Hulp accu leeg

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
WMB
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:22

Hulp accu leeg

Bericht door WMB » 18 dec 2022, 14:55

Phev sept 2014, 8n bezit me8 2017 103750km -2° Een aantal dagen geleden poging Phev starten. Alles licht op in dashboard, maar ook accu lampje en motor lampje. Geen Ready melding.
Rijaccu vol. Melding Press brake pedalen to Start. Wat ik al gedaan had natuurlijk.
Het rare is dat ik NIETS meer uit kon zetten. Wel groot licht , ventilator. IK KREEG DE AUTO NIET MEER UIT !
Mitsu hulplijn gebeld. ANWB na ong 50 min. aanwezig. Inmiddels was mijn PHEV aan het " sterven. De raarste dingen gebeurden. Langzaam werden lichten minder. Op een goed moment klopte de buurvrouw bij mij aan: " Buurman, weet je dat jouw auto heeeel raar staat te doen." Idd agenda toe ging het licht helemaal uit en begonnen de ruitenwissers vo9r, heel zielig met horten en stoten een zwaai te maken, dan ging het licht weer flauw aan, vervolgens weer licht weer uit ennwer een zien van de wissers. Alles steeds langzamer. Nogmaals de auto was op geen enkele manier nog uit te zetten.
Inmiddels wegenwacht gearriveerd. Slimme monteur. Externe accu op de phev hulpaccu aangesloten. Na enige tijd kwam er weer enig leven in de auto. Maar niet starten/rijden. Diagnose computer aangesloten: een hele rij foutmeldingen ( niet verwonderlijk) de WWmonteur heeft ze één voor één verwijderd ...en starten. Op advies ww-man even 5 km gereden. Alles normaal. Door griep geveld, nu pas, na 4 dagen alle dagen onder 0 grd, de auto opnieuw geprobeerd te starten: .....bingo! Alles doetut. Yeh
..en het begon zachtjes te sneeuwen. In de verte hoorde ik de kerstbelletjes al. Binnen was het warm en behaaglijk...

Enkele feiten op rij:
-Starten met zoveel mogelijk zaken UIT; geen grootlicht, vent, ruitverwarming etc
-Mijn radio was al geruime tijd zijn geheugen kwijt. Bij de laatst twee apk s dit gemeld aan de garage. Niets over gehoord..
-1 keer eerder in augustus, een start probleem gehad. Ik had geruime tijd (25+ min) in de auto zitten wachten met 'alles' aan. Na een paar pogingen en enige minuten tussentijd, sprong de motor wel weer aan.
-De auto, dus ook de hulpaccu, is nu 8 jaar oud.

Dus het lijkt mij zinnig de hulp accu te vervangen. ???Jullie mening??
?? WELK MERK/TYPE nummer voor nwe hulp ACCU???

De handelingen voor het zèlf vervangen stel ik me als volgt voor:

1. een volle 12V accu, parallel aansluiten op de accukabels. - zodat de 'computer onder spanning blijft-
2. De huidige hulpaccu losmaken en eruit ( externe 12V accu blijft aangesloten op de kabels!)
3. Nwe accu erin en aansluiten. En de externe 12V accu loskoppelen.

...of maak ik ergens een denkvout?

Ieder alvast bedank voor advies en reacties!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 459
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Hulp accu leeg

Bericht door Bmtouring » 19 dec 2022, 20:51

zie elders op dit forum over die 12V accu. staat ook merk/type dat past.

opletten met maten en lay-out (positie + en - polen)

verder hoef je niet moeilijk te doen met die extra accu om de boel op spanning te houden, gewoon deze eraf, nieuwe eraan. klaar. radiogeheugen stelt niks voor.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 459
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Hulp accu leeg

Bericht door Bmtouring » 19 dec 2022, 20:56


Plaats reactie