Thuisbatterij ervaringen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
BoW
Sponsor van dit forum

Thuisbatterij ervaringen

Bericht door BoW » 12 feb 2026, 00:27

Nu ik een contract voorgeschoteld heb gekregen waarbij de teruglever kosten bijna even hoog zijn als wat je krijgt voor terugleveren zouden de zonnepanelen alleen nog nuttig zijn geweest de auto batterij te vullen. En dat is nog steeds een aanzienlijk voordeel natuurlijk.

Maar bij mij kriebelde het om ook te proberen het huisverbruik op te vangen als de zonnepanelen uit zijn, en de opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken in plaats van betaalde stroom. En in de meterkast aangesloten batterij door een bedrijf was de beste oplossing geweest, maar bij navraag veel te duur naar mijn zin ( 8000 euro voor 5 KW ) en ik hoor nogal wat verhalen van batterij cowboys die mensen oplichten met andere bedragen dan afgesproken.

Dus mij oog viel op een 5,2 KW batterij die 800 W kan leveren en trekken uit een normaal huis stopcontact. 6000 Cycli. Kostte 1300 euro, ik zie hem nu zelfs bij andere aanbieders voor 1199...Zou net als andere lithium batterijen het ~ 10 jaar moeten uithouden.

En nu ie staat te werken...zie ik 0 KW op de verbuiksmeter in de meterkast staan en ben ik heel tevreden dat de software dat dus zo mooi kan balanceren. Want mijn PC, TV, lampen,CV pomp en nog meer spul staat gewoon te draaien/aan en de zonnepanelen in het donker natuurlijk uit.

De software kan ook handelen in stroomprijzen als je een dynamisch contract hebt,maar daar heb ik nu niet voor gekozen. Omdat dat de batterij veel zwaarder belast en ik met koken veel meer stroom trek dan de batterij ( of zelfs 2 ervan ) kunnen leveren. En ik natuurlijk kook tijdens piekuren wanneer de stroom duur is. Dan zou ik alsnog duurdere stroom moeten betalen. Ook lijkt me met 800 W handelen in stroom vrij nutteloos.

Uiteraard is het opladen bij negatieve of lage stroomprijzen natuurlijk wel interessant met de auto batterij of thuisbatterij die flink vermogen kan trekken en leveren, maar die zou in mijn geval zo'n 6000 W ( 3 fase inductie kookplaat/oven ) moeten kunnen leveren. Kan alleen met een dure meterkast batterij die tegen de 10.000 euro aan loopt. Ik denk niet dat die investering (makkelijk ) terug te verdienen is.

Dat koken tik ik wel af bij de stroom leverancier, alsmede de auto opladen in de winter aan 22 cent p KW. Als auto brandstof is dat nog steeds een zeer aantrekkelijke prijs.

Of ik ooit die 1300 euro terugverdien aan een minder groot aandeel betaalde teruglever kosten en een groter aandeel zelf verbruikte zonnepaneel stroom ? De teruglever kosten zouden volgens de leverancier neerkomen op 300 euro voor 3000 KW terugleveren wat ik normaal deed. ( de auto heeft dus maar gebruik kunnen maken van 1560 KW uit de zonnepanelen ) 3000 KW zelf verbruiken zal wel niet lukken met een tot 800 W beperkte batterij maar ik zie dat het verbruik op de meter 0 is met van alles aan in huis. Dat is bemoedigend. En asl 1 batterij tekort komt neem ik er misschien 2, ieder op en andere groep en kan ik 1600 W trekken en leveren en 10,4 KW opslaan, tegen 2600 euro investering.

Bla...tot zover mijn beweegredenen

Nu ter vermaak : dat in gebruik nemen heeft mij 5 uren ergernis gekost....om een futiliteit. De app wilde de P1 meter en Batterij maar niet zien en verbinden. De site met trroubleshooter boodt 0 oplossingen, en ondertussen had ik mijn wifi router die ik jaren geleden had ingesteld op 5Ghz weer moetne terugsmurfen naar 2.4 Ghz en ik helemaal opnieuw moest leren hoe dat moest. Totdat ik stuitte op een facebook comment van iemand die opmerkte dat je de GPS locatie op je mobiel ook moest aanzetten....niemand bij de fabrikant denkt daaraan in de troubleshooting FAQ de klant daar op te wijzen ??? :evil: :twisted: :evil: :twisted:

Al die ergenis had dus niet gehoeven, de P1 en batterij werkten zoals het hoort direct. Ik ben ook heel tevreden dat de software de batterijen op verschillende manier te gebruiken er al in zit. Je kunt zelfs kiezen voor een AI model die de stroom prijs volgt en zelf handelt na jouw aanwijzingen. Dat gebruik ik allemaal (nog) niet,ik vind het al een wonder dat ie de batterij kan laden als de zonnepanelen activeren, en de meter op 0 probeert te houden ( en geen stroom verkoopt ) als hij lading heeft. :mrgreen:

Als iemand mij betrapt op domheden of ondoordachtheden die eerder geld kosten dan opleveren graag commentaar. Als het wat oplevert leer ik er graag van :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Thuisbatterij ervaringen

Bericht door BoW » 12 feb 2026, 00:44

Overigens is de afgebeelde batterij in staat ook 2500 W te trekken en te leveren....zeer dikke kabel eraan. Maar dat zijn de draden in de muren niet.

Je kunt wellicht dus wel meer met deze simpele stopcontact batterijen als de stopcontacten en groepen het aankunnen. Ik heb in het verleden meer groepen laten aanleggen in mijn jaren '84 woning omdat de aanwezige capaciteit niet voldeed aan mijn nieuwe keuken die regelmatig de beveiliging in de groepen kast deed afslaan. Ik zit er nu aan te denken dat ik ook een paar groepen erbij kan laten maken, en dan speciaal 1 voor elke batterij....en ze dan wel op 2500 W zetten.

2 van die stopcontact batterijen op een eigen daarvoor gemaakte groep met voldoende dikke aders en groepen beveiliging is nog steeds VEEL goedkoper dan 10.000+ euro van de batterij cowboys, en (bijna) even krachtig.

Of maak ik nu denkfouten ? :?

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door case » 12 feb 2026, 10:47

Of je een thuisbatterij terugverdient is heel erg afhankelijk van het gebruik.
De bedrading in je huis is, indien volgens de regels aangelegd, geschikt voor 16A, dus 3,6 kW. Per eindgroep kun je dus 1 zo'n batterij aansluiten. Per fase, bij een 3x25A meterkast, hooguit 2 batterijen per fase.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 feb 2026, 20:29

Ja ik heb me er even wat meer in verdiept en zie dat die 800 W eigenlijk een een mooie grenswaarde is, zodat het praktisch nooit tot problemen zal leiden op een groep zonder zware gebruikers op een gewoon huis stopcontact. De zware gebruikers zitten allemaal in de keuken op hun eigen groepen waar die batterijen niet op komen. En een keer de stofzuiger aan kan de groep/stopcontact dus ook wel hebben.

Ik zie ook dat 800 W aan het huis leveren voor > 90 % van de tijd genoeg is voor de apparaten die dan aanstaan. Zelfs voor de nominale waarde die de wasmachine en wasdroger trekken. Behalve de water/lucht verwarmings pieken natuurlijk. En 800 W van de panelen opzuigen tot aan 5,12 KW capaciteit voor een aantal koelere/donkerder maanden afdoende is. Ik zag vandaag al dat de thuisbatterij in standby blijft als de auto batterij aan het opladen is. Dus waarvoor bedoeld : zonnepaneel stroom oppnemen als de auto batterij klaar is werkt ook daadwerkelijk zo, en heb ik dus een capaciteit van autobatterij ~1,5 x 10 KW plus thuisbatterij 5 KW = ~ 20 KW per dag op te nemen uit de zonnepanelen. Als ik de batterij wil terugverdienen aan verminderde terugleveringskosten en meer zelfgebruikte zonnepaneel stroom die anders waardeloos is geworden omdat je er niet op meer op verdiend. Dan is dit al voldoende lijkt me.

Ook weten we van de autobatterij dat langzamer laden beter is voor de levensduur. Het ding op 2500 Watt zetten is dus niet in alle gevallen een voordeel. Al blijft een plan voor 2 nieuwe groepen en dat wel doen in mijn achterhoofd. Zover ik zie regelt de batterij via de P1 zelf het vermogen dat het trekt en is 2500 gewoon het maximum maar niet de constante belasting.

Een 2e batterij zal moeilijk terug te verdienen zijn maar wellicht nodig zijn om nog meer zonnepaneel stroom zelf te gebruiken in de zomer maanden met 12+ uur zon omdat je dan met 1600 Watt aan de panelen kunt zuigen en tot 10 KW kunt vullen, samen met 1,5 x de autobatterij laden tot 30 KW per dag. Maar het is natuurlijk wel zo dat die 10 KW thuisbatterij dan ook per dag opgebruikt moet worden en dat is misschien niet zo. Of wel als ze meedoen met de auto opladen als de zonnepanelen uit zijn.

Ik denk dat ik over een paar maanden wel een 2e op een andere groep zet. Die kast is niet groter dan een PC kast en stil, want passief gekoeld met een geribbelde plaat. Die is wel weg te werken in het interieur ( met lucht eromheen natuurlijk )

Ik denk dat deze van zichzelf al intelligente batterijen best wel eens populair kunnen worden tov peperdure meterkast aangesloten batterijen. Misschien zelfs zo populair dat de regering er ook wat mee gaat willen, zoals er belasting op gooien bij aanschaf. :mrgreen: Tot nu toe hebben ze niks te maken met achter de meter maar je leest al dat ze ook daar toegang/controle willen via internet.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 12 feb 2026, 22:14

Op facebook heb je een heel actieve homewizard groep.
Vele hebben 1 of meerdere accu's.

Ik gebruik zelf ook homewizard maar heb geen accu.
Oh ja, en de auto opladen doe ik met 6A.

Erric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 13 feb 2026, 15:39

Afbeelding maakt duidelijk dat boze mensen die na 2027 hun zonnepanelen willen uitzetten omdat ze niets meer krijgen voor hun teruggeleverde stroom een denkfout maken. Ze vergeten namelijk het direct gebruik ( d.g. in de afbeelding ) achter de meter van diverse apparaten in huis, dus stroom die je niet hoeft te betalen. De panelen uit/verwijderen is dan zomaar 300 euro duurder dan niets meer terugkrijgen voor je opgewekte stroom maar wel een klein deel ( 30 % ) direct achter de meter gebruiken door huis apparaten.

In het voorbeeld loopt alleen al het direct gebruik op tot 300 euro per jaar die je niet hoeft te betalen, al vervalt het salderen en moet je nu wel al je door de meter getrokken stroom betalen aan 700 euro wat wel even sllikken is. Dat direct gebruik kunnen wij verhogen met het opladen van de PHEV batterij als de zon op de panelen schijnt. Auto en huis apparaten hebben voor mij afgelopen jaar voor 1560 KW van de totaal 4560 KW opgewekte stroom opgenomen. Dus er is straks nog 3000 KW op een of andere manier niet terug te leveren en zelf te gebruiken.

Daarvoor komen de thuisbatterijen in beeld. Anders dan de auto staan ze wel altijd gereed om zonnepaneel stroom op te nemen, de auto is vaak weg tijdens de productiefste zonuren. En waar de auto de stroom als brandstof gebruikt, doet een thuisbatterij dat door stroom te leveren die dan ook niet door de meter hoeft. De batterijen zijn zo intelligent de stroommeter op 0 te kunnen balanceren. Geen teruglever kosten en geen lever kosten....daar wordt de energie maatschappij natuurlijk niet vrolijk van. Vandaar waarschijnlijk ook de vele waarschuwende rapporten dan thuisbatterijen niet renderen en iedereen met een EV een krachtige 3fase laadpaal aan huis moet nemen die de auto batterij snel vult...op betaalde stroom.... :roll:

Het is dus wel duidelijk dat die stopcontact batterij die 90 % van de tijd genoeg stroom levert voor alle aan staande apparaten in huis zeker nog eens het direct gebruik gaat kopieren, maar nu in het donker als de panelen uit zijn. De batterij zal dus zeker 300 euro per jaar kunnen besparen. Op zijn snelst zou hij aan 1300 euro zichzelf dus in 4 jaar terugverdienen, en dan 300 euro pj pure winst gaan maken.

Maar....zoals we weten werken zonnepanelen zeker 4 maanden per jaar nauwelijks. Dan werkt afvangen van terug te leveren stroom door thuisbatterijen ook minder of niet. Dus 6 jaar terugverdien tijd zal wel realistischer zijn. Ze gaan 10-15 jaar me dus alsnog komt dat goed.

Een 2e stopcontact batterij kan meer stroom ( 2x800W=1600 W )afvangen en opslaan ( tot 10 KW ) maar dekt meer dan de apparaten in huis 90 % van de tijd nodig hebben. Die is dus niet even renderend als de 1e batterij. Een 3e batterij ( 2400 W en 15 KW ) waarschijnlijk overkill die je zeker niet terugverdiend. Je wilt immers je auto direct aan de zonnepanelen laden, de auto batterij opladen aan andere batterijen is slijtage intensief.

Blijft de handel is stroom of opladen met een dynamisch contract - ga ik niet doen - om de batterij sneller terug te verdienen maar daar komen in 2027 veranderingen bij kijken die dat veel minder profitabel maken. Daar tegen kost zonnepaneel stroom alleen de afschrijving op je installatie. In mijn geval zelfs gratis, want die heeft zichzelf in 6 jaar al terugverdiend. ( door omstandigheden zoals dat prijsplafond en salderings regeling waardoor je in de winter electrisch kon stoken met in de zomer opgewekt saldo....maar dat stopt dus )

Plaatje uit video van ene Ketel Klets. Vaak niet met hm eens, maar hier heeft ie gelijk.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 feb 2026, 15:02

Vandaag was ik een beetje verbaast de batterij vol aan te treffen na maar een aantal uurtjes vol zon op de panelen. Kennelijk vult 5KW zich toch ook nog verbazend vlug aan 800 Watt. En leegt zich natuurlijk ook zo vlot als je er 800 W uit staat te trekken. Wat s'avonds en snachts niet zo snel gaat gebeuren, maar toch een wasmachine of droger aan gebeurd regelmatig. Nou snap ik wel waarom sommigen er 3 hebben staan.

Echter voordat ik al te enthousiast meer ga bestellen moet ik er rekening mee houden dat vandaag de autobatterij niet 1,5 x heeft opgeladen wat 15 KW opladen erbij zo zijn, en dat ik met direct gebruik van huisapparaten ook nog wel wat van die zonnepaneel stroom verbruik.

Maar goed het is wel duidelijk dat in de zomermaanden met 12+ uur zon er wel meer capaciteit nodig is om de meeste stroom van de zonnepanelen af te vangen.

Toch is er dan nog iets om rekening mee te houden : krijg ik veel meer capaciteit wel verbruikt ? Dagelijks niet lege batterijen kun je immers ook niet vullen met hun volledige capaciteit en lever je alsnog veel stroom terug met teruglever kosten. Maar achteloos een aantal batterijen neerzetten betekend dat die in de donkere maanden staan te niksen, zou ik er 3 hebben is binnen 3 dagen zonder zon de opgeslagen stroom toch wel weer op, en nog veel sneller als de auto er ook aan zou lurken bij opladen.

Maar ik zie dus dat er nog wel een reden is om een groter AUTO batterij pakket te willen hebben. In de vorm van een Outlander 2025 of een batterij revisie met andere cellen van deze Outlander III batterijbak. Waren daar maar meer mogelijkheden voor :?

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 feb 2026, 17:26

Ik deed nog een ontdekking : als je deze stopcontact batterijen op 2500 watt instelt, maar je hebt er 2 gaan ze niet 2500 watt opnemen maar ieder de helft omdat ze zich laten coordineren door de P1 meter.

Mijn zonnepanelen leverden vandaag zo'n ~ 2200 watt wat voor 2 batterijen laden met 1100 watt zou hebben beteken met 0 terugleverings kosten. Ook hadden ze dan langer kunnen opladen tot 10 KW opslag.

1100 Watt is natuurlijk een veel minder waarschijnlijk probleem uit een stopcontact van een niet zwaar belaste groep. Mijn huis verbruikt met PC, wat lampen en CV aan continue nog geen 400 Watt. En de zware gebruiksgroepen in de keuken voor oven, kookplaat en magnetron zijn aparte groepen. Alleen de groep van de schuur krijgt de belasting van de auto opladen over zich heen. De rest van de groepen kan dus wel 2500/2=1100 Watt of 2500/3=833 Watt hebben.

Maar het is wel zo dat 2 van die stopcontact batterijen erbij kopen me 2600 euro terugzet van het moment waarop ik een Outlander 2025 kan kopen, die OOK ~ 18 KW van de 22 KW kan opzuigen uit de zonnepanelen....keuzes keuzes.

Kamej03
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door Kamej03 » 15 feb 2026, 18:21

Als ik de aanschafkosten van 1200 euro aanschaf, de 5kwh capaciteit en daarbij 20 cent voor kWh reken, deze gegevens gebruik in een model met mijn verbruik van vorig jaar dan zou de batterij in 62 maanden zijn terugverdient. Mijn verbruik is rond de 7000kwh waarvan ik grofweg 2000 uit de zonnepanelen haal, 2000 teruglever en 5000 kWh koop.
De winst is vooral in voorjaar en najaar te behalen voor mij omdat ik een warmtepomp heb, dan is er wel zonneopbrengst terwijl het savond/‘s nachts nog fris kan zijn. ‘s zomers zit de (virtuele) batterij steeds vol en wordt er weinig uitgehaald en ‘s winters is het steeds leeg omdat er niks in komt.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle? / s-edition? / diamond? 2.4 van 2019

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 feb 2026, 14:34

Ik heb het volgende uitgebroed : in de eerste afbeelding (1) zie je de maanden met zon dat de panelen echt iets doen, de leveren gemiddeld 350 KW per maand terug door de verbruiks meter. Dat willen we nu met teruglever kosten die bijna even hoog zijn als de teruglever vergoeding, en straks geen saldering meer niet meer.

Kan ik die 350 KW per maand nu opslaan en op ieder tijdstip van de dat zelf verbruiken zoals ik dat gewend was met salderen bespaart dat in de afbeelding (2) 7 maanden x 350 KW = 2450 KW stroom x 0,22 = 539 euro per jaar aan stroom. Maar nu in 2026 ook al 2450x0.058 aan teruglever kosten. ( boete ) = 142 euro. Het is nog niet duidelijk wat stroomleveranciers in rekening brengen nadat salderen stopt maar naar verwachting blijven ze daar geld voor vragen dus dat komt dan bovenop je afgenomen stroomkosten !!

350 KW / 30 dagen = 11.6 KW per dag. Wat eigenlijk wel precies klopt. Ik moet dus ~12 KW per dag kunnen opslaan en maximaal 4800 watt kunnen opnemen als de zonnepanelen hun krachtigste stroom beginnen te leveren zodat het niet door de verbuiksmeter ontsnapt en wordt geteld.

Ik moet dus kiezen tussen 2 batterijen van 5KW op 5000W ingesteld, maar wel 2 groepen( of keukengroep ) erbij laten plaatsen,hoewel ze per groep geen 5000 W gaan trekken maar 2500 W want ze werken samen als 1 unit op de P1. Dan ontsnapt mij 1.6 KW zonnepaneel stroom per dag, maar de maanden buiten de gekleurde boxen die ik tekende leveren de zonnepanelen geen 11.6 KW maar veel minder en in die maanden is 10 KW overgedimensioneerd. En kost flink meer in aanschaf met een langere terugverdien tijd. 2600 euro/539 euro bespaarde stroom = 4,8 jaar.

Of kiezen voor 3 batterijen van 5 KW op 5000 W ingesteld ( keukengroep erbij ) zodat ik 15 KW kan opslaan wat vrijwel altijd overgedimensioneerd is maar ook minder intensief belast. Lange terugverdien tijd maar ook lagere slijtage. 3900/539 = 7,2 jaar.

Ik moet dus wel wat meer kosten maken dan alleen de batterij simpelweg kopen en in een gewoon stopcontact pluggen aan 800 W, en waarschijnlijk het makkelijks een keukengroep in mijn meterkast laten bijmaken + bedrading naar 3 nieuwe stopcontacten. Zelfs als de batterijen nog eens zouden verdwijnen zijn die extra stopcontacten vast niet nutteloos.

De besparing is trouwens wel groter dan 539 per jaar omdat de panelen ook nog leveren buiten de door mij getekende gekleurde boxen maar veel minder. Wellicht is het dan 600 euro per jaar. Zou ik geen panelen (of die uit zetten ) en geen batterijen hebben zou ik in 2027 5958 KW x 0,22 = 1310 euro moeten gaan betalen aan stroom, dus alleen aan stroom al 108 euro per maand. Dat kan nu zakken tot 1310-600=710/12=59 euro per maand. Maar dan heb ik natuurlijk wel 2600 euro of 3900 euro vooruit betaald aan de batterijen, en ooit ( maar al terugverdiend ) ook 6000 euro aan de zonnepanelen.

Dus linksom of rechtsom krijgen we allemaal lastenverzwaringen aan de broek waar je alleen op langere termijn ( 6+ jaar ) voordeliger uit kan komen als de investeringen zich hebben terugverdiend. Als de roverheid dan niet alweer iets anders heeft verzonnen aan belastingen als er teveel batterijen in bedrijf komen of de energie maatschappijen weer gaan klagen.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 feb 2026, 15:57

Even een kanttekening bij bovenstaande post : ik maakte nog een denkfout met de autobatterij die natuurlijk ook een 10-15 KW aandeel neemt in de zonnepaneel stroom opnemen en zelf verbruiken. Dan lijkt het alsof je met 10 KW onvoldoende thuis batterij hebt als de auto thuis komt als de zon weg is en dan de batterijen leeg trekt zodat er niets overblijft voor de apparaten thuis. Die dan toch op betaalde stroom draaien.

Maar 10 KW door de auto opgenomen stroom blijft zelf verbruikte stroom, of dat nu in de thuisbatterij zit of in de autobatterij. Het is juist een enorm voordeel dat je die stroom toch nog kunt gebruiken terwijl je niet thuis was. Dat leegtrekken door de autobattterij in de maanden met minder zonuren is dus geen reden teveel capaciteit aan batterijen te gaan plaatsen. Zolang de capaciteit maar genoeg is alle zonnestroom die er die dag wel was te kunnen vangen.

In de zomer ( s'avonds ook nog zon ) komt dat niet voor want dan is er lang genoeg zon om zowel de autobatterij en de thuisbatterijen vol te krijgen die niet worden leeg getrokken door de auto.

Ik kom dus uit op 10 KW aan thuisbatterijen en waar mogelijk aanpassingen in de meterkast die op 2500 watt in te kunnen stellen. ( in bovenstaande tekst zei ik 5000 W per batterij maar dat moet 2500 W zijn...ze kunnen juist samen 5000 W trekken indien zo ingesteld, en dat kan maar beter verdeeld zijn over 2-3 groepen, liefst op een geheel eigen groep per batterij. Ik zit te denken aan een keukengroep erbij laten plaatsen.

Bovenstaande gaat allemaal uit van stroom opvangen en zelf gebruiken met een normaal stroom contract. Dat levert een relatief lage - als je eerlijk de afschrijving meeneemt - maar voorspelbare besparing op. Je kunt ook handelen in stroom met behulp van dynamische contracten en veel meer aan batterijen verdienen, maar er veranderd zoveel in stroomprijzen, overschot of tekort aan stroom en belastingen en contractvoorwaarden in de toekomst dat het precies hetzelfde is als beleggen : resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Vooral niet bij installaties die wel 10.000+ euro hebben gekost.

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 18 feb 2026, 16:41

De cijfers die jij noemt zouden veel duidelijker worden als je de juiste termen gebruikt. Er is een groot verschil in kW (vermogen) en kWh (energie)...

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 feb 2026, 17:51

Ik kan niets meer aan die teksten veranderen, dus plak er bij de genoemde batterij capaciteit maar een h achter. ;)

Ik zag overigens dat ze ook 10 en 15 KW modellen hebben met dezelfde laad en ontlaad specificaties, zelfde gunstige prijzen per KWh. Dat scheelt ruimte.

Kamej03
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door Kamej03 » 18 feb 2026, 19:30

Rekenen met maand gegevens is wel erg grof, lijkt me. Ik heb met kwartier data gerekend, en dat heeft nog z’n beperkingen. Ik heb bijv geen rekening gehouden met 800 watt limiet van de 5kwh batterij.
Veel energie leveranciers hebben al duidelijk gemaakt hoe ze e.e.a. in 2027 gaan berekenen. Mijn leverancier geeft vanaf 2027 altijd nog een paar tiende van een cent terug op een teruggeleverde kWh, dus ik ga geen teruglever kosten betalen.
Met de batterij wacht ik nog even omdat ik verwacht dat ze op korte termijn goedkoper en slimmer zullen worden.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle? / s-edition? / diamond? 2.4 van 2019

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 feb 2026, 20:12

Kamej03 schreef:
18 feb 2026, 19:30

Met de batterij wacht ik nog even omdat ik verwacht dat ze op korte termijn goedkoper en slimmer zullen worden.
Dat denk ik ook wel. Als ik de reviews bekijk is mijn versie al compacter, slimmer en heeft meer KWh dan die van een jaar geleden die de early adapters aanschaften en is dan ook versie 3.

Was dat maar zo - ongekend snelle innovatie, brede keus en dalende prijzen per KWh - voor de Outlander batterij.... :twisted:

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 19 feb 2026, 16:03

Dit maakt duidelijk dat de - regelbare - begrenzing van 800 W alleen geldt voor leveren van stroom aan het stopcontact.

Ik vraag me af wat het verschil is van 2500 W door het stopcontact/groep trekken bij stroom met laden dan is, wat ie kennelijk wel default doet ? :shock:

Dit maakt het wel simpeler want 2 battterijen - zaterdag krijg ik de 2e - zijn in staat over 2 groepen het hele zonnepaneel vermogen van 4800 watt te verwerken, zonder dat er nog stroom door de verbruiksmeter "ontsnapt" Dat kan geen probleem zijn want de zonnepanelen leveren die 4800 W ook over 2 groepen aan het huis net.

De enige andere limiet is de hoeveelheid opslag in KWh, maar samen met de autobatterij die ik ~ 1,5 x per dag laad heb ik nu 25 KWh die ik per dag kan verstouwen. De auto had ik al, dus de kosten vrijwel alle zonnepaneel stroom zelf te kunnen gebruiken pakken lager uit dan ik kort geleden nog dacht : 2x 1300 euro. Als die mij zoals zelf uitgerekend met 500 euro per jaar de rekening verlagen zijn ze over 5,2 jaar terugverdiend. Echt 4800 KWh aan stroom opvangen en zelf gebruiken zou 1056 euro opleveren...maar dat zal wel niet helemaal lukken in praktijk....toch doen de batterijen indrukwekkend goed werk meteen te gaan laden als de P1 zonnepaneel stroom ziet...zolang ze niet vol zitten ontsnapt maar weinig door de verbuiksmeter.

Er zal in praktijk alleen stroom "onstsnappen" als de batterijen vol zijn en de auto nog niet thuis aan de lader is. Of de auto thuis met een volle batterij staat omdat ie niet is gebruikt. Dat zij zo, dat is geen 3e batterij waard in terugverdienkosten, tenzij later anders blijkt in praktijk.

In de winter - dus nu - zal de auto zich wel vaak opladen uit de batterijen en toch nog stroom trekken van het net, maar zonne energie die er niet is kun je ook niet opslaan en dat is nu ook al zo. En de zonne energie die er wel is, is dan niet "ontsnapt" omdat de auto er niet was met teruglever kosten.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 21 feb 2026, 23:37

Easy come easy go....vandaag nu de auto niet geladen hoefde te worden genoeg zon de batterij vol te krijgen maar huisapparaten en koken met de oven/inductie plaat trekken hem ook weer zo leeg.

5 KWh is dus echt niet overbemeten, maar wel genoeg om in de winter met dagen met zon met zonnestroom te koken en je huisapparaten te voeden. En in de warmere maanden natuurlijk een mooie buffer aan stroom die je niet aan de energie leverancier betaald bovenop wat de auto batterij trekt.

Het mooie is dat het automatisch werkt, de P1 wil de verbruiksmeter op de 0 houden. Nu is het voor mij nog nieuw, maar weldra kijk ik er niet meer naar om omdat het automatisch gaat. Ik vind het wel prettig dat er zo erg weinig zonnestroom niet door mij zelf verbruikt zal worden. Gratis is het niet omdat er 2 batterijen terugverdiend moeten worden, maar ik verwacht wel dat mijn stroomrekening omlaag kan/ik anders geld terugkrijg bij de jaarafrekening. En de aanpassing in schatting die de stroomleverancier zal doen vanwege het stoppen met salderen niet ineens een enorme sprong in maandlasten omhoog is. Want daar kun je januari 2027 op wachten.

RaiMO
Forumlid

Bericht door RaiMO » 22 feb 2026, 15:14

Even een extra aandachtspunt met betrekking tot stekkerbare thuisaccu's:

Let er op dat de groepenkast (en dan vooral de bekabeling) geschikt is voor het aantal ampères wat er totaal kan kan lopen: net aansluiting+ piek vermogen wat de batterij(en) kort kunnen leveren. (Dat is vaak meer dan nominaal).

Groet,
Raimon.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 feb 2026, 00:13

Een stopcontact en groep waarop die aangesloten is kan 16 A en 3680 Watt aan. Dat is dus onder wat een 10,9 A en 2500 Watt trekkende batterij aan belasting oplevert maar veel ruimte voor andere verbruikers is er inderdaad niet, 5,1 A en 1180 Watt over.

Overduidelijk is het wel zaak dat er geen andere zware gebruikers gelijktijdig ook stroom trekken op dezelfde groep. Je moet dus weten welke stopcontacten op welke groep zijn aangesloten en hoeveel Watt/Ampere die trekken. Ik heb dat probleem veel minder want alle zware gebruikers zitten op de keukengroepen die ik erbij heb laten zetten waarop de thuisbatterijen niet ingeplugd worden. Alleen de autolader van 10 A is nog een zware maar die zit op eveneens verder onbelaste schuur groep waarop ook geen thuisbatterij word ingeplugd.

Maar er is nog iets waarom het zo'n vaart niet loopt met de op "self consumption" programma gekozen batterijen : ze hebben de opdracht de verbruiksmeter op de 0 te houden als er zonnepaneel stroom is, en kunnen alleen stroom trekken van de zonnepanelen die niet meer leveren dan 4800 Watt en verdelen de beschikbare stroom evenredig. Ze zullen in praktijk dus niet met meer dan 2400 Watt en 10,4 A laden. Bij 3 batterijen zou dat zelfs 1300 Watt 5,65 A per groep zijn.

Als de zonnepanelen 4800 Watt leveren en ik schakel een verbruiker in - de autolader - die 2200 Watt trekt, blijven de batterijen natuurlijk geen 2400 Watt per stuk trekken, want ze hebbend e opdracht de verbruiksmeter op de 0 te houden. Ze zullen zichzelf dus beperken tot 1200 Watt 5,2 A per groep.

Zo doende zou je het zelfs nog kunnen riskeren de autolader en een thuisbatterij op 1 16 A groep in te pluggen : 10 A + 5,2 A = 15,2 A en 2200 W + 1200 W = 3400 Watt.....het kan nog net, maar is niet verstandig als er ook andere gebruikers op die groep zijn hoe licht ook.

Dus als de batterijen voor "self consumption" zijn ingesteld zullen ze nooit het zonnepaneel vermogen te boven gaan, de hoeveelheid zonnepaneel stroom over de verbruikers verdelen en ook nog onderling over de batterijen verdelen.

Het wordt een heel andere zaak als je de batterijen gaat gebruiken om goedkope stroom tijdens dalprijzen te laden. Dan ga je wel stroom door de verbruikmeter trekken en is het laadvermogen van de batterijj altijd de limiet.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 feb 2026, 15:51

Ik constateer dat 1 batterij ook eigenlijk wel heel gunstig is bij lage opbrengst van de zonnepanelen.

Ik zie vandaag bij een overwegend grijze dag een zonnepaneel opbrengst van 200 - 400 Watt na verbruikers in huis wat eigenlijk niks is, maar vanaf ~ 09:00 uur begint dat toch de batterij op te laden. Nu tegen 16:00 u aan heeft hij toch een lading van bijna 4KWh bereikt die hij de hele avond en nacht kan opgebruiken.

In praktijk zal hij in de winter/op grijze dagen vooral de stroom die door de verbruiksmeter getrokken wordt bij koken fors reduceren, en nog uren aan TV kijken/PC gebruiken en lamplicht zonder de energie leverancier te hoeven betalen laten draaien.

De winst zal niet fabelachtig zijn - 4 KW afnemen van de leverancier kost mij 0,88 cent - maar iedere KW waarvoor je niet de leverancier hoeft te betalen incl belastingen zal na het einde van salderen zich over een aantal jaren terugbetalen. De batterij is dezelfde lithium tech ( 6000 cycli ) als die van de auto en gaat < 10 jaar mee.

Hiermee valt weer een berekening te maken. 7 maanden volop zon schat ik in op 7 x 20 dagen =140 x 5 KW x 0,22 cent = 1,1 euro = 154 euro. 3 maanden grijs daglicht schat ik in op 3 x 20 dagen = 60 dagen x 4 KWh x 0,22 cent = 0,88 cent = 66 euro. 154 euro + 66 euro = 220 euro per jaar. Ik denk wel dat dit te pessimistisch is, zeker als je met meerdere batterijen alle zonnepaneel stroom kunt vangen als die op vol vermogen draait.

Belangenrijk : dit is zonder de autolader/autobatterij gerekend doe ook 2200 Watt/ 10 A opzuigt en de thuisbatterij dan standby blijft zonder te laden. Dus met de auto laden zal de thuisbatterij in de grijze daglicht situaties niets tot weinig doen. Je kunt wel na thuiskomst de Outlander PHEV op de gemiste zonnepaneel stroom (deels) opladen, en zo toch profiteren van zelf opgewekte stroom.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 23 feb 2026, 16:21

Even een korte tussendoorvraag als we het zouden hebben over een batterij(pakket) aan de omvormer van de panelen. Even (PH)EV's buiten beschouwing gelaten: die slurpen zich vol met zonnestroom en leveren het huis stroom tot ze leeg zijn, dan gaat het huis over op netstroom. Klopt toch?
Hoef je niks voor te regelen want laden alleen indien zon en indien zon wil je graag laden met alles wat er over is nadat het huis is voorzien.

Pak je meer stroom voor koken of een airco of weet ik wat, dan trek je je accupakket leeg zoals bovenstaand.

Nu heb ik wel een PHEV en/of een EV.

Wat is dan wijsheid: gewoon inprikken en laden resulteert in een leeg batterijpakket en dan gaat het huis netstroom kopen.

Wat je zou willen is - denk ik nu - dat het pakket vol zit tegen het einde van de middag (voor koken en de nacht) en dat het overschot de auto in gaat. Maar hoe regel je nou dat het geheel ook nog eens zonnestroom afhankelijk wordt: niet van het net trekken en toch alles tegelijk laden. Want als je eerst het pakket gaat vullen, dan staat je auto leeg en kun je niet even weg (lange ritten even daargelaten) en als je eerste je auto volgooit, dan ga je koken van het net. Dus eigenlijk wil je de opbrengst per paar minuten weten en deze verdelen over de accus (EV en pakket) met inachtneming van de tijd dat de zonkracht afneemt, dat je gaat verbruiken (koken als piek), en graag ook nog even een EV-volheids-wens (als ik vanavond nog 300km moet rijden dan graag vol, mag ook uit het net maar als ik maar 100 hoef en er zit nog 150 in hoeft dat niet) in de vergelijking stoppen.

Hoe regelen we zoiets? En dat alles graag zonder dat meteen het hele internet weet wat ik aan het doen ben of niet dus even AI er buiten laten. Die mag de code herzien maar niet het principe bepalen.

- verwachte zonkracht -> verwachte dagproductie
- gewenste kilometers in de EV
- huidige km's in de EV
- verwacht huisverbruik (bij veel zon AC, winter warmtepomp, dagelijks kooktijd, douchewarmwatervraag)
- laadtempo van de auto, kun je dat afdwingen? gewoon aanbieden wat er over is tenzij de agenda wat 'eist'
dat soort dingen

:)

RaiMO
Forumlid

Bericht door RaiMO » 23 feb 2026, 21:03

@BMtouring

Volgens mij kun je met een Victron installatie en "Node Red" op de Cerbo geheel naar eigen wens je laadalgoritme bepalen.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 24 feb 2026, 15:29

Ik heb nog even over de vraag van BMtouring nagedacht en besef dat wij als Outlander PHEV rijders een iets andere overweging moeten maken.

Voor mensen zonder (PH)EV is 5 KW h genoeg om met de zonnepaneel stroom die opgevangen kon worden de stroomvraag voor de avond, nacht en ochtend te kunnen voldoen, of je moet het wel heel bont maken met zware verbruikers. ( zie afbeelding )

Maar als wij met de PHEV thuiskomen gaat ie de thuisbatterij leegtrekken. Dat is op zich geen ramp want ook dat is zonnepaneel stroom optimaal benutten, maar nu als autobrandstof. Wel besteed.

Maar omdat onze auto al snel 5-10 KW kan laden ( de Outlander 2025 wel 20 KW ) is het voor ons financieel aantrekkelijk om meer zonnepaneel stroom op te vangen, afhankelijk van het vermogen van de zonnepaneel installatie liefst zelfs ALLE zonnepaneel stroom. Want wij kunnen al die stroom door onze PHEV ook daadwerkelijk verbruiken en betalen daar dan niet voor aan de energie leverancier.

Daarom redeneer ik dat voor ons ( Outlander III ) en zo'n 10-12 panelen zo'n 15 Kwh aan batterij(en) ideaal zou zijn. En zou je 3 batterijen op 3 ( licht of onbelaste ) groepen kunnen zetten kun je je auto laden en andere gebruikers gewoon gebruiken, tegelijkertijd. Groepen en stopcontacten laten bijplaatsen kost wel wat extra maar is nooit verspild geld.

MAAR....

In de winter is er geen 15 KWh opbrengst per dag. Veel dagen staan de batterijen zelfs op standby als ze zijn ingesteld alleen te laden bij zonnepaneel stroom achter de meter te gebruiken.

Je kunt dat ondervangen door een contract te nemen met vaste dal en piek prijzen. Dan laad je op met dal prijzen en laat de batterijen je stroom leveren tijdens piek prijzen. Niet aan het net, maar aan je huis. In stroom handelen gaat erg veranderen en zal niet meer opleveren wat het deed. Maar je kunt dus wel de batterijen gebruiken goedkoper op te laden als er geen zonnepaneel stroom is. Als je dit doet moet je wel meer KWh kunnen opslaan dan je verbruikt, en zoveel groepen/batterijen hebben dat ze echt je getrokken vermogen dekken. Anders trek je alsnog dure piek prijs stroom.

Ik heb zon dalprijs contract nog niet aangedurfd ( volgend jaar misschien ) in de vrees alsnog dure stroom te moeten trekken, en ga dus voor zoveel mogelijk zonnenepaneel stroom zelf verbuiken. Langere terugverdien tijd wellicht, maar ook dat verdiend zichzelf terug....de batterijen gaan - net als die van de Outlander - 10 jaar mee.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 feb 2026, 15:26

Zoals wel verwacht zuigen 10 KWh aan thuisbatterijen zich ook snel vol ( 15:00 u al ) als de autolader niet wordt gebruikt en de zon vol op de panelen staat, en lever ik vanaf 15:00 dus alsnog stroom terug aan het net....met teruglever kosten. En dat in Februari al. :shock:

Het punt is dan ook de 10Kwh autobatterij WEL zo veel mogelijk ook op de zonnepanelen op te laden, en (deels of helemaal ) uit de thuis batterijen als het moet. In de zomer met zon tot s'avonds laat zal de autobatterij vullen uit de batterijen niet hoeven ( trekt 2200 watt terwijl de panelen tot 4800 watt kunnen leveren ) en heb ik dus ~ 20 Kwh opslag per dag. Als er minder zon is of in de donkere maanden kan ik dus 10 Kwh per dag opslaan, maar in praktijk in de auto verbruiken, omdat de zonnepaneel stroom overgeheveld zal worden naar de autobatterij via de thuisbatterijen.

Maar ook "autobrandstof" is een efficente benutting van stroom die je niet hoeft te betalen en (waarschijnlijk ) opgewekt toen je niet thuis was. 10 Kwh is alweer 10x0,22= 2,20 euro per (zonnedag) uitgespaard.

Voorlopig vind ik het even welletjes zo, al sluit ik een 3e 5 KWh erbij niet helemaal uit. En mijn geschikte groepen zijn ook op :mrgreen:

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 25 feb 2026, 16:29

Ik zie ze nu de zon aan de andere kant van het dak staat ( geen panelen daar ) en ik de autolader heb ingeplugd de batterijen ieder 1100 Watt leveren aan de autolader. Allemaal op een andere groep en dus geen enkel probleem. 8-)

Extra panelen waar de zon s'avonds nog schijnt zou wel extra KWh opbrengen, maar dat moet je na 2027 dan ook kunnen opslaan of verbruiken, anders is dat zinloos. In prinicpe kan dat wel nut hebben als in praktijk vaak de autolader de thuisbatterijen s'avonds voor een groot deel leegt. Maar S'morgens als de zon weer opkomt wil je ook geen volle batterijen hebben....die kunnen immers dan niets opnemen.

Plaats reactie