In een paar weken 0,5 Ah ipv 0,1 Ah kwijt...

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
BoW
Sponsor van dit forum

In een paar weken 0,5 Ah ipv 0,1 Ah kwijt...

Bericht door BoW » 08 jan 2026, 00:30

ik was tijdens een jaar gebruik er al aan gewend geraakt aan dat om de 2-3 weken 0,1 Ah van de batterij capacitiet af gaat. Maar nu zie ik tot mijn schrik ineens in 2 weken tijd de batterij van 34,4 Ah naar 34 Ah zakken. :o :shock: :?

Zou dat iets met de temperaturen onder 0 te maken hebben, het rijden in Snow ( vrijwel de hele tijd ICE aan ) of voorverwarmen aan de kabel waardoor de batterij mogelijk mogelijk niet helemaal vol is bij start ??

Ik kan me niet herinnerern dat het de vorige winter zo ging.

Aan de ene kant is het niet zo erg omdat deze auto nog ruim in de garantie en in officieel Mitsubishi onderhoud is, en die batterij waarschijnlijk wel onder de garantie valt mocht ie tot 70 % ofwel 32.2 Ah zakken. Maar toch schrik ik van per 0,5 Ah zakken van de batterij. Zou dat een falende cel zijn ? Ik had bij battery map welens gezien dat er 3 cellen altijd maar rood blijven, terwijl alle andere fluctueren naar groen en geel.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: In een paar weken 0,5 Ah ipv 0,1 Ah kwijt...

Bericht door Bmtouring » 08 jan 2026, 08:12

Veel ICE zou toch betekenen dat er weinig opgeladen wordt. Maar wel dat er veel opgetopt wordt, net als het bijladen wat je beschrijft. Plus de lage temperaturen die z'n effect heeft op de cellen en dat wordt dan weer gemeten door de BMU die daar wat mee moet. Kan goed dat in het voorjaar dit bijtrekt. Zet 'm een nachtje binnen en kijk wat ie doet, maar ja, als je dat kon deed je dat vast al met dit weer. :)

Kan me voorstellen dat de BMU daar nerveus van wordt en het niet meer helemaal snapt. Keertje goed leegrijden en helemaal vullen zou 'm kunnen helpen (in feite doet een reset procedure dat ook alleen gaat dat veel dieper naar nul lading, zo ver komen wij niet als gebruiker)

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 08 jan 2026, 09:10

Nu je dat zo zegt, batterij leegrijden heb ik een tijd al niet meer gedaan nee.Wie weet is dat het wel

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 08 jan 2026, 10:43

Ik denk dat iemand een accu complex heeft. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Klopt de 32.2 garantie waarde wel?
Ik zou eens informeren bij de dealert.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 08 jan 2026, 15:39

erichendri schreef: โ†‘
08 jan 2026, 10:43
Ik denk dat iemand een accu complex heeft. ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Klopt de 32.2 garantie waarde wel?
Ik zou eens informeren bij de dealert.

Eric
Ja Eric deze auto heeft LEV 46 batterijcellen. Die 46 staat voor 46 Ah wat de nieuww cel levert. Bij 70 % is de batterij versleten en zou je recht moeten hebben op garantie.

46/100=0,46x70=32,2 Ah

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 08 jan 2026, 21:51

Okee, zou het onderhoud net wat je zegt bij de dealer laten doen.
Bij welke dealer zit je trouwens?
De mijne gaat naar Nieuwegein al vanaf aflevering.
Netjes ook alle terugroepacties en updates genoteerd in het onderhouds boekje.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 09 jan 2026, 09:56

Ik heb niet altijd exact bijgehouden, maar met de eerste tractie-accu toen ik het beter bij hield had ik ook weleens een stap van 0,5 naast de 0,1. Uit m'n hoofd wel in periode van intensievere gebruik van vele vakantie kilometers (ook nog met de caravan).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 10 jan 2026, 20:29

erichendri schreef: โ†‘
08 jan 2026, 21:51
Okee, zou het onderhoud net wat je zegt bij de dealer laten doen.
Bij welke dealer zit je trouwens?
De mijne gaat naar Nieuwegein al vanaf aflevering.
Netjes ook alle terugroepacties en updates genoteerd in het onderhouds boekje.

Eric
Helaas willen mn priveberichten via het forum niet versturen, dus bij deze in 't forum zelf bestemd voor Erichendri.
Hi. Zag in een forum post dat je ook een Outlander uit 2013 alleen dan in Nieuwegein in onderhoud hebt. Bij Stekelenburg? Meerdere vragen over:

1. Ben je hier tevreden over?
2.Volgens mij heb je een auto technische achtergrond en maak je nog speciale afspraken over wat wel te doen en wat niet?
3. Laatst raadde Norbert Driessen uit Woerden (vind ik eigenlijk wat ver) me aan om de distributieketting te gaan vervangen wanneer ik de auto nog een paar jaar door wil rijden (mn km stand is +- 190k). Staat niet voorgeschreven, maar ivm de vele plotselinge starts wanneer de ICE inspringt. Hoe zie jij dit?
4. Kunnen ze meestal wel vrij snel voor een afspraak?
5. Waarom zou je voor een auto buiten (accu)garantie naar een merk garage gaan?

Ik zit in Utrecht bij tegenwoordig zeeuw en Zeeuw (was Norbert Driessen Utrecht). technisch inhoudelijk wel veelal tevreden, alleen evt reparaties zijn erg duur en zoveel duurder dan wanneer ik online zelf op zoek ga naar die onderdelen. En ze hebben me ook wel meerdere vrij dure reparaties geadviseerd die ik niet gedaan heb en achteraf ook nog helemaal niet nodig zijn geweest. Gelukkig niet zoveel gehad, maar in deze leeftijd zal dat wel meer gaan komen.

Ben erg benieuwd naar je reactie

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 11 jan 2026, 12:54

Hoi Wesu, privรฉ berichten worden pas als verstuurd afgehandeld als ik weer een keer online ben.
Had niet gezien of was me opgevallen dat ik berichten had.

1. Ben je hier tevreden over? Heb de auto sinds april 2025, over de aankoop en aflevering was ik tevreden.
Auto was hier in onderhoud vanaf 2013 door de vorige eigenaar
Deze had hier ook een nieuwe accu laten monteren, deze is nu +/-5,5 jaar oud

2.Volgens mij heb je een auto technische achtergrond en maak je nog speciale afspraken over wat wel te doen en wat niet?
Ben in het verleden eerste automonteur geweest, eerste beurt krijgt de auto in april 2026.
Ga daar wel informeren wat dat inhoudt en eventuele afspraken maken. Remblokken, luchtfilter en bougies doe ik nog wel zelf.

3. Laatst raadde Norbert Driessen uit Woerden (vind ik eigenlijk wat ver) me aan om de distributieketting te gaan vervangen wanneer ik de auto nog een paar jaar door wil rijden (mn km stand is +- 190k). Staat niet voorgeschreven, maar ivm de vele plotselinge starts wanneer de ICE inspringt. Hoe zie jij dit? Ben 20 jaar werkzaam geweest bij mazda en heb de modellen met kettingen nog meegemaakt. In al die jaren nooit een ketting vervangen maar deze hadden ook geen vervangings termijn. Het is wel zo dat de mootor vastloopt als de ketting breekt maar aan de andere kant zijn deze kettingen van Japanse kwaliteit en niet van VW kwaliteit.

4. Kunnen ze meestal wel vrij snel voor een afspraak? Bij veel garages moet je ruim van te voren een afspraak maken, zal hier niet veel anders zijn.

5. Waarom zou je voor een auto buiten (accu)garantie naar een merk garage gaan? Een outlander heeft veel stuurapperaten en hier komen wel eens updates voor beschikbaar maar ook soms andere terugroepakties. Niet alles wordt aan de RDW doorgegeven.
Dat zijn vaak mankementen met een gevaarsetting.

Eric

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 11 jan 2026, 15:21

Helder en dat qua berichten wist ik niet, dank!

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 jan 2026, 02:38

Er is ook iets aan de hand waardoor de batterij 93 % is bij start. Na laden, zonder dat de voorverwarming aan is geweest.

Vreemde zaak. Ik begin toch te denken aan een slechte batterijcel.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 12 jan 2026, 10:27

Hoeveel tijd zat er tussen volladen en het constateren van de 93%?

Ik heb al jarenlang dat wanneer ik bijna direct na het eindigen van het laden ga rijden watchdog zelfs iets van 103% opgeladen accu aangeeft. Wanneer ik langer wacht.met vertrekken nadat ie vol geladen is, bijvoorbeeld een dag dat ie dan vaak op 95% of soms lager zit. Eigenlijk is dat best wel veel minder, aangezien de auto misschien 1 keer de 12 volt heeft bijgeladen. Mogelijk dat met de kou dat dit nog wat sneller gaat

Hebben andere dit ook en waar zou dit ontladen verder in.kunnen zitten?

Kamej03
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door Kamej03 » 12 jan 2026, 19:26

Wesu schreef: โ†‘
12 jan 2026, 10:27
Hoeveel tijd zat er tussen volladen en het constateren van de 93%?

Ik heb al jarenlang dat wanneer ik bijna direct na het eindigen van het laden ga rijden watchdog zelfs iets van 103% opgeladen accu aangeeft. Wanneer ik langer wacht.met vertrekken nadat ie vol geladen is, bijvoorbeeld een dag dat ie dan vaak op 95% of soms lager zit. Eigenlijk is dat best wel veel minder, aangezien de auto misschien 1 keer de 12 volt heeft bijgeladen. Mogelijk dat met de kou dat dit nog wat sneller gaat

Hebben andere dit ook en waar zou dit ontladen verder in.kunnen zitten?
Moet het accupakket niet worden gekoeld/verwarmd?
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle? / s-edition? / diamond? 2.4 van 2019

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 12 jan 2026, 21:46

Hier geen 103% op watchdog na een afgeronde laadsessie.
Wel dat ik pas na een paar (2-3) km rijden het percentage zie zakken naar 99% en aflopend.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 jan 2026, 17:05

14-11-2025 : paarse kaart Watchdog 36.3 Ah ( 104.6 % geladen )

27-11-2025 : rode kaart Watchdog 35.8 Ah ( 103.5 % geladen )

14-01-2026 : rode kaart Watchdog 33.5 Ah ( 98.5 % geladen )

Wat is hier toch aan de hand ?? Zijn dit BMU fratsen niet meer 100 % te willen laden om een of andere reden met een batterij waar misschien niks mis mee is ? Of reageert de BMU omdat er wel wat mis is met de batterij ? 104.6 % opladen lijkt me ook niet de bedoeling.

De laatste tijd laadt de auto niet meer op tot 100 %.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 jan 2026, 17:52

Ik vond dit trouwens in de Jennings FAQ..mijn berekening klopt dus. Ik zit met 34 Ah dus niet meer zo heel ver af van de garantie slijtage.

Battery degradation warranty thresholds (must be below, not equal to):
- before MY2017 โ€” 26.6 Ah (70% of 38)
- MY2017 and '18 โ€” 28 Ah (70% of 40)
- MY2019 on โ€” 32.2 Ah (70% of 46)

Volgens mij gaat het rapide bergafwaarts met mijn batterij ( de helder lichtblauwe puntjes onder de gele lijn zijn van mij ) ...als de batterij al lineair zakt haalt ie de 130.000 km niet eens. En hij zakt NIET lineair maar sneller...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 14 jan 2026, 18:09

Was de BMU bij jou al eens geupdatet?

Had je al eens gekeken naar je accu terwijl watchdog verbondeb is met de auto.
Dat vind je bij de 3 puntjes boven in.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 20 jan 2026, 13:01

Volgens heel veel bronnen KAN het gewoon niet dat een Lithium PHEV batterij al 27 % van zijn capaciteit kwijt is na 4 jaar / 111000 km. Het moet dus wel de beruchte programmering van de BMU zijn.

Er was een BMU update bedoeld voor vroege 2020 modellen die een bugged BMU hadden, zou mijn 2021 Outlander daar ook toe behoren gezien de datum van op kenteken zetten in principe niets met de productiedatum te maken hoeft te hebben ?

En gezien tot mijn ergernis Mitsubishi garages claimen niet te weten wat een DBCAM is, zou je zo'n BMU update ook kunnen doen als je zelf een MUT3 SE II adapter/toolkit hebt ? Het is niet alsof ik nog nooit het BIOS van mijn PC's heb geflashed en dat soort zaken....als dat vergelijkbaar is moet ik alleen aan die update download zien te geraken natuurlijk...

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 20 jan 2026, 13:38

Er zijn ook een aantal ex-Mitsubishi garages, die dus niet meer onder de Mitsubishi vlag varen maar nog wel weten hoe dat ding in elkaar zit.

Raggers in Heerenveen bijvoorbeeld. Of van Yperen in Mijdrecht. Herwers doet het nog maar die ken ik verder niet.

Weten ze het niet of willen ze het niet, dat zijn toch wel verschillende dingen die er met gelijke woorden uit kunnen komen....

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 20 jan 2026, 14:40

Ik denk niet willen, als je leest waar de rechtszaken aangespannen door Canadese Outlander eigenaren, en bevindingen van Australische fanatiekelingen over gaan. Die BMU upgrade was ook geen officiele recall maar krijg je alleen als je die met succes claimt. Met die update schijnen Outlanders zich niet heel anders te gedragen dan andere merken met Lithium PHEV batterijen, dus nauwelijks degradatie.

Dat doet veel van hen vermoeden dat veel "versleten batterijen" helemaal niet daadwerkelijk zo versleten zijn. Ze moeten met ~ 5000 cycli en een chemische levensduur van gemiddeld 10 jaar niet zo hard achteruit kunnen gaan binnen 4 jaar en veel minder dan 1000 cycli.

Yuasa claimt op hun data sheet een gemiddelde degradatie van 20 % na 5000 cycli. Mijn BMU beweert dat dat al 27 % is na 900 cylci.....

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 20 jan 2026, 15:36

Bow, jij woonde toch regio Amersfoort?
Bel stekelenbug in Nieuwegein eens.
Is al erg lang mitsubishi dealer.
Daar heb ik de mijne gekocht en breng ik in april voor onderhoud.

Eric

Tiger800XRT
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door Tiger800XRT » 21 jan 2026, 11:35

Je zou Koster in Nijkerk kunnen proberen als je in de omgeving Amersfoort woont.
Ik heb daar een paar keer contact mee gehad omdat ik wat vraagjes had over mijn auto. Vriendelijke mensen en beantwoorden de vragen met geduld ondanks dat ik (nog) geen klant ben.
Mijn auto is daar nog niet geweest voor onderhoud dus ik weet hun technische kennis (nog) niet maar het leek erop dat ze wel verstand van zaken hadden rondom de Outlander.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 22 jan 2026, 15:00

Ik ben voornemens die MUT3 adapter/toolkit te kopen en te gebruiken zelf de BMU te resetten en DBCAM's te geven. Superbang dat de auto dan een "blok metaal op de oprit wordt" ben ik niet, ik moet dan hooguit een autoambulance laten komen de auto naar de garage te laten brengen de BMU te herprogrammeren. Of de BMU te vervangen. Wat wel kan gebeuren is dat de garage dan de garantie op de batterij nietig verklaard. Dat risico wil ik lopen nu ik iets beter deze batterijen snap, dan koop ik wel een batterij van een MY 2019 sloopauto in het ergste geval.

Vernaderingen die de batterij kunnen beschadigen ga ik in het beginsel niet gebruiken tenzij ik weet wat ik doe. maar een BMU reset en DBCAM zijn als het goed is gewoon programma's die de BMU kent en uitvoert na opdracht uit de MUT3 toolkit. Dus tenzij je zelf parameters gaat herschrijven kan er niet snel iets helemeaal verkeerd gaan. Wat dat betreft is dit een veel betere optie dan de minpool van de 12 V batterij af trekken, wat kennelijk alleen de opgeslagen gemiddelden wist en soms veroorzaakt dat de auto niet meer goed weet waneer hij de ICE moet starten en dat niet meer automatisch doet, totdat hij zichzelf heeft kunnen herleren.

Wat ik zag op YT is de procedure logisch en begrijpelijk :

Eerst wis je alle berekeningen van ingaand en uitgaande stroom uit het BMU geheugen sinds de laatste DBCAM. Het als basis nemen van het gemiddelde van al die berekeningen lijkt 1 van de oorzaken te zijn waarom de BMU een relatief snelle degradatie voorspiegelt. Daarna voer je de DBCAM procedure uit waarbij de auto alle verbruikers aanzet en dieper ontlaad dan hij in normaal bedrijf zou mogen, en laad hem daarna helemaal op. De DBCAM instructie die in ingeprogrammeerd in de BMU bewaakt hoe diep de ontlading is, en is dus niet onderheving aan schade door amateurisme. De BMU krijgt slechts van de toolkit de opdracht dat programma uit te voeren. De BMU leert nu de echte capaciteit van de batterij, en belangrijker schrijft dit in de BMU als echte capacitiet uitgangspunt voor nieuwe berekeningen. Omdat andere berekneningen nu ook ontbreken begint de BMU weer opnieuw vanuit de daadwerkelijk gemeten waarde.

Overduidelijk doet dat niets voor een daadwerkelijk versleten batterij, maar hersteld wel mogelijk onstane fouten in jaren van opbouwende berekende gemiddelden die door een algoritme worden verlaagd om een lineaire natuurlijke degradatie te weerspiegelen, door eens daadwerkelijk de batterij te meten en die waarde als uitgangs punt te nemen.

Er zijn verhalen van "experts" die zeggen dat de batterij het zwaarder krijgt, of sneller slijt na zo'n procedure. En dat laatste klopt. Want door de steeds meer van de echte capacitiet afwijkende gemiddelden waardoor je steeds minder capaciteit kunt gebruiken wordt de batterij beschermd tegen te vaak de volledige capaciteit gebruiken. Je rijdt met minder EV range immers vaker op benzine en gebruikt de batterij dus minder. Waardoor die minder hard zal slijten. Dat is ook de reden dat Mitsubishi die DBCAm niet aanbiedt en je er om moet vragen. En dan nog garages aantreft die beweren dat ze niet weten wat een DBCAM is. Vooral als de batterij nog in garantie is natuurlijk.

De echte slijtage van een lithium batterij is minder dan 20 % in 10 jaar tijd. Veel PHEV batterijen hebben zelfs dan nog maar 10 % slijtage. Dat de Outlander batterijen binnen 4 jaar al 25 % slijten is dus extreem afwijkend en kan niet kloppen. De dader is bijna 100 % waarschijnlijk de BMU programmering. En met opzet, want Mitsubishi wil er al 10 + jaar niets aan doen. En vervangt liever hier en daar een batterij ( die tenzij cellen defect zijn niet binnen 10 jaar versleten KAN zijn ) dan de BMU programmering te veranderen.

Ik wil liever wat meer controle over mijn auto dan afhankelijk zijn van wat een garage wil of kan. Dus hopelijk lukt het kopen van zo'n MUT3 adapter/toolkit.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 22 jan 2026, 15:17

Ik bedoelde met bovenstaande dus dat als een auto 45-50 km EV kan rijden ( zonder verbruikers of lage temperaturen ) ik ook wil dat hij dat doet zolang de batterij dat kan. En dat kunnen zelfs typische PHEV batterijen die 2 x per dag worden opgeladen 10 jaar lang tenzij defect. En Yuasaa is geen slecht merk voor batterijen.

En niet Mitsubishi bepaald dat ik steeds minder ver kan rijden, om hun risico te beperken dat ze een nieuwe batterij moeten betalen. Door hun BMU programmering komen klanten die meestal geen Watchdog gebruiken natuurlijk pas klagen als de range echt onder de 20 km zakt. En dan pas voert de garage een DBCAM uit.

Het is natuurlijk wel zo dat iedere DBCAM progressief minder resultaat oplevert. Hoe minder lang de BMU afwijkingen heeft kunnen opstapelen, hoe minder hij zal afwijken van de echte staat van de batterij. Mijn battrij heeft maar 1 x een DBCAM gehad : toen ie nieuw was. Het is aannemelijk dat er nu wel wat Ah's zijn die niet gebruikt worden door de BMU. Die wil ik wel kunnen gebruiken... :twisted:

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 22 jan 2026, 15:40

Je kunt de mijne overnemen, gebruikt voor de wifi code. Decrest doe ik met autodoc (andere interface) en de outlander gaat er toch uit binnenkort.

Plaats reactie