Pagina 1 van 1

Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 17 feb 2025, 18:34
door Micheal78
Goedendag,

Ik sta in twijfel voor het aanschaffen van een outlander phev.
Dit zou dan gaan om een 2.0 uit 2013, 2014 of 2015.

Echter heb ik nog enkele vragen waar jullie misschien antwoord op kunnen geven uit ervaring.

Met enige regelmaat zal deze auto een boot van iets meer dan 1200kg moeten trekken. Nu zal dat denk ik geen probleem geven aangezien hij 1500 kg mag trekken, maar hoe zal die zich houden op de wat steilere trailerhellingen? Zal dit problemen geven om de boot uit stilstand boven te krijgen of kan de outlander dit vrij makkelijk aan.

Verder was mijn vraag of de airbags aan de passagier kant ook makkelijk kunnen worden uitgeschakeld ivm de een maxicosi op de voorstoel. Bij onze huidige auto is dit niet mogelijk, vandaar dat er een nieuwe auto komen moet.

En is het prijstechnisch interessant als je hem niet dagelijks/wekelijks aan de laadpaal hangt.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 17 feb 2025, 21:39
door BoW
Je moet met de achteras niet het water in, was je van plan boothellingen te gebruiken. De auto is gebouwd als een EV en de batterijbak, kabels en e-motoren zijn danwel voldoende spatwater dicht, je moet ze niet onder water dompelen. Verder is de kogeldruk beperkt tot 75 kg wat voor sommige aanhangers van 1500 kg weinig is.

Qua stilstaan een helling oprijden zijn er wel grenzen, deze auto heeft geen versnellingbak en geen sterke 1e versnelling of achteruit versnelling, automaat torque converter en eindreductie differentieel. Alles wat ie heeft is 300 Nm aanzet. Dat gaat soms mis als de helling te steil is of de ondergrond te zacht met treklast. Lees hier een ervaring daarmee : https://www.myoutlanderphev.com/threads ... tall.4749/

Ik neem aan dat de meeste Outlanders in grote lijnen hetzelfde zijn, bij mijn zit het contactslot om de passagiers airbag uit te schakelen aan de zijkant van het passagiers klepkastje. Als je de passagiersdeur open doet kun je er zo bij. Fysieke sleutel zit bij mij verwerkt in de sleutelhanger met afstandsbediening.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 17 feb 2025, 21:58
door BoW
Als je niet oplaad en de auto als HEV hybride rijdt zal hij ongeveer hetzelfde verbruiken als de benzine versie van de Outlander, waarbij de hybride werking vrijwel teniet wordt gedaan door het hoge extra gewicht van batterij en e_motoren. Het is een 1900+ kg vrij plompe auto dus erg zuinig met benzine is dat niet, denk aan ergens tussen de 1:14 l/km en 1:10 l/km afhankelijk van je rijstijl en snelheid.

Als je de batterij wel laad verbruikt hij precies hetzelfde, maar dan verreken je de 30-45 km waarbij de benzinemotor niet aan was. Zo kan de auto tot heel gunstige verbuikscijfers komen.

Dit is geen zuinige hybride die een heel kleine en lichte batterij, en kleine e-motor gebruikt om de beznienmotor met versnellingsbak te helpen bij lage snelheden en acceleren. Dat is het nadeel van deze auto die zowel "short range" volwaardige EV is, maar ook bij snelheden boven de 70 km/u alleen op de ICE kan rijden maar dan wel een stuk meer gewicht meesleept dan de benzine versie.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 18 feb 2025, 09:40
door erichendri
Op de facebook groep van deze auto rijdt er ook 1 met een beste boot erachter naar Italië.
Dat gaat erg goed vind hij.
Deze auto heeft dan geen versnellingsbak maar wel 330nm vanaf 0kmh.
En op hellingen van 18% optrekken met caravan doet hij volgens velen erg goed op caravantrekker.
Met de accu halfvol moet het geen probleem zijn maar ga zoals eerder geschreven niet met je achterkan het water in.

Eric

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 18 feb 2025, 11:47
door BoW
Het probleem kan zich voordoen bij wegrijden vanuit stilstand met een aanhanger op een steile helling of te zachte ondergrond Eric.

Dat moet je zoeken in electronica die vaststeld dat er ondanks een geleverde stroom geen beweging van de motoras plaatsvind. En dan gooit ie de stroom er weer af. En er weer op, en er weer af. klik, klik,klik. Het is een beveiligng tegen overbelasting en schade.

Met het kiezen van de e-motoren heeft Mitsubishi zonder twijfel een compromis gekozen tussen verbruiksefficientie, gewicht en omvang en benodigd vermogen zonder dat te overdimensioneren, want de auto is in de markt gerzet als een auto die zeer economisch met brandstof om kan gaan.

Dus als je boten uit het water wilt trekken op steile boothellingen kun je toch beter een auto kopen met versnellingsbak.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 18 feb 2025, 12:33
door trancedrift
Ik heb een keer een dubbelasser met anderhalf kuub zand kort moeten trekken met de Outlander, we wilden geen tweede rit doen, en eerlijk gezegd het ging zo makkelijk en probleemloos. Nou zeker niet over hellingen boven 12% gereden, over een paar kleine bruggen, maar het voelde alsof dat de auto veel meer kan hebben qua trekkracht en stabiliteit. Nou met remmen misschien niet meer :) 4 ton totaal gewicht is wat.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 18 feb 2025, 16:11
door BoW
Het probleem komt dan ook vooral voor bij vanuit stilstand proberen weg te rijden tegen een steile ( meer dan 16 % ) helling met een treklast ( richting de 1500 kg ) of vanuit zachte ondergrond met een zeer hoge rolweerstand.

Rijdend of rollend heb je dat probleem niet, het gaat puur om de electronica die de stroom eraf gooit als de motoras niet wil draaien. Wat ik eerst niet begreep is dat meer stoom toevoeren ( ICE flink toeren laten maken ) dan geen verschil maakt. Al de motoras niet draait wordt alle stroom eraf gegooid.

En 330-330 Nm mag danwel aanzienlijk zijn, er is geen 1e vernelling of achteruitversnelling, een torque converter of eindoverbenging die dat koppel vermeerderd zoals bij normale auto's. Iemand op een ander forum rekende voor hoe motorkoppel bij andere auto's in de 1e versnelling toch al aanzien lijk meer kan zijn dan onze 300-330 Nm al moeten die wel toeren maken en oppassen met hun koppeling, of hitte ontwikkeling van hun automaat, wat maar van toepassing is.

De trek prestaties zijn dus wel voldoende bij normaal gebruik, en zijn er van caravan trekkers die op vakantie gaan in de bergen maar weinig signalen dat het niet goed gaat, maar ga je er iets ongebruikelijks mee doen ben je snel over de limiet heen.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 18 feb 2025, 19:50
door Kamej03
Ik ben afgelopen zomer met de caravan (1500kg) en mijn outlander op vakantie naar Frankrijk geweest. Daar reden we na een bocht naar een te klein viaduct aan een steile helling naar beneden. Dat was te steil en we moesten keren, dat kon daar net maar de caravan kwam daarbij wel op het hele steile stuk weg. De outlander moest dat gewicht vanuit stilstand het steile weggetje uit trekken. Nadat ik het gaspedaal had ingeduwd duurde het een seconde of zes, de outlander kwam zonder enig geluid in beweging en trok de hele 3700kg naar boven. Voor ons een bewijs dat de outlander onwijs veel trekkracht heeft als de batterij geladen is.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 18 feb 2025, 22:47
door erichendri
Precies kamej03, hij heeft er geen probleem mee.
Ook op campings lees je dat soort berichten,
Op terrassen campings waar de hellingen ook vaak steil zijn rijdt hij zonder drame vanuit stilstand weg, zelfs elektisch en dat met de 60kw die de accu levert.
Met de motor (generator) erbij heb je meer als genoeg vermogen.

Eric

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 19 feb 2025, 21:19
door BoW
" Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%." maakt caravantrekker.nl ervan, uitgaande van een 1500 kg caravan.

Dan ligt het helemaal eraan wat voor een soort boothelling je mee te maken hebt. Een boothelling is geen doorgaande weg.

De ervaringen met wegtrekken tegen een "steile" hellingen van < 16 % , heeft iemand dat gedaan met de auto hold knop ? ( al zag ik dat oudere Outlanders een gewone fysieke handrem hebben ) Zou daar nog iets mis zijn gegaan bij diverse bestuurders ( wel/niet gebruikt ) ?

Ik gebruik alleen de electrische knop voor de handrem, die auto hold knop erachter voorlasnog nog nooit nodig gehad in het vlakke Midden Nederland. Ik kan me voorstellen dat die knop zou kunnen helpen bij wegrijden op een helling ( rolt in ieder geval niet achteruit ) of hinderen ( remmen nog niet los wat nog zwaarder is voor de e-motoren )

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 19 feb 2025, 21:51
door erichendri
Zit autohold erop dan zet ik het altjjd aan.
Erg handig bij licht kruipende automaten.
Remmen gaan meteen los bij gasgeven.

Eric

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 19 feb 2025, 23:01
door BoW
Mitsubishi heeft kennelijk nooit een maximum hellingspercentage opgegeven waarbij je nog kunt wegkomen, er is gewoon niets officieels te vinden. Open AI maakt er echter dit van in combinatie met 1500 kg aanhangergewicht, wat wel in lijn is met wat ik gevonden heb op diverse forums ( en de AI dat wellicht ook gevonden en vertaald heeft ) en zelf kan beredeneren : als je 1500 kg trekgewicht toestaat moet de auto dat kunnen trekken op gangbare doorgaande wegen in landen waar de auto verkocht wordt.

For the 2019 Mitsubishi Outlander PHEV, while there isn't a specific maximum incline percentage given in the official documentation, vehicles with a towing capacity of around 1,500 kg (braked) are generally capable of handling moderate inclines—typically up to about 12-15% without significant issues, depending on the vehicle's load, terrain, and road conditions.

While the 12-15% incline is a rough guideline for moderate towing conditions, towing on very steep inclines (greater than 20%) might be challenging and could potentially overstrain the engine and transmission, especially over extended periods.

Voor de auto zonder aanhanger zegt de AI dat het 30 % is.

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 20 feb 2025, 14:09
door erichendri
Trekgewicht houdt in dat de auto binnen een bepaalde tijd 3x moet kunnen wegrijden op een 12% helling en ik neem aan dat de auto ook max beladen is.
In Duitsland kan je een hoger trekgewicht aanvragen maar dan s sat fetest op 8%.
Er zijn meerdere testen om tot een bepaald trek gewicht te komen.

Eric

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 20 feb 2025, 20:00
door trancedrift
Mijn 2019+ heeft gewoon Hill Assist, dus de auto rolt niet naar achter op een stijlen heling, ook zonder Auto Hold. Dat wordt ook gedaan via de achter rememen/El handrem. Auto hold is best irritant en vooral bedoeld dat de auto niet naar voren rolt als je in drive zit op een vlakke weg (dus de rem hoeft niet ingedrukt te staan)

Re: Trekken boot en verdere Outlander vragen

Geplaatst: 20 feb 2025, 20:48
door BoW
Zoals ik het zie is 30 % met een auto zonder aanhanger een prima waarde, en 12-15 % met 1500 kg ook omdat er gewoon geen doorgaande openbare wegen zijn die steiler zijn dan dat. En als er al uitzonderingen zijn, komen die te weinig voor om je druk over te maken. Als je zulke hellingen toch tegenkomt ben je een gewaarschuwd mens omdat je weet dat onze Outlanders geen versnellingbak hebben. Kun je omrijden of het erop gokken, en een hachelijke terugtocht met caravan in de achteruit riskeren. Ook dat overleef je wel als je rustig blijft. ( Hachelijker dan een semi-trailer door een dubbel geparkeerd smal straatje met haakse korte bochten moeten rijden, of zo'n vrachtwagen achteruit rijden op een drukke supermarkt parkeerplaats - en dat alles zonder camera's want heel lang geleden - wordt het denk ik niet :lol: )

Ik heb natuurlijk in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk ook wel steilere wegen gezien maar daar geldt vrijwel altijd een aanhangerverbod of het is geen openbare weg. En dan nog kan de Outlander met 1500 kg daar waarschijnlijk gewoon tegen aan rijden maar moet je niet stoppen....in dat soort gebieden/landen heeft stijgend verkeer ook voorrang.