Even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
frits2
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Even voorstellen

Bericht door frits2 » 24 apr 2026, 18:04

Beste forumleden,
Mijn naam is Frits en sinds een aantal jaren een tevreden outlander rijder. Op dit moment een outlander 2015. Vraag: van een vriend kan ik een andere outlander instile + kopen uit 2019 met 150.000 km op de teller. Auto is perfect onderhouden. Deze week gaat de “ kogel door de kerk”. Moet ik nog op specifieke zaken letten voor aankoop?

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: Even voorstellen

Bericht door erichendri » 24 apr 2026, 21:02

Accu test.
Aantoonbare onderhouds historie.
Accu uitlezen bij de dealer.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 24 apr 2026, 21:11

Instyle (+?) is wel de luxere uitvoering die je wil hebben.
Is het een 2.4 ?

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 24 apr 2026, 22:46

Ik ben het met Eric eens, en een batterij auto koop je omdat je van de batterij gebruik wilt maken. Moet je dus wel even (laten) controleren in welke staat die is.

Daarbij is van belang dat je weet dat 70 % SoH technisch versleten is, en geen goede score, hoewel de auto nog jaaaaaaren zal kunnen rijden maar steeds meer op benzine met de batterij slechts als een 250 kg zware buffer tussen generator en e-motoren, en steeds minder als stroom bron. Geen ramp maar de auto is dan gewoon veel minder waard, daar kun je een deel van de 8000 euro die een nieuwe batterij kost dan wel aftrekken. Natuurlijk moet je bij een gebruikte auto wel wat slijtage accepteren.

De auto heeft echter nog 10.000 km garantie, maar mogelijk niet op "normale" slijtage. Let dus even specifiek op de SoH van de batterij. De range die je bij de proefrit electrisch kunt halen hangt heel erg af van de buitentemperatuur. Bij 20+ graden zou het 45 kilometer moeten zijn bij goede batterij, maar niet schrikken als ie dat zoals vandaag ~ 10 graden lang niet haalt. Dat is normaal ;)

Je weet pas waar je aan toe bent na een DBCAM procedure bij de dealer. ( mijn dealer noemt dat "stabiliseren" ) Die laat de BMU de echte capaciteit van de batterij meten en leren. Zonder dat kunnen er veel lagere cijfers uit de BMU uitlezen rollen.

Plaats reactie