het thuisstopcontact maar als er geen plek is dan moet hij aan de laadpaal. Wist niet dat het verbruik hoger zou zijn in de charge stand. Daar kan ik volgende keer rekening mee houden. Bedankt. Ja, ik rijd wel een grote auto die wat meer wind vangt, dat is waar. Hahaha. ;-)

Kamej03
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door Kamej03 » 11 apr 2022, 16:58

De toestand van de accu is uit te lezen door de dealer, is in een paar minuutjes gedaan. Mijn dealer deed het voor niks. Je kunt het ook zelf met de watchtdog app en een dongel in de aansluiting links onder je dashboard. De dongel kost een paar euro de app is gratis, maar dan krijg je ook wel heel veel info uit je auto en op het moment dat jij dat wilt.
Mijn auto is uit 2014 met ongeveer 145.000km. Vanmorgen startte ik met 36km EV tegoed. En dat klopte ongeveer, na 32km rustig over de snelweg had ik nog 2 km tegoed in het dashboard. Als het koud is liggen de EV waardes wel wat lager.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle? / s-edition? / diamond? 2.4 van 2019

Henkus

Bericht door Henkus » 14 apr 2022, 11:17

Dank je wel, dan ga ik dat eens proberen. Bedankt voor de tip. :)

Plaats reactie