Het is duidelijk dat de Outlander geen reductie versnellingsbak heeft en dus het koppel niet kan vermeerderen zoals normale auto's dat kunnen in de lagere versnellingen, en al helemaal geen low gear bak hebben zoals terreinauto's om het koppel te veelvoudigen.
We weten van electrische locomotieven dat de eigenschappen van electromotoren zeker niet de oorzaak zijn van gebrek aan trekkracht : een electromotor heeft zelfs het volledige koppel beschikbaar vanaf 0 toeren. Maar een electrische locomoetief kan ook een hoge stroom trekken vanaf een hoogspanings netwerk boven de trein.
Ik vermoed dus ook dat de stroom die je kunt trekken uit de generator en batterij beveiligd is tegen ( hitte ) overbelasting en deze de waargenomen beperkingen oplegt aan de Outlander. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat vele EV met vermogen van wel 500+ PK niet meer op de kogel mogen dan een ongeremd 750 kg karretje, of een fietsendrager. En in het instructieboekje staat dat de Outlander GEEN terreinwagen is ( maar natuurlijk weer niet waarom niet ) Een gecompacteerde zandspoor weg door een bos volgen kan de Outlander wel ( al waarschuwd het instructieboekje dat bij de ruwe schok van door een diepe kuil rijden de airbags af kunnen gaan



Mijn vraag : wie heeft meegemaakt dat de Outlander moeite had met een zwaardere ( relatief aan wat hij mag trekken ) caravan en dan natuurlkijk vooral in de bergen ? Of valt dit in praktijk wel mee ? ( nergens horror verhalen gelezen over bergop weigerende Outlanders met caravan die hulp nodig hadden )