Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
BoW
Forumlid

Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?

Bericht door BoW » 15 dec 2024, 12:01

Rondneuzend op YT en lezend over ervaringen met caravan trekken kwam ik tegen dat de Outlander PHEV in sommige gevallen niet of niet voldoende vermogen of koppel lijkt te kunnen leveren terwijl hij op papier echt niet tekort komt. Zo weigert de Outlander in een filmpje overduidelijk een helling in mul zand te nemen ( mul zand geeft een vreselijk hoge rolweerstand en de helling daar nog bovenop is dan fataal ) en hebben caravan bezitters ervaren dat de Outlander met een 1500 kg caravan soms maar kruipend op gang kan komen als hij moet wegrijden tegen een flinke helling.

Het is duidelijk dat de Outlander geen reductie versnellingsbak heeft en dus het koppel niet kan vermeerderen zoals normale auto's dat kunnen in de lagere versnellingen, en al helemaal geen low gear bak hebben zoals terreinauto's om het koppel te veelvoudigen.

We weten van electrische locomotieven dat de eigenschappen van electromotoren zeker niet de oorzaak zijn van gebrek aan trekkracht : een electromotor heeft zelfs het volledige koppel beschikbaar vanaf 0 toeren. Maar een electrische locomoetief kan ook een hoge stroom trekken vanaf een hoogspanings netwerk boven de trein.

Ik vermoed dus ook dat de stroom die je kunt trekken uit de generator en batterij beveiligd is tegen ( hitte ) overbelasting en deze de waargenomen beperkingen oplegt aan de Outlander. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat vele EV met vermogen van wel 500+ PK niet meer op de kogel mogen dan een ongeremd 750 kg karretje, of een fietsendrager. En in het instructieboekje staat dat de Outlander GEEN terreinwagen is ( maar natuurlijk weer niet waarom niet ) Een gecompacteerde zandspoor weg door een bos volgen kan de Outlander wel ( al waarschuwd het instructieboekje dat bij de ruwe schok van door een diepe kuil rijden de airbags af kunnen gaan :o :shock: ) maar meer moet je er kennelijk toch niet mee willen proberen al lijken sommige forumleden dat niet gelezen te hebben er ermee weggekomen te zijn ( met mooie foto's ) :lol:

Mijn vraag : wie heeft meegemaakt dat de Outlander moeite had met een zwaardere ( relatief aan wat hij mag trekken ) caravan en dan natuurlkijk vooral in de bergen ? Of valt dit in praktijk wel mee ? ( nergens horror verhalen gelezen over bergop weigerende Outlanders met caravan die hulp nodig hadden )

Wesu
Forumlid

Re: Beveiliging maximale stroom uit systeem trekken ?

Bericht door Wesu » 15 jan 2025, 11:38

Lees nu dit bericht. Maar met volgeladen caravan rij ik deze met speelsgemak weg op vrij stijle bergweggetjes (in Oostenrijk, hoog zwarte woud) en heuvel op modderpoelen op de camping. Ook andere weleens geholpen om hun caravan weg te rijden die met z'n X5 niet meer weg durfde te rijden :D
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 15 jan 2025, 21:02

Dat het geen terreinauto is heeft een rede, de accu zit onder de auto.
Die wil je niet beschadigen dus moet je voorzichtig zijn als je het asfalt verlaat.
Vooral als het gras hoog sraat op de greenlane paadjes.
En vergeet niet dat gewone zomer-, 4seizoen- en winterbanden slecht tegen stenen en dikke wortels kunnen.
Voor het weet eb je een bult op je band.

Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

phev
Forumlid

Bericht door phev » 15 jan 2025, 23:10

Ik heb altijd een sleepkabel bij me. De Outlander trekt zo makkelijk in AWD vastzittende pechvogels uit de shit. Ik zou haast willen zeggen, het geven van hulp voelt fijner als het te krijgen.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 16 jan 2025, 11:38

Elektromotor powerrrr. 😀

Eric
Trotse bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een nieuwe accu.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 16 jan 2025, 20:55

phev schreef:
15 jan 2025, 23:10
Ik heb altijd een sleepkabel bij me. De Outlander trekt zo makkelijk in AWD vastzittende pechvogels uit de shit. Ik zou haast willen zeggen, het geven van hulp voelt fijner als het te krijgen.
https://youtu.be/bfga7bHUniA?si=RPHlZL_HtwXHgMRR&t=89

relvante stukje is na 1:10 min

Nu ik meer weet van de Outlander PHEV zou ik denken dat hij de batterij wellicht (bijna) leeg gereden heeft, en de auto weigert op generator stroom ( iets meer dan half e-motor vermogen ) door het zand te ploeteren. Ook lijkt de ICE geen toeren te willen maken om meer stroom te genereren, lijkt me een geval verkeerde modus ?

Zoals iemand zegt in de reacties zal de ICE zich in ieder geval anders gedragen in SPORT mode, en wellicht ook in Charge.

https://youtu.be/swXwSQoToj4?si=tz_hZgg2_RRNm8iO&t=106

Dan is er nog dit filmpje, relevante stukje is 1:50 min

Dit is vreemd omdat in andere filmjes het systeem welk degelijk intelligent genoeg is weg te komen van zelfs 3 slippende wielen. Wat overigens heel indrukwekkend is, want mijn Sorento 1 wat feitelijk een verklede terreinauto was bleef met zijn central lock al staan bij diagonaal 2 slippende wielen. Maar die had wel een low range reductiebak, starre assen ( die de wielen heel ver in diepe gaten laten zakken ) veel meer grondspeling en stalen beschermplaten over alle kwetsbare delen zoals de brandstoftank, motor en uitlaat.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 16 jan 2025, 22:08

Dat filmpje in het zand is denk ik vertekend door verkeerde banden die gemonteerd zijn.
Mijn subaru legacy (met AT banden) had het in mul zand ook erg zwaar op de 4wd dag in Havelte
Okee, hij heeft dan door de generator half e-motor vermogen maar het koppel is wel hoog en net wat jij al aangeeft lijkt de accu erg leeg te zijn.
Op de rollen hebben meer 4wd auto's het moeilijk, daarbij geeft hij iedere keer even een stoot gas of hij geeft wat langer veel gas.
Hij geeft de systemen geen tijd om daarop te reageren en bij vol gas is het lastig om snel draaiende wielen af te remmen.
De x-mode van subaru moet je ook de tijd geven en daarbij constant een beetje gas blijven geven.
Daarbij werken de systemen optimaal bij een rijdende auto.
Vanuit stilstand kunnen de systemen ook tegenwerken.

Eric

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 17 jan 2025, 09:06

Hi Bow,
Ik lees dit nu pas vandaar mijn wat late reactie.
Ik kan het niet onderbouwen, maar kan je wel vertellen.
Dat ik vorig jaar juli. Over (zover mogelijk) de toppen van de Pyreneeën ben gereden met mijn caravan.
En de Outlander met vlag en wimpel is geslaagd.
Vanuit stilstand een helling van 18% wat ik daar meerdere malen heb gedaan. Echt probleemloos natuurlijk de 2liter motor draait dan op volle toeren.
Maar dat doet een (normale) bezine auto ook met een dergelijke helling.
Ik had het zo goed naar mijn zin met deze combi. Dat we na de Pyreneeën ook nog richting Gap en vervolgens de col du Calibier hebben beklommen. En ook hier weer met 2 vingers in zijn uitlaat😂
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat er een Eriba van max 1000kg beladen achter hangt. En dat wij met 2 personen in de auto zitten.
Nou ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt.
Groet Zweitse

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 17 jan 2025, 09:45

Natuurlijk, dank je. Maar dan heb jij denk ik ook wel erop gelet dat je niet zonder batterijlading kwam te rijden tijdens het klimmen, of hebt in Charge gereden met een niet al te hoge snelheid ?

Er zijn namelijk ook nogal wat boze eigenaren die hun nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross ( bijna zelfde aandrijflijn als onze Outlanders ) alweer hebben weggedaan nadat deze in de noodloop ging ( klimmen met caravan op alleen de generator ) wat ze kennelijk hebben veroorzaakt door rijden en ook klimmen met een (te) hoge snelheid met caravan. Veklen waren turbodiesels gewend die dat wel kunnen.

Bekend is dat bij een bepaalde belasting de ICE niet meer een voldoende laadstroom kan leveren om de batterij te vullen, en ook niet meer op peil kan houden. Wat minder bekend is - omdat het type en gewicht caravan natuurlijk steeds anders is per geval - bij WELKE snelheid dat dan eigenlijk is.

Ik heb afgelopen vakantie nog met de 3,5 l V6 Sorento naar Oostenrijk gereden - naar een bestemming op de bergkam tussen Italie - met een caravan van < 1500 kg en die kon ook maar nauwelijks 90 km/u volhouden ( temperatuur meter op 3/4 ) op een lange klim net over de grens en brulde dan in de 2e versnelling aan 5500 rpm. Die was dus echt zijn <195 PK / 300 Nm aan het gebruiken om te klimmen aan 90 km/u.

Ik kan me voorstellen dat de Outlander die niet naar een 2e versnelling kan terugschakelen en in serial hybrid gedwongen wordt en dan "maar" 177 Pk heeft in ieder geval maximaal wordt belast en( tijdelijk ) geen laadstroom aan de batterij kan leveren. Geen probleem als de batterij goed gevuld is. Maar dus niet aan te vangen met lege batterij en tijdens de hibride cyclus waar de generator steeds een paar % vult en dan weer EV leeg rijdt want dan zit je al snel in de ~ 80 PK noodloop waarbij de ICE probeert met alle macht de batterij iets te vullen.

Nu zegt niemand dat je op steile stukken 90 km/u ( of nog sneller zoals die mensen in de Eclipse Cross ) moet blijven rijden. Maar ik ben wel benieuwd hoe de Outlander zich zal gedragen als overduidelijk soms het maximum ( electrisch ) vermogen wordt gevraagd. En ook duidelijk is dat met een lege batterij je bijna de helft van je vermogen kwijt bent. Want het is wel duidelijk dat aan 90 km/u onder zware belasting de parallel hybrid verbinding niet kan worden gebruikt, en je dus ook niet gebruik kunt maken van het maximaal vermogen van 240 PK.

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 17 jan 2025, 10:29

Ik vermoed dat de 1500kg wat men als maximum aangeeft voor mijn Outlander. Goed gaat als je normale wegen of autobaan berijdt. En hier en daar een helling ook geen probleem. Maar ga je voor het zwaardere werk. Dus langere stijle hellingen. Je idd niet lekker uit gaat komen.

Voor dat ik deze eriba had. Heb ik met dezelfde auto ook een bijna 1500kg zware caravan gehad. En om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat ik de tour van vorig jaar van west kant naar de oost kant van de Pyreneeën zou aandurven met die combinatie.

Wat ik wel geleerd heb met de Outlander met caravan. Ongeacht welke gewicht. Is dat als je zorgt dat je powermeter niet op 12 uur rijdt of er overheen.
Maar iets van 11 uur houdt. Hij toch goed doorgaat.
En dat bepaalt dan mijn snelheid.

Ik merkt het verschil goed. Toen ik 2 jaar geleden in het voorjaar. Eerst met de 1500kg voor Luik de klim nam. Toen hebben we de 1500kg Adria ingeruild. Voor onze 1000kg Eriba. En zijn op zomervakantie gegaan.
Allebei powermeter op 11uur. Ja je raad het al. Ik ging 20km per uur sneller omhoog. Terwijl de motor redelijk rustig zijn werk deed.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 17 jan 2025, 10:30

Interessante vragen over met welke snelheid je kan caravannen en hoe goed de auto wel/niet bij laadt. Alleen de omstandigheden varieren natuurlijk altijd sterk.

Heb hier vooral op vlakke wegen wel wat mee gevarieerd en dan vooral tussen 80, 90 en 100 km/u (gps snelheid en caravan net geen 1400 + vol beladen auto). Het is duidelijk dat hoe sneller je rijdt hoe eerder de accu ondanks continue chargen leeg is. Echter, raakt deze bij mij ook leeg na +-2u a 2,5u rijden bij 80 km/u. 80 km/u vind ik alleen wel vervelend rijden doordat vrachtwagens je dan vaak inhalen. Ik rij dan ook liever 90 op vlakke wegen. Nadat de accu leeg is, dan springt ie in serie mode en dan laadt ie de accu vrij snel bij. Deze serie mode zou wat mij betreft langer mogen om de accu voller te krijgen, maar dan kan helaas niet. Na 2,5 a3 uur rijden is toch wel vaak tijd voor een stop en ga ik meestal snel laden of in stilstand chargen.

Wat ik me ook wel af vraag in hoeverre de Outlander phev op dit soort ritten technisch fors belast wordt waardoor er op een gegeven moment technische problemen kunnen ontstaan (bij hogere km standen en leeftijd)? Of beschermt de Outlander met relatieve lage maximale toerental zichzelf voldoende en is de technische (over) belasting beperkt? Tot nu toe naast gebruikelijk onderhoud nog nooit additionele zaken gehad. Dit ook ivm overweging om de auto bij voorkeur nog +- 3 jaar door te rijden of eerder over te stappen.

Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken!

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 17 jan 2025, 10:38

Een gemis is inderdaad dat de outlander geen (cvt) automaat heeft.
Dan is het simpel om het toerental iets te verhogen om vermogen over te houden en de generator de te laten bij houden.
Vaak rijdt men ook te snel maar sommige outlander berijders rijden ook probleemloos met 100kmh naar Italië of Spanje.
Van een ander lees je dat hij zonder bijspringende accu erg gemakkelijk de Fernpas en Brenner op rijdt met 1500 kg erachter.
Provinciale wegen in bergachtige streken zijn sowieso geen probleem, snelheid ligt lager en dan is hij in serie mode sterk zat.
Solo was de Stelviopas ook geen probleem.
Na de afdaling weer 40 km stroom beschikbaar.
Denk ook dat bij de eclipse je tevreden caravantrekkers hebt en berijders die ontevreden zijn.
En die heb je ook bij de outlander.
Ook moet je turbo auto's niet vergelijken met non turbo auto's,daarbij zakt het koppel als het maximale koppel toerental bereikt is bij non-turbo's.
Mensen zijn gewoon verwend, vroegah reed je met 80 ook naar Italiè.

Eric

Zweitse
Forumlid

Bericht door Zweitse » 17 jan 2025, 11:13

Roel,
Mijn garage (merkloos) en dit is geen geintje.
Zij letterlijk dat hij baalde dat ik mijn bmw ingeruild had voor een Outlander. Nou zie ik je dus minder.
En hij heeft echt gelijk gekregen.

Ik heb hem ook eens gevraagd naar het slijtage proces van de auto. Want ook ik dacht wel eens. Van als je die motor soms hoort draaien, nou nou.
En hij heeft een aantal outlander’s in onderhoud.

Hij zij:
Heb je ooit wel eens van een warmlopende Outlander gehoord. Nee he. Tenzij er iets niet in orde is.
En weet je hoe dat komt. Die motor is oorspronkelijk ontworpen voor belasting voor een hele auto en mss nog caravan erbij.
En wat die motor nu moet doen is een generator aandrijven. En dat gaat hij heeeeel lang volhouden. Want dat is amper belastend voor die motor.
Het zit tussen jou oren dat je niet het gevoel hebt. Van als ik het gaspedaal indruk dan gaat het toerental omhoog.

En ik denk dat hij daar wel een punt heeft.
Oja en 80 is ook heerlijk als je vakantie hebt idd
En de Stelvio is prachtig. Niet met auto maar wel met motor gereden 👍

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 17 jan 2025, 13:17

De motor van de 2.0 en 2.4 draait maximaal 4500 rpm en wordt daardoor anders belast dan een gewone auto. .
Als he nieuwsgierig bent koop eens een obd2 bt stekker en de app phev watchdog en je kunt erg veel van het phev gebeuren bekijken inclusief motor temperatuur en een veel nauwkeuriger rijaccu percentage en of hij bijlaadt.
En met een andere app, torque bv kan je storingscodes uitlezen en na overleg met je garage ook wissen.

Overigens heeft er iemand op facebook zich gemeld met een oververhitte motor wegens niet werkende koelvans.
Volgens de garage is de motor nu defect en moet vervangen worden.

Eric

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 17 jan 2025, 15:39

Iemand had opgelet en wist te vertellen dat de batterij in parallel hybrid maximaal 60 KW mag bijdragen voordat serial hybrid wordt afgedwongen.
Die 60 KW vermogen die er door de e-motoren op batterij bij geleverd kan worden zou je kunnen vergelijken met terugschakelen naar de 4e of 3e versnelling.

Ook is de fixed ratio overbrenging zo gekozen dat aan 70 km/u al een krachtige maximale accleratie zonder e-motoren mogelijk is. Het is dus wel te verwachten dat de ICE het mechanisch afkan tot een bepaald % stijging en dan pas stroom gaat gebruiken uit de batterij. Dat past wel bij wat Eric zegt.

Zo lost Mitsubishi het gebrek aan een versnellings dus (deels) op, maar het vereist dus op enig moment wel een beschikbare batterijlading. In Serial hybrid heb je echter altijd batterijlading nodig, anders rij je op iets meer dan half e-motor vermogen. En 70 KW generator stroom zal zeker te weinig ziin om met caravan een aanzienlijk % te stijgen aan 80-90 km/u.

Het is overigens zo dat de batterij ALTIJD in ieder geval de voorste e-motor maar wellicht ook beide e-motoren voedt : deze zou zonder stroomtoevoer immers een parasitaire drag veroorzaken en het mechanische vermogen van de ICE hinderen. Daarom krijgen ze een kleine stroom om zonder weerstand mee te draaien. Dat zie je volgens mij ook wel in Watchdog met kleine fluctuaties.

Deze parasitaire drag is ook precies de reden waarom mijn Sorento niet zuiniger dan 1:6 l/km kon rijden en absurd genoeg het trekken van een caravan of een hogere snelheid vrijwel het verbuik niet verhoogde : al die assen en tandwielen in de differntieels draaien altijd mee, aangedreven of niet.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 17 jan 2025, 16:59

Heb ik ook ergens gelezen, bij geen gebruik e-motoren krijgen ze een beetje stroom om de inwendige weerstand op te lossen.

Eric

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 17 jan 2025, 19:05

erichendri schreef:
17 jan 2025, 16:59
Heb ik ook ergens gelezen, bij geen gebruik e-motoren krijgen ze een beetje stroom om de inwendige weerstand op te lossen.

Eric
Ja in dit interssante Amt artikel staat dat o.a.:
https://vmn-amt.imgix.net/uploads/2015/ ... 516214.pdf

Ook staat hier veel andere info over de werking van de e-machines :D in de outlander, die in verschillende bovenstaande reacties ook genoemd worden.

Thnx voor alle reacties. En goed om te blijven beseffen dat zwaar beladen met caravan 90 a 100 mssn ook wel veel gevraagd is.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 17 jan 2025, 21:05

RoelUtrecht schreef:
17 jan 2025, 19:05

Ja in dit interssante Amt artikel staat dat o.a.:
https://vmn-amt.imgix.net/uploads/2015/ ... 516214.pdf
Dit is zeker interessant en ook verhelderend!! Ik heb vaak referenties eraan gezien maar kon niet vinden waar het vandaan kwam. :P

Hier staat dus gewoon eindelijk dat de batterij in de 2 liter 70 KW levert net als de generator. Daar blijft danwel voor beide 60 KW van over. Nu is het ook niet zo'n gok meer aan te nemen dat de 2.4 liter een 77 KW batterij heeft omdat de generator dat ook levert, en dus zodoende aan de 176 KW maximaal vermogen komt. ( 99 KW + 77 KW = 176 KW )

Toch is nu ineens duidelijk dat er wel kleine andere verschillen tussen de 2 liter en 2.4 liter zijn. In het artikel staat dat de 2 liter geen 1000 toeren kan lopen. Dat kan de 2.4 volgens Watchdog wel degelijk, vaak onder de 5 graden loopt de ICE aan ~1100 rpm tot de batterij warm is. Ook leverde tot mijn verbazing in parallel hybrid het systeem 20 KW naar beide motoren boven de 140 km/u. In de 2 liter gaat dat dus alleen naar de achterste e-motor met slechts 2 KW naar de voorste om parasitaire weerstand te voorkomen als de ICE de wielen direct aandrijft. En de SPORT mode doet zoals al eens vermeld nog weer heel andere dingen maar gebruikt daarvoor ook 3 motoren.

Ik zie ook in parallel hybrid onder de 140 km/u in Watchdog dat die meld dat beide e-motoren om de zoveel seconden stroom krijgen. Dat is dus wel verklaard met het tegengaan van parasitaire drag wat waarschijnlijk niet helemaal correct gemeten wordt. ( misschien met vertraging )

Er zijn dus wel wat onderlinge verschilllen, al geven ze in praktijk vrijwel hetzelfde resultaat en is de topsneheid nog steeds hetzelfde. Ik weet dan wel weer dat aan 170 km/u de auto royaal vermogen over heeft en abrupt inhoudt, wat aangeeft dat de auto veel harder zou kunnen rijden zonder die begrenzing. Maar het zal wel ergens goed voor zijn, wellicht is dat het einde van het bereik van de fixed ratio overbrenging en zou de ICE over zijn maximum toeren gretrokken worden door de e-motoren.

Meervoudige natte platenkoppeling....die ken ik wel uit de automatische AWD van de Sorento. Die was na 20 jaar nog niet versleten, terwijl die koppeling heel vaak - accelereren, inhalen, van baan wisselen, klimmen - maar gedeeltelijk was aangetrokken ( zo regelde hij de verhouding vermogen naar voor/achter ) dus wel wat geruststellender dan zomaar een enkele droge koppeling.

Wat een auto is het ook als ze dat zo uitleggen...feitelijk 4 motoren er in : een ICE, 2 e-motoren en een generator welke feitelijk een e-motor is met omgekeerde werking. Dat zon' auto niet enrom veel duurder is....oliekoeling voor, waterkoeiling achter tjonge wat een complexe machine, ik ben hoe langer hoe blijer met de aankoop :lol:

Maar dus wel even opletten met de batterij voldoende geladen houden als je iets trekt, wat dus zodanig afwijkend is voor de auto dat je niet meer kunt vertrouwen dat het systeem alles automatisch doet :mrgreen:

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 17 jan 2025, 21:24

Draait de ice bij 170kmh al zijn max toerental wat 4500rpm is?

Eric

phev
Forumlid

Bericht door phev » 17 jan 2025, 23:41

Naar aanleiding van deze discussie let ik weer eens op de gekozen rijmodusen van mijn phev2013. Nu valt het mij op dat hij alleen in de paralelmodus gaat boven de 120 km/u (zoals het hoort). Maar nooit onder de 120 km/u. Dus tussen 65 en 120 km drijft de motor nooit de voorwielen aan. Toch rijdt de auto prima en kom ik er zo bij toeval achter.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 18 jan 2025, 09:42

Roel, hij zou bij 70kmh inn paralel mode moeten gaan.

Eric

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 20 jan 2025, 16:42

Op een Amerikaans forum stond een topic over hetzelfde onderwerp. Volgens hen heeft de auto een beveiliging tegen teveel stroom door de motoren sturen bij STILSTAND ( om doorbranden te voorkomen ) en heb je bij stilstand dus geen 300 Nm koppel die je zou verwachten van een electro motoren.

Als auto rolt of rijdt en de motor draait schijnt die beveiliging niet nodig te zijn en heb je wel 300 Nm.

Eigenaren die tot hun verbijstering bleven stilstaan ( klikkende geluiden zoals in filmpje ) gebeurde dat vooral tegen boothellingen en met aanhanger op losse ondergrond. Er werden wel opmerkingen gemaakt dat de achterste as op een boothelling ook niet het water in moest worden gereden, maar dat was niet de reden van weigering.

Het kan voor ons een waarschuwing zijn een erg steile helling met aanhanger tegen het maximum gewicht met een aanloopje ofwel al rollend te nemen. Tot stilstand komen op een steile helling kan dus wel een probleem zijn. ( moet je achteruit rollen en de auto schuin op de rijbaan tegen de helling proberen te rijden, dat is minder steil )

Aangezien de forums niet volstaan met klachten zullen het eerder uitzonderlijke situaties zijn geweest. Maar de man in dat filmje deed dus niets "verkeerd" en de auto kan echt zo reageren als hij teveel vermogen moet leveren bij stilstand. Het gebrek aan een 1e versnelling of vergelijkbare low range fixed ratio overbrenging, of low range reductiebak kan dus wel in sommige gevallen gevolgen hebben. Er was natuurlijk ook een reden dat veel electrische auto's en hybrids niets of weinig mogen trekken.

BoW
Forumlid

Bericht door BoW » 20 jan 2025, 17:46

Ik vergat er nog bij te vertellen dat dit kennlijk zelf te testen is : een Amerikaans forum lid zettn de PHEV met 2 wielen tegen een hoge ronde drempel die voertuigen moet stoppen te ver achteruit te gaan op een parkeerplek. Stilstaand met de beide wielen tegen de drempel wilde de auto er niet overheen en maakt klikkende geluiden. Iets rollend klimt hij er wel tegenaan.

Met zulke dingen moet je wel opletten dat je je uitlaat er niet onder vandaan trekt of zover doorschiet dan je op je accubak terechtkomt natuurlijk. ;)

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 20 jan 2025, 21:15

Screenshot_20250120_210753_Adobe Acrobat.jpg
Het vermogen/koppel diagram van de 2013 outlander laat wat anders zien.
Maximaal koppel vanf nul toeren.
Precies hetzelfde bij de diagram van de voorste motor maar bij deze zakt het vermogen boven de 60kmh.

Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

erichendri
Forumlid

Bericht door erichendri » 20 jan 2025, 21:16

Screenshot_20250120_211358_Adobe Acrobat.jpg
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie