Even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
rodehasi
Nieuw forumlid
Model PHEV: IV (2025- )

Even voorstellen

Bericht door rodehasi » 21 mar 2026, 13:48

Ben een pensionado en in het bezit van een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2016. En ben me aan het oriënteren op de nieuwe Outlander. Tips en goede raad zijn welkom

haenzel
Forumlid

Re: Even vooerstellen

Bericht door haenzel » 22 mar 2026, 09:35

Welkom!!

Heb zelf de overstap gemaakt van een Outlander PHEV mj 2021 naar mj 2025.
Een wereld van verschil. Uiteraard groter EV-bereik, meer vermogen en veel betere wegligging ondanks hogere gewicht.
Afstanden die ik tot voor kort niet helemaal elektrisch kan voltooien vallen nu ruim binnen bereik.
Wat mij echt heeft overtuigd is het feit dat er betere cellen gebruikt worden die beter gemanaged worden zodat deze langer meegaan.
Ik kreeg nu nog een mooi bedrag terug als inruil omdat de battery-pack nog in goede staat was en er ging eur 6.000,= af van de nieuwprijs.

in de huidige "brandstofcrisis" heb ik het gevoel de juiste keuze gemaakt te hebben. Tijdens langere vakantieritten wil ik, met tenttrailer, in het buitenland onderweg niet beperkt worden door laden (laadplekken veelal niet geschikt voor aanhanger). Ik hoop nog steeds (ijdele hoop?) dat de mrb-korting weer terug komt. Ik ga er echter niet van uit... ;)

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 mar 2026, 13:17

Ik wilde een Outlander 2025 maar nu ik zie waar de Chinezen mee komen ben ik dat instant vergeten. De Chinese PHEV rennen rondjes om de Outlander 2025/2026 wat EV bereik betreft en laden normaal met CCS 2 ipv het verdwijnende ChaDeMo.

Neem de C10 EREV ( PHEV ) met 145 kilometer EV bereik en een even sterke, maar zuiniger 1,5 turbo met Atkisnon cycle en 80 KW generator. En daar komt nog bij dat de C10 op de Outlander III lijkt wat ik een mooie, slankere body vind dan de bonkige en hoekige SUV die nu in zijn, maar wel een veel modernere snuit en kont heeft. En modern interieur met schermen met snelle processors. Alle rijhulp systemen zitten daar op en aan.

Ze zijn ook zomaar 10.000 tot wel 20,000 euro goedkoper dan de Outlander 2026. Het topmodel, een EV heeft AWD en 600 pk/720 Nm en een bereik van 480 km. Die met de enkele e-motor achter ( net als de EREV hybride ) 218 pK en 500 kilometer. Alle mogen 1500 kg trekken.

Ik hou nog wel in de gaten wat de betrouwbaarheid van deze auto's zal zijn, maar qua Chinese batterij technologie zijn zij al de beste. De batterij is natuurlijk wat me het ergst tegenvalt aan de Outlanders....slijt veel te snel en bereik is EV veel te laag. Danweer veel concurrenten hebben meestal geen AWD. Als er nou eens een aftermarket Chinees battery pack voor de Outlander III zou komenmet hogere capaciteit zou ik de Outlander niet wegdoen, want hij rijdt fantastisch..maar 30-40 km EV range ( en zakkend door slijtage ) vind ik toch wel te weinig. En 60- 80 kilometer van de Outlander 2026 ook als je 145 kilometer kunt krijgen in een auto met motorisch dezelfde capaciteiten en zelf vorm en maat als de Outlander III. Maar gezien de omstandigehden wordt de volgende wellicht toch een EV versie. Dan maar om de 200 kilomter de caravan afkoppelen....kun je tenminste nog op vakantie..

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 23 mar 2026, 16:43

Bij mij blijft de 2025 outlander op 1 staan.
Okee, kleinere accu maar wel 4wd en gunstiger afschrijving tov de Chineesjes.
Wacht nou maar eerst een voede caravantest af van die C10.
En turbo motoren zijn niet zuinig want is er al een wltp cijfer bekend.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 23 mar 2026, 17:25

Of je tot de aankoop van een Outlander PHEV over moet gaan hangt in 1e plaats af van je dagelijkse ritten. Vakantieritten zijn, naar mijn mening, van ondergeschikt belang aangezien je dit gemiddeld maar 2x per jaar doet. Rijd je bv voor woon-werkverkeer max. 45km enkele rit dan is de Outlander PHEV IV een prima keuze.

Zoals eerder vermeld kun je de batterij techniek van de III niet vergelijken met de IV. De IV heeft andere cellen en betere laadtechniek. Overigens reed ik met de III, ook in de winter, nog 45-50 km in EV-mode. Dit na 4 jaar 10x per week volledig vanuit (bijna) leeg laden en 78.000km.

Mitsubishi heeft het PHEV-concept gewoon goed onder de knie. De IV is nog een "tandje" beter. Dat schilt echt enorm in rij-ervaring..!!

Ben benieuwd hoe de chinese techniek stand houdt na een aantal jaren van gebruik. Ik koop ook liever Japans dan Chinees..
(Daarentegen eet ik liever Chinees dan Japans..)

rodehasi
Nieuw forumlid

Bericht door rodehasi » 23 mar 2026, 19:10

Bedankt voor de reacties!! Mijn huidige Outlander heeft ruim 230000 gereden. Heb deze gebruikt gekocht, ondanks recensies dat de Outlander betrouwbaar zou zijn, toch een aantal keren met pech gestaan. Met name de remmen (vast/warm lopen) zijn een probleem. Ook de ruitenwissers hielden er mee op; alleen een nieuwe computer kon dat probleem oplossen. Maar voor de rest een prima (reis)auto. Met name ook gekocht om een caravan (kip Vision) te trekken; uiteraard geen probleem. Ondanks bovenstaande toch enthousiast over de auto. We kijken nu naar een intslyle +, en kijken ook naar een Volkswagen Multivan 1.5 hybride. Het is een beetje appelen met peren vergelijken maar toch is dit voor ons de keuze; ruimte of zekerheid.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 mar 2026, 21:13

Ik vergat nog te vertellen dat je die Leapmotor C10 "gewoon" kunt kopen en in onderhoud kunt hebben bij alle Stellantis dealers. Dus Peugeot,Citroen, Fiat, Lancia, Opel enz enz.

En de Outlander PHEV krijgt in het najaar ook een 1,5 liter turbo motor. Alle Mitsubishi's die nu nog een 2.4 liter motor gebruiken.

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 23 mar 2026, 21:23

rodehasi schreef:
23 mar 2026, 19:10
Met name de remmen (vast/warm lopen) zijn een probleem.
Dit komt omdat de remmen te weinig aangesproken worden tijdens normaal gebruik (lees uitrollen / regeneratie).
Ik probeer altijd minimaal een paar keer per week de remmen goed te belasten zodat de remzuigers niet vast komen te zitten.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 mar 2026, 22:05

haenzel schreef:
23 mar 2026, 21:23

Dit komt omdat de remmen te weinig aangesproken worden tijdens normaal gebruik (lees uitrollen / regeneratie).
Ik probeer altijd minimaal een paar keer per week de remmen goed te belasten zodat de remzuigers niet vast komen te zitten.
Van 100 % batterij tot 80 % remt de auto niet op de e-motoren. S'morgens hoor/voel ik ook altijd de auto een aantal kilometer bij remmen op de schijfremmen remmen totdat de batterij onder de 80 % is. Die krijgen dus wel dagelijks 2x hun schijf poets en remzuiger heen en weer beweeg actie.

Ik vraag me eigenlijk wel of of je die blokken zo goed hoort te horen...die van mij klinken nogal alsof stenen die je langs elkaar schraapt. Maar ja de garage heeft net de remvloeistof vervangen...zouden ze zulke uitlkuikens zijn de remblokken bij een dure jaarlijkse beurt niet op dikte te controleren ? Misschien moet ik zelf maar weer eens de moeite nemen de wielen eraf te halen en het eens en ander te controleren of zelfs vervangen.

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 23 mar 2026, 23:23

??? Soms reed ik volgeladen 3 km met de III en dan kon ik al regenereren. Op die 3 km hoefde ik niet te remmen. Dan worden de remmen dus helemaal niet aangesproken. Het is een algemeen bekend probleem dat de remmen bij de Outlander PHEV te weinig intensief gebruikt worden waardoor het fout gaat zoals beschreven.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 24 mar 2026, 01:19

Die dikte is maar één criterium, ze worden ook hard van ouderdom

Bij mijn eerste Outlander heb ik ze bij 160k vervangen ondanks meer dan voldoende dikte, ze waren keihard. Daarna remde het beter doseerbaar en stiller.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 24 mar 2026, 07:53

Ze vervuilen en verglazen door iedere keer de roest op de schijven.
Opschuren wil nog wel eens helpen.
De toyota hybride van mijn vrouw heeft er ook last van.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

siardi
Nieuw forumlid

Bericht door siardi » 24 mar 2026, 10:20

heb inmiddels Outlander 2025, allemaal prachtig autotechnisch, maar de computer...... Alle (veiligheids)functies zijn eigenlijk onveilig door ondoorzichtige aanraakbediening. Of de audio werkt niet, of carplay, moet regelmatig via iphone worden geactiveerd. Niet gewenst functies kunnen niet permanent worden uitgezet ( veilig?????) . Kortom, het lijkt wel of Mitsubishi een update moet leveren, waarbij alle bugs en fouten zijn verholpen. Tenzij ik van alles verkeerd doe.... Garage kan mij niet helpen, wellicht slimme Outlander 2025 bezitters ? siardi

rodehasi
Nieuw forumlid

Bericht door rodehasi » 25 mar 2026, 21:07

Wij hebben inmiddels de knoop doorgehakt en gekozen voor de Mitsubishi. Wat ons inderdaad opviel tijdens de proefrit was de overdaad aan meldingen. Ons is verzekerd dat dit eventueel per bestuurder (wij zijn me 2) ingesteld kan worden. Dus hopelijk is dat dan zo, of anders wachten op een update die een en ander wel (on) mogelijk maakt. Eventueel graag dan bevindingen van bezitter van de nieuwe Outlander. Wij waren in ieder geval onder de indruk van de proefrit.

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 25 mar 2026, 21:24

Je kunt in menu snelkoppelingen je persoonlijke instellingen ingeven onder Aangep. Modusinst.
Als je dit gedaan hebt moet je elke keer voordat je een nieuwe rit aanvangt deze Best.ass. aangep. activeren.
(2 x een knop indrukken).

Er wordt op youtube door Mr. Mitsubishi een duidelijke uitleg gegeven.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 25 mar 2026, 21:28

1 troost, alle nieuwe auto's piepen, jengelen en laten je stuur iets trillen.
Sommige zijn uit te zetten maar dat gaat bij de ene simpeler dan bij de ander.
Het klopt ook dat je die bij elke eerste rit moet uitzetten.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Even voorstellen

Bericht door BoW » 26 mar 2026, 13:37

Wellicht moet ik blij zijn dat mijn Outlander 2021 zo primitief is dan. 0 rijhulp of gepiep. :mrgreen:

Zal bij de volgende auto wel anders zijn.

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 26 mar 2026, 15:03

Moet toegeven dat alle piepjes bij mij wel effect hebben gehad op hoe ik nu rijd. Het is heel logisch dat het systeem begint te piepen als ik langer dan een paar seconden via mijn zijraam naar buiten kijk, als ik te lang naar mijn scherm kijk of als ik uitgebreid gaap...Het heeft ook voordelen.
Mijn vrouw vindt het minder leuk. Het systeem begint gelijk al na het wegrijden met de opmerking "vermoeidheid geconstateerd..." Tijd voor een facelift zeg ik altijd... :D

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 26 mar 2026, 16:59

Het leert ook je richting aanwijzer meer te gebruiken. :lol: 😂

Eric

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 26 mar 2026, 19:22

Bloedhekel aan die onzin.

Rij je door de nacht met de passagiers in slaap en pas je de temperatuur iets aan: PIEP. Waarom???
Ik zoek een andere info van se boordcomputer: PIEP PIEP PIEP PIEP omdat ik rond moet scrollen...
Ik wil naar B0 maar had de cc aan.. PIEP

Gemaakt voor amerikanen met hun achterlijke wereldbeeld.

Zoek me dus ook rot naar een phev van een merk een model waar ik dat nog wél tot acceptabele vormen kan aanpassen.

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 26 mar 2026, 20:25

Ik snap je frustratie. Heb hier al een oplossing voor in gedachte. Ik wil voor de luidspreker, die verantwoordelijk is voor deze irritante beeps, een schakelaar of een pot-metertje plaatsen. Weet echter niet of het systeem de veranderde weerstand gaat detecteren....

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 26 mar 2026, 21:45

Hoeft niet: je kunt er ook een stukje tape overheen plakken (achterkant tellerbak) dat scheelt al enorm.

verder kun je de achterklep piep doen verstommen door een stekkertje te verwijderen, net als de 'whale sound' en als je de binnenverlichting opoffert kun je ook de deurschakelaar buitenspel zetten. En de sensor in de stoel is ook maar een stekkertje.

Dus het kan allemaal wel een stuk stiller maar het is zo overbodig al die kul. Leer liever mensen weer dat je je hersens kunt gebruiken ipv af te stompen door dit soort troep

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 26 mar 2026, 22:08

Volgens mij zit de luidspreker rechtsonder het stuur? Whalesound stekker loshalen geeft error-melding in display?

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 27 mar 2026, 06:34

De whale sound stekker kan er bij de eerste generaties er sowieso uit zonder errors. Die speaker zit bij de voorbumper.

De dashboard pieperij kom uit de tellerbak. Demp je die te ver, dan hoor je de knipperklik ook niet meer

haenzel
Forumlid

Bericht door haenzel » 27 mar 2026, 07:45

We hebben het over de IV...

Plaats reactie