piepend geluid rechtsvoor
-
piepend geluid rechtsvoor
Hi, ik heb een Outlander van december 2015. Goed onderhouden. Zeer tevreden. Sinds kort piept het tijdens het rijden (ik heb de indruk bij lage snelheid, maar het kan zijn dat ik et bij hogere snelheid niet hoor) linksvoor. Het is niet als ik stil sta en niet tijdens het remmen. Klinkt als metaal op metaal zowel tijdens rechtuit als draaien. Niet continu. De garage heeft op korte termijn geen tijd (pas over twee weken) om ernaar te kijken. Komt dit iemand bekend voor en kan het kwaad om er mee door te rijden? Dank.
-
- Forumlid
Re: piepend geluid rechtsvoor
Klinkt als versleten remblokken. Zou maar snel een andere garage zoeken die wel tijd heeft
-
- Sponsor van dit forum
Piepend geluid kan als de remvoering dusdanig is versleten dat de remzuiger ver uitsteekt en niet meer terugwil door aangekoekt vuil. Die blijft dan aanlopen op de remschijf en maakt een piepend geluid door een iewat verglaasd oppervlak van de remvoering van heter dan normaal worden. Dat kan niet direct heel veel kwaad tenzij het wiel echt heet wordt en een buiten een tikkend geluid maakt. Je zou even kunnen controleren na uitstappen op dat wiel ( de velg ! ) heet aanvoelt. Normaliter - en zeker in de winter - moeten de wielen handwarm zijn na remmen. Iets aanlopen kan niet veel kwaad, wel tijd voor remonderhoud en waarschijnlijk nieuwe remvoeringen zodat de zuiger minder uitsteekt en dus niet zo vuil kan worden. Je remweg kan ook wat langer zijn.
Remblokken die versleten zijn ( remblok materiaal weggesleten ) maken metaal-op-metaal geluiden, maar dat klinkt als metaal raspen. En je krijgt hoogstwaarschijnlijk een storingslampje te zien. In het "ergste" geval remt de auto minder met dat wiel en beschadig je de remschijf. Remblokken en remschijven zijn gewoon slijtageonderdelen die vervangen kunnen worden, maar als de schijf niet te dun is ( te dunne remschijf is onwaarschijnlijk bij een auto die grotendeels remt op de e-motoren ) zou dat zonde zijn van het geld hem te vervangen.
Doorrijden is niet heel verstanding omwege minder remkracht als je dat nodig zou hebben voor een noodstop.
Wat je kunt doen als je niet wilt wachten :
- Naar de KWikfit of Euromaster gaan
- Onderdelen bestellen ( online of automaterialen zaak ) en op YouTube filmpje kijken hoe je die zelf vervangt.
- andere garage bellen
Vanwege de specifieke datum verwacht ik niet dat enige oplossing veel sneller zal zijn dan 2 weken, pakketpost is overbelast en ook bij fastfit garages hebben ze vrij met de feestdagen en druk eromheen.
De remmaterialen van de PHEV zijn geloof ik wel speciaal gecoat tegen roest vanwege het weinige gebruik ervan omdat de auto meestal op de e-motoren remt. Goedkoop kan dan duurkoop zijn met niet naar een merkdealer/garage gaan ( of specifiek merkonderdelen te kopen ) omdat de remmen dan een aantal duizenden kilometers verder kunnen gaan vastzitten en je geld of tijd kwijt bent daar wat aan te laten doen. Ik denk niet dat fastfitters speciaal gecoate remblokken eronder zullen zetten.
Remblokken die versleten zijn ( remblok materiaal weggesleten ) maken metaal-op-metaal geluiden, maar dat klinkt als metaal raspen. En je krijgt hoogstwaarschijnlijk een storingslampje te zien. In het "ergste" geval remt de auto minder met dat wiel en beschadig je de remschijf. Remblokken en remschijven zijn gewoon slijtageonderdelen die vervangen kunnen worden, maar als de schijf niet te dun is ( te dunne remschijf is onwaarschijnlijk bij een auto die grotendeels remt op de e-motoren ) zou dat zonde zijn van het geld hem te vervangen.
Doorrijden is niet heel verstanding omwege minder remkracht als je dat nodig zou hebben voor een noodstop.
Wat je kunt doen als je niet wilt wachten :
- Naar de KWikfit of Euromaster gaan
- Onderdelen bestellen ( online of automaterialen zaak ) en op YouTube filmpje kijken hoe je die zelf vervangt.
- andere garage bellen
Vanwege de specifieke datum verwacht ik niet dat enige oplossing veel sneller zal zijn dan 2 weken, pakketpost is overbelast en ook bij fastfit garages hebben ze vrij met de feestdagen en druk eromheen.
De remmaterialen van de PHEV zijn geloof ik wel speciaal gecoat tegen roest vanwege het weinige gebruik ervan omdat de auto meestal op de e-motoren remt. Goedkoop kan dan duurkoop zijn met niet naar een merkdealer/garage gaan ( of specifiek merkonderdelen te kopen ) omdat de remmen dan een aantal duizenden kilometers verder kunnen gaan vastzitten en je geld of tijd kwijt bent daar wat aan te laten doen. Ik denk niet dat fastfitters speciaal gecoate remblokken eronder zullen zetten.
-
- Forumlid
En wat was het euvel? Ik er vanuit dat het een versleten remblok is geweest. De slijtageindicator slijpt dan op de schijf en gaat piepen. Erg eenvoudig zelf te vervangen.
Een kale PHEV MY16