Maar bij mij kriebelde het om ook te proberen het huisverbruik op te vangen als de zonnepanelen uit zijn, en de opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken in plaats van betaalde stroom. En in de meterkast aangesloten batterij door een bedrijf was de beste oplossing geweest, maar bij navraag veel te duur naar mijn zin ( 8000 euro voor 5 KW ) en ik hoor nogal wat verhalen van batterij cowboys die mensen oplichten met andere bedragen dan afgesproken.
Dus mij oog viel op een 5,2 KW batterij die 800 W kan leveren en trekken uit een normaal huis stopcontact. 6000 Cycli. Kostte 1300 euro, ik zie hem nu zelfs bij andere aanbieders voor 1199...Zou net als andere lithium batterijen het ~ 10 jaar moeten uithouden.
En nu ie staat te werken...zie ik 0 KW op de verbuiksmeter in de meterkast staan en ben ik heel tevreden dat de software dat dus zo mooi kan balanceren. Want mijn PC, TV, lampen,CV pomp en nog meer spul staat gewoon te draaien/aan en de zonnepanelen in het donker natuurlijk uit.
De software kan ook handelen in stroomprijzen als je een dynamisch contract hebt,maar daar heb ik nu niet voor gekozen. Omdat dat de batterij veel zwaarder belast en ik met koken veel meer stroom trek dan de batterij ( of zelfs 2 ervan ) kunnen leveren. En ik natuurlijk kook tijdens piekuren wanneer de stroom duur is. Dan zou ik alsnog duurdere stroom moeten betalen. Ook lijkt me met 800 W handelen in stroom vrij nutteloos.
Uiteraard is het opladen bij negatieve of lage stroomprijzen natuurlijk wel interessant met de auto batterij of thuisbatterij die flink vermogen kan trekken en leveren, maar die zou in mijn geval zo'n 6000 W ( 3 fase inductie kookplaat/oven ) moeten kunnen leveren. Kan alleen met een dure meterkast batterij die tegen de 10.000 euro aan loopt. Ik denk niet dat die investering (makkelijk ) terug te verdienen is.
Dat koken tik ik wel af bij de stroom leverancier, alsmede de auto opladen in de winter aan 22 cent p KW. Als auto brandstof is dat nog steeds een zeer aantrekkelijke prijs.
Of ik ooit die 1300 euro terugverdien aan een minder groot aandeel betaalde teruglever kosten en een groter aandeel zelf verbruikte zonnepaneel stroom ? De teruglever kosten zouden volgens de leverancier neerkomen op 300 euro voor 3000 KW terugleveren wat ik normaal deed. ( de auto heeft dus maar gebruik kunnen maken van 1560 KW uit de zonnepanelen ) 3000 KW zelf verbruiken zal wel niet lukken met een tot 800 W beperkte batterij maar ik zie dat het verbruik op de meter 0 is met van alles aan in huis. Dat is bemoedigend. En asl 1 batterij tekort komt neem ik er misschien 2, ieder op en andere groep en kan ik 1600 W trekken en leveren en 10,4 KW opslaan, tegen 2600 euro investering.
Bla...tot zover mijn beweegredenen
Nu ter vermaak : dat in gebruik nemen heeft mij 5 uren ergernis gekost....om een futiliteit. De app wilde de P1 meter en Batterij maar niet zien en verbinden. De site met trroubleshooter boodt 0 oplossingen, en ondertussen had ik mijn wifi router die ik jaren geleden had ingesteld op 5Ghz weer moetne terugsmurfen naar 2.4 Ghz en ik helemaal opnieuw moest leren hoe dat moest. Totdat ik stuitte op een facebook comment van iemand die opmerkte dat je de GPS locatie op je mobiel ook moest aanzetten....niemand bij de fabrikant denkt daaraan in de troubleshooting FAQ de klant daar op te wijzen ???
Al die ergenis had dus niet gehoeven, de P1 en batterij werkten zoals het hoort direct. Ik ben ook heel tevreden dat de software de batterijen op verschillende manier te gebruiken er al in zit. Je kunt zelfs kiezen voor een AI model die de stroom prijs volgt en zelf handelt na jouw aanwijzingen. Dat gebruik ik allemaal (nog) niet,ik vind het al een wonder dat ie de batterij kan laden als de zonnepanelen activeren, en de meter op 0 probeert te houden ( en geen stroom verkoopt ) als hij lading heeft.
Als iemand mij betrapt op domheden of ondoordachtheden die eerder geld kosten dan opleveren graag commentaar. Als het wat oplevert leer ik er graag van